Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kynän käytöstä, apua!

31.10.2006 |

Aloitan huomenna Puregon-pistokset. Sain harjoiteltavaksi suolaliuosampullin. Saamassani ohjeessa lukee " annosasteikon tulee liikkua vapaasti ja mitään naksahduksia ei saa kuulua" . Toisessa kohtaa taas puhutaan naksahduksista annosta valittaessa. Kysymys siis kuuluu: Jos kynä toimii oikein, kuuluuko kynästä mitään naksahduksia? Mulla kuului aina siirryttäessä seuraavaan annokseen. Samoin ruiskutettaessa kuului pienet naksahdukset ja neste tuli tavallaan pulssittaisesti. Onkohan tuo ok vai onko jotakin vikana? Käänsin kynän annosasteikkoa tyhjänä (ilman ampullia), eli olisiko siitä ollut haittaa. Help! Saan kyllä avun huomenna klinikaltakin, mutta josko täällä jo joku kokeneempi tietäisi. Tuota pistämistä opetellessa ei jäänyt mieleen toi naksahtelu.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä muistasin että siitä pikku naksahuksia kuului ja ei siitä mitään haittaa ole että tyhjänä sitä pyörittelit, vaan ku et pyöritä sitä takaisin vaan niin pitkälle ku se menee ja sitte se menee itestää alkuun. mutta jutteles klinikalla tai mihin nyt menettekin, niin ne näyttävät sulle ja kysy tyhmimmätki kysymykset, ettei jää kotona vaivaamaan.kyllä se siitä.

itse pistelen päivittäin ammattini puolesta insuliinikynillä jne mutta ku itseä piti eka kerta pistää ni eipäs se enää ollukaan sama asia... moneen kertaan varmistin että tein oiken jne.

itellä takana 1 tuoresiirto ja 1 pas, nyt jännätään toista tuoresiirtoa, pp5.

onnea teille!

Vierailija
2/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä kynästä pitää napsahdukset kuulua kun siihen säätää sen oikean annoksen. En muista enää (vaikka viimeisestä pistoksesta vain muutama päivä) kuuluuko napsahdukset itse pistämisen yhteydessä. Joka tapauksessa uskoisin, että kynäsi toimii ihan oikealla tavalla. Kannattaa muuten harjoitella sitä pistämistä testiampullilla jos olet vähänkin epävarma (ei kuitenkaan ruiskuta sitä itseesi). Se saattaa antaa sitä varmuutta ensimmäiseen kertaan...

Se pistäminen on loppujen lopuksi ihan helppo juttu, mutta alussa tietenkin kaikki mietityttää - muistan hyvin tuon tunteen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nopeasta vastauksesta!!! Tää on jännää näin ensikertalaisena, ja hermostuttaa, että tekee jotain väärin.... Onnea teillekin hoitoihin!

Vierailija
4/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...myös paljon kiitoksia! Ihanaa, että täällä on näin auttavaisia ihmisiä.

Kokeilin tuolla testiampulilla ruiskuttaa kerran, ja siinä ihmettelinkin tuota naksumista. Pitää kokeilla vielä uudestaan. Onneksi huomenna voi vielä soittaa klinikalle, jos jää jokin vaivaamaan. Vastauksenne helpottivat paljon mieltäni.

Vierailija
5/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka vanhoja olette? itse on 31 ja mies 32. tunnen välillä itseni " vanhaksi" jo näihin puuhiin, siis kun ollaan ensikertalaisia...

Vierailija
6/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän just 29v ja mies puolestaan kohtapuolin 31v. Samaa " ikäluokkaa" siis ollaan :).

Vierailija
7/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse kynää insuliinin pistämiseen, olen käyttänyt joka päivä 13 vuoden ajan monta kertaa päivässä. Kiinnostaakin tietää, onko teillä käytössä samanlainen kynä kuin minulla, eli minkä merkkinen kynä on ja minkälainen toimintamekanismi? Onko siinäkin päästä ruuvattava annosmittari, josta päätetään annos? Ja mihin pistätte hormonin? Itse pistän insuliinin vatsaan.

Vierailija
8/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaja on BD ja kynää ruuvataan siitä päästä.

Aloin tässä vielä sitä miettiä, että jos ruuvaa yli, miten sen männän pitäisi palautua nollaan (siis kun ensin on ruuvannut loppuun). Sain sen takaisin niin, että se tavallaan kiertyi takaisin vastapäivään, mutta ei se suoraan painamalla mennyt. Miten sen pitäisikään mennä? Näköjään, kun itse ei tee, vaan katsoo hoitajan mallia, niin ei jää samalla tavalla yksityiskohdat mieleen.

Vierailija
9/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisimmat insuliinikynät joita olen tavannut ovat tismalleen samanlaisia kuin tämä puregonkynä erona vaan että ampulli vaihdetaan kynään eli lääkkeen loppuessa ei koko kynää heitetä vaan ampulli. päästä ruuvataan annostus ja neulat ovat ihan samanlaisia. tosin minusta pitempiä kuin monilla insuliinikynässä.

olen toki nähnyt näitä vanhemman mallisia insuliinikyniäkin mihin vaihetaan ampulli.

yleisesti ottaen kynissä ei ole mitään eroa.

Vierailija
10/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geisla - eihän tuota Puregon kynääkään pois heitetä, vaan ampulli vain vaihdetaan...

Vauvaprojekti: Tuo kuulostaa just oikealta tavalta. Kun kynä väännetään loppuun saakka, se ikään kuin kiertyy (ei mene suoraan) takaisin omalle paikalle... Kun taas annos ruiskutetaan, mäntä kulkee suoraan.

Iästä kyseli tuosta joku - täällä ollaan 34 ja mies muutama vuosi vanhempi, joten taidan sitten olla seniori... Yritystä takana kolme vuotta ja kaksi vuotta ollaan oltu hoidoissa. Nyt ensimmäinen IVF, huomenna punktio edessä (jännittää!).

vauvaprojekti:

Aloin tässä vielä sitä miettiä, että jos ruuvaa yli, miten sen männän pitäisi palautua nollaan (siis kun ensin on ruuvannut loppuun). Sain sen takaisin niin, että se tavallaan kiertyi takaisin vastapäivään, mutta ei se suoraan painamalla mennyt. Miten sen pitäisikään mennä? Näköjään, kun itse ei tee, vaan katsoo hoitajan mallia, niin ei jää samalla tavalla yksityiskohdat mieleen.

Vierailija
11/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin viestisi uudestaan ja ilmeisesti siis insuliinikynät yleensä heitetään pois... Ymmärsin asian toisin päin...

Vierailija
12/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sulle kovasti! Et arvaakaan, miten paljon on apua vastauksistasi. Miten näin yksinkertainen asia voikin olla yhtäkkiä näin monimutkaista, vaikka joka päivä töissä on tekemisissä pikkaisen mutkikkaampien asioiden kanssa :)... Kai se on se epävarmuus ja jännitys, niin menee kaikki ihan ohi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän