Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö mun lapsi jostain olennaisesta paitsi, kun sillä ei ole ruutuaikaa ollenkaan?

Vierailija
01.10.2022 |

Meillä ei ole telkkaria. Eikä pädiä. Minun ja miehen kännykät ja läppärit on työkännyköitä ja työläppäreitä, eikä lapsi saa niitä ollenkaan käyttää. Eli lapsella ei ole yhtään ruutuaikaa, kun ei mitään ruutua koskaan saa tai voi käyttää. Täyttää pian viisi vuotta. Tullut mieleen itselle, että jääkö se jostain olennaisesta nyt paitsi? Kun menee kouluun saa oman kännykän ja jos silloin haluaa voidaan ostaa telkkarikin (mutta en halua, että se on joka päivä päällä).

Kommentit (216)

Vierailija
201/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää mistään paitsi. Meillä lapsi pelaa koko ajan, katsoo telkkaria ja tablettia. Lapsen isä on hylännyt, ja minun työ valuu kotiin eli istun aamut ja illat koneella. Lapsi on mennyt käytännössä pilalle, ADHD-diagnoosi ja marisee koko ajan makeita eikä osaa leikkiä. Kavereita ei ole tai asuvat matkojen takana. En voi suositella tätä kellekään. Olen irtisanoutumassa joten kohta ei meilläkään ole minkäänlaista ruutuaikaa. Jos työnteko on tällaista orjuutta jossa ei ehdi lapsenkaan kanssa olemaan, ollaan mieluummin köyhiä ja nautitaan vapaa-ajasta. Luulenpa että monessa perheessä nuo pelikoneet ja ruutuajat palvelee vanhempien työnantajia.

Miksi annat katsoa ja pelata koko ajan? Katkeruutesi exääsi kohtaan ei myöskään liity mitenkään tähän. Jos lapsellasi oikeasti on adhd (annan vinkin: se ei ole tv) kannattaa sivistää itseään miten se syntyy ja miten pystyt häntä parhaiten tukemaan.

Kannattaa myös itse vähentää sitä koneella olemista ja antaa huomiota lapselle. Lapsi matkii aikuista ja ilmeisesti sinä olet ainoa ikuinen hänen elämässään.

Katkeruus? Tietysti olen hieman vihainen kun mies sitä lasta halusi ja ulkoistikin homman minulle. Tietämättömyytesi paistaa läpi kun ehdottelet että lapsen diagnoosi olisi tuulesta temmattu. Tutkittu on ja usea ylilääkäri.

En voi vähentää koneella oloa orjuuttavan työni vuoksi. Juurihan kerroin tiputtautuvani työttömäksi oikein mielelläni.

Vierailija
202/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää mistään paitsi. Meillä lapsi pelaa koko ajan, katsoo telkkaria ja tablettia. Lapsen isä on hylännyt, ja minun työ valuu kotiin eli istun aamut ja illat koneella. Lapsi on mennyt käytännössä pilalle, ADHD-diagnoosi ja marisee koko ajan makeita eikä osaa leikkiä. Kavereita ei ole tai asuvat matkojen takana. En voi suositella tätä kellekään. Olen irtisanoutumassa joten kohta ei meilläkään ole minkäänlaista ruutuaikaa. Jos työnteko on tällaista orjuutta jossa ei ehdi lapsenkaan kanssa olemaan, ollaan mieluummin köyhiä ja nautitaan vapaa-ajasta. Luulenpa että monessa perheessä nuo pelikoneet ja ruutuajat palvelee vanhempien työnantajia.

Miksi annat katsoa ja pelata koko ajan? Katkeruutesi exääsi kohtaan ei myöskään liity mitenkään tähän. Jos lapsellasi oikeasti on adhd (annan vinkin: se ei ole tv) kannattaa sivistää itseään miten se syntyy ja miten pystyt häntä parhaiten tukemaan.

Kannattaa myös itse vähentää sitä koneella olemista ja antaa huomiota lapselle. Lapsi matkii aikuista ja ilmeisesti sinä olet ainoa ikuinen hänen elämässään.

