Työhaastattelut: Kun hyvä vastaus ei tuo työpaikkaa
Monet haastattelijat toistelevat haastattelun aikana eri muodoissaan "Hyvin sanottu" tai "oikein hyvä vastaus". Silti työpaikkaa ei irtoa.
Ärsyttää kun joku kehuu mielin kielin haastattelussa, mutta ei tule valituksi. Jää petetty olo. Vaikea valmistautua uusiin haastatteluihin kun kaikki on feikkiä haastattelijan taholta.
Kommentit (24)
Miksi ei koskaan kysytä kunnon arvotuksia tai laskutoimituksia tai jotain jolla erottaisi heti älykkäät ja pöntöt, hyvä palkkaisiin hommiin palkataan täysin tomppeleita, eikö tämä pitisi heti muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tajusin tässä muutama päivä sitten, että oon ollut todella typerä: olen ollut rehellinen työhakemuksissa ja haastatteluissa. Tästä lähtien aion kertoa luonteenpiirteikseni juuri ne, joita työnhakuilmoituksessa kaivataan. Olen energinen, positiivinen, tsemppaava, ketterä, mikä nyt milloinkin sattuu olemaan vaatimuslistalla. Enää en ole sitä, mitä oikeasti olen: rauhallinen, pohdiskeleva, enemmän introvertti kuin ulospäinsuuntautuva. En myöskään enää jatkossa mainitse, että tämän hetkinen työsopimukseni on ns. nollatuntisopimus, annan olettaa että olen täysin kokopäiväisesti työssä. Harrastuksekseni maalailen aina sellaista, joka kyseisessä työssä on eduksi. Näitä asioita eivät mistään voi tarkistaa, joten en tunne edes huonoa omaatuntoa. Huono omatunto on ainoastaan siitä, että olen ollut tyhmän rehellinen. Sellaista ei arvosteta yhtään missään nykymaailmassa.
Ne kuuluisat vahvuudet ja heikkoudetkin voin kehitellä aina haettavan työpaikan mukaan.
Terveisin jatkossa täydellinen työnhakija ja ihminen.
Olet oikeilla jäljillä. Jotta tulee valituksi pitääkin lukea työpaikkailmoituksen teksti tarkkaan ja sisäistää mitä työnantaja oikeasti hakee. Sitten miettiä valmiiksi vastausvaihtoehtoja, kirjoita vaikka ylös, jotta osaat tuoda esiin juuri haettuja ominaisuuksia sekä osaamista.
Sitten, kun on sisäistänyt, mitä työnantaja oikeasti hakee, kannattaa myös kriittisesti pohtia, onko ihan oikeasti itse oikea henkilö kyseiseen duuniin. Jos haetaan "extroverttiä tiimipelaajaa hektiseen start-uppiin, jossa muutos on ainoa vakio" ja itse nauttii hiljaisuudesta ja vakaudesta, niin kannattaako sitä feikata haastatteluissa, että pääsisi itselleen täysin sopimattomaan työhön? Kuka siitä hyötyisi?
Se jolla on vuokra maksettavana
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain oikeesti tollai kommentoitu? Parikymmentä haastattelua kokenu eikä missään oo vastauksia kehuttu ja työttömänä en ole ollut.
En nyt tietenkään tiedä millaista työtä teet, mutta asiantuntijahommissa haastattelukysymykset saattavat olla hyvinkin vaativia ja laajoja, joten on aika luontevaa, että haastattelija kommentoi niitä.
Kyllä nää hommat lasketaan enemmän asiantuntijapuolelle. Ei ainakaan mitään duunarihommia, korkeakoulututkinto pitää ollaa.
En nyt tietenkään tiedä millaista työtä teet, mutta asiantuntijahommissa haastattelukysymykset saattavat olla hyvinkin vaativia ja laajoja, joten on aika luontevaa, että haastattelija kommentoi niitä.