Ulkomailla asuminen. Kokemuksia kellään?
Esim au-pairina ollessa, opiskelijana tai työn kautta.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi mennä muualle asumaan ilman töitä, loisimaan siis, se varmaan yleisintä naisten keskuudessa.
Häh? Olen asunut 30 vuotta ulkomailla, kolmessa eri maassa, olen aika aktiivinen ulkosuomalaisverkostoissa ja enkä ole tavannut kovinkaan monta suomalaista naista jotka eivät kävisi töissä tai pyörittäisi omaa yritystä.
Ne jotka ovat kotona ovat joko äitiyslomalla/kotona pienten lasten kanssa, eläkkeellä tai expatteina puolison työn takia eikä heillä ole joko työlupaa asuinmaassaan tai sitten on vaan perheen kannalta parempi että toinen vanhemmista keskittyy pyörittämään arkea.
Puhut luultavasti jostain marginaalisesta lätkävaimoporukasta. Montakohan sellaista on? Joitakin kymmeniä? Suurin osa ulkomailla asuvista sadoistatuhansista suomalaisista naisista on ihan tavallisia suomalaisia naisia jotka elää ihan tavallista arkea.
Mä asun Yhdysvalloissa ja täällä meidän alueella on ainakin todella monta suomalaista naista, jotka eivät käy töissä, minä mukaan lukien. Suurimmaksi osaksi siksi että lähes kaikkien miehet ovat hyväpalkkaisissa IT-hommissa ja elämä täällä on aika hankalaa, jos molemmat vanhemmat ovat töissä. Mun lapsista enää nuorin asuu kotona mutta en silti ole menossa töihin sillä mun palkalla ei olisi käytännössä mitään merkitystä meidän talouteen.
Loisitko siis omasta mielestäsi?
Yhdysvalloissa ei puhuta noin kotona olevasta puolisosta, vaan hän on yhtä arvokas ja arvostettu yhteiskunnan jäsen kuin muutkin. Hänen nimensä on veropapereissa, pankkitileissä, kiinteistön omistuksessa jne. Yhteiskunnan silmissä hän on samanarvoinen kuin työssä käyvä puolisonsa.
No eihän niitä kelan tukia ulkomaille saakaan.
Mutta EU:ssa voit lähteä toiseen maahan työnhakuun kolmeksi kuukaudeksi ilman että se vaikuttaa tukiin.
Ihan ensimmäiseksi kannattaa opiskella eurooppalaisia kieliä niin avautuu paljon enemmän mahdollisuuksia kuin pelkkään englantia osaavalle.