Onko joku nostanut opintolainaa kun on aikuiskoulutustuella?
Aloitan vuoden alusta osittaisen opintovapaan ja haen työllisyysrahastosta aikuiskoulutustukea. Tällöin voi hakea Kelasta takausta opintolainaan.
Mietin sitä, että jos teenkin jonakin kuukautena enemmän töitä enkä nosta aikuiskoulutustukea sinä kuukautena, niin saako silti sen lainantakauksen? Vai onko se niin, että Kelaan ilmoitetaan tiedot ajanjaksosta jolloin on opintovapaalla ja saa aikuiskoulutustukea ja saa heti koko sille ajalle päätöksen lainantakauksesta? Ja sen lainan voi sitten nostaa vaikka kerralla sen viiden kuukauden ajalta joka mulla suunnitelmissa?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Olin 5 vuotta sitten aikuiskoulutustuella, ja sain Kelan lainan 6 kk yhdellä päätöksellä koko jaksoksi. En usko että Kelan suuntaan olisi ollut mitään ongelmaa vaikka olisin perunut aikuiskoulutustuen joltain kuulta. En usko että instanssien välillä tieto liikkuu, jos itse ei sitä ilmoita. Ja kun kyseessä on kumminkin laina, eikä tuki, niin mitä moitittavaa siinä edes olisi? Neuvoni on, nostat koko lainan kerralla, mutta et ilmoita mitään minnekään, jos perutkin aikuiskoulutustuen joltain kuulta.
Niin tätä mäkin pohdin. Tarkoitus olisi nostaa laina kerralla, että on sitten pesämunaa mistä maksaa asumisen kuluja yms. kun menee kuitenkin oma-aikansa saada aikuiskoulutusraha sekä palkka on niin pieni osittaisella opintovapaalla.
Olin 5 vuotta sitten aikuiskoulutustuella, ja sain Kelan lainan 6 kk yhdellä päätöksellä koko jaksoksi. En usko että Kelan suuntaan olisi ollut mitään ongelmaa vaikka olisin perunut aikuiskoulutustuen joltain kuulta. En usko että instanssien välillä tieto liikkuu, jos itse ei sitä ilmoita. Ja kun kyseessä on kumminkin laina, eikä tuki, niin mitä moitittavaa siinä edes olisi? Neuvoni on, nostat koko lainan kerralla, mutta et ilmoita mitään minnekään, jos perutkin aikuiskoulutustuen joltain kuulta.