Katkeruus? Tietysti olen hieman vihainen kun mies sitä lasta halusi ja ulkoistikin homman minulle. Tietämättömyytesi paistaa läpi kun ehdottelet että lapsen diagnoosi olisi tuulesta temmattu. Tutkittu on ja usea ylilääkäri.

En voi vähentää koneella oloa orjuuttavan työni vuoksi. Juurihan kerroin tiputtautuvani työttömäksi oikein mielelläni.

Kun kerran tutkittu niin varmaan myöskin selvää, ettet voi siitä syyttää exääsi tai tv-ohjelmia. Kyllä, kuulostat katkeralta, kannattaa päästä siitä eroon jo lapsen takia. Mikset laita lasta päiväkotiin jossa saisi ikäiselleen sopivia virikkeitä ja sinä saisit työt tehtyä jotta ei tarvitse koko päivää kököttää nenä kiinni lapsessa? Tuskin mikään työ vaatii että vahdit läppäriä aamusta myöhään yöhön ja joudut jättämään lapsesi oman onnensa nojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran tutkittu niin varmaan myöskin selvää, ettet voi siitä syyttää exääsi tai tv-ohjelmia. Kyllä, kuulostat katkeralta, kannattaa päästä siitä eroon jo lapsen takia. Mikset laita lasta päiväkotiin jossa saisi ikäiselleen sopivia virikkeitä ja sinä saisit työt tehtyä jotta ei tarvitse koko päivää kököttää nenä kiinni lapsessa? Tuskin mikään työ vaatii että vahdit läppäriä aamusta myöhään yöhön ja joudut jättämään lapsesi oman onnensa nojaan.

Juu en tietenkään. Lapsen isällä on vientiä joten kyllä naisille tuntuu lapsensa hylkäävä kelpaavan. Perhettä perustaessa vielä varmistin mieheltä että lapsen myötä hän osallistuu koska itse teen uraa eikä minulla ole tuloverkkoja. Mies osoittautuikin pettäjäksi ja valehtelijaksi, ja kostoksi hylkäsi lapsensakin kun sain totuuden selville. Et tiedä työpaikkaani joten miksi kommentoit. Lapsesta tulee mitä tulee.

Vierailija
204/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusmammamaisia kommentteja nämä kolme edellistä. Lukitkaa tämä t. M47

Vierailija
205/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Eskarissa edellytetään että lapsella on padi käytettävissä, joten siinä vaiheessa viimeistään tulee sitä ruutuaikaa.

Höpsis. Ei tuollaista voi edellyttää.

Ekapelin pelaamista varten jokaisella tulee olla IPad käytössä. Sitä ei voi pelata läppärillä.

Ei voi silti edellyttää, että kotona on pädi. Esiopetus on lain mukaan maksutonta, tarvikkeineen.

Sitten kaikki muut lapset pelaa sitä kirjainpeliä kotona paitsi sun maksuton lapsi 🤷🏼

Kaikki muut, niin varmaan. Ainakin meidän kunnassa pk-seudulla asuu paljon ma muperheitä ja sossuperheitä, joilla ei varmasti ole rahaa ostella jotain pädejä.

Ainakin meillä Helsingissä kaikilla eskarilaisilla oli kotona Padi. Jos jollakin ei ole, hän ei sitten vaan harjoittele niitä tavuja sillä pelillä, oma ongelmansa ja voi voi.

Ainakaan meillä Helsingissä ei edellytetä mitään padejen omistamista. Eskarissa harjoiteltiin se mikä harjoiteltiin mutta kotiin ei päiväkodissa käytetty media vaikuttanut mitenkään.

Tavallinen tabletti meidän lapsella on mutta ei sillä mitään eskaritehtäviä tehty.

