Miksi avaamattomat ruoat menee usein pilalle ennen parasta ennen päiväystä?
Mistä voi johtua, että usein avaamattomat ruokapakkaukset kuten feta, oltermanni, valmiiksi siivutettu juusto, mozzarella, rahka, jugurtti ym. menee pilalle paljon ennen parasta ennen päiväystä? Meillä on 7 vuotta vanha hyvin toimiva jääkaappi, jota ei auota turhaan eikä kylmäketju kaupasta kodin jääkaappiin katkea, koska lähes kaikki tilataan ruokakaupan kotiinkuljetuksella. Eilen avasin kerman, jossa oli päiväystä 22.11 saakka, se oli paksua, hapanta ja pahaa. Tänään avasin kermajuuston, jossa oli päiväystä 19.1.2023 ja se oli hapanta ja pahaa.
Kommentit (30)
-Kapanteri.- kirjoitti:
Maidon säilyvyys vaikuttaa huonontuneen. Minulla menee n. 100 l. pun. maitoa/v. Tästä n. 2% muuhun kuin kahviin. En juo maitoa sellaisenaan.
Mikähän tässä on, kun nimenomaan itse olen huomannut, että maito säilyy nykyään vaikka kuinka kauan! Meillä on nyt käytössä 11.9. parasta ennen - päiväyksen maito, joka on ollut useamman päivän avattuna JA säilytetty jääkaapin ovessa. Se on edelleen ihan raikkaan tuoksuista, eikä juoksetu kuumennettaessa - ja mikä tärkeintä myös nirsot teinit käyttävät sitä ja heidän mielestään se on kelvollista.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Maidon säilyvyys vaikuttaa huonontuneen. Minulla menee n. 100 l. pun. maitoa/v. Tästä n. 2% muuhun kuin kahviin. En juo maitoa sellaisenaan.
Samoin täällä menee punaista maitoa vain kahvin kanssa. Parhaiten tuntuu avattunakin säilyvän tiiliskivikestomaito. Sinkulla yksi litra kestää yli viikon.
Kylmäketju on katkennut jossain vaiheessa eli ruoka on ollut liian lämpimässä. Tutkinnan aloittaisinomasta jääkaapista ja ostaisin lämpömittarin, jonka laittaisin jääkaappiin. Itse laita 2 kpl, toisen alahyllylle ja toisen ylähyllylle.
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ka…
Maito ei ole meillä mennyt pilalle eikä lihat ennen päiväystä. Mutta nuo muut meijerituotteet kuten juustot, pitkään säilyvät kermat ja jugurtit ym. on usein pilalla kun avataan vasta joidenkin viikkojen päästä ostamisesta vaikka niissä siis päiväystä paljon jäljellä. Ap
Tee ap testi ja käy välillä itse kaupassa vaikkapa kuukauden ajan. Jos tuotteet pilaantuvat silloinkin, laita irrallinen lämpömittari kaappiin. Voi olla, että kaappisi on hajoamassa. Jos tuotteet eivät pilaannu, kotiinkuljetuksessa on vikaa eli sitten reklamointia verkkokaupalle päin. Me huomattiin kaapin huononeminen siitä, että maidot eivät kestäneet parasta ennen -päivämäärään. Mittari sitten kertoikin, että viileni vain 10 asteeseen ja ei muuta kuin uutta kaappia ostamaan. Olisi siihen voinut ostaa uuden kylmäyksikönkin, mutta kun oli yli 15 v vanha kaappi, päädyttiin uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tee ap testi ja käy välillä itse kaupassa vaikkapa kuukauden ajan. Jos tuotteet pilaantuvat silloinkin, laita irrallinen lämpömittari kaappiin. Voi olla, että kaappisi on hajoamassa. Jos tuotteet eivät pilaannu, kotiinkuljetuksessa on vikaa eli sitten reklamointia verkkokaupalle päin. Me huomattiin kaapin huononeminen siitä, että maidot eivät kestäneet parasta ennen -päivämäärään. Mittari sitten kertoikin, että viileni vain 10 asteeseen ja ei muuta kuin uutta kaappia ostamaan. Olisi siihen voinut ostaa uuden kylmäyksikönkin, mutta kun oli yli 15 v vanha kaappi, päädyttiin uuteen.
Löysin yhden lämpömittarin ja laitan sen kohta jääkaappiin. Ap
Se kauppa josta tilataan on iso ja suosittu kauppa Pk-seudulla, eli minusta olisi outoa, jos kaupassa katkeaisi kylmäketju. Mutta mistäpä sitäkään voi tietää. Ei mitään käsitystä missä ne säilyttää keräiltyjä tuotteita ennen kuljetusautoon lastaamista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Maito ei ole meillä mennyt pilalle eikä lihat ennen päiväystä. Mutta nuo muut meijerituotteet kuten juustot, pitkään säilyvät kermat ja jugurtit ym. on usein pilalla kun avataan vasta joidenkin viikkojen päästä ostamisesta vaikka niissä siis päiväystä paljon jäljellä. Ap
No niin. Tässähän se vika onkin. Älä osta jugurttia säilytettäväksi useita viikkoja ennen syömistä. Kotijääkaapissa ei ole niin tasainen lämpötila, sitä mm. availlaan usein, eikä kaapin ovessa ole yhtä kylmää kuin alahyllyllä. Tämä on ihan valmistajan suositus.
Toinen asia missä voi mennä vikaan on kotiinkuljetus. Onko oikeasti kylmäauto millä tuovat? Meille on tilattu vain muutaman kerran kotiin, isosta ja pienestä kaupasta, mutta ihan tavallinen pakettiauto se on ollut. Pienestä kaupasta toivat kerran henkilöauton takapenkillä.
En ole koskaan törmännyt tällaiseen.
No, uusi ei tarkoita hyvää. Meilläkin on 4 vuotta vanha ja lämpötila heijaa 8 - 10 asteen välillä.