Tyhmä kysymys villasukan neulomiseen liittyen
Katson ohjetta villasukan neulomiseen miehelle. Silmukoita piti tehdä 68kpl, eli neljälle puikolle jaettuna jokaiseen puikkoon tulee 17 silmukkaa.
Joustinneuletta neulotaan 2 oikein 2 nurin, mutta mitä teen, kun puikoilla on pariton määrä silmukoita? Puikko päättyy parittomaan oikeaan silmukkaan, neulonko seuraavalta puikolta alkuun 1 oikein ja sitten 2 nurin, 2 oikein jne. Vai aloitanko jokaiselta puikolta aina alusta eli 2 oikein, 2 nurin.. ?
Kommentit (34)
Ja anteeksi, että kuulostan tyhmältä.. Aloitin vasta neulomisharrastuksen ja olen tehnyt toistaiseksi vain helpon kaulahuivin.. Nyt haluaisin kovasti yllättää poikaystäväni jouluksi. Ollaan etäsuhteessa ensi kevääseen saakka, joten en pääse tarkistamaan hänen kengännumeroa ja jos kysyn, hän arvaa heti ja ylläri menee pilalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulta löytyy myös 3.5 puikot ja Novita 7 veljestä lankaa. Siinä on etiketissä sukan kuva ja 3.5 puikot, eli voisin tehdä tästä?
Mikähän silmukkamäärä on hyvä 43-44 koolle?
Ap
Pojillani on 44 jalka ja neulon 7veljes langalla ja 3,5 puikoilla. Teen 52 silmukkaa. Neulo kunnollisen pituiset varret eli ainakin 20 cm. Netistä löytyy paljon ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta löytyy myös 3.5 puikot ja Novita 7 veljestä lankaa. Siinä on etiketissä sukan kuva ja 3.5 puikot, eli voisin tehdä tästä?
Ap
Pojillani on 44 jalka ja neulon 7veljes langalla ja 3,5 puikoilla. Teen 52 silmukkaa. Neulo kunnollisen pituiset varret eli ainakin 20 cm. Netistä löytyy paljon ohjeita.
Kiitos! Teen 52 silmukkaa :)
Ap
Ap:lle jatkoon muuten vinkki, että jos tarvitset johonkin työhön lankaa enemmän kuin yhden kerän niin osta ne langat kerralla ja katso niistä eränumero. Ne voivat olla eri värjäyserää ja eron huomaa sitten valmiissa työssä.
Aloittelevan kutojan kannattaa liittyä johonkin Facebookin neulontaryhmään. Muistaakseni siellä on jopa joku sukkaryhmäkin. Siellä saa aloittelijakin hyviä neuvoja hyvässä hengessä ilman ilkeilyä.
Tässä hyvä ohje,itse opin tätä seuraamalla:).
En tiedä neulomisesta yhtään mitään, jotenkin päihini ei mene miten sitä ei neulota minkään muotin päällä vaan tyhjässä ilmassa langasta jotenkin muotoutuu sukka tai lapanen tms. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen lanka sinulla on, kun noin paljon silmukoita?
Ompelu lanka.
Ap
Tämä sai multa hersyvän naurun.
Vierailija kirjoitti:
Minä neuloin viimeksi miehelle villasukat 7 veljestä langasta, puikoilla 3,25 ja 12 s per puikko, jalkaterä oman 38 jalkani kokoinen. Niin mies jolla on jalka kokoa 42 valittaa että sukat on vieläkin sille liian isot! Miten pienet mun pitää tehdä että olis herralle muka sopivat? 2,5 puikoilla varmaan pitää seuraavat tehdä ja laittaa 10 silmukkaa per puikko.
Mulla on kaksi laihaa teinipoikaa, joiden kengänkoko on joo jotain 41+, mutta villasukkien varret kudon silti 44 silmukalla, ja jalkaterän joko sillä 44 tai jopa 40 silmukalla! Mä en ymmärrä, miten tuollaisilla risuilla pysyy edes pystyssä ;-) mutta eiköhän nuo varttuessaan vankistu vielä, ainakin jos äitiinsä tulevat.
Sen lisäksi ihmiset tykkää erilaisista sukista. Jonkun mielestä sukan pitää olla löysä ja "ilmava" siis tosi harvaan kudottukin, ja jonkun mielestä vain itsestään pystyssä pysyvä sukka on oikeanlainen.
Silmukkamäärään vaikuttaa myös se, neulotko löysää vai tiukkaa. Itse teen 7-veikasta miesten sukat 3 numeron puikoilla 14 s.puikolla eli yht.56silmukkaa. Jos et ole paljon neulonut, kannattaa seurata tarkasti ohjetta. Sukka ei ole helpoin neulottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen lanka sinulla on, kun noin paljon silmukoita?
Ompelu lanka.
ApTämä ei ollut ap!
Katsoin muita ohjeita ja aloin miettimään, että on tuossa varmaan liikaa silmukoita ja päädyin 56 silmukkaan, eli 14 jokaiselle puikolle. Paljon helpompaakin näin.Ap
Mikä lanka ja puikot sinulla on? Entä mikä on miehen jalan koko? Mistä katsoit alkuperäisen ohjeen?
En ole ennen neulonut villasukkia.. Googletin vain ohjeita villasukat miehelle. Tämä on ylläri mun poikystävälle. En ole varma hänen jalkansa koosta, varmaan joku 42-44
Mulla on joku kuvioneulelanka ja tässä etiketissä ohjeistettiin 4.5-5 mm puikkoja. Mulla on 5mm puikot.Ap
Nyt tulee kyllä niin harvaa neulosta että ei tule toimimaan. Sukkalangat on erikseen ja max. 4 puikoilla.
Ap