Vierailija
206/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea ymmärtää, että lapsi ei opi tekniikkaa, lukemaan yms. jos ei saa olla jo taaperona koneella. Itse opin lukemaan 4-vuotiaana jo 70-luvulla ja velikin oppi ennen kouluikää. Samoin 90-luvulla syntyneet lapset lukivat molemmat reippaasti ennen kouluun menoa. Tietotekniikassa olen huimasti edellä useimpia parikymppisiä, jotka eivät ole nörttejä tai ammattilaisia - tosin olen toki edellä ikäisiänikin, mutta siis aikuisena voi oppia kaikenlaista. En kuitenkaan ole alan ammattilainen, joitain kursseja käynyt ja töissä opin itse opettelemalla edelleenkin uusia juttuja, vaikka olen jo pian 60. Suurimpaan osaan meillä käytössä oleviin ohjelmiin ei ole koulutusta, olen vain itse opetellut. Ainoastaan pääohjelmistoon on 3 op kurssi takana, mutta siinä ei opita kuin pintaraapaisu siitä, mitä töissä käytän. Minä sain ensikosketuksen tietotekniikkaan VIC20-pelikoneella 80-luvun alussa, ei ole lapsuudessa puuttuneet asiat estäneet mitenkään oppimasta asioita lisää. Osaan kyllä laittaa instaan kuvia ja päivittää nettisivuja, mutta se on harrastus, töissä on vähän haastavampia juttuja. Eli viestini tarkoitus on kertoa, että aikuisena voi oppia mitä tahansa. 

Vierailija
207/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea ymmärtää, että lapsi ei opi tekniikkaa, lukemaan yms. jos ei saa olla jo taaperona koneella. Itse opin lukemaan 4-vuotiaana jo 70-luvulla ja velikin oppi ennen kouluikää. Samoin 90-luvulla syntyneet lapset lukivat molemmat reippaasti ennen kouluun menoa. Tietotekniikassa olen huimasti edellä useimpia parikymppisiä, jotka eivät ole nörttejä tai ammattilaisia - tosin olen toki edellä ikäisiänikin, mutta siis aikuisena voi oppia kaikenlaista. En kuitenkaan ole alan ammattilainen, joitain kursseja käynyt ja töissä opin itse opettelemalla edelleenkin uusia juttuja, vaikka olen jo pian 60. Suurimpaan osaan meillä käytössä oleviin ohjelmiin ei ole koulutusta, olen vain itse opetellut. Ainoastaan pääohjelmistoon on 3 op kurssi takana, mutta siinä ei opita kuin pintaraapaisu siitä, mitä töissä käytän. Minä sain ensikosketuksen tietotekniikkaan VIC20-pelikoneella 80-luvun alussa, ei ole lapsuudessa puuttuneet asiat estäneet mitenkään oppimasta asioita lisää. Osaan kyllä laittaa instaan kuvia ja päivittää nettisivuja, mutta se on harrastus, töissä on vähän haastavampia juttuja. Eli viestini tarkoitus on kertoa, että aikuisena voi oppia mitä tahansa. 

Ymmärtänet varmasti, ettei enää eletä 70-lukua.

Vierailija
208/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nykyaikana ainoa tapa oppia lukemaan on netti ja tv? 

Vierailija
209/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nykyaikana ainoa tapa oppia lukemaan on netti ja tv? 

Joo, just niinhän mä sanoin. Kannattaa lukea ketjun aiempia kommentteja. Varmasti oppii lukemaan ilmankin mutta jo sosiaalisten syiden takia hyvä saada digiin jo jotain tuntumaa, ei eskariin lopulta ole niin pitkä aika.

Vierailija
210/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli Ap!!!!! Lapsesi ei jää mistään paitsi ja varsinkaan sanavarastoa ei television ohjelmat rikastuta. Kirjojen lukeminen toimii sanavaraston laajentana, leikin inspiroijana ja moraalin sekä empatian opettaja paljon paremmin kuin media. Meilläkin lapset katsovat telkkaria silloin joskus kun muistetaan tai jos itse olen vaikka kuumeessa tms. muussa harvinaisessa tilanteessa. Mummolassa käyttävät telkkaria lastenvahtina, isän kanssa myös välillä katsovat. Mutta jokapäiväiseen arkeen ei telkkari kuulu. Tabletteja ei ole, omalle läppärille en mitään ylimääräistä lataa. Sanoin eskariin tästä ja lupasivat siellä opettaa tabletin käyttöä sekä ekapelin pelaamista lapselleni.

Meitä, keiden lapsilla ei ole ruutuaikaa, on valitettavasti todella vähän... Meillä lapset leikkivät koko ajan ja koskaan ei ole tylsää, ovat oppineet viihdyttämään itse itseään pienestä lähtien sekä osallistuvat mielellään kanssani kotitöihin. En tarvitse mediaa lastenvahdiksi.

Kavereita on molemmilla päiväkodissa ja ei ole ollut koskaan vaikeuksia löytää leikkejä. Ovat tykättyjä tyyppejä, taitavia ja sitoutuneita leikkijöitä. Varmasti kouluikäisinä ehtivät vaikka koulukavereiden kanssa katsella disneyleffat sun muut, ei tarvitse väen vängällä tyrkätä ruutuaikaa alle kouluikäiselle, sitä tulee varmasti olemaan myöhemmin aivan riittävästi ja liikaa.

Ja vaikka täällä hehkutetaan, kuinka lapset oppivat peleissä hienoja juttuja, niin tässä on myös kääntöpuoli - peleissä lapsi oppii palkintojen kautta, opittuaan jonkun asian peli "palkitsee" pelaajansa. Silloin lapselle perinteinen oppiminen, joka ei koko ajan tuota dopamiiniryöppyjä, tuntuu entistä vaikeammalta. Oppimiseen kuuluu ponnistelu, epämukavuusalueella olo ja vaikeatkin tunteet, pelit eivät näitä kehitä. Kaikki täällä palstalla keskusteltu on vanhempien omien toimintojen puolustamista ja siksi selitellään asiat parhain päin, kun ei voida hyväksyä sitä, että pieni lapsi ei vielä tarvitsisi ruutuaikaa niin paljoa, kuin sitä valitettavan monessa kodissa on.

Joten Ap, jätä nämä palstan kommentit omaan arvoonsa ja anna lapsesi kasvaa rauhassa. Päiväkodista voit pyytää eskarivuonna, että opettavat perustaidot tabletilla ja ruutuajoista sekä turvallisesta median käytöstä ehdit jutella lapsesi kanssa, kun hän saa sitten aikanaan puhelimensa. Ja ei, lapsi ei koukutu heti puhelimeen kun sen saa sitten kouluikäisenä, sekin on täysin harhaluulo. Itsesäätelytaidot ovat paremmin kehittyneet ja lapsi on jo oppinut elämään ruuduttomassa arjessa, toisinkin kuin lapset, jotka ovat saaneet ruutuaikaa pahimmillaan jo vauvaikäisestä alkaen ja jopa tuntikaupalla päivittäin.

Vierailija
211/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n lapsella kavereita? Käykö he teillä leikkimässä? Miten toimii muiden lasten kanssa?

Vierailija
212/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään ole lapsilla varsinaista ruutuaikaa. Joskus aiemmin katsottiin yhdessä muumeja, nykyään ei sitäkään. Yhdessä katsotaan mieluummin esim. luonto-ohjelmia ja sellaisia silloin tällöin. Meillä ei myöskään pelata muita kuin lautapelejä. Lapsilla ei ole omia laitteita mutta osaavat luvan saatuaan laittaa puhelimesta musiikkia tai äänikirjan päälle. En näe syytä, miksi heidän pitäisi tietää, mikä on Ryhmä Hau tai Pipsa Possu. Ovat toki näistä tietoisia, vaikka eivät osaakaan ohjelmia nimetä, koska sitä oheiskrääsää on kaikki paikat pullollaan.

Enkä kyllä tiedä, miksi tarvitsivat myöskään opettavaisia pelejä, hyvin olen itsekin oppinut lukemaan ilman ekapelejä ja muita. Meillä on

paljon tehtäväkirjoja kotona, joissa opetelleen kynän käyttöä, kirjaimia ja numeroita sekä

myöhemmin lukemista. Mitä digitaitoja pieni lapsi edes tarvitsee? Osaa nuo meidän lapset kysyä kyllä, jos jokin aihe kiinnostaa, että voidaanko katsoa netistä lisätietoja, jos meiltä ei löydy aiheeseen sopivaa kirjaa. Tietävät myös, että netistä voi tilata kaikenlaista ja joskus katsellaan yhdessä, mitä tilataan. Minusta se riittää lapsille.

Ihana kuulla, että teidänlaisia (ja meidänlaisia) perheitä vielä on! Mulle yks perheellinen tuttava ihmetteli ihan tosissaan, että "mitä teidän lapset sitten tekee, kun tulevat päiväkodista kotiin, jos eivät katso telkkaria?". Niin normalisoitunutta jatkuva ruudun tuijottelu jo on...

Vierailija
213/216 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti EI tarvitse ostaa mitään härpäkettä! Olen kateellinen, itse asiassa.

Itsellä 4v poika. Meillä on normitelkku ja isompien sisarusten kännyllä ainakin vahtaa pelejä aina jos vain silmä välttää. Joskus olen antanut katsoa mökillä padista lastenohjelmia.

Ajattelin aikoinaan vajaa pari vuotta sitten, että pikkukakkonen olisi hyvä ja riittävä ja siitä saisi tarpeeksi sitä ruutua päivittäin (jos se nyt muka edes olisi yhtään tarpeellista noin pienelle mutta annoin periksi ympäristön paineelle). Mutta eihän se tahdo riittää enää; lapsi kinuaa ja vinkuu koko ajan jotain lisää, haluaisi pelata padilla/kännykällä, selvästi vaikuttanut negatiivisesti kiinnostukseen mm lukea, leikkiä, touhuta jne.

Jos meillä ei olisi noita isompia sisaruksia, olisi helpompi perustella lapselle miksei voi katsoa ja rajoittaisin itsekin huomattavasti tiukemmin ja monesti haaveilen teidäntapaisesta elämästä lapselleni.

Vierailija
214/216 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on nyt vähän yli 3 ja hänen ainoa ruutuaikansa on 2 min videot joita katsotaan samalla kun harjataan hampaat. Joskus jos olen ollut kipeänä, ollaan katsottu vähän jotain lastenohjelmia pädiltä.

Lapsi leikkii paljon itsekseen ja luetaan kirjoja joten sanavarasto on hyvä ja ne ruokkii selvästi myös mielikuvitusta paljon. Koitamme olla katsomatta puhelinta, kun lapsi on läsnä. Haluaisin löytää mahdollisimman paljon ystäväperheitä, joissa on sama meininki. Toivoisin lapselleni mahdollisimman ruudutonta lapsuutta. Lapsenkin on niin helppoa keksiä kaikkea muuta tekemistä kun ei edes tajua että ruudut on joku vaihtoehto. 

Itselläni on ADHD ja inhoan sitä miten koukuttavia älypuhelimet ovat. Tunnistan lapsessani samoja piirteitä ja voin kuvitella että ruuduista tulisi nopeasti ongelma. Helpompaa olla ilman. Älypuhelinta ei saa ennen kuin alkaa vaikuttaa siltä että on aivan pakko, toivottavasti ei ennen kuin täyttää 10 tai enemmänkin. Asumme onneksi alueella jossa vanhemmat tuntuvat miettivän näitä asioita aika paljon ja voisin kuvitella että voidaan yhdessä koordinoida vähän sitä koska älypuhelimet lanseerataan. Onneksi kellopuhelimet ovat nykyään enenevissä määrin suosittuja koululaisillakin.

Sinänsä ajattelen että jotain leffoja voitaisiin yhdessä katsoakin mutta ei vain ole saatu aikaiseksi.

Vierailija
215/216 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä käy niin, että kun vanhemmat rajoittavat television ja  kännykän käyttöä minimiin eivätkä anna pelata tai liikkua  ja mennä kavereiden kanssa kohtuullisesti (=turvallisesti) teininä, nuoret ottavat kaiken takaisin,  kun muuttavat omaan kotiin.  Siitä se rellestäminen sitten alkaa.

Pelataan ja kalja maistuu yökaudet tuijotetaan ruutua.

Vierailija
216/216 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset oppi englantia, kun alakouluikäisinä katsoivat lähes joka ilta Simpsonia puolen tunnin jakson.