Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö mun lapsi jostain olennaisesta paitsi, kun sillä ei ole ruutuaikaa ollenkaan?

Vierailija
01.10.2022 |

Meillä ei ole telkkaria. Eikä pädiä. Minun ja miehen kännykät ja läppärit on työkännyköitä ja työläppäreitä, eikä lapsi saa niitä ollenkaan käyttää. Eli lapsella ei ole yhtään ruutuaikaa, kun ei mitään ruutua koskaan saa tai voi käyttää. Täyttää pian viisi vuotta. Tullut mieleen itselle, että jääkö se jostain olennaisesta nyt paitsi? Kun menee kouluun saa oman kännykän ja jos silloin haluaa voidaan ostaa telkkarikin (mutta en halua, että se on joka päivä päällä).

Kommentit (216)

Vierailija
81/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se ei siis riitä, että lapsi saa oman kännykän ja telkkarin kun menee kouluun (kuten oltiin suunniteltu)?

Mitä minun nyt sitten pitäisi 4-vuotiaalle ostaa? Ei olla varakkaita, ja me aikuiset ei tosiaan telkkaria ollenkaan katsottaisi.

Ap

Akateeminen perhe muttei varaa ostaa tv:tä? Millä alalla olette? Muutenkin outoa, ettei akateeminen henkilö katso mitään ajankohtaisohjelmia. Luetteko edes Hesaria?

On varaa ostaa tv. Mutta ei olla varakkaita. Ei akateemiset työt mitään hyväpalkkaisia välttämättä ole. Ja itse teen vielä osapäivää.

Hesarin luen läppäriltä joka päivä. Ja katson välillä areenasta ajankohtaisohjelmia läppärillä.

Ap

Miksi siis lapsi ei voi katsoa sinun läppäriltä lastenohjelmia kun sinäkin teet sillä muuta luin töitä?

Vierailija
82/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö nyt muka joltain läppäriltä voi vähän edes näyttää jotain ylen piirrettyjä? Aika ankealta kuulostaa. Sanavarasto voi olla pienempi muihin ikäisiinsä verrattuna.

Isompi sanavarasto on, koska luetaan lapselle paljon kirjoja ja puheessa käytetään monipuolista kieltä. Ap

Olet akateeminen, eikö se ollut niin? Miten silti ajattelet noin kapeasti, että jos lapsella on ruutuaikaa niin hänelle ei lueta tai puhuta? Aika ahdasta ja yksioikoista päättelyä, noin niin kuin akateemiselle ihmiselle.

En väittänyt ajattelevani noin. Vaan meillä on luettu lapselle oikeasti poikkeuksellisen paljon. Ja mielestäni kirjoja, joissa on monipuolista hyvälaatuista kieltä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se ei siis riitä, että lapsi saa oman kännykän ja telkkarin kun menee kouluun (kuten oltiin suunniteltu)?

Mitä minun nyt sitten pitäisi 4-vuotiaalle ostaa? Ei olla varakkaita, ja me aikuiset ei tosiaan telkkaria ollenkaan katsottaisi.

Ap

Akateeminen perhe muttei varaa ostaa tv:tä? Millä alalla olette? Muutenkin outoa, ettei akateeminen henkilö katso mitään ajankohtaisohjelmia. Luetteko edes Hesaria?

On varaa ostaa tv. Mutta ei olla varakkaita. Ei akateemiset työt mitään hyväpalkkaisia välttämättä ole. Ja itse teen vielä osapäivää.

Hesarin luen läppäriltä joka päivä. Ja katson välillä areenasta ajankohtaisohjelmia läppärillä.

Ap

Miksi siis lapsi ei voi katsoa sinun läppäriltä lastenohjelmia kun sinäkin teet sillä muuta luin töitä?

Voisi katsoa, mutta ei saa koskea siihen. Ap

Vierailija
84/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti. Ei teidän tarvitse yhdenkään lastenohjelman takia tv:tä ostaa.

Vierailija
85/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin äsken netin telkkariohjelmatiedoista, niin arki-iltapäivisin näyttää tulevan pikkukakkonen ja muumi. Iltaisin ei mitään lastenohjelmaa. Niiden kahdenko takia se telkkari pitää olla?

Ap

Miten ihmeessä voi vielä tänä päivänä luulla, että ohjelmia voi katsoa vain telkkarista? Nyt sanon, että akateeminen my ass. Perusteluna tähän, että akateemisella luulisi olevan vähän paremmat tiedonhankkimistaidot.

Vierailija
86/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mutta et voi näyttää sieltä areenasta pikku kakkosta tai sitä ryhmä hauta? Ja ruudulta oppii eri asioita kuin kirjoista. Onan lapseni yksi lempiohjelmista oli areenasta joku isot koneet tai sinne päin. Siinä aina joka jaksossa esiteltiin joku iso työkone/auto. Ei olisi ollut sama asia lukea siitä kirjasta. Ja meillä kyllä luetaan myös kirjoja, ei nämä asiat sulje toisiaan pois.

Kai voin, jos istun itse vieressä koko ajan vahtimassa, että lapsi ei koske läppäriin. Ei ole tullut näytettyä, kun meillä yhteinen aika on mennyt muuhun kuten lautapeleihin, kirjoihin, ulkoiluun, eri paikoissa käymisiin ja retkiin, kiireettömään yhdessäoloon, rauhallisiin yhteisiin ruokahetkiin jne. Ap

Ja nämä kaikki jää pois, jos joskus katsoo jonkun ohjelman ruudulta?? Voi apua sun kansas. Musta taas oli tosi kiva sunnuntaiaamuisin ottaa lapsi kainaloon sohvalle aamupalan jälkeen ja katsoa ryhmä hau yhdessä. Saatoin joskus vielä torkahtaakin, lapsi kun heräsi tuolloin aina kuudelta.

Vierailija
87/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli alle kolmen, kun telkkarista tuli oopperaa. Itse en ole oopperan ystävä ja se vilahti ruudulla ohi mennen, mutta poika istahti aloilleen ja katsoi oopperan loppuun hievahtamatta. Mikään muu ohjelma ei kiehtonut niin, ei piirretyt tai muutkaan lastenohjelmat.

Medialukutaitoa kannattaa opetta jo pienelle. Ei ruutuaikaa tarvitse olla edes päivittäin, mutta silloin tällöin.....

Vierailija
88/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Voisi katsoa, mutta ei saa koskea siihen. Ap

No voi herranjestas. Kiellä sitten, ettei saa koskea.

Vierailija
89/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin äsken netin telkkariohjelmatiedoista, niin arki-iltapäivisin näyttää tulevan pikkukakkonen ja muumi. Iltaisin ei mitään lastenohjelmaa. Niiden kahdenko takia se telkkari pitää olla?

Ap

Miten ihmeessä voi vielä tänä päivänä luulla, että ohjelmia voi katsoa vain telkkarista? Nyt sanon, että akateeminen my ass. Perusteluna tähän, että akateemisella luulisi olevan vähän paremmat tiedonhankkimistaidot.

En luule. Johan jo kirjoitin itse katsovani mm. Areenaa läppäriltä. Sen sijaan jos sinun sisälukutaitosi olisi kunnossa tietäisit, että haaste on se, että en voi antaa työläppäriäni lapselle ja siksi kirjoitin nimenomaan telkkarista lasta varten. Ap

Vierailija
90/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaisitte yhden yleisläppärin koko perheelle, jolla te vanhemmatkin tekisitte muita kuin työjuttuja. Onko liian vaikea?

Vierailija
91/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää paitsi, oikeastaan tuo kuulostaa tosi ihanalta lapsuudelta, tehdään ja harjoitellaan enemmän yhdessä kuin istutaan yksin nenä kiinni ruudussa. Itselläni ei lapsena (olen nyt 22) ollut ruutuaikaa ja katsoin tosi paljon tv:tä ja myöhemmin olin paljon tietokoneella, kun meille sellainen hankittiin. Muuten olin aika yksinäinen, ei juurikaan kavereita ja vanhemmat eivät hirveästi viettäneet kanssani aikaa. Sanoisin, että monet muut taidot ovat paljon tärkeämpiä kuin ne digitaidot, ne oppii kyllä myöhemminkin ja lapsi ehtii kouluiässä olla ihan tarpeeksi tietokoneella tai puhelimella.

Vierailija
92/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Akateemikkojen ongelma usein on se, että eletään niin siellä omassa akateemisessa kuplassa että unohdetaan muu. Pahimmillaan ollaan muiden yläpuolella asioissa.

Vierailija
93/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kuulostaa teille joltain kliiniseltä projektilta.

Vierailija
94/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö nyt muka joltain läppäriltä voi vähän edes näyttää jotain ylen piirrettyjä? Aika ankealta kuulostaa. Sanavarasto voi olla pienempi muihin ikäisiinsä verrattuna.

Isompi sanavarasto on, koska luetaan lapselle paljon kirjoja ja puheessa käytetään monipuolista kieltä. Ap

Olet akateeminen, eikö se ollut niin? Miten silti ajattelet noin kapeasti, että jos lapsella on ruutuaikaa niin hänelle ei lueta tai puhuta? Aika ahdasta ja yksioikoista päättelyä, noin niin kuin akateemiselle ihmiselle.

En väittänyt ajattelevani noin. Vaan meillä on luettu lapselle oikeasti poikkeuksellisen paljon. Ja mielestäni kirjoja, joissa on monipuolista hyvälaatuista kieltä. Ap

No nyt alkoi kiinnostaa. Mitä kirjoja teillä oikein luetaan? Toinen akateeminen, jonka lapsi osasi neljä vuotiaana lukea, mutta fanitti myös Pipsa possua ja Ryhmä Hauta.

