Uskotteko, että tosielämässä ihmiset ovat joko puhtaasti hyviä tai pahoja?
Fiktiivisissä tarinoissahan on aina hyvisten ja pahisten puoli, mutta meneekö se tosielämässä näin yksiselitteisesti?
Kommentit (35)
Uskon. Valkoihoinen paha, alivalottunut hyvä.
Useimmissa on molempia, toisilla pahuus on dominoivampi ja toisissa hyvyys. Täydellisen hyvää ihmistä ei varmaan ole, mutta täydellisen pahoja on.
Jumala sanoo että kaikki ihmiset on poispoikenneita ,ei yhtään hyvää syntyjään.
En. Ihmiset voivat tehdä sekä hyviä että pahoja tekoja.
Uskon että ihmisiä on monia jotka kamppailevat siinä välissä , niinkuin minä esimerkiksi
Ihminen joka pystyy käyttämään "pimeää" puoltaan hukkumati täysin pimeyteen , on kaikkein voimakkain ..
ihminen joka kamppailee valon ja pimeyden välillä , mutta ei ole 100% kumpaakaan... vähän kuin starwarssissa jotkut jedit haha
Ei. Hyvin pahoja on vähn. Hyvin hyviä on vähän. 98 % meistä om harmaalla alueella, eri kohden janaa.
Jokaisessa on vähintään aihio molempiin.
Eli Putinissakin on jotain hyvää?
Ja Aatussakin oli? Ja Stalinissa...?
Kyllä ainakin täydellisen pahoja ihmisiä on olemassa. Esim. Trump, Putin ja kaikki terroristijärjestöihin kuuluvat.
Lähes jokaisesta löytyy molempia, hyvää ja pahaa.
Ihminen on paha tai hyvä.
Totta kai pahakin tekee hyvää, mutta se ei tee häntä hyväksi ja hyvä joskus mokaa tai on epätäydellinen eikä se tee häntä pahaksi.
Molemmat puolet on kaikissa, ihminen tekee päätöksen itse, että kummalle puolelle antaa sielunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka pystyy käyttämään "pimeää" puoltaan hukkumati täysin pimeyteen , on kaikkein voimakkain ..
ihminen joka kamppailee valon ja pimeyden välillä , mutta ei ole 100% kumpaakaan... vähän kuin starwarssissa jotkut jedit haha
Minä osun tuohon ja jotkut ihmiset pelkäävät minua vaikka olen aika pimppi.
https://www.suomalainen.com/products/riistetty-raiskattu-kaupattu-1
Esimerkiksi tuossa kirjassa mies on paha ja nainen hyvä.
Ne ihmiset jotka tarkoituksellisesti projisoivat itsestään kuvan hyvinä ihmisinä ovat usein pahoja. Ihmiset jotka esittävät pahaa ovat yleensä vain heikkoja. Oikeasti hyvät ihmiset eivät tee itsestään numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa on vähintään aihio molempiin.
Jokainen saa vapaasti valita puolensa.
Gaussin käyrä kuvaa hyvin jakaumaa hyvien ja pahojen välillä. Ääripäissä ovat (lähes puhtaasti) hyvät ja pahat, sillä välillä suurin osa.
"Oikeasti hyvät ihmiset eivät tee itsestään numeroa."
Hmmh. Esim. Jeesus tuli Jerusalemiin pääsiäisjuhlahumun aikaan...
Ei. Kyllä kaikkein vttumaisimmastakin henkilöstä löytyy jotain hyvää, ja pyhimyksistä pahaa.