Joulu vähävaraisena, lapsille montako lahjaa?
Kun on tiukkaa rahasta, onko ok selittää lapsille että tänä vuonna kaikesta on vähän pulaa joulupukillakin ja että kaikille maailman lapsille riittäisi, pukki tuo vain muutaman paketin?
Huomautan tähän että kaikilla lapsilla on myös pitkin syksyä synttärit joten nekin syövät jo osansa!
Ja yleisesti, paljonko teidän lapset jouluisin lahjoja saa?
Meillä on usein saatu isot kasat ja taloudellinen tilanne on tällöin ollut paljon parempi. Me on miehen kanssa kumpikin totuttu yltä kylläisyyksiin jo pienestä ja tiedostamatta siirretty tätä myös lapsiin.
Kuitenkin haluttaisiin nyt totuttaa lapset siihen että muutama hartain toivottu lahja olisi ok. Jouluhan on niin paljon muutakin kuin lahjat.
Kertokaa teidän lahja käytännöistä? :)
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö sukulaiset osta lahjoja? Siitä syntyy jo kasaa.
Eivät lapsettomat sukulaiset ole velvollisia lapsi perheellisten elämää kustantamaan kun niilläkin on tosi tiukkaa elinkustannusten nousussa.
Meillä ei ole varaa elättää eläimiäkään saatika sitten jakaa jotain lahjoja lapsi perheellisille joilla on eläimiä ja elävät leveästi kahta autoa pitäen ja matkustelevat ulkomaille kerran vuodessa ja reissaavat kotimaassa jatkuvasti. Kyllä toiset ovat ahnehtineet ihan kaiken ja sitten vielä vaativat lahjoja eikä mistään huveista luovuta. Kun on lapset niin niiden turvin saa vain vaatia lahjoja muilta.
Meillä lapsettomilla ei ole varaa matkustaa hupi matkoja eikä pitää eläimiä, eikä saada mitään yhteiskunnan tukia, niin miksi pitäisi vielä jakaa lahjoja lapsiperheelle.
Mitä järkeä siinä muistamisessa on kun ne lapset eivät tule sinua muistamaan mitenkään, eikä ne arvosta jotain roinan lähettäjää vaan pitäisi olla säkillinen rahaa lähettää🤣 Minulle ei ole tullut koskaan edes kiitoskorttia kun olen laittanut lahjoja niin että nyt se loppui. Eivät ne mitään arvosta mitään kun saavat koko ajan kun ei mitään pula-aikoja eletä.
Kyllä olen muistanut kummilapsia ja ainoan veljeni lasta. Sinä voit toki tehdä kuten haluat.
Muista itse, kun ysärin tiukkoina vuosina äiti ennen yhtä joulua kertoi meille lapsille, että "nyt on tiukkaa rahasta, ette tule samaan paljoa lahjoja". Olin ehkä 9 vee. Olin tosi huolissani perheen tilanteesta sen jälkeen, jouluaattoon asti. Kuvittelin, että saamme esim. yhdet sukat tai vastaavaa. Saimme kuitenkin n. 5 pakettia, tarpeellista tavaraa ja tuskin kalliita. En olisi osannut kaivata mitään enempää, vaikka minua ei olisi varoiteltu! Että ei lapset laske lahjojen määrää tai hintaa, parasta on yllätys paperin sisällä. Ja oliko tarpeen minun olla huolissani perheen taloustilanteesta? Ja muistaa tämä vielä nyt 42-vuotiaana.
Kyllä olen muistanut kummilapsia ja ainoan veljeni lasta. Sinä voit toki tehdä kuten haluat.[/quote]
Mikä pakko mielle sinulla on muistaa toisten lapsia 😲
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ovat vielä päiväkoti-ikäisiä, joten joululahjoja on helppo keksiä pienelläkin budjetilla. Ongelmana tuntuu olevan kuitenkin pakettien määrä, sillä se tuntuu joka vuosi karkaavan käsistä, vaikka haluaisin kasvattaa lapset kohtuuteen. Mitään krääsää en kuitenkaan hanki, vaan paketeissa on käytännöllisiä juttuja kuten itse neulomani villasukat, uudet pyjamat, jotakin lahjansaajalle mieleistä/sopivaa herkkua. Ehkä 3-vuotiaalle ensimmäinen sähköhammasharja tai joku saattaa tarvita uuden tyynyn tms. ja yksi lelu.
Aattoaamuna saavat yhden tontun tuoman paketin, jossa on puuha- tai värityskirja eli tekemistä aattoillan odotteluun. Teineille tai aikuisille lisäksi sellainen perinteinen hygieniatuotepaketin, jossa dödöä ja suihkugeeliä sekä huolella valitun kirjan.