Vierailija
95/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mutta et voi näyttää sieltä areenasta pikku kakkosta tai sitä ryhmä hauta? Ja ruudulta oppii eri asioita kuin kirjoista. Onan lapseni yksi lempiohjelmista oli areenasta joku isot koneet tai sinne päin. Siinä aina joka jaksossa esiteltiin joku iso työkone/auto. Ei olisi ollut sama asia lukea siitä kirjasta. Ja meillä kyllä luetaan myös kirjoja, ei nämä asiat sulje toisiaan pois.

Kai voin, jos istun itse vieressä koko ajan vahtimassa, että lapsi ei koske läppäriin. Ei ole tullut näytettyä, kun meillä yhteinen aika on mennyt muuhun kuten lautapeleihin, kirjoihin, ulkoiluun, eri paikoissa käymisiin ja retkiin, kiireettömään yhdessäoloon, rauhallisiin yhteisiin ruokahetkiin jne. Ap

Ja nämä kaikki jää pois, jos joskus katsoo jonkun ohjelman ruudulta?? Voi apua sun kansas. Musta taas oli tosi kiva sunnuntaiaamuisin ottaa lapsi kainaloon sohvalle aamupalan jälkeen ja katsoa ryhmä hau yhdessä. Saatoin joskus vielä torkahtaakin, lapsi kun heräsi tuolloin aina kuudelta.

Ei ne jäisi tietenkään suoraan pois. Ei ole vaan tullut näytettyä lapselle työläppäriltä mitään, kun en edes avaa sitä koskaan lapsen ollessa paikalla/hereillä. Mutta lapsi nukkuu viikonloppuisin pitkään, niin sitten syödään aamupala kun herää ja aletaan jo tehdä jotain vaikka lähdetään ulos. Ap

Vierailija
96/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Akateemikkojen ongelma usein on se, että eletään niin siellä omassa akateemisessa kuplassa että unohdetaan muu. Pahimmillaan ollaan muiden yläpuolella asioissa.

Kiitos huomionosoituksesta, mutta se oli nyt liikaa minusta oletettu, en sentään akateemikko ole, vaan tavallinen maisteri vain. Ap

Vierailija
97/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden 4-vuotias käyttää läppäriä: mitä se lapsi sillä käytännössä tekee?

Ap

Meillä 4-vuotias pelasi ekapeliä, puhelimet saivat kouluun mennessään, padit ostettiin molemmille 6-vuotiaina, toinen piirtää ja suunnittelee vaatteita, toinen pelaa ja koodaa.

Eli kuusi/seitsemän vuotias saa teillä sekä oman ipadin että oman kännykän? Taidatte olla meitä varakkaampia. Ap

Eri vastaaja tässä.

Lapsi sai isän vanhan työkännykän ja minun läppärini taas on satunnaisessa käytössä Minecraftin pelaamisessa. Isä sai siis työn puolesta uuden puhelimen itselleen ja vanha jäi tarpeettomaksi. Oma läppärini ei ole työkäytössä vaan sellainen halvinta mallia oleva, jolla sain opintoni tehtyä. Ei kylvetä rahassa.

Vierailija
98/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden 4-vuotias käyttää läppäriä: mitä se lapsi sillä käytännössä tekee?

Ap

Meillä 4-vuotias pelasi ekapeliä, puhelimet saivat kouluun mennessään, padit ostettiin molemmille 6-vuotiaina, toinen piirtää ja suunnittelee vaatteita, toinen pelaa ja koodaa.

Eli kuusi/seitsemän vuotias saa teillä sekä oman ipadin että oman kännykän? Taidatte olla meitä varakkaampia. Ap

Juu, saivat. Voi olla että ollaan varakkaampia, mutta se nyt on sivuseikka.

Vierailija
99/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En luule. Johan jo kirjoitin itse katsovani mm. Areenaa läppäriltä. Sen sijaan jos sinun sisälukutaitosi olisi kunnossa tietäisit, että haaste on se, että en voi antaa työläppäriäni lapselle ja siksi kirjoitin nimenomaan telkkarista lasta varten. Ap

Jotain on kasvatuksessa mennyt pieleen, jos neljä vuotias ei tajua, ettei läppäriin kosketa. Varsinkin kun sen voi siirtää lapsesta hiukan kauemmas.

Vierailija
100/216 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No miksi ostaa telkkari, jos sille on vain vähän käyttöä. Osta kotiläppäri. Sillä voi sitten katsoa areenasta ohjelmia ja voi tehdä muutakin.

Esim itse teen työkoneella vain töitä mm. tietoturvasyistä.