Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun on vihdoinkin nimi, mutta...

01.11.2006 |

Odotan nyt kolmatta tenavaa. Kyselin täällä joku aika sitten nimi ehdotuksia, kun sisarukset ovat Minttu ja Miska. Olisin halunnut pojasta Milon, mutta miehelle siitä tulee mieleen joku isonenäinen näyttelijä.

Nyt on sitten kehitelty sellaiset nimet, jotka miehellekin sopii ja riimaavat sisaruksiin:

Tytöstä tulee Melissa Aava Linnea.

Pojasta tulee Myrsky Erik -?. *kolmatta nimeä saa ehdottaa; sisarusten kolmannet nimet ovat Juhana ja Elina*

Menin sitten äidilleni eilen möläyttämään mitä olemme miettineet ja hänen mielipiteensä oli Myrskystä aika nuiva. Sanatarkasti hän sanoi, että " siitähän voi helposti kehkeytyä lempinimi Mylväys" ja " vielähän teillä on aikaa miettiä sitä nimeä" . Juu, siis mitä se hänelle kuuluu, mutta kyllä se odottavaa äitiä kolautti aika pahasti.

Sanokaahan: onko tuo Myrsky todellakin niin kammottava, vai voinko pistää äitini reaktion 70-luvulla lapsensa tehneen naisen alku " järkytykseen" uussuomalaisen nimen kuullessaan? Pitäisikö vielä miettiä uudemman kerran vähän sukulaisten suuhun istuvampi nimi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nyt on sitten kehitelty sellaiset nimet, jotka miehellekin sopii ja riimaavat sisaruksiin:

Tytöstä tulee Melissa Aava Linnea.

Pojasta tulee Myrsky Erik -?. *kolmatta nimeä saa ehdottaa; sisarusten kolmannet nimet ovat Juhana ja Elina*"

-Nimet ovat muuten kauniit ja sopivat, mutta miksi suomalaisen Myrsyn kanssa samassa nimessä on ruotsalainen Erik? Kirjoittaisi Eerik kahdella E:llä. Kolmanneksi sopisi Johannes, vaikka onkin sama kuin Juhana.

" Menin sitten äidilleni eilen möläyttämään...

...

Sanokaahan: onko tuo Myrsky todellakin niin kammottava, vai voinko pistää äitini reaktion 70-luvulla lapsensa tehneen naisen alku " järkytykseen" uussuomalaisen nimen kuullessaan? Pitäisikö vielä miettiä uudemman kerran vähän sukulaisten suuhun istuvampi nimi?"

-Musta Myrsky ei ole kammottava, mutta kylläkin _selkeästi sääilmiöön sitova_: en antaisi nimeä lapselle, joka syntyy kauniissa poutasäässä. Vaan jos lapsen alkutarinaan liittyisi myrskyä ja rajuilmaa, ehkä sitten. " Ihan muuten vaan" " Laitettiin, kun tykättiin" -nimi se ei minusta ole, vaan vahva merkitysnimi. Nimi, jonka kantajalla tulee olla siihen liittyvä tarina kerrottavaksi.

Sukulaisten suuhun sopivaa nimeä, kun rupeatte miettimään, luovutte oikeudestanne vanhempina valita omasta mielestänne hänelle sopivin nimi. Siinä saa tehdä kyselytutkimusta kerrakseen, perustaa vaikka nimikomitean; mutta mitä luultavimmin ratkaisua, johon kaikki olisivat 100% tyytyväisiä tuskin löytäisitte kuitenkaan. Kyllä teidän nyt vain täytyy itse se nimi päättää ja sukulaiset myöskin ottavat pojan/tytön vastaan, oli hänen nimensä sitten mikä tahansa. " Ei nimi miestä pahenna."

Vierailija
2/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrsky Eerik Alarik. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös minun mielestäni Myrsky-nimi sopii parhaiten myrskysäällä syntyneelle pojalle. myös lapsen tempperamentti tulisi ehkä olla tietynlainen eli en ehkä itse antaisi Myrsky-nimeä tosi rauhalliselle poikalapselle.

myös minä kirjoittaisin Erikin kahdella e:llä.

esim Myrsky Eerik Mikaeli

Vierailija
4/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan ei kannata, kuten Gil totesi, ruveta sukulaisilta hyväksyntää pyytämään.Takuuvarmasti kaikesta jollain löytyy moitittavaa. Matti on liian tavallinen, Miihkali liian erikoinen jne. Eli tasan panette sen nimen jonka itse haluatte. Joka ainoasta nimestä saa väännettyä haukkumanimiä.