Mielestäni listalla ei ole mitään turhaa krääsää, mutta näiden lisäksi kun saavat ainakin isovanhemmilta ja kummeilta paketit, määrä on ihan järjetön. Vinkkejä?
Eihän tuossa ole kuin muutama paketti.
Kun noihin lisätään sukulaisten antamat lahjat, paketteja on jo toistakymmentä per lapsi, vaikka kieltäisi sukulaisia antamasta enempää kuin yhden paketin kullekin. En haluaisi liikaa rajoittaa, koska lapsemme ovat ainoita lastenlapsia ja kummilapsia läheisillemme.
Meillä lapset ovat aina jouluisin saaneet kaksi omaa lahjaa ja sitten yhden yhteisen kaikki. Lapsia siis 3 ja lahjoja yhteensä 7.
Yhden lahjan saavat toivoa. Yleensä se on maksanut sen 20-50e. Lisäksi kaikille ostan aina yhdet kirjat ja yhteislahjana viime vuosina ollut peli tai isompi lelupaketti.
Tyytyväisiä ovat olleet lahjoihinsa. Panostetaan enemmän yhteiseen tekemiseen ja harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ovat vielä päiväkoti-ikäisiä, joten joululahjoja on helppo keksiä pienelläkin budjetilla. Ongelmana tuntuu olevan kuitenkin pakettien määrä, sillä se tuntuu joka vuosi karkaavan käsistä, vaikka haluaisin kasvattaa lapset kohtuuteen. Mitään krääsää en kuitenkaan hanki, vaan paketeissa on käytännöllisiä juttuja kuten itse neulomani villasukat, uudet pyjamat, jotakin lahjansaajalle mieleistä/sopivaa herkkua. Ehkä 3-vuotiaalle ensimmäinen sähköhammasharja tai joku saattaa tarvita uuden tyynyn tms. ja yksi lelu.
Aattoaamuna saavat yhden tontun tuoman paketin, jossa on puuha- tai värityskirja eli tekemistä aattoillan odotteluun. Teineille tai aikuisille lisäksi sellainen perinteinen hygieniatuotepaketin, jossa dödöä ja suihkugeeliä sekä huolella valitun kirjan.
Mielestäni listalla ei ole mitään turhaa krääsää, mutta näiden lisäksi kun saavat ainakin isovanhemmilta ja kummeilta paketit, määrä on ihan järjetön. Vinkkejä?
Kun noihin lisätään sukulaisten antamat lahjat, paketteja on jo toistakymmentä per lapsi, vaikka kieltäisi sukulaisia antamasta enempää kuin yhden paketin kullekin. En haluaisi liikaa rajoittaa, koska lapsemme ovat ainoita lastenlapsia ja kummilapsia läheisillemme.
Voi kuinka järkyttävää, että ihanko ainoita
Ei lahjoja vaan olet sen ajan tekemässä töitä ja elantoa kuten muutkin :)
Vierailija kirjoitti:
Muista itse, kun ysärin tiukkoina vuosina äiti ennen yhtä joulua kertoi meille lapsille, että "nyt on tiukkaa rahasta, ette tule samaan paljoa lahjoja". Olin ehkä 9 vee. Olin tosi huolissani perheen tilanteesta sen jälkeen, jouluaattoon asti. Kuvittelin, että saamme esim. yhdet sukat tai vastaavaa. Saimme kuitenkin n. 5 pakettia, tarpeellista tavaraa ja tuskin kalliita. En olisi osannut kaivata mitään enempää, vaikka minua ei olisi varoiteltu! Että ei lapset laske lahjojen määrää tai hintaa, parasta on yllätys paperin sisällä. Ja oliko tarpeen minun olla huolissani perheen taloustilanteesta? Ja muistaa tämä vielä nyt 42-vuotiaana.
Hyvä pointti. Lapsilla ei ole samalla tavalla omaa rahaa tai mahdollisuutta käyttää sitä, joten joululahjoissa on ihanaa sekin, kun saa jotakin ikiomaa. Tuntuu erityiseltä peseytyä joulusaunan jälkeen omalla hyväntuoksuisella suihkugeelillä eikä geneerisellä koko perheen saippualla. (Joo, olen laman lapsi)
Eikös tänä vuonna valtio muista kaikkia lapsiperheitä 23.12. ylimääräisen lapsilisän kanssa?
Kyllä sillä lahjoja saa hyvin jälkikasvulleen, ja rahaa riittää vielä jouluruokiinkin.
Vai joko ne ylimääräiset lapsilisät on korvamerkitty joihinkin kulutusluottojen lyhennyksiin?
On ok sanoa, että on tiukkaa mutta pärjätään. Näin lapsista ei kasva kermape.seitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka järkyttävää, että ihanko ainoita
Ymmärrän, että suurperheen kasvatille asia voi olla järkyttävä. Usko tai älä, kaikkien muiden isovanhemmilla ei ole kymmeniä lastenlapsia muistettavana =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö sukulaiset osta lahjoja? Siitä syntyy jo kasaa.
