MIkä mulle tuli yöllä?
Heräsin alavatsakipuun, tuntui molemmin puolin. Kipu oli niin kovaa, että hengitin puuskuttaen ja olin kauttaaltaan kylmän hien vallassa. Pienikin liikahdus pahensi kipua, pystyin olemaan vain kylkimakuulla jalat koukussa. Kohtaus kesti noin puolisen tuntia, ehkä vähän yli ja meni sitten ohi.
En ollut syönyt tai juonut mitään normaalista poikkeavaa. Joskus ehkä vuosi, pari sitten oli samanlainen, silloin kohtaus kesti kauemmin. Voiko olla jotkut munasarjarakkulat, jotka puhkesi? Virtsatiekivet? Joo, meen lääkäriin mutta jos jollain ois ollut samanlaista ja tietäis, mistä johtui.
Kommentit (25)
Johtuu pierun pidättämisestä. Anna kaasujen virrata vapaasti.
Onko sulla hormonikierukkaa? Mulla aikanaan tuli vastaavia, kipu kesti juuri sen puolisen tuntia, ja lääkäri epäili, että vesikysta se siellä puhkesi. Nämä ovat tulleet vain kun mulla ollut kierukka, mutta kai jollain muulla voi tulla ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla hormonikierukkaa? Mulla aikanaan tuli vastaavia, kipu kesti juuri sen puolisen tuntia, ja lääkäri epäili, että vesikysta se siellä puhkesi. Nämä ovat tulleet vain kun mulla ollut kierukka, mutta kai jollain muulla voi tulla ilmankin.
Anteeksi ei vesikystaa vaan ihan vaan kysta
Kipupiikki.
Voi johtua useastakin asiasta.Sinuna menisin lääkäriin.
Ei ole kierukkaa. En ollut ahminut, olin syönyt ihan normaalisti. Joskus ennenkuin siirryin laktoosittomiin tuotteisiin, tuli samantyyppistä kipua mutta paljon paljon lievempänä, lähinnä sellaisena epämukavan tunteen rajamaastoilla. Mutta nyt tosiaan en ole syönyt enkä juonut mitään poikkeavaa, maitokin on ollut laktoositonta vuosikausia (käytän sitä lähinnä kahvin joukossa.)
Tuliko sulla tummaa virtsaa? Kivissä tulee ja se selkäkipu alkaa viim kahden vuorokauden kuluttua alkukivusta. Siihen saakka voi ilmetä tiheä virtsaamisentarvetta. Kystan kipu kestää hetken ja sen jälkeen mahasta painaminen sattuu. On kaksi hyvin erilaista kipua nuo kystan ja kivien aiheuttama kipu.
En osaa arvioida onko virtsa tummempaa kuin yleensä, olen kyllä juonut vähän huonommin muutaman päivän ajan. Yleensä juon pari litraa vettä vuodokaudessa. Kipu tuntui tylppänä ja jomottavana ihan tuossa alavatsalla, juuri häpyluun yläpuolella (sivuilla), paikallistaisin sen tosiaan jonnekin munasarjojen kohdalle tms.
Vierailija kirjoitti:
Sappi?
Sappi ei tunnu alavatsalla vaan enemmänkin ylävatsalla.
Jos vatsa menee pinkeäksi ja kivut on kovat ja ne jatkuvat, niin voi olla myös suolitukos. Tämä voi tulla ihan yllättäen. Joillekin tukoksia voi tulla helpommin johtuen suolen rakenteesta.
Mulla oli samaa, tuli kans yöllä ihan hirvee vatsakipu joka tuntu selässäki, heti jos vähäki liikahti, niin kipu paheni, ei ollu mitään tavallista vatsa ja selkäkipua, ei pystyny nouseen hakeen kipulääkettäkään, vaan maata liikkumata
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samaa, tuli kans yöllä ihan hirvee vatsakipu joka tuntu selässäki, heti jos vähäki liikahti, niin kipu paheni, ei ollu mitään tavallista vatsa ja selkäkipua, ei pystyny nouseen hakeen kipulääkettäkään, vaan maata liikkumata
Menitkö lääkäriin? Mistä kipu johtui?
Joskus esim. ovulaatio voi tuntua todella kipeältä. Ehkä tässä tapauksessa olisi irtoamassa munasolu kummaltakin puolelta. Suolistokivut useimmiten kykenee paikallistamaan jommalle kummalle puolelle, joten laskisin suolistovaivat epätodennäköisiksi mutta toki mahdollisiksi.
Joka tapauksessa yhdestä kerrasta ei tarvitse mennä lääkäriin, mutta jos toistuu lyhyen ajan sisällä, sitten jo kannattaa.
Tuo kuulostaa munasarjakystalta. Molemmilla puolilla samaan aikaan on silti erikoista. Ehkä ovulaatio?