Vaikka mitä tekisin, rahat ei tahdo riittää :(
Olen niin uupunut. En tiedä mitä talvella tapahtuu, miten jaksan elää, miten jaksan pitää teinit hengissä, kun ei mikään riitä. Ei useammalla työllä makseta lainaa, sähkölaskua ja muita kuluja. Mutta kukapa tavallista työssäkäyvää auttaisi.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iphoneista saa hyvät hyvityksen kun ne myy ja Gantin hupparit käy hyvin kaupaksi kirppareilla.
Pitäisikö viedä nuorten käsistä iPhonet, vaikka ovat kesätyö rahoilla itse ostaneet? Oppisivat vähän aikuisten elämää. Eli vaikka käyt työssä mitään et saa.
Nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä? Sitä kutsutaan ihan elämäksi. Aika harva voi elämässään ostaa sen mitä haluaa vaan hän joutuu harkitsemaan onko se iPhone oikeasti tarpeellinen vai pärjääkö jollain halvemmalla.
Mistä nää iPhonet tulivat keskusteluun? Ap ei tainnut väittää omilla teineillään sellaisia olevan.
Lue ketju, jota lainasit.
Niin luin, eikä ap sano sanaakaan siitä, että heillä olisi iPhoneja tai pitäisikään olla. Silti häntä nyt haukutaan näistä kuvitteellisista iPhoneista.
Kannattaisi teidän muiden lukea se aloitus josta keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iphoneista saa hyvät hyvityksen kun ne myy ja Gantin hupparit käy hyvin kaupaksi kirppareilla.
Pitäisikö viedä nuorten käsistä iPhonet, vaikka ovat kesätyö rahoilla itse ostaneet? Oppisivat vähän aikuisten elämää. Eli vaikka käyt työssä mitään et saa.
Elävää oppimateriaalia, jota ei kannattaisi ohittaa. IPhonen sijasta olisi voinut ostaa jonkun halvemman puhelimen ja laittaa osan säästöön. Näin minut 90-luvulla kasvatettiin, menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että jotain jää säästöönkin. Sinun teinisi ovat tulleet valmiiseen pöytään ja nyt heille ei voi tuottaa sitä pettymystä ettei koko ajan olekaan kivaa?
Tää on kyllä niin huvittavaa, kun ihmiset pätevät itse keksimistään iPhoneista :-) Kukaan ketjussa ei ole sanonut teineillään olevan iPhoneja, ja silti täällä joukko mammoja vaahtoaa, miten ne pitäisi myydä. Onko teillä muita fiksuja neuvoja? Varmaan "myy yksi niistä Ferrareista ja Nizzan huvila - ai ei sulla olekaan sellaisia, no hitto, myy silti, miten olet kehdannut mennä sellaisiin tuhlaamaan ja ei me ainakaan olla niin tehty (ja niin joo, eihän sullakaan eikä kenelläkään muullakaan keskustelussa ole, mutta pädetään nyt varmuuden vuoksi sillä että jos olisi niin se olisi paheksuttavaa)"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävää oppimateriaalia, jota ei kannattaisi ohittaa. IPhonen sijasta olisi voinut ostaa jonkun halvemman puhelimen ja laittaa osan säästöön. Näin minut 90-luvulla kasvatettiin, menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että jotain jää säästöönkin. Sinun teinisi ovat tulleet valmiiseen pöytään ja nyt heille ei voi tuottaa sitä pettymystä ettei koko ajan olekaan kivaa?
Tää on kyllä niin huvittavaa, kun ihmiset pätevät itse keksimistään iPhoneista :-) Kukaan ketjussa ei ole sanonut teineillään olevan iPhoneja, ja silti täällä joukko mammoja vaahtoaa, miten ne pitäisi myydä. Onko teillä muita fiksuja neuvoja? Varmaan "myy yksi niistä Ferrareista ja Nizzan huvila - ai ei sulla olekaan sellaisia, no hitto, myy silti, miten olet kehdannut mennä sellaisiin tuhlaamaan ja ei me ainakaan olla niin tehty (ja niin joo, eihän sullakaan eikä kenelläkään muullakaan keskustelussa ole, mutta pädetään nyt varmuuden vuoksi sillä että jos olisi niin se olisi paheksuttavaa)"
Miten sinä neuvoit? Olitko sinä tuo alihintaisen suikkarin kirjoittaja?
On hieman eri asia pariskuntana suunnitella ja säästää kuin yksin.
Vierailija kirjoitti:
On hieman eri asia pariskuntana suunnitella ja säästää kuin yksin.
Ihan samalla tavalla se suunnittelu ja säästö tapahtuu. Usein toki rahaa on enemmän käytössä, mutta voi olla taas muita ongelmia, erilaiset tulotasot, erilaiset rahankäyttötottumukset, erilaiset prioriteetit jne.
Mutta samalla tavalla laitetaan tulot ja menot ylös ja katsotaan mistä voi säästää tai mihin halutaan panostaa. Yksin saa itse päättää, pariskuntana pitää löytää kompromissi.
Onko teineillä vain yksi vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kummaa kun minä pärjään pskaduunilla 1800 e/kk vallan mainiosti. Kun osaa elää pihisti.
Niin vielä. Mut talvella tilanne toinen, ellet sitten asu mamman nurkissa ja vanhemmat maksaa laskun?
Mulla 1700e netto tili käteen kuussa. Vielä pärjää erinomaisesti mutta laskin talvikuukausina käyvän ohraisesti. Kas kun 150e kk sähkö kasvaa uuden hinnan mukaisesti n. 730e kuussa nykysopparin loppuessa. Tällöin joudutaan perheen kera ties mihin säästötalkoisiin. Kipuava inflaatio ja sairaan kallis tuleva sähkö vie kipurajan yli. Toinen hakee töitä myös mutta ei saa niitä. Hakenut jo yli vuoden mutta on niitä muita paljon onnekkaampia. Paikkoja taas todella vähän. Myös ilmiö, ettei välttämättä maksettaisi palkkaa, vaan "oikeastaan saamme harjoittelijan" näin ollen kiitos ja hyvästi - ellet sitten ole kiinnostunut harkkareista 9e/pvä... ( auton bensat paikkaan n. 14e päivä! Ts. Maksat siitä ilosta, et saat tehdä ilmaishommia!)
Ihmetyttää kyllä, miten ihmiset elää niin omien varojen yli, ettei ole pahanpäivän varalta säästöjä. Noista sähkönhinnoista kun puhutaan, että ensi keväänä lähtee jo helpottamaan. Eli monilla kaatuu talous alle 6kk sähköhintoihin. Asutaan leveästi isoissa kämpissä, on autoa on harrastusta. Sitten tulee pari isoa laskua ja elämä kaatuu kokonaan.
Olen varmaan kasvanut vähän eri oloissa, mutta meillä säästettiin koko ajan. Äiti yksinhuoltajana hoiti kahta lasta ja meidän koti ei olisi siihen kaatunut, että tulee puolen vuoden ajan 1000e sähkölasku, koska säästössä pidettiin koko ajan rahaa.
Ne pahan päivän säästöt ovat suurella osalla menneet jo korona-aikoina, kun joutui lomautetuksi, työttömäksi tai oma yritys kaatui, eikä uusia ole ehtinyt tai pystynyt keräämään. Nyt kun ihmisillä alkaa olla rahat tiukilla ja ne riittävät vain kaikkein välttämättömimpään, yhä useampi joutuu työttömäksi, pienyrittäjät ensimmäisinä, ja talouden syöksykierre on valmis.
Täällä toinen samanlainen pariskunta. Aloimme katsella omistusasuntoja vajaa pari vuotta sitten, ja yksi ehdoton kriteeri oli, ettei lämmitys olisi suoralla sähköllä. Olisimme saaneet pankista lainaa enemmänkin kuin halusimme, mutta lopulta vähempi riitti. Aina pitää olla säästöjä pahan päivän varalle: itse esim. jouduin lomautetuksi koronan alussa. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.