Eivät lapsettomat sukulaiset ole velvollisia lapsi perheellisten elämää kustantamaan kun niilläkin on tosi tiukkaa elinkustannusten nousussa.
Meillä ei ole varaa elättää eläimiäkään saatika sitten jakaa jotain lahjoja lapsi perheellisille joilla on eläimiä ja elävät leveästi kahta autoa pitäen ja matkustelevat ulkomaille kerran vuodessa ja reissaavat kotimaassa jatkuvasti. Kyllä toiset ovat ahnehtineet ihan kaiken ja sitten vielä vaativat lahjoja eikä mistään huveista luovuta. Kun on lapset niin niiden turvin saa vain vaatia lahjoja muilta.
Meillä lapsettomilla ei ole varaa matkustaa hupi matkoja eikä pitää eläimiä, eikä saada mitään yhteiskunnan tukia, niin miksi pitäisi vielä jakaa lahjoja lapsiperheelle.
Ei ketään kai pakoteta ostamaan joululahjoja. Mutta huomaatko, että teet myös aikamoisia yleistyksiä. Meidän lapset eivät esim. ole saaneet lapsettomalta sedältään tai tädeiltään koskaan yhtään joululahjaa. Jätä lahjat ostamatta, ei kai siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tänä vuonna valtio muista kaikkia lapsiperheitä 23.12. ylimääräisen lapsilisän kanssa?
Kyllä sillä lahjoja saa hyvin jälkikasvulleen, ja rahaa riittää vielä jouluruokiinkin.
Vai joko ne ylimääräiset lapsilisät on korvamerkitty joihinkin kulutusluottojen lyhennyksiin?
Monilapsiselle ja hyvätuloiselle perheelle varmasti jää tuosta sukanvarteen.
Meillä yksi lapsi, eli lapsilisä 90e/kk.
Tuosta summasta ostetaan lapselle vaipat ja muut tarvittavat.
Kaikille lapsilisä ei ole mikään huvitteluraha, kuten monilla lapsettomilla on kuvitelmana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilapsiselle ja hyvätuloiselle perheelle varmasti jää tuosta sukanvarteen.
Meillä yksi lapsi, eli lapsilisä 90e/kk.
Tuosta summasta ostetaan lapselle vaipat ja muut tarvittavat.
Kaikille lapsilisä ei ole mikään huvitteluraha, kuten monilla lapsettomilla on kuvitelmana.
Muuten samaa mieltä, mutta jos on paljon lapsia, niin on kyllä paljon kulujakin. Ei niitä lapsilisä kata. En usko, että perheen monilapsisuus tuo säästöjä.
Yleensä laitan kolme pakettia / lapsi. Mikään ei ole hirveän kallis, mutta kalleimmillaan yksi lahja on voinut olla esim. 50-70 €, kaksi muuta sitten edullisempia. Joka vuosi ei ole noinkaan kallista lahjaa ollut, riippuu myös siitä, mitä on toiveena. Toinen lapsi on jo teini, toinen nuorempi. Lapset saavat paketit myös isältään (olemme eronneet), isovanhemmilta ja yleensä myös kummeilta sekä tädiltä & enolta. Ja nykyisin laittavat jo itsekin jotain pientä toisilleen ja minulle pakettiin. Eli kyllä niitä paketteja yhteensä on aina runsaasti ollut ja lapset joka vuosi iloisia ja tyytyväisiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin tuo ylimääräinen lapsilisä on henkisesti korvamerkitty tammikuussa tuleviin kevään harrastusmaksuihin. Kun elinkustannukset ovat nyt nousseet, säästäminen nyt syksyllä on vaikeampaa, joten todellakin tarpeeseen tulee tuo raha, jotta lapset voivat jatkaa harrastuksiaan.
Etenkin pienille lapsille saa lahjoja todella halvalla, kun ostaa kirpputorilta. Vaatteita, palapelejä (kunhan laskee, että kaikki palat ovat tallessa), lautapelejä, leluja, kirjoja... Ja valtaosa lapsista arvostaa karkkia, joten yhdestä paketista voi tulla joku kiva karkki tai suklaa, ja lisäksi "tylsempien" lahjojen kuten sukkien kanssa samaan pakettiin voi laittaa jonkun pienen joulusuklaan tms. Ja jos lapsella on joku juttu, mistä tykkää, esim. Muumit, Frozen, Harry Potter, niin erittäin mieluisia ovat silloin myös pienet, mutta halvat lahjat, kunhan vain ovat tuota teemaa.
Myös isommille lapsille voi ostaa vaikka just Harry Potter -krääsää, jos siitä pitävät (esim. kyniä, tarroja, avaimenperä), ja kirjoja kirppiksiltä.