Tyly työkaveri
Työkaveri tekee pilkkaa ja yrittää ns. saada ansaan antamalla puutteellisia ohjeita työtehtäviä varten.
Miten tällaisen tyypin kanssa toimitaan? Koskaan ei kuulu edes kiitoksen sanaa, jos teet jotain kyseisen ihmisen pyynnöstä.
Kommentit (69)
Vastaus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hpks kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Todella ärsyttävä työkaveri sinulla sen voi sanoa. Ei ole kasvanut se kaveri hiekkalaatikko ajoista. Minä välttelin jos vois ja puhuisin mahdollisimman vähän. Ekaks tietysti kysyisin että miksi antaa puutteellisia tietoja. Jos jatkuu maalitus niin pomolle sanoisin.
Itse annan mielestäni tarvittavat tiedot. Tämä ei sitten välttämättä riitä ja jos kokemattomampi ei kysy, luulen ettäohjeistus oli riittävä. Ei siinä välttämättä sen kummempaa ole.
Kysytkö yleensä kaipaako toinen henkilö vielä jotain lisätietoja?
Ohjeistus tulee etätyö aikana sähköpostitse. Kait sitä voi kysyä tarkennusta tarvittaessa. Olettamus siis on, että tarvittava tieto on annettu.
Etenkin etätyöaikana olisi hyvä aktiivisesti kannustaa olemaan yhteydessä jos tulee jotain kysyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut vastaavia kokemuksia. Luin heidän saamiansa ohjeistuksen ja niissä ei lukenut asioita, joista kuittailivat minulle. Molemmat olleet samassa työssä firmassa ja toinen on edelleen.
Jäi todella epäselväksi miksi haluavat kyykyttää.
Itse olen yrittänyt ajatella että tuolla tavalla käyttäytyvät ihmiset yrittävät piilotella omaa epävarmuuttaan toisia piikittelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa aspergerilta.
On tullut samanlainen ajatus monesti mieleen. Viestintä on tyyliltään todella poikkeuksellista. Kaikenlaiset normaalin vuorovaikutukseen kuuluvat peruskohteliaisuudet loistavat poissaolollaan. Ja tavanomainen hyvää päivää, kiva ilma ulkona -tyylinen keskustelu voi johtaa hyvin erikoisiin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa aspergerilta.
On tullut samanlainen ajatus monesti mieleen. Viestintä on tyyliltään todella poikkeuksellista. Kaikenlaiset normaalin vuorovaikutukseen kuuluvat peruskohteliaisuudet loistavat poissaolollaan. Ja tavanomainen hyvää päivää, kiva ilma ulkona -tyylinen keskustelu voi johtaa hyvin erikoisiin kysymyksiin.
Mutta tuskin kannattaa tätä ajatusta keskustelussa ääneen mainita. Pitänee vain yrittää suodattaa kaikki mahdollinen filtterin läpi. Tosin sekin on kuormittavaa.
19, sorry ala on sen verran harvinainen ja työ vain suppean ammattilaisverkoston työalla että tuskinpa mikään kollega🙂 Työpaikka ei ole koulu, pitää osatakin jotain koska meillä on isot rahat kyseessä. Jos ei taitoa ole, tekee hallaa vain muiden työlle ja lisää muiden työtä sekä taloudellisia tappioita.
Jos asiat ei miellytä ei aina voi syyttää toisia ties miksi, jos on paska työntekijä niin kyllä se on oikeasti aivan peestä tehdä töitä sellaisen kanssa, siinä ei tekohymy auta.
Vierailija kirjoitti:
19, sorry ala on sen verran harvinainen ja työ vain suppean ammattilaisverkoston työalla että tuskinpa mikään kollega🙂 Työpaikka ei ole koulu, pitää osatakin jotain koska meillä on isot rahat kyseessä. Jos ei taitoa ole, tekee hallaa vain muiden työlle ja lisää muiden työtä sekä taloudellisia tappioita.
Teilläkö ei työpaikan käytäntöihin pyritä perehdyttämään uusia työntekijöitä? Ei kuulosta kovin kummoiselta työpaikalta.
29, menikö joku ohi? Jos meille tullaan töihin statuksella ammattitaitoinen ja pohjana myös alankoulutus ei missään työpaikassa aleta perusteita opettamaan.
Vähän sama että palkataan hammaslääkäri ja hänelle pitäisi alkaa opettamaan miten paikka laitetaan.
Työpaikat eivät ole kouluja tai lapsellisten ja osaamattomien hiekkalaatikoita.
Vierailija kirjoitti:
29, menikö joku ohi? Jos meille tullaan töihin statuksella ammattitaitoinen ja pohjana myös alankoulutus ei missään työpaikassa aleta perusteita opettamaan.
Joka työpaikassa on omat käytäntönsä, joihin perehdyttäminen on työn sujumisen kannalta aivan olennaista, palkattiin sitten töihin kokenut asiantuntija tai aloittelija.
Esimies vaikuttaa kokevan kyseisen ihmisen myös haastavana. Ehkä pitää vain toivoa hänen siirtyvän joskus töihin muualle.
32, edelleen menee ohi, ymmärrän jos on noin typeriä kuin sinä, että saattaa ärsyttää.
Alan ammattilaiselle ei tarvitse opettaa alan perusasioita. Se missä työpaikan kahvinkeitin ja vessa sijaitsee ja opastus firman matka ja luottokortti käytäntöihin on vähän eriasia.
Vierailija kirjoitti:
32, edelleen menee ohi, ymmärrän jos on noin typeriä kuin sinä, että saattaa ärsyttää.
Alan ammattilaiselle ei tarvitse opettaa alan perusasioita. Se missä työpaikan kahvinkeitin ja vessa sijaitsee ja opastus firman matka ja luottokortti käytäntöihin on vähän eriasia.
Lyhyesti: henkilökohtaisuuksiin mennään siinä vaiheessa, kun ei enää keksitä mitään järkevää sanottavaa.
Kumminkaan he itse eivät olleet aloittelijoina sellaisia kuin ovat edellyttävinään. Olisi oppinut nopeammin jos olisi kehdannut kysellä.
Ei kai vain ole ainoa työkaveri, voitko kysyä muilta ja jättää tämän ihmisen mahdollisimman vähälle?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vain ole ainoa työkaveri, voitko kysyä muilta ja jättää tämän ihmisen mahdollisimman vähälle?
Yritän parhaani. Aggressiivinen tyyli ja ilkeily vain hämmentää kovasti. En tajua miksi toinen käyttäytyy tuolla tavalla. Enkä oikein tiedä miten siihen pitäisi itse reagoida.
Joka työpaikalla on noita töykeitä töksäyttelijöitä. Sille ei kannata antaa mitään painoarvoa, vaan ennemmin ignoorata tuota käytöstä. Se on osalle outoa vallankäyttöä, ja kannattaa vain osoittaa käytöstavattomalle moukalle, että tuollainen käytös on sinulle yhdentekevää, ja näin ollen turhaa ja tehotonta. Omanlaistaan sairasta työpaikkakiusaamista tuokin.
Ohjeistus tulee etätyö aikana sähköpostitse. Kait sitä voi kysyä tarkennusta tarvittaessa. Olettamus siis on, että tarvittava tieto on annettu.