Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikka mitä tekisin, rahat ei tahdo riittää :(

Vierailija
03.10.2022 |

Olen niin uupunut. En tiedä mitä talvella tapahtuu, miten jaksan elää, miten jaksan pitää teinit hengissä, kun ei mikään riitä. Ei useammalla työllä makseta lainaa, sähkölaskua ja muita kuluja. Mutta kukapa tavallista työssäkäyvää auttaisi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lasten isä osallistu?

Vierailija
22/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iphoneista saa hyvät hyvityksen kun ne myy ja Gantin hupparit käy hyvin kaupaksi kirppareilla.

Pitäisikö viedä nuorten käsistä iPhonet, vaikka ovat kesätyö rahoilla itse ostaneet? Oppisivat vähän aikuisten elämää. Eli vaikka käyt työssä mitään et saa.

Elävää oppimateriaalia, jota ei kannattaisi ohittaa. IPhonen sijasta olisi voinut ostaa jonkun halvemman puhelimen ja laittaa osan säästöön. Näin minut 90-luvulla kasvatettiin, menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että jotain jää säästöönkin. Sinun teinisi ovat tulleet valmiiseen pöytään ja nyt heille ei voi tuottaa sitä pettymystä ettei koko ajan olekaan kivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa kun minä pärjään pskaduunilla 1800 e/kk vallan mainiosti. Kun osaa elää pihisti.

Niin vielä. Mut talvella tilanne toinen, ellet sitten asu mamman nurkissa ja vanhemmat maksaa laskun?

Mulla 1700e netto tili käteen kuussa. Vielä pärjää erinomaisesti mutta laskin talvikuukausina käyvän ohraisesti. Kas kun 150e kk sähkö kasvaa uuden hinnan mukaisesti n. 730e kuussa nykysopparin loppuessa. Tällöin joudutaan perheen kera ties mihin säästötalkoisiin. Kipuava inflaatio ja sairaan kallis tuleva sähkö vie kipurajan yli. Toinen hakee töitä myös mutta ei saa niitä. Hakenut jo yli vuoden mutta on niitä muita paljon onnekkaampia. Paikkoja taas todella vähän. Myös ilmiö, ettei välttämättä maksettaisi palkkaa, vaan "oikeastaan saamme harjoittelijan" näin ollen kiitos ja hyvästi - ellet sitten ole kiinnostunut harkkareista 9e/pvä... ( auton bensat paikkaan n. 14e päivä! Ts. Maksat siitä ilosta, et saat tehdä ilmaishommia!)

Ihmetyttää kyllä, miten ihmiset elää niin omien varojen yli, ettei ole pahanpäivän varalta säästöjä. Noista sähkönhinnoista kun puhutaan, että ensi keväänä lähtee jo helpottamaan. Eli monilla kaatuu talous alle 6kk sähköhintoihin. Asutaan leveästi isoissa kämpissä, on autoa on harrastusta. Sitten tulee pari isoa laskua ja elämä kaatuu kokonaan.

Olen varmaan kasvanut vähän eri oloissa, mutta meillä säästettiin koko ajan. Äiti yksinhuoltajana hoiti kahta lasta ja meidän koti ei olisi siihen kaatunut, että tulee puolen vuoden ajan 1000e sähkölasku, koska säästössä pidettiin koko ajan rahaa.

Vierailija
24/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lasten isä osallistu?

Kuka niistä? 

Vierailija
25/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iphoneista saa hyvät hyvityksen kun ne myy ja Gantin hupparit käy hyvin kaupaksi kirppareilla.

Pitäisikö viedä nuorten käsistä iPhonet, vaikka ovat kesätyö rahoilla itse ostaneet? Oppisivat vähän aikuisten elämää. Eli vaikka käyt työssä mitään et saa.

He ovat jo itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä ja olisi jo korkea aikakin opettaa sitä elämän realismia. 

Vierailija
26/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankistakin voi ottaa niitä kuukausia, jolloin maksetaan vain korot lainasta. Me otettiin 3 vai oliko 4 kuukautta.

Vierailija
27/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat murheet täälläkin. Ja ei, ei ole enää mitään mistä tinkiä. Ellen sitten lopeta elämistä kokonaan.

Vierailija
28/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kyllä pärjäävät. Nainen istuu pankin päällä.

Vierailija
29/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset kyllä pärjäävät. Nainen istuu pankin päällä.

Mun vehkeeni ei kellekään kelpaa.

Vierailija
30/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankistakin voi ottaa niitä kuukausia, jolloin maksetaan vain korot lainasta. Me otettiin 3 vai oliko 4 kuukautta.

Työkaveri kertoi, että heillä pelkät korot nousee nyt lähes tonniin kuussa. Kertoo paljon siitä missä perheissä nyt mennään. 

Vierailija
31/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat murheet täälläkin. Ja ei, ei ole enää mitään mistä tinkiä. Ellen sitten lopeta elämistä kokonaan.

Elämään ei voi pidetään, mutta sinä voi lyhentää. Lohduttava tieto ja siitä saa voimaa jaksaa. 

Vierailija
32/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se rehellisesti sanoen niin on että jos saa kohtuullisen palkan, vuokra ei ole mitenkään maagisen suuri niin kyllähän palkalla pitäisi elää. Lapsilisät päälle.

Riippuu ihan menopuolesta miksei pärjää. Eli mihin ne rahat valuu? Jos on osamaksuja osamaksun perään niin ei kai palkka riitäkkään. Mutta kyllä silloin pitää peiliin katsoa eli on elänyt yli varojensa eikä syy ole kuin itsessä.

Vierailija
33/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä? Sitä kutsutaan ihan elämäksi. Aika harva voi elämässään ostaa sen mitä haluaa vaan hän joutuu harkitsemaan onko se iPhone oikeasti tarpeellinen vai pärjääkö jollain halvemmalla. 

Vierailija
34/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset elävät pelottavan rajoilla taloudellisesti ja nyt se käy ilmi. Toki kaikilla on erilaisia tilanteita ja voi olla työttömyyttä/sairautta jo ennen tätä syksyä.

Mutta itse olen aina, myös pienituloisena ja osin myös opiskelijana (silloin en tosin aina onnistunut) pitänyt ohjesääntönä, että 1/3 tuloista menee säästöön. Nyt hyvä tuloisena olen pitänyt jopa puolessa. Toki niitä säästöjä on käytetty vuosien varrella lomamatkoihin ja huonekaluihin yms. kivaan ja turhaan. Mutta en ole antanut elinkustannusten nousta missään vaiheessa yli sen 2/3 tuloista. Vaikka on tarkoittanut asua kehnommalla asuinalueella tai pienemmässä asunnossa, mennyt pyörällä ja myöhemmin sähköpyörällä auton sijaan. Onneksi mies oli samaa mieltä. Moni meidän tulotason ihmisistä elää paljon prameammin, isoissa taloissa ja ajelee kalliilla autoilla. Tutuista osa on pulassa.

Nyt näyttää, että en 1/3 säästön määrään pysty sähkön hinnan vuoksi, mutta säästöön jää silti hyvä summa rahaa ja säästöjä on kertynyt pahemman nousun varalle. Toistaiseksi olemme päättäneet, että tulot on sen verran hyvät ja säästössä tarpeeksi, että odotellaan 1-2vuotta miten tilanne vaihtuu ja tehdään vasta sitten radikaalimpia muutoksia.

Toivottavasti kaikki selviää tästä talvesta ja tilanne paranee.

Vierailija
35/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä? Sitä kutsutaan ihan elämäksi. Aika harva voi elämässään ostaa sen mitä haluaa vaan hän joutuu harkitsemaan onko se iPhone oikeasti tarpeellinen vai pärjääkö jollain halvemmalla. 

Mistä nää iPhonet tulivat keskusteluun? Ap ei tainnut väittää omilla teineillään sellaisia olevan.

Vierailija
36/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun aloittaja ei avannut tilannetta mitenkään. Itse olen sitä mieltä, että menojen tarkka seuranta kannattaa. Ihan jokainen kulu pitää käydä täikammalla läpi ja miettiä, miten siitä voisi vielä nipistää.

Vierailija
37/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nää iPhonet tulivat keskusteluun? Ap ei tainnut väittää omilla teineillään sellaisia olevan.

Lue ketju, jota lainasit.

Vierailija
38/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että löytäisin teidän rahankäytöstä hyvin nopeasti useammankin kohdan, josta voisi säästää. Nyt siis alat vain katsomaan menojanne järkeviksi, otat teinit mukaan asiaan.

Olisi oikeasti mielenkiintoista päästä katsomaan mitä kaupasta ostetaan, minkälaista kotona on, miten eletään ja ollaan, sillä varmasti tyhmempikin tapaus huomaisi vaikka ruokakaupan ostoksista turhuuksia. Jos jokaisella kauppakäynnillä turhuuksiin menee 5-25e, kaupassa käydään usein ja mistään mitään ei katsota, niin lopouvathan ne köyhällä rahat nopeasti. Sitten kun ruokaa heitetään roskikseen mittavat määrät, niin hukkaan on mennyt äkkiä jo viikossa isohko summa rahaa.

Vierailija
39/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun aloittaja ei avannut tilannetta mitenkään. Itse olen sitä mieltä, että menojen tarkka seuranta kannattaa. Ihan jokainen kulu pitää käydä täikammalla läpi ja miettiä, miten siitä voisi vielä nipistää.

Jos on vaikka k-kaupan plussakortti tai smarketin bonskarit, niin heidän sivujen kautta näkee eritellysti kauas taaksepäin mitä on ostanut. Se on muuten aika raakaa luettavaa..

Vierailija
40/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset teinit ovat? Toisen asteen koulutus on ilmaista ja tämä uudistus alkoi 2004 syntyneistä, 2003 syntyneillä pitäisi alkaa koulut olemaan pian käyty, ainakin syksyn kirjoitukset ovat jo ohi, joten teini on vapaa etsimään töitä nyt.