Jos joutuu ambulanssilla sairaalaan, miten pääsee kotiin?
Jos vaikka asuu 100 km päässä, ei ole autoa, eikä ole rahaa taksiin.
Kommentit (24)
Kelataksilla voi mennä kotiin, