Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoiko Suomi oikeasti kehittyä vasta 70-luvulla?

Vierailija
02.10.2022 |

Kun betonilähiöt rakennettiin?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Kotipaikkani on vanhan kylätien varressa, mutta kotini lähellä on kylä, jonka talot ovat pääasiassa sodan jälkeen perustettuja asutustiloja, osa vanhoja torppia.

Ko. kylälle johti muutama n. kilometrin pituinen kärrypolku mainitulta kylätieltä,

50- luvulla ko. kylällä(8 taloa) ei ole ollut puhelinta, sähköä, vesijohtoa, eikä talvikunnossapidettyä tietä.

-58 kylään saatiin sähkö, 60- luvulla vesijohto, -68 tie ja 70- luvulla puhelin.

Muistan itse, kun meille vedettiin puhelinjohto, olen syntynyt -71.

Tämä n. 40km päässä suurehkosta kaupungista.

Ja 2020-luvulla luultavasti 5g masto. Eli varsinainen viestisi on, että tekniikka kehittyy. 

Vierailija
22/27 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo suomessa saatiin värit päälle vasta seitkytluvulla. Se on vähän myöhemmin kuin ennen vanhaan. Joskus kuuskytluvulla lumet alkoi sulaa kesäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä opittiin pukeutumaan vasta 50-luvulla, ennen sitä kuljettiin nakuina.

Vierailija
24/27 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

alamäki alkoi silloin.

Vierailija
25/27 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma oli muutenkin hiukka köyhempi silloin - tässä vähän ajankuvaa briteistä 70-luvulla:

Vierailija
26/27 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä opittiin pukeutumaan vasta 50-luvulla, ennen sitä kuljettiin nakuina.

Talvisin niitä kutsuttiin smurffeiksi.

Vierailija
27/27 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Itse olen syntynyt 1957 ja pidin silmäni jo auki 70-luvun lopulla.

Se, mikä aiheutti suurta kränää ja vaikeutta oli vanhemman polven ymmärtämättömyys uuden edessä.

Esim omat vanhempani eivät tajunneet, ettei nuoriso enää haaveile isoista pelloista ja suurista navetoista, tuon kaltaisista maatalousasioista, eikä pääsystä ison talon emännäksi. Ei kyselty mitään minulta. Oli jossain päätetty, että minua ei kannata kouluttaa. Koulutettiin kaksi sisarustani. Minulle oli ajateltu paikkaa synnytyskoneena maaseudulla.

Lähdin kaupunkiin. Kävin töissä ja maksoin itse opiskeluni. Missään nimessä en olisi sinne pellonlaidalle jäänyt.

Vanhemmat henkilöt olivat joustamattomia. Kaikki olisi pitänyt mennä samoin kuin heidän lapsuudessaan eikä sitä saanut arvostella. Vielä 80-luvulla kun olin elättänyt itseni jo 15 vuotta, arvostelu äitini minua siitä, että olin ostanut uusia vaatteita palkallani. Olisi kuulemma pitänyt ommella itse tai kutoa ja parsia vanhoja. Olin toimistotöissä. Selitin ja yritin herättää häntä. Ei onnistunut. Arvostelua välttääkseni laitoin pitkään samat vaatteet päälleni, jotka olivat nähtyjä aiemmin. Tää oli ihan hullua.

Mutta tosiaan kehitystä jarrutti vanhempi polvi jäykkyydellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme