*** ENSIKOIDEN KESKIVIIKKO ***
Avataanpa pino kun en ainakaan löytänyt uutta.. Linkki eiliseen http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8729267&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (38)
Täällä yks kiukkuinen mamma linjoilla. Voi että osaa suututtaa!!!!!!!!!!!!!! Olin tänään neuvolassa, kun noi mun vatsakrampit kovenee ja välillä saa niiden takia olla kaksinkerroin ja supparit kansa jaksaa kiusata. No, sain lähetteen äippäpolille. Sinne sit miehen kans mentiin yhdessä, meitä ennen oli yksi pariskunta. Kun lääkäri vapautui, sai se kutsun muihin hommiin ja 3 tuntia sit odoteltiin vastaanotolle pääsyä:( Vastaanotolla lääkäri ultrasi ja katsoi ettei paikat auennut, sitten pisti meidät kotiin. Ihan normaalia kuulemma että supistelee ja sattuu. Eli vatsakrampit ja kovat kivut oli syy miksi mut lähetettiin sinne, mut setä kuittasi ne normaaliksi asiaan kuuluviksi kun ei kerran paikkoja avannut. 10min kesti vastaanotto ja niin tylyä kohtelua sain kuin vain voi saada. Tuli sellaionen olo että miksi edes menin sinne. Rivien välistä sai lukea, ettei hyväksynyt ykistyisiä lääkärikäyntejä (Ja mä kun olen käynyt np- ja rakenne-ultran Tapio Kurjella + viime viikolla suppareiden takia kävin siellä). Sanoi vaan etteä töihin normaalisti eikä tartte levätä yhtään vaikka joku toinen lääkäri sanonut mitä!? Mitä mä teen, Kurki sanoo että pitää levätä ja supistukset normaalia mutta ei kivut, eli niitä pitää tutkia ja tää sairaalalääkäri lähettämässä mua takas duuniin?? No, sairasloman pidän loppuun asti ja tottelen lääkäriä kuka mua koko ajan hoitanut, enkä enää ikinä mee äippäpolille!! Vai oisko se sit kuitenkin oikeassa... *äsh*
Sori valitus...
Mörötin, mulla epäiltiin joo tulehdusta aiheuttamaan noi supparit, mut nyt se hoidettu antibiooteilla pois ja silti jatkuu. Ehkäpä siis rasituskin osaksi syynä.
Poppis, vai punkeroille toi rasitus;=) No, etpä sä ainakaan mikään punkero ollut.
kaima, tulehan kertomaan millainen valmennus oli!! Oliko nykypäivää vai 70-luvun videot?
Lara, meillä joo city crossit ja ne umpirenkaat eli ei ilmarenkaat. Koska täällä " landella" ne vois mennä puhki helposti (sanoi myyjä). Eli ei tartte ilmata tms:=)
Saralle jaksamisia ja iso halaus!
Nyt taidan lähteä lepäilemään ton koitoksen jälkeen, koko päivä mennyt odotushuoneessa istuessa:(((
Aurora & Poitsu rv 23+4 (Poitsu painoi muuten jo 630g)
ootpa tosiaan saanu tylsää kohtelua!! Oon kuullu muiltakin, että jotkut julkisen puolen työntekijät suhtautuu negatiivisesti jos potilas käyttää myös privaattipuolen palveluja. Miksi ihmeessä?!? Ei tajua. Olisivat tyytyväisiä että joku helpottaa niiden resurssipulaa menemällä yksityiselle!
Mutta tuohon sairasloma-asiaan voi kyllä todeta, että mikäli lääkäreillä on asiasta eriävät näkemykset niin oikea henkilö päättämään asiasta olet SINÄ ITSE. Sinähän vointisi ja olotilasi parhaiten tunnet. Lepäilet nyt rauhassa saikun loppuun (mihinkäs asti se olikaan?) ja katsot sitten asiaa uudemman kerran!
Jaksamista!!!
Makkara
Ensiksi anteeksi kun tällein tuppaan tänne (kirjoittelen tuolla vauvapuolella enskareissa, ja käyn täällä välillä haikailemassa...), mutta pakko on tulla sanomaan Aurora@79lle...
Mä kun odotin meidän poitsua, ikää kohta 9kk, niin mulla oli vissiin samoilla viikoilla tuollaisia supistuksia, ja neuvolasta laittoivat mut eka saikulle pariksi viikoksi, ja sitten äippäpolille " tarkastukseen" , no kaikki oli niinkuin pitikin olla, ja lääkäri kyseli kaikenlaista mm kuinka monta supistusta on päivässä (h*tostako mä niitä tiennyt!!!) ja kun kerroin että ehkä 2-3 tunnissa, niin sanoi ettei näe mitään syytä miksen vois mennä töihin! Kun sitten kerroin että olen töissä ryhmiksessä, ja siellä työ pelkkää nostelua yms, niin sanoi TODELLA tylysti " ai, sä tulitkin vaan sairaslomaa hakemaan! Voin mä sulle VIIKON kirjoittaa!" No, menin tuon viikon jälkeen töihin, ja uudestaan viikon päästä lääkäriin, kun en vaan pystynyt oleen töissä, niinpä omalääkärini kirjoitti loppuajan saikkuu! Niin ja " parasta/pahinta" tilanteessa oli se että tämä lääkäri (äippäpolilla) oli samainen jolla käytiin lapsettomuushoidoissa!!!
Mutta niinkuin jo sinulle joku vastasi (huono nimimuisti!) että parhaiten itse tietää milloin on siinä kunnossa että parasta lopettaa työt!!! Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se massussa oleva lapsonen!!!
napero ja Eetu vajaa 9kk
ps. jos järkkäätte Tampereelle tapaamista, niin meikäläinen tai siis me voitais tuon Eetuskan kanssa tulla...
että täällä kaikki niinku ennenkin, mitä nyt yöunet on jostain syystä hävöksissä - nukuin 22-1, valvoin 1-6 ja nukuin taas 6-9... Silti oon ollut koko päivän kaupungilla liikenteessä, torkahdin vyöhyketerapiassa ja shoppailin itselleni villatakin. Onnistuin myös kaatumaan polvilleni ja kyllä vihlas mahanpohjaakin, kun könysin ylös. Olis kiva pikkuhiljaa päästä eroon tästä mahasta, niin ei tarttis noissa lumikinoksissakaan pelätä henkensä edestä... Saati sitten Santerin hengen...
Sara-Marialle iso lohtudutushali, olen todella pahoillani siitä, miten kävi!!
Muille heilutuksia ja möröttimelle ainaskin toivon pikaista pääsyä synnärille!
huomiseen,
Osse ja Santeri rv 39+0
Sara-Maria, suuret pahoittelut ihmisenalun poismenosta :( En osaa sanoa mitään järkevää, muuta kuin että sure rauhassa.
Poppiksella sokerit kunnossa, hyvähyvä! Ainakin itsestä tuntuisi, että jonkun uuden ruokavalion omaksuminen (varsinkin tässä elämäntilanteessa, kun on niin paljon muutakin uutta kokoajan) olisi aika vaikeaa. Onneksi ei sun tarvi sellaisista kärsiä :)
Aurora79, millaiasia ne sun muut mahakrampit oikein on? Kun mulla on sellaisia aivan ihmeellisiä kouristeluja tullut välillä. Ei siis supistuksia (paitis harjoitussellaisia) vaan sellaisia viiltäviä ja/tai kouristuksenomaisia kipuja hieman ylempänä. Tiedä sitten johtuuko liiallisesta nostelusta vai mistä, mutta ei tunnu kivalta, kun käeleminen ja seisominen ja välillä ihan istuminenkin tuottavat kipua. On kyllä mulla mennyt lepäämällä ohi (mutta on pitänyt levätä vähintään viikonlopun verran). Oli kyllä vammainen lääkäri sulla!! Pois virasta tuollaiset!
Kandi ihmetteli, miten kestän istua töitten päälle luennoilla. No, en kestäkään :p Tänäänkin olin töissä klo 7.15, pääsin klo 14.00 ja 14.15 piti olla jo luennoilla yliopistolla. Ekat luennot kestivät puoli kuuteen ja sitten olisi pitänyt vielä olla yhdeksään asti muilla luennoilla. HAH! Katsoin, että kymmenen tunnin päivä (kahden eväsleivän voimalla) riitti minulle ja jätin menemästä lopuille luennoille. Mahassa kouristeli ja istuminen tuotti vaikeuksia, ei paljon huvittanut olla yhtään pidempään siellä.
WcAnkka, olisi ollut kyllä todella mukava päästä oululaisten tapaamiseen, mutta kuten jo aiemmin mainitsin, olin vartin yli seitsemästä puoli kuuteen asti ihan kiinni :/ Toivottavasti teillä oli kuitenkin hyvät treffit ja mikäli on uudet tiedossa, pääsisi itsekin mukaan! :)
AliinaK, sanopa vielä, että sullakin on sivuaineena erkka?! Jos on, niin sitten istuttiin tänään samassa ryhmässä, en vain kehdannut kysyä, että oletko se sinä, kun siinä oli muutakin porukkaa. (Minä siis se tytönhupakko kauhtuneessa fuksianpunaisessa neuletakissa siinä pöydän toisella puolella :)) Jännittävää.
Tänään taas uusi viikko lähti käyntiin. Kolmenkympin raja lähestyy uhkaavasti, herregyyd sentään :D
Han ja Rumpali 27+0
En jaksanut lukea noita parin päivän pinoja, en oikeestaan tänkään päivän. Ollut jo vähän parempi päivä, enää ei oikein ole itkettänyt ja olen jopa vähän jaksanut siivota ja touhuta. Ihan helpolla ei mua kuitenkaan näköjään päästetä, tänään ollaan sit kärsitty järjettömästä päänsärystä. Äsken vasta heräsin kun sattunut niin paljon, ettei ole voinut edes sängystä nousta.
Mutta nyt siihen asiaan mitä tänne tulin kertomaan. Soitin tänään sinne löytöeläintaloon ja se koira on eilen päässyt omaan kotiin. Hieman tuntuu pahalta, jotenkin siihen itse kiintyi ja kun poika ei edes ollut kauheen hyvässä kunnossa (kynsiä ei oltu leikattu varmaan koskaan ja niin laihakin se oli, että melkeen itketti..). Mutta toivotaan, että omistaja siitä nyt pitää parempaa huolta. Kun kuulin koiran päässeen omaan kotiinsa, rupesin miettimään, että mitä jos meille tulisi kerrankin ihan " koiran kokonen koira" . Nämä 2 jotka jaloissa pyörii on molemmat pieniä. Olenkohan mä tullut hulluksi kun edes mietin kolmannen, vieläpä ison koiran ottamista tähän,kun " Iivarin" syntymäänkään ei enää ihan mahdottomia aikoja ole? Kyllä mä taidan hullu olla.
Juu, jos lähtisi tonne lumeen vähän peuhaamaan näiden kahden kanssa, täytyy toivoa, että päänsärky helpottaa ulkona vähän lisää.
Henna ja " Iivari" , rv23+5
kävin lisäämässä muutaman uuden masukuvan. Että ne keitä kiinnostaa, voivat käydä vilkaisemassa :)
Piti munki tulla kurkkimaan tänne välillä, vaikka tuo vauvan hoito viekin melkein kaiken ajan. Nyt poika nukkuu tyytyväisenä :)
Oikeestaan piti tulla Möröttimelle sanomaan, että myös minä nukuin tosi huonosti viimeisilläni, mutta synnytystä edeltävän yön tosi hyvin! Ehkä silläkin on joku tarkoitus... Että kerää sitten voimia sitä synnytystä varten... Tai jotain... Mut ei sulla enää kauaa mee!
Ja Osse kans ihan viimeisillään, ihanaa!
Niin ja Amya en kai oo vielä edes onnitellu, joten hurjasti onnea prinsessasta!!
Meillä täällä vauva-arki sujuu hyvin. Poika on tosi kiltti, nukkuu yöt hyvin ja herää vaan pari kertaa yössä. Saan siis ite nukuttua tosi hyvin. Päivisin poika on alkanu jo oleen enemmän hereillä eikä nuku koko aikaa, niinku alkuunsa.
Mulle on tullu suurena yllätyksenä tässä uudessa elämäntilanteessa se, että kaikki on melkein kuin ennenki. Paitsi että meitä on nyt kolme, eikä kaikki käy enää yhtä simppelisti kuin ennen. Mutta me tehdään ihan samoja asioita miehen kans kuin ennenki, pussaillaan ja halaillaan joka välissä. Tietysti meidän molempien huomion varastaa vauvamme, mutta ollaan molemmat pyritty antamaan huomiota myös toisillemme. Se on ainaki tässä vaiheessa vielä tosi helppoo, ku vauva on niin kiltti eikä kitise turhia. Ollaan myös molemmat asennoiduttu vanhemmuuteen jotenki rennosti, ei oteta turhia paineita mistään. Pelkäsin etukäteen, että meidän elämä muuttuu liikaa. Mutta ihan samoja ihmisiä me ollaan ku ennenki. Joten meillä elämä on täällä tosi helppoo ja ihanaa <3 Kunpa se jatkuis semmoisena :)
Ja niinkuin Amy sanoi noista raskauskiloista, älkää niistä huoliko. Tosin mulla tuli niitä vaan vajaat 8, mutta pois on lähteny jo 10! Ku tulin laitokselta, niin jäljellä oli kilo. Pari päivää myöhemmin olin jo miinuksella. Äkkiä ne kuulkaa lähtee!
Jees, mutta ei mulla nyt tässä muuta. Kauheesti tsemppiä loppusuoralla oleville ja muillekin! MOimoi!
-Larsku ja poitsu 2vkoa5pv
Työväenopisto järjestää mammajoogaa Olarissa. Voisithan soittaa ja kysyä onko siellä vielä tilaa. Mekin aloitettiin quun kanssa juuri vauvamuskari, vaikka lukukausi onkin jo puolessa välissä. Siellä saattaa olla peruutuspaikkoja ja sit tietty maksat vaan puolen hinnan. Toivottavasti onnaa! Mutta nyt kyllä tulin tosi uteliaaksi, että minkä näköinen viivi on, kun taidat olla aika samoilta kulmilta. :)
-Q- ja -q-
Niin tosiaan kirjotinki jo sinne pinoon,että näköjään meilläki sellaset umpirenkaat:D Hyvä vaan. Mä vaan olin eläny siin uskos, et niihin pitää käydä ilmaa laittamas, ku joskus siel lastentarvikkees myyjä puhu jotain..
Mut voi olla,et mäki oon sekottanu vaa omas pääkopas jotkut asiat.
Hyvä,etten ehtiny lähteä st1:lle laittamaan paineita.. Onneks aloin kotona kattelee,et eihän näihin mitään ilmaa saa:D
Mut hyvä vaan,et on tollaset umpinaiset, ne on varmaan helpommat:)
Poppista unohdin aikasemmin onnitella hyvistä tuloksista. Hyvä,että oli arvot kohdillaan:)
Jeps. Eipä tässä muuta,moikkelis.
Aurora oli kyllä saanut kylmää kyytiä lääkärillä, onneksi sulla on toisen kirjoittamaa saikkua vielä jäljellä! Pystytkö jatkossa menemään eri lääkärille, vai onko aina konsultoitava tuota idioottia? Toivottavasti sillä lääkärillä oli vaan superhuono päivä, ettei se ole aina ja kaikille tuollainen. Sääliksi käy.
Mullahan nyt on vähän eri tilanne, kun olen jo varhennetulla äitiyslomalla. Luennoilla on käytävä joka tapauksessa - tosin suurimmalta osalta voin lintsata joko syyllä tai ilman, ihan huoletta. Ja kunhan saan tuon kandintyön tehtyä, voin lusmuta aina kun huvittaa :)
Hanilla ihania uusia kuvia! Sulla on tosi sievä maha, ihan selvästi vauvamaha mutta silti jotenkin ihmeellisen siro. Mulla oli jo tossa vaiheessa kauhea möhömaha, mutta kai se on mallista kiinni... Paljon sulla on nyt sf-mitta?
Kiitos te ihanat jo synnyttäneet, kun käytte kertomassa täällä painon nopeasta putoamisesta synnytyksen jälkeen! Vaikkei mulla ole kasassa vasta kuin noin 9kg, silti haluaisin päästä niistä (sekä ainakin viidestä muusta ylimääräisestä kilosta :/ ) eroon ennen ensi kesää. Ehkä se on oikeasti mahdollista, jos kärryttelen ahkerasti... :)
Nyt nukkumaan, huomeaamuna aikaisin hammastarkastus...
Kandi & Muhku 31+6
ennen ko alkaa CSI...
Poppis, kyllä tää tästä :) Huvitti ku mammanalulla on energia/positiivisuus piikki, samassa ollaan menossa ja mulla on kyllä aikas erilaiset tunnelmat :) Ehkä mäkin vielä, jospa tää oli pieni syysmasennus.
Sara-Marialle oikein paljon voimia ja toivottavasti pääset nopeasti takaisin tänne!!!!!
Viivi, mielelläni lähtisin joo Espooseen, ei itseäkään huvittas Helsingissä sompailla työpäivän jälkeen, en muutenkaan oikeen siedä keskustaa... Katsellaan jos löytys vaikka sieltä Olarista sopiva ryhmä..
Meni hermot omaan äitiin tänään, se hössöttää NIIIIN paljon >:(
Hyvää vaan tarkottaa mutta silti.. Sitä on vissii ite ihan samanlainen joskus :D
Neuvolatäti sano etten muka vielä tuntis liikkeitä mutta ihan varppina oon tuntenu jo viikon ajan!!!! onhan tää vaaveli muutenkin niin liikkuvainen, höh...
Lumista keksiviikkoa kaikille!!!
Riikka 17+5
Ei oo mullekaan tullu vielä lähtöä... Kävin tänään kattomassa kaverin kuukauden vanhaa pikkuprinsessaa ja hakemassa vauhtia, josko se pikkunen ois jotenki näihin mun hormoneihin vaikuttanu... kyllä sitä oli vaan niin ihunaa pitää sylissä! Sen jälkeen olin isännän kanssa tekemässä lumitöitä ja nyt tuntuu haaruissa siltä että varmasti jo tukka näkyy :-O Sen verran haaruissa vihloo et joskos tää ois vähän taas laskeutunu! Muuten ei mitään kummallista. Eli odotellaan...
Sara-Marialle täältäkin lohtuhali, mä en osaa edes kuvitella miltä susta voi tuntua! Mut tsemppiä, toivottavasti pääset pian takaisin odottaviin enskoihin...
Hyvä mörötin et oot saanu nukutuksi, mul ei oo ainakaan tähän mennessä ollu sen asian kanssa mitään ongelmia, herään pari kertaa vessaan mut palattuani sänkyyn nukahdan yleensä välittömästi uudestaan ja nukun pitkälle aamupäivään! Eikös tän kropan pitäs alkaa jo totutella niihin yöheräämisiin ja aikaisiin ylösnousuihin?!?
Nyt on pakko ottaa kuuma kaakao kun tuli sellanen olo tuolla ulkona tuiskussa. Uskaltaiskohan sinne sekaan lorauttaa ihan pikkiriikkisen tilkan rommia?? Ai että ois hyvää...
JoJo ja masussa viihtyvä Viivi rv 40+2
oli viime neuvolakäynnillä (viikko sitten) 23,5 cm. Keskikäyrillä mennään, ihan hitusen verran jopa keskikäyrän yläpuolella.
Mulle onkin sisko ja muutamat muut naureskelleet, että näytän takaa ja edestä ihan tavalliselta, mutta kun käännyn sivuttain, niin maha pompsahtaa esiin. En kyllä ymmärrä, mitä hauskaa siinä on :O
Ai niin, vielä sen verran omaa napaa, että mulla on ilmestynyt raskausarpia rintoihin! :pppp Onneksi ovat rintojen alapuolella ja melko lyhyitä viiruja, mutta silti. Maha on toistaiseksi vielä arveton, mutta odotettavissa on myös masuun noita arpia, jahka tuo vielä paisuu tuosta enemmän. Pitää siis nauttia tuosta arvettomasta masusta niin kauan kuin mahdollista.
Vai " energia/positiivisuus piikki" .. ;) Kävin tosiaan vielä jumpassa tälle illalle ja oli kyllä AIVAN IHANAA! Nyt yritän mönkiä jo nukkumaan vaikka ei yhtään nukuta vielä. Jos mies tulis nukuttamaan.. Hihi! (Siitä ei tule kyllä mitään.. ;) kaikkea muuta paitsi unta.) Kauniita unia vaan ja kyllä se mullekin varmaan se väsymys ja ahistus iskee sit joskus. Niitä päiviä odotellessa..
Mammanalku + tiitiäinen 17+5
Mulla alkoi joskus n. tunti sitten vuotamaan jotakin kirkasta tuolta alhaalta ja sellanen painon tunne koko ajan, sattuu. Kerran jouduin housutkin vaihtamaan. Vuoto on siis ihan kirkasta, ei ollenkaan punaista tai sen näköistä, että verta tulisi. Eli auttakaa joku, joka hereillä vielä on, että onkohan tämä ihan normaalia? En viitsisi Kätilöopistolle lähteä yksin kun mieskin on töissä ja jos tämä on sit kuitenkin normaalia...
En osaa sanoa oikein mitään, mut kannattaa soitella vaikka äitiyspolille, sieltä sit neuvovat.
Toivottavasti ei mitään ihmeellistä. Valkovuotoa voisko olla? Sitähän voi lorahdella paljonkin välillä..
Mut juu,kannattaa soitella sinne ä-polille.
pikana taas piti pino lukea :( Olin töistä myöhässä aamulla kun ensin oli neuvola ja sitten oli bussit ja junat myöhässä...hrmph. Mutta pääasia että pääsin ehjänä perille!
Sara-Marialle voimia hirmuisesti!!!!!
Mammanalun positiivinen ja energinen olo kuulostaa kadehdittavan ihanalta - voitko lähettää vähän jotain piristyspulveria tännekin?! Musta tuntuu että mulla oli energinen olo vain n. 12 ekaa rv:a, ja sen jälkeen olenkin ollut koko ajan tällainen kitisevä unissakävelijä. Mutta kun väääsyyyttääää!!!!!!
Poppiksella sokrut kuosissa, mahtavaa :) Mä muuten luin jokaikisestä aihetta sivuavasta viestistä sokrutesti- ym- sanat sukurutsaksi...pieni lukihäirä! Mitäköhän se Freud sanois tästäkin...
Hei tietääkö joku, koska Kättärillä on tutustumiskäyntejä ja koska sinne kuuluis mennä? En saanu neuvolasta tietoa. Ai juu, neuvolassa siis käytiin tänään ja kaikki oli ok. Hemppa on noususuunnassa ja jo huimat 119, ja painoakin on nyt tullut yhteensä melkein kolme kiloa. Et kyllä nää arvot tästä vielä kuulkaa kohenee!
Ei varmaan tarvi ees kertoa, että oli ihan superankeeta lähteä aamulla kotoa kun olin nyt ollut siellä pitkän viikonlopun. Itku silmässä olin. Tekis mieli jo fiilistellä jouluakin ja laitella kynttilöitä sun muita, mutta tuntuu vaan pahalta kun saa viettää siellä niin vähän aikaa. Noh, eihän tässä enää montaa viikkoa oo jouluun ja äippäloman alkuun...sit mä saan joka yö nukkua rakkaan miehen vieressä ja nysvätä kotinurkissa :)
Makkara 25+2