Takavetoinen auto talvella?
Olen siis ostamassa elämäni ensimmäistä takavetoista autoa, ja tuo takavetoisuus vähän mietityttää.. kumpi olisi parempi, manuaali vai automaatti? En ole koskaan ajanut takavetoista autoa!
Kommentit (24)
Tämä auto jota olen miettinyt, on myös vähän vanhempaa mallia, joten sekin mietityttää miten tuo ajovakaudenhallinta ja luistonesto todellisuudessa toimii noinkin vanhassa autossa.
Takaveto on nolo talvella kun risteyksissä jää sutimaan ja mäkilähtö ei onnistu. Myös lumeen jää helpommin kiinni.
Auton pitääkin olla takavuutterinen!!!
Mulla on takavetomersu, jolla pystyy ajamaan joko manuaalilla tai automaatilla.
Talvella lähden liikkeelle manuaalilla ja usein ajankin niin.
Hyvin olen pärjännyt liukkaillakin..
Takaveto urahtaa, etuveto ärähtää, neliveto räjähtää.
Kannattaa valita sellainen takavetoinen, jossa on lukkoperä (oikealta nimeltään tasauspyörästön lukko). Joko 40-50% lukkko tai sitten itse lukittava. Se siirtää voimaa talven luikkailla keleillä molemmille takapyörille. Silloin ei tule ongelmia esim. mäkilähdöissä eikä juutu hankeen helposti.
Talvella muistaa pitää tankkia täynnä, et saa painoa taakse. Takavedolla kikkailu on talvella ihan mahtavaa :) Pääsee vetää kylki edellä joka mutkaan. Hyvät renkaat on tärkeät.
Ei siinä normaaliajossa kauheaa eroa ole. Etenkin jos on noi nykyajan ajovakauden hallinnat. Tilanne muuttuu jos pitää mennä pelkällä perstuntumalla. Hyvät renkaat auttaa paljon.
Talvella liukkaalla ja huonoilla renkailla takavetoinen voi olla vähän vekkuli ajettava. Muutoin ei huomaa eroa.
Hauskimmat (ja vaarallisimmat) ajokokemukset on ollu takavetoisella autolla, kerran koko illan sahasin mutkaista tietä kylki edellä ja oli mahottoman hauskaa. Harmi kun ei ole omaa takavetoista autoa.
Suosittelen osta Volvo 340 jos jostain vielä löydät. Tuolla voi jäädä jumiin jopa alamäkeen. Ehkä paskin auto ikinä, mutta sillä oppii takavetoisuuden niksit.
Ainakin bmw ssä toimii luiston esto vanhoissakin niin hyvin, että eihän sitä saa luisuun mitenkään. Onneksi sen saa napista pois.
Ymmärtäkääs ny autoist vähä rauma-murteel.
-manuaalivaihteisto heijaamiseen jos on jääny kiinni
-takavetoon 100 kg hiekkasäkki takakonttiin tekee hyvin eetvarttia
-älä koskaa sudita renkaita sillä sudittamalla teet renkaasta liukkaan
-kaasun käyttö liikeelle lähdösä eli hii ii taa sti.
-pyörät suoraksi eli ohjaamalla heikennät pitoa
-mutta koska naiset ovat yleismaailomallisesti typeriä niin te ette ymmärrä vaikka porvoon kirjoittaisi eteenne
Vierailija kirjoitti:
Ainakin bmw ssä toimii luiston esto vanhoissakin niin hyvin, että eihän sitä saa luisuun mitenkään. Onneksi sen saa napista pois.
Selvästi nainen ratissa eli auto ilman kuljettajaa porvoosta.
Lumitalvena takaveto on onneton auraamattomilla pihateillä yms. Ei auta edes luistonesto yms. Ehkä 4-vedon om. Tuttu tms. auttaa liikenteeseen. Tosin kesällä hyvällä takatuupparilla on nautinto ajaa kaikenlaisia mutkakateitä.- 4v- vetoa ei kannata yliarvioida liikenteessä,on vain hyvä lisä.
Auton pitää olla takavetoinen ja ilman luistonestoa, ettei kulu aikaa sen poiskytkemiseen. Ei toki sovi naisille, mutta niiden ei muutenkaan pitäisi autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Takaveto on nolo talvella kun risteyksissä jää sutimaan ja mäkilähtö ei onnistu. Myös lumeen jää helpommin kiinni.
Höpö höpö, riippuu toki autosta mutta omalla pääsi helposti liikkeelle talvella vaikka metsäautotiellä jyrkästä mäestä mäkilähdöllä, uudet talvirenkaat toki oli mutta ei ollut edes lukkoa takana, pelkkä luistonesto eikä sekään edes aktivoitunut. Jos auto on suunniteltu hyvin ja painojakauma lähes 50/50 niin takavetoautolla pärjää helposti talvella vaikka olisi auraamaton tie jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, riippuu toki autosta mutta omalla pääsi helposti liikkeelle talvella vaikka metsäautotiellä jyrkästä mäestä mäkilähdöllä, uudet talvirenkaat toki oli mutta ei ollut edes lukkoa takana, pelkkä luistonesto eikä sekään edes aktivoitunut. Jos auto on suunniteltu hyvin ja painojakauma lähes 50/50 niin takavetoautolla pärjää helposti talvella vaikka olisi auraamaton tie jne.
No ei pärjää ellei auraamaton tie tarkoita että on 3cm höttölunta satanut siihen. Ei etu eikä takavedolla, pitää olla neliveto ja mielellään vielä vähän enemmän maavaraakin.
Manuaali tai automaatti sen mukaan, kummalla tykkäät ajaa. Luulin että takaveto olisi hirveän vaikea talvella, kun olin aina ajanut etuvedolla, mutta ajossa ei huomannut mitään eroa. Turhaan pelotellaan.