Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntokaupat - kaupanteon ajankohta ja asunnon vapautuminen

Vierailija
29.09.2022 |

Olen tekemässä tarjousta asunnosta, joka alustavasti vapautuu parin kuukauden kuluttua. Mikä on yleensä kaupanteon ajankohta asuntokaupoissa, kun asunto vapautuu vasta näin pitkän ajan jälkeen? Tehdäänkö kaupat lähes heti tarjouksen hyväksymisen jälkeen vai vasta lähempänä vapautumisajankohtaa? Myöhemmin olisi tietysti ostajan eli itseni kannalta parempi, jottei tarvitse maksella asumisesta lähes tuplakuluja kahdelta kuukaudelta.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Lähinnä mietin sitä, että onko aivan tavatonta sopia kaupanteko vasta lähemmäksi asunnon vapautumista? Tässä tapauksessa esim. 1-1.5 kk päähän?

Me ei oltu vielä ehditty maksaa asuntoa, kun asuntoon oli sattunut astianpesukonevuoto, eli vesivahinko. Perheen isä oli just silloin onneksi istunut keittiössä ja ehti toimia. 

Kaikki hoitivat asianmukaisesti, meitä informoitiin ja saimme kuivaus- sun muut raportit. Jämpti taloyhtiö on tämä, saatiin vastaukset kaikkeen, ja oli reilu peli. Myyjät kertoivat kaupanteossa, että pelkäsivät, että perutaan ne kaupat tuon takia. Mietittiin kyllä sitäkin.

Kaikki meni ja on hyvin, ei ongelmia. Ja uuden koneen olivat tietty ostaneet, kun se entinen sanoi itsensä just irti ennen heidän lähtöä. Kauppahinta asunnolla oli todella alhainen, koska heillä oli kiire ok-taloa rakentamaan, ja eivät halunneet pitkittää myyntiä millään hintakikkailulla. Oltiin nopeita ja saatiin mieleinen.

Meillä oli onni, ettei heti oman muuttomme jälkeen pamahtanut se kone. Että tällaista.

Vierailija
22/23 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Lähinnä mietin sitä, että onko aivan tavatonta sopia kaupanteko vasta lähemmäksi asunnon vapautumista? Tässä tapauksessa esim. 1-1.5 kk päähän?

Eikö nyt yleensä molempi osapuoli halua nimet papereihin mielellään mahdollisimman pian. Sitä ennen on vain suullinen sopimus ja vaikka sekin on sitova, kyllä itse olen aina halunnut tehdä kaupat suht nopeasti, vaikka vapautuminen olisikin vasta myöhemmin. Pankin kanssa voi kyllä sopia muutaman kuukauden lyhennysvapaan siihen alkuun, jos tarvis, ja myyjä vastas tietenkin vastikkeista yms.vapautumiseen asti.

Yleensä kai niin jos ei ole vaadittu käsirahaa, mutta muutoin käsiraha toimii varmentajana sopimuksen sitovuudelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt yleensä molempi osapuoli halua nimet papereihin mielellään mahdollisimman pian. Sitä ennen on vain suullinen sopimus ja vaikka sekin on sitova, kyllä itse olen aina halunnut tehdä kaupat suht nopeasti, vaikka vapautuminen olisikin vasta myöhemmin. Pankin kanssa voi kyllä sopia muutaman kuukauden lyhennysvapaan siihen alkuun, jos tarvis, ja myyjä vastas tietenkin vastikkeista yms.vapautumiseen asti.

Yleensä kai niin jos ei ole vaadittu käsirahaa, mutta muutoin käsiraha toimii varmentajana sopimuksen sitovuudelle.

Ei ole ennenkuulumatonta, että kaupat peruuntuvat käsirahasta huolimatta. Jotkut ovat valmiita sen menettämään, jos jotain yllättävää tuleekin eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi