Mitä suosittelisit laihdutukseen, kun liikunta ei voi olla se juttu?
Olen sairastanut rankasti ja sairauden aikana tullut 15kg lisää painoa. Hurja määrä ja haluaisin siitä pian eroon. Ikävä kyllä sairauden vuoksi liikunta ei tule kysymykseenkään ainakaan puoleen vuoteen, tuskin edes vuoden sisällä. Ei edes rauhalliset pitkät kävelylenkit. Olen saanut luvan kävellä max vartin hitaita kävelylenkkejä päivittäin.
Rakastan kasviksia, mutta myös lihaa, kalaa ja kanaa. Aineenvaihduntani on laiskahko toisesta sairaudesta johtuen, minkä vuoksi olen pitänyt aiemmin kilot kurissa juuri liikunnan avulla. Nyt pää lyö tyhjää, mitä ihmettä keksisin?
Kommentit (43)
Eihän liikunta ylipäänsä ole ratkaiseva juttu laihduttamisessa. Tottakai se parantaa aineenvaihduntaa ja on tärkeää pitää yllä lihaskuntoa, ettei paino lähde lihaksista. Vartin hitaat kävelylenkit ovat nyt sinun liikuntaasi, voitko niiden lisäksi käyttää esim. käsipainoja?
Syömisestä kaikki lähtee. Jos et osaa itse koostaa täysipainoisia aterioita, käy ravitsemusterapeutilla. Maksaahan se jonkin verran, mutta jos oikeasti haluat laihtua niin sen verran kannattaa maksaa. Katso kuitenkin, että käyt nimenomaan laillistetulla ravitsemusterapeutilla etkä jollain ravintoterapeutilla, jolla ei välttämättä ole minkäänlaista korkeakoulututkintoa aiheesta.
Ei sun tarvitse liikkua yhtään laihtuaksesi. Vähennät vain syötyjä kaloreita. Itse aloitin laihdutuksen 135 kilosta enkä ekaan 35 kg voinut edes juuri liikkua läskiyteni takia. Söin 1700 kcal päivässä vaan, laskin kalorit Fatsecret sovelluksella, ja laihduin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän liikunta ylipäänsä ole ratkaiseva juttu laihduttamisessa. Tottakai se parantaa aineenvaihduntaa ja on tärkeää pitää yllä lihaskuntoa, ettei paino lähde lihaksista. Vartin hitaat kävelylenkit ovat nyt sinun liikuntaasi, voitko niiden lisäksi käyttää esim. käsipainoja?
Syömisestä kaikki lähtee. Jos et osaa itse koostaa täysipainoisia aterioita, käy ravitsemusterapeutilla. Maksaahan se jonkin verran, mutta jos oikeasti haluat laihtua niin sen verran kannattaa maksaa. Katso kuitenkin, että käyt nimenomaan laillistetulla ravitsemusterapeutilla etkä jollain ravintoterapeutilla, jolla ei välttämättä ole minkäänlaista korkeakoulututkintoa aiheesta.
Käsipainoja voi käyttää siten etten hengästy. Eli kevyitä ja liikkeet maltillisia.
Ja se tässä onkin, syön kohtalaisen hyvin nytkin. Lounaalla vähintään puolet lautasesta sisältää salaattia ja hiilaria on ihan max 1/4, mutta yleensä 1/6 lautasesta. Heikkouteni on hedelmät, ei karkit. Toki aiemmin kulutus on ollut ihan toista luokkaa ja olen saanut karistettua ylimääräiset kilot sillä liikunnalla.
On helppo sanoa, että syö vähemmän tai syö terveellisemmin, mutta kun syön jo terveellisesti ja en syö poikkeavan paljon. Kulutus on vain nyt ihan minimissään.
ap
Kaverini liittyi muutos-valmennukseen, ja siihen ei kai kuulu liikunta kuin suosituksena. Ja kilot tippuu.
Ei liikunta ole keino laihduttaa, vaan se mitä syöt. Liikunnalla kiinteytät kroppaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsipainoja voi käyttää siten etten hengästy. Eli kevyitä ja liikkeet maltillisia.
Ja se tässä onkin, syön kohtalaisen hyvin nytkin. Lounaalla vähintään puolet lautasesta sisältää salaattia ja hiilaria on ihan max 1/4, mutta yleensä 1/6 lautasesta. Heikkouteni on hedelmät, ei karkit. Toki aiemmin kulutus on ollut ihan toista luokkaa ja olen saanut karistettua ylimääräiset kilot sillä liikunnalla.On helppo sanoa, että syö vähemmän tai syö terveellisemmin, mutta kun syön jo terveellisesti ja en syö poikkeavan paljon. Kulutus on vain nyt ihan minimissään.
ap
Laske kalorit, ainoa vaihtoehto. Itsellänikin on tällä hetkellä todella pieni kulutus ja laihdun kilon kuukaudessa, kun syön 1300 kilokaloria päivässä. Punnitse kaikki syömäsi ja käytä jotakin kalorilaskuohjelmaa. Se on yksinkertaista, onnistut kyllä.
Paasto. Joku 15 kg on pikku juttu! Vedellä ja leivällä vaan! Tai siis mustalla kahvilla, ei leipää!
Vierailija kirjoitti:
Paasto. Joku 15 kg on pikku juttu! Vedellä ja leivällä vaan! Tai siis mustalla kahvilla, ei leipää!
En nyt etsi tilapäistä helpotusta vaan haluan aidosti noista extroista eroon. Mutta kiitos silti vinkistä.
Eipä sinun mitään tarvitse edes muuttaa. Kerroit mitä tykkäät syödä. Syö niitä, äläkä mitään muuta. Reilusti kasviksia ja lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia. Jotain oliiviöljyä ehkä kyytipojaksi. Tuskin pystyt edes syömään niin paljoa kaloreita, ettet niitä kuluttaisi.
Tässä on yksi ongelma. Sinun pitää unohtaa makeat tai se muuttuu aika epäterveelliseksi.
Eipä siihen muuta keinoa ole kuin syödä terveellisesti , älä missään nimessä ole syömäti niinkuin jotkut diootit täällä sanovatkin . Syö hyvin mutta terveellisesti ja säännöllisesti .
juo vettä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se tässä onkin, syön kohtalaisen hyvin nytkin. Lounaalla vähintään puolet lautasesta sisältää salaattia ja hiilaria on ihan max 1/4, mutta yleensä 1/6 lautasesta. Heikkouteni on hedelmät, ei karkit. Toki aiemmin kulutus on ollut ihan toista luokkaa ja olen saanut karistettua ylimääräiset kilot sillä liikunnalla.On helppo sanoa, että syö vähemmän tai syö terveellisemmin, mutta kun syön jo terveellisesti ja en syö poikkeavan paljon. Kulutus on vain nyt ihan minimissään.
ap
Laske vaikka viikon ihan kaikki kalorit mitä syöt. Netissä on laskureita joihin voit syöttää mitä olet syönyt ja se laskee kalorit ,samoin niitä saa puhelimeen appseiina esim. Fatsecret. Tämän viikon ajan voisi ihan punnita myös ne syödyt, määriä tulee helposti aliarvioitua muuten. Tästä on se hyöty että ensinnäkin tiedät mikä on se taso mistä sun pitä alkaa vähentää kaloreita ja toiseksi usein on silmiä avaavaa mistä ne kalorit kertyy.
Itselläni oli iso yllätys että monet minun "ruokaisat salaatit" sisälti jopa 1000 kcal energiaa. Ihmekös olivat hyviä :D Sinne meni avokadoa, reilusti oliiviöljyä, pähkinöitä, juustoja, pääosin terveellisiä aineita mutta osa ihan hiton kaloripitoisia. Samoin ajoittaiset karjalanpiirakat oli yllättävä energiapommi, samoin tapa silloin tällöin käydä ottamassa kaapista joku digestive keksi tai 1 näkkileipä tms - viaattoman tapaista, mutta jos näitä tulee useinkin niin niistä kertyy kaloreita paljon lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Liikunta astuu kehiin vasta ylläpitovaiheessa,kyllä laihtuminen tapahtuu miinuskaloreilla.
Suosittelen myös varaamaan aikaa ravitsemusterapeutille.
Katso netistä sairaalan ruoka ajat ja mitä lappaavaat suuhun kellon mukaan.Muuta et syö kuin sen mitä sairaala tarjotaan listassa ravinoksi ja noudatat kellon aikoja.Löyty netistä! Jos noudatat sitä 100% laihdut liikuntaa harastamatta. Pysy myös normali painosena kun loppu elämän syö kellon mukaan oikea koti ruokaa.Naiset ikuiset laihduttajat ja ylipainoiset. Alkoivat noudataa edellämainittua ruoka rytmiä. 30 kg lähti 3 vuodessa toiselta 40 kg. 5 vuodessa.Perhe jouti samaan. Kun todella ottivat ruoka vinkit ja kellon ajat haltuun.Paino ei tullut takaisin..
Liikunnan osuus on vain 20% painon pudotuksesta. Tärkeintä on se mitä syöt. Kyllähän jokainen tämän tietää nykyaikana. Lopeta ahmiminen. Sillä se hoituu.
Vähennä hiilareita. Syö 5x päivässä. Puolet lautasesta kasviksia. Vettä 2 litraa päivässä.
Esim go fat go ohjeet löytyvät netistä helppo noudattaa ja toimii. Itse pudotin 9 kg em ohjeilla.
Mitä jos keskittyisit toipumiseen ja siihen, että paino ei tuosta nouse enempää? Laihduta sitten, kun terveydentila on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siihen muuta keinoa ole kuin syödä terveellisesti , älä missään nimessä ole syömäti niinkuin jotkut diootit täällä sanovatkin . Syö hyvin mutta terveellisesti ja säännöllisesti .
juo vettä !
Sinä olet diootti! Minä keski-ikäisenä sydän- ja diatesessairaana 150 kiloisena olen laihduttanut silloin tällöin paastolla kymmeniä kiloja. Olen pitänyt esmes 11 päivän paaston, ainoastaan kahvia ja vettä. Ihmiset ovat historiassa paastonneet ongelmitta ja paastoavat nykyisinkin!
Sinun kirjoituksesta saa kuvan, että olet kuitenkin lihonut laihduttamasi kilot aina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juo vettä !
Sinä olet diootti! Minä keski-ikäisenä sydän- ja diatesessairaana 150 kiloisena olen laihduttanut silloin tällöin paastolla kymmeniä kiloja. Olen pitänyt esmes 11 päivän paaston, ainoastaan kahvia ja vettä. Ihmiset ovat historiassa paastonneet ongelmitta ja paastoavat nykyisinkin!
Useimmille muille käy niin että kyllä laihtuu mutta lihoo takaisin ja vielä korot päälle. Oma kokemus Cambridge pussikuuridieetistä jolla lähti 25 kg suit sait vaan, mutta tuli 40 takaisin.
Kahvia ja vettä 11 vrk ei ole mikään paasto. Jos haluat paastota, tutustu oikeaan paastoon. Päivittäiset kalorit alle 400, nesteet sisältävät vihannes- ja juuresmehuja, vähän hedelmämehuja, erilaisia yrttiteelaatuja, vettä. Ei kofeiinia.
Syö vähemmän