Helsinkiläinen yritys myi kiinalaisia halpakoruja kotimaisena käsityönä
Helsinkiläisyrittäjän koruja markkinoitiin Suomessa valmistettuina, kunnes kävi ilmi, että todellisuudessa osa koruista on koottu kiinalaisista osista.
Yrityksen koruja on markkinoitu Helsingissä valmistettuna käsityönä. Kiinalaisesta Ali Express-verkkokaupasta löytyy kuitenkin täysin identtiset metalliset korvakorut. Kiinalaisessa halpakaupassa korut maksavat 1,22 euroa. YCM taas on myynyt koruja muun muassa eettisen designin kauppapaikka Weecosissa 22 eurolla.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän Elvari? Tiedättekö, se joka myy karkinmallisia koruja.
Vaikea mennä sanomaan. Niitä voi helposti tehdä itse, mutta olen myös nähnyt myytävän niitä "karkkihelmiä" joista voi sitten itse tehdä samanlaisia koruja. Esim. lakukoruja yms. Ja näyttävät siis ihan samanlaisilta, kuin nämä karkkikorut joita käsityönä myydään.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää toimintaa. Näitä "design"koruja näyttää olevan myynnissä monessa muussakin verkkokaupassa ja niitä mainostetaan vastuullisina ja helsinkiläisen yhden naisen korupajan koruina. Uutisessa oli nostettu kultakalakorut mutta epäillä sopii, että myös vaikkapa flamingokorut ovat made in China eikä made in Helsinki.
Joo, ei ole ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta, kun tämmöistä tapahtuu. On näitä tapauksia ollut muitakin.
Aika monet ostaa alista ja läimäisee kymmenkertaisen hinnan. Mikäs siinä jos ei erehdytä asiakasta luulemaan että tuote on kotimainen käsintehty. Tämä tapaus kuulostaa todella epäeettiseltä toiminnalta.
Instapostauksessa selitteli asiaa ajojahtina ja väärinkäsityksenä, kommenteissa ekologiset ja eettiset jälleenmyyjät tsemppaili menemään. Erikoista että näin suoraa erehdyttämistä ei nähdä negatiivisena, kyllä itse kokisin oloni huijatuksi.
Aarikka teettää kuntouttavassa työtoiminnassa tonttujensa liimauksia,tehnyt näin jo vuosikausia. Siinä sitä on suomalaista käsityötä kanssa..
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa
tsekatkaa aina alibaba ensin! Amazon jne..
Vierailija kirjoitti:
Aarikka teettää kuntouttavassa työtoiminnassa tonttujensa liimauksia,tehnyt näin jo vuosikausia. Siinä sitä on suomalaista käsityötä kanssa..
Suomalaista käsityötä Ei ole ostettu hikipajalta palvelu
Eikös se ole lähes pääsääntö? Kuka nyt kiinalaisia koruja ostaisi Suomessa?
Näitähän oli muitakin, esim Samas-koru ja joku toinenkin.
Olen itse korujen tekijä ja tilaan paljon korutarvikkeita sekä Suomesta että ulkomailta. Tosiasia on, että suurin osa erityisesti metalliosista tulee Kiinasta, ihan sama ostatko suomalaisesta nettikaupasta tai ulkomaita, esim. Etsystä.
Näitä huijausongelmia voi tulla ihan siksikin, että monet tekevät esim. yksinkertaisia korvakoruja, joissa riipus on vain laitettu korvakorukoukkuun kiinni. Se riipus on ehkä ostettu AliExpressistä (tai ihan vaikka suomalaisesta nettikaupasta), ei koko koru. Mutta samaan aikaan joku kiinalainen voi tehdä samanlaisen korun ja myydä sitä AliExpressissä (tai muussa "kiinakaupassa") ilman, että tämä suomalainen koruntekijä on siitä edes tietoinen. Oikeasti se krääsän määrä näissä kaupoissa on niin valtava, että kellään ei aika ja energia riitä sen läpikäymiseen. Mutta siis monet kiinalaiset myyvät sekä korujen osia että näistä osista tehtyjä koruja.
Tästä syystä en itse tee ikinä näin simppeleitä koruja. En tekisi muutenkaan, mutta en myöskään halua ottaa sitä riskiä, että joku luulee mun tilanneen sen korun suoraan Kiinasta. Ei mulla ole kylläkään edes nettikauppaa, mutta jonkin verran korujani myyn.
Mutta näitä yksinkertaisia koruja ostetaan käsittääkseni enemmän, koska monet pitävät siitä, että koru on pelkistetty ja kevyt. Erityisesti korviksien halutaan olla kevyitä (mikä on tietty ihan ymmärrettävää). Siksi ne on monta kertaa tyyliä riipus + koukku - ja tekoaika minuutti eikä luovuutta tarvita nimeksikään. :)
Sormet poikki ja polttomerkattava.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän oli muitakin, esim Samas-koru ja joku toinenkin.
Onko tuohon jotain linkkiä, Samas-koruun liittyen siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista käsityötä Ei ole ostettu hikipajalta palvelu
9€/päivä.
Hinnastoon verrattuna taitaa olla alle hikipajojen nuo palkat.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet ostaa alista ja läimäisee kymmenkertaisen hinnan. Mikäs siinä jos ei erehdytä asiakasta luulemaan että tuote on kotimainen käsintehty. Tämä tapaus kuulostaa todella epäeettiseltä toiminnalta.
Onko sulla mitään oikeita todisteita tukemaan tällaista väitettä? Ja mitään kirppismyyntejä ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut yrittäjät ostavat tai teettävät koruja /esineitä muualla, mutta osa taitaa sanoa sen ja osa ei. Allergisoivia osia on silmälaseissakin.
Teettäminen on ihan eri asia, jos olisi edes suunnitellut korun itse. Mutta tuossa ei ollut mitään omaa.
Omistaja on järjestänyt avoimien ovien päiviä tehtaallaan joten takuulla tekee itse.