Mutta (en tiedä olenko nyt riidanhaluisella tuulella, PMS:n kourissa paha akka) Gilistä poiketen minusta Myrsky on ihan vaan yksi merkitysnimi toisten joukossa, eikä tarvitse " selittävää" tarinaa - muutenkaan en OMALLA kohdalla ajattele mitään " syntymähetken" olosuhteita tai säitä, koska lapsi kantaa joka tapauksessa nimeään kaikissa olosuhteissa, no tää nyt on itsestäänselvää, ja vedän ehkä liian kauas jo assosiaatiot, mutta mä en usko horoskooppeihinkaan, monestakaan syystä, mutta mm senkään takia, etten ajattele syntymäajalla olevan mitään vaikutusta mihinkään.

Mulle Myrsky sopii yhtä hyvin juhannuksena mehua litkivän lapsen nimeksi kuin Lumi, Pyry tai vaikkapa Kukka.

Mutta, kuten debattimme todentaa: nimiin on miljoonayksi erilaista suhtautumistapaa. Siksi mistään nimestä ei voi tulla vain yhtä mielikuvaa. Esim Myrsky ei " ennusta" minusta mitenkään temperamenttista luonnetta, vaan sopii hyvin myös hiljaa sohvannurkassa tietosanakirjaa lueskelevalle pojalle :o)

Moni Rauha ja Tyynekin on varmaan pirtsakoita pimuja.

Vierailija
5/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: mistä ihmeestä lapsen luonteen voi nimenantohetkellä edes tietää?

vaikka perustemperamentti lapsella pysyy aikuisuuteen asti, voi kuitenkin ujosta lapsesta tulla vaikkapa murrosiässä melkoinen hulivili yhtä lailla kuin moni villikko rauhoittuu esim vauva-aikojen kärttyisyydestä ja kärsimättömyydestä leikki-iän auvoisuuteen.

Enemmän annettu nimi ehkä jopa saattaa kertoa antajan temperamentista ja niistä ominaisuuksista jotka fantasiana tulevaan lapseen liitetään.

Vierailija
6/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit jättää toisten kommentit huomioimatta, jos olette päätyneet teitä miellyttävään nimeen.

Ehdotus kolmanneksi nimeksi: Myrsky Erik Otava.

Pirpaliina:

Pojasta tulee Myrsky Erik -?. *kolmatta nimeä saa ehdottaa; sisarusten kolmannet nimet ovat Juhana ja Elina*

7/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 3.nimi vois olla pehmoinen, kun Myrskyssä ja Erikissä on särmää jo toden teolla ja sisarustenkin 3.nimet ovat pehmoiset, joten ehdotuksia:

Myrsky Erik Anselmi

Myrsky Erik Mikael

Myrsky Erik Samuel

Myrsky Erik Taneli

Myrsky Erik Anton/Anttoni

Myrsky Erik Ossian

Myrsky Erik Topias

Myrsky Erik Joonatan

Myrsky Erik Julius

Myrsky Erik Jaakkima

Vierailija
8/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrskyn merkityshän on negatiivissävyinen. Se on iso paha, esim. tsunami-hirmumyrsky tai pienempi paha: syysmyrsky kotimaassa. Niin tai näin, aina katot lentelee, laivat ajaa karille ja joet tulvii. Myönteistä en sille löydä, ellei sitten tykkää esim. vampyyriromantiikasta, gotiikasta ym. (mä tykkään ;) ) " Oli synkkä ja myrskyinen yö..."

Joku ajatuksena viaton lumimyrskykin saa paljon harmia aikaan. Tiet tukkoon, sähköt katkeilee ym ym. J ailmaus " kuin myrskyn merkki" ei jätä tulkinnan varaa sekään.

Myrskyssä on kolme konsonattia keskellä (RSK), kaikki kovia sellaisia ja peräkkäin kirjoitettuna ne saavat nimen korskahtamaan > assosiaatio korskeasta, ylimielisestä jne. Musta nimessä on voimaa ja asennetta. Ennustaisin samoja ominaisuuksi nimenkantajalle. Vaan jos persoona onkin päinvastainen, on nimen ja henkilön itsensä yhteisvaikutus ristiriidassa ja saattaa erättää hämmennystä ja hilpeyttä lähipiirissä: " Ai myrsky, korkeintaan pieni tuulenvire, henkäys..." (No jaa, lähtipä kauas itse aiheesta.)

-Tässä nyt kuitenkin syitä, miksi minusta nimeä ei tulisi ihan heppoisin perustein antaa, vaan juurikin tyyliin: " Kun synnyit, oli tammimyrsky ja tiet tukossa. Isä ja ukki kolasivat lunta vuoronperään hartiavoimin 3km auton edessä, että saatiin sínut sairaalaan syntymään turvallisesti..." ;)

Merkitysnimet omaavat aina sen oman erityisen merkityksensä. Tämän takia minua hieman hassuttaa Aino-nimen megasuosio. Varsinkin, kun se Aino on perheen toisen, kolmannen jne. lapsen nimi. Aino(a), aino(kainen), kun viittaa ainoaan lapseen. Mutta nimiasiat ovat makuasioita ja niistä kiistely harvoin johtaa kummankaan kisstan osapuolen perusteellisen kelkan kääntämiseen. Mielipiteitä voi toki aina vaihtaa.

Oli mulla vielä yksi nimiehdotus lisää Myrsky-pojalle: Myrsky Eeli Alarik. Se edellisessä (?) puheenvuorossa mainittu pehmeys olis tuossa keskimmäisessä nimessä...

Vierailija
9/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

YRSKY on aika rähisevän ja yrmeän kuuloinen kirjainyhdistelmä.

Myrskystä tulee mieleen myreä, myrtyisä, äreä, jyräävä, tuhoava... Ei siis mitään rakentavaa, yhdistävää, iloista tai muutenkaan positiivista.

Tykkään kovasti merkitysnimistä, mutta en antaisi negatiivisen merkityksen omaavaa sanaa nimeksi.

10/18 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kuinka hauskaa, eriäviä mielipiteitä :o) Nimimaailmassa, kuten muutenkin maailmassa, ilahduttava rikastuttava piirre. Olisi todella tylsää, jos kaikki tykkäisivät samoista nimistä.

Myrsky-nimestä: en yleensä paljon pidä nk. merkitysnimistä niiden sitovuuden takia. Mitä jos Hilja onkin puhelias luonnoltaan tai Vilja on keliaakikko? Myrsky on harvoja merkitysnimiä, joista minä pidän. Minulle myrsky on niin positiivinen asia! On ihanaa, kun tuuli ulvoo ja vettä vihmoo kun luonto oikein näyttää voimansa (mieluiten olen kyllä silloin sisällä lämpimässä ja turvassa ihailemassa luonnon näytöstä). Sen sijaan en yhtään pidä lumimyrskystä, mutta se johtuu siitä lumesta, joka muistuttaa talvesta, kylmästä, pimeydestä... Hyh. Mutta myrsky yleensä on jotenkin Wau! Ihanaa tuntea ihan pieneksi tässä maailmankaikkeudessa... :o)

Joten sikäli plussa Myrskylle. Aika ihmeellistä, että vaikka nimessä on " vaikea" y-vokaali tuplasti, se on silti kaunis. Koska se on niin reipas ja vahva nimi. Rakastan vahvoja kirjaimia nimessä ja Myrskyllä niitä on peräti 3 (r,s,k)!

Luulisin muuten, että Myrskyä ruvetaan kutsumaan lempinimellä Myrkky, ei Mylväys?

Mutta mutta. Tiedän, ettei tämä kaikilla merkitse yhtään mitään, mutta itse kun en asu Suomessa, tällainen asia on ilmiselvästi otettava huomioon. Myrsky on todennäköisesti todella vaikea nimi sanoa ulkomailla. Olen yrittänyt hiljattain saada englanninkielistä ihmistä oppimaan sanomaan Yrjö, ja se ei suju ollenkaan! ' iiRRRjou' on ehkä lähimmäksi osunut yritys...

Ja sitten. Teidän perheen lasten nimiin olisi se Milo kyllä sopinut tosi hyvin!! Minttu ja Miska ovat molemmat " modernin" kuuloisia, kuten Milokin. Eikö sitä miehen päätä saisi käännettyä...?

Milo Myrsky Jeremia olisi hieno!

Vierailija
11/18 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miiro

Mitja

Mortti

Melvin

Vierailija
12/18 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni ja ehkä se tärkein tässä tapauksessa, kun MEIDÄN vauvalle mietimme nimeä on se, että kyllä nimen ei tarvitse olla mielestäni ihmisestä tai hänen syntyhistoriastaan kertova. Vrt. Suveja syntyy talvellakin, Aamuja illalla, Pyryjä helteellä. Miksei siis Myrkyjä voisi syntyä tyynellä säällä. Minä näen Myrskyn nimenä muunakin kuin negatiivisena luonnon ilmiönä ¿ minusta se on kaunis, reipas ja sisaruksiin riimaava.

Olette täysin oikeassa, että Erik pitäisi olla Eerik kahdella E:llä. Onneksi täällä on tarkkasilmäisiä!

Otava¿ Myrsky Eerik Otava kävisi kivasti sisarussarjaan. Jos palaamme taas noihin nimisanojen merkitykseen, niin Otavahan kauniilla tähtitaivaalla on ikään kuin neutraloimassa tuon Myrskyn voimaa etunimenä. En kertonut aiemmin mutta mieheni harrastaa tähtitaivaan katselua kaukoputkella. Ei ihan heti edes tyrmännyt tuota yhdistelmää.

Pirpaliina

Vierailija
13/18 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimestä Myrsky. Se on vahva nimi, totta. Mutta onko se sen vanhempi kuin Jalo, Voitto tai vaikkapa Usko. Kaikki ovat omakielisiä nimiä, joilla on jokin vahva sisällöllinen merkitys. Myrsky nimenäkin on selvästi kääntymässä ja vakiintumassa poikavoittoiseksi, joka on minusta hyvä asia.

Äitien (kavereiden, sukulaisten jne.) mielipidettä voi kuunnella, mutta jos Myrsky tuntuu juuri siltä oikealta, kannattaa mieluummin totella omia tuntoja asiassa. Meillä minä olen huvikseni kysellyt läheisiltä nimiä joista he pitäisivät. Ja kirjo on valtava. Ikinä en tulisi löytämään nimeä, josta kaikki tykkäisivät. Anoppikin sanoi, että hänelle on tytön nimi valmiina... En viitsinyt kertoa, että niin minullakin :D

Ps. Myrksy Erik Otava on todella kivan tuntuinen kokonaisuus :)

Vierailija
14/18 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä toi myrsky on ihan loistava nimi!

meidän esikoinen on elmo, ja kutsuttiin sillä nimellä ihan laitokselta asti. sitä nimeä kummasteltiin aluksi, ja vaikka kuinka vakuuteltiin, että JOO-O, lapsi kastetaan elmoksi, niin kommentteja just tyyliin, no onhan teillä vielä aikaa harkita kyllä kuului.. tai, kysymys, onko se jo ihan kastettu.. ?

nyt odotamme nuppua tai sisua, ja kaikille olemme taas etukäteen nimivalinnat kertoneet. ja taas... onhan teillä aikaa vielä miettiä.. onko se ihan oikeasti nimi... hihi-hiii, ai oikeasti sisu/nuppu, jne.

noh, saavatpa sukulaiset taas mutistavaa, aikanaan kun meidän sintti kastetaan. mulle ei nimittäin tule mieleenikään ruveta meidän valitsemaa nimeä meidän lapselle muuttamaan sen takia, että se ei jonkun toisen mielestä ole kiva nimi.

että pistä myrsky vaan, ja mekin kaavaillaan sisun kolmanneksi nimeksi sitä otavaa, että kannatan sitäkin!! =)

-ennis-

Vierailija
15/18 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai sellaista nimeä olekkaan, josta ei saisi jotain vähemmän imartelevaa väänneltyä jos oikein haluaa.

Vierailija
16/18 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin myrsky on tosi kiva nimi! Jollain lailla samalla komea ja vahva että myös suloinen (mulla ei myrskystä tule mieleen mitään suurkatastrofia vaan lumimyrsky esimerkiksi on musta samantapainen kuin lumipyry) vähän semmoinen pippurinen luonne tulee mieleen, hyvässä mielessä. Ja lempinimeksi tuli ekana mieleen Myry eikä myrkky, jos lempiniemeä edes tarvitsee. Esim. sade on myös merkitysnimi joka monesta varmaan on ilmiönä negatiivinen, mutta minusta nimenä kiva, tulee positiivisemmat fiilikset kuin esim. suvista. Moni nimi voi tuntua alkuun oudolta, jos ei ole ennen tavannut sen nimistä ihmistä. Esim. nimi Aamu oli musta alkuun tosi outo ja mietin kuka sen antaisi lapselle, mutta salkkareiden myötä totuin muutamassa viikossa ja nyt musta tosi kiva :) Alkuperäinen mielikuva joten katoaa ja vaihtuu mielikuvaan ihmisestä. Eli antakaa vain ihmeessä tuo nimi jos se on teille mieluinen!

Vierailija
17/18 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanat nimet! Siskontyttö (1v.) on Minttu ja omat lapset Pinja ja Ilja. Pinjan pikkuveljelle ehdotin nimeksi Pyry-nimeä, mutta mies ei tykännyt. Pojan syntymää edeltävänä yönä pyrytti kovasti ja sukunimi alkaa myös P:llä, joten olisi käynyt... Tytöllä on luontoaiheinen nimi Pinja Kanerva ja silläkin Pyry olisi käynyt. Tykkään Myrsky-nimestä!! Ei tule mitään negatiivista siitä mieleen, lumimyrskykin voi olla kaunista katsottavaa sisältä ikkunan takaa ja kolaaminenkin on vain hyvää hyötyliikuntaa :-) Olen ollut tyytyväinen poikamme nimeen, vaikka se ei luontoaiheinen olekkaan. Kaunis ja erikoinen, kuten poikakin...

Kerrohan mihin päädyitte!

Vierailija
18/18 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Otava kolmanneksi nimeksi EHDOTTOMASTI! Myrsky ja Otava ovat näitä luonto-nimiä molemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi