Kokoarviosta kysymyksiä
Eli jos sinulle on tehty kokoarvio miten hyvin on pitänyt paikkaansa?
Mulla on ensi viikolla kokoarvioultra Tampereella keskusäitiysneuvolassa, Tiina Haavanto tekee. Onko mitään tietoa, miten hyvin onnistuu kohdalleen??? Kertokaahan kokemuksistanne!
Kommentit (11)
Moikka,
Tästä kolmannesta kävin nyt maanantaina äitipolilla kokoarviossa. Viikkoja koossa silloin 37+2 ja painoarvioksi tuli 3400g. Ultran virhemarginaali on lääkärin mukaan +-500g suuntaan tai toiseen.
Tuosta meidän kakkosesta otettiin aikanaan äitipolilla niin ikään kokoarvio samana päivänä kun lähti syntymään (kävin siis yliaikaiskontrollissa viikoilla 41+4). Tuolloin kooksi sanottiin 4,2kg...poika oli kuitenkin vielä saman päivän iltana syntyessään 4,8kg, eli voi mennä pahastikin pieleen, jos kokoarvio tehdään myöhemmillä viikoilla.
Haavannolla olen käynyt gynekologikeskuksessa ja mielestäni hän on kyllä todella pätevä ja miellyttävä ihminen.
Tsemppiä!
Kanelisokeri 37+4
Esikoisesta oli painoarvio 2,9 ja poika oli 3,100 syntyessään. Kuopusta odottaessa saatiin (ultralla) viikolla 34 sen hetkiseksi painoksi 2,9, eli lasketun ajan tienoilla noin 4,100. Poika syntyi rv 41+0 ja painoi 4,205 eli aika hyvin piti paikkansa. Käsikopelolla ttehdyt arviot synnytyksen käynnityttyä menivat aivan metsään (3,2 ja 3,6)
Mareila
Mulla tehtiin ultralla viimeisin painoarvio rv40+0 ja oli silloin 4,2kg. Tyttö syntyi kaksi päivää myöhemmin ja painoi 4,13kg. Mahan päältä kätilö arvio syntymäpainoksi synnytyssalissa 4,4kg. Onneksi uä oli oikeammassa :)
Mä sitten taas kävin ultrassa 40+2,kun sydänäänet kuului niin ylhäällä neuvolassa,epäili siis perätilaa! Arvio silloin 3,9kg muistaakseni,mutta epäili ettei ole noin paljoa ;D 41+3 menin yliaikaiskontrolliin ja arvio silloin jo 4,7kg ja epäilikin painoa olleen jo viimeksi kumminkin niin paljon. Huom! Epäilevästi itsekin arvioijat täällä Porissa ainakin noita arvioita antavat ;) Oli juhannus tulossa ja ottivat mut uudelleen kotrolliin 41+5 ja painoarvio 4,9kg ja lannekuvaan laittoivat,kun tahdoin synnyttää alakautta.... Mahtuis juu... kuulemma,mut poitsu ei halunnut ulostautua, käynnistelyistä huolimatta! Vikassa utrassa 42+2 arvio taulussa oli mieheni mukaan +5kg!! Seuraavana päivänä poika leikattiin,kun ei oksitoonitipasta huolimatta ulostautunut muutoin. Poika oli iso 5070g ja 57cm. Mun kohdalla siis noi loppuraskaus ultrat piti kutinsa kait oikeinkin hyvin!! Onnellisena loppuna oli isännän mielestä se, ettei poika ja isä kannattaneet alatiesynnytystä tässä tilanteessa =D
S@nde rv5+5 ja poika 6/2004
Esikoisesta rv 39+6 tehtiin arvio ultralla+käsikopelolla, molemmilla saatiin sama arvio 3,7kg. Syntyi 3 päivän päästä ja oli 4,7kg. Eli " hiukan" heitti. Minulle lääkäri kehui, että tuli tarkka ja hyvä arvio, ei antanut edes sitä tavallista 10% virhemarginaalia, vaan sanoi että nyt tuli ihan tarkka tulos. Myöhemmin kuitenkin luin papereistani, että päämittaa oli ollut vaikea saada kun pää niin alhaalla ja siksi ultran arvio epävarma, mutta käsikopelolla saatu sama arvio lääkärin mukaan poistaa epävarmuuden... Ei ihan mennyt niin...
Kakkosesta tehtiin arvio rv 38+2, käsikopelolla " alkaa nelosella, vaikea sanoa kuinka paljon on yli 4kg" . Ultralla saatiin arvio 4390g. Synnytys käynnistettiin seuraavana päivänä ja vauva oli 4105g. Eli meni vielä siihen 10% virhemarginaaliin hyvin.
Näyttää olevan tuota heittoa aika paljon... No, toivottavasti täältä ei ole tulossa kuitenkaan mitään jättiläistä... Mulla kun on ollut tapana lasten odotuttaa itseään tuonne 42 viikolle, niin kerkiää kasvaan vaikka 6 kg... ei paljon naurata...
Ja Tampereella ei taideta juuri käynnistyksiä aikaisemmin suosia, vaikka olis millainen jättiläinen tulossa....
No, pääseepähän edes kurkkaamaan vauvaa ennen syntymää, jotain hyvää siis tässäkin ultrassa, edellisen kerran olenkin nähnyt vauvan np-ultrassa...
ja jokaisen kohdalla heittänyt. En muista tarkkoja lukuja mutta alakanttiin on mennyt.
AINOA kokoarvio koko raskausaikana tehtiin yliaikaiskontrollissa rv 41+4 ja tuolloin vauvan kooksi arvioitiin 3900g. Vauva syntyi seuraavana iltana ja painoa oli 3375g eli metsään meni ja reilusti :D Kätilöt sanoivat, että noin suuri virhearvio johtui osittain siitä, että minulla lapsivettä TOSI paljon.
T. Je_Ni & " Pikku-isäntä" 2vkoa 5pv
Kävimme rv 34+ ultrassa, jossa esikoisen painoksi arvioitiin 2,5 kg. Kyseessä oli maanantaipäivä. Poika syntyi saman viikon sunnuntaina rv 35 ja paino oli 2,7 kg eli vähän oli lisääntynyt alkuviikosta, mutta niin kai se pitääkin noilla viikoilla. :-)
Tässä raskaudessa kävin rv 33 ultrassa, jossa painoarvio oli 1,9 kg. Siitä on reilu viikko. En siis tiedä, miten tässä raskaudessa painoarviot, jos niitä enää edes tehdään, tulevat pitämään paikkansa. :-)
Äitipolilla luvattiin, että synnytykseni käynnistetään laskettuun aikaan mennessä, jollei ole ennen sitä tullut ulos. Sanoivat, ettei ole mitään mieltä kasvatella vauvaa liian isoksi, varsinkin kun yhden ison olen jo maailmaan saatellut viikolla 41+4. Eli kyllä täällä saa ihan inhimillistä kohtelua osakseen, ei todellakaan tarvitse odotella viikolle 42 ison vauvan kanssa.
Kanelisokeri 37+4
Istukka ei jostain syystä ollut toiminut kunnolla enää viimeisinä raskausviikkoina, siksi lapsi ei kasvanut enää loppuvaiheessa. Painoarviota tehdessä rv 35 oli 2750g.
Kuopuksesta kävin myös painoarviossa rv 35, syntymäpainoksi (jos siis syntyisi laskettuun aikaan) arvioitiin 3 kg. Painoi 3,5 kg. Syntyi 10 päivää yli lasketun ajan ja oli ehtinyt kasvaa vähän isommaksi mitä arvioitiin.
Tampereelta ei ole kokemusta, olen itse käynyt painoarviossa Tyksin naistenpolilla. Mutta aika lähelle siis meni nuo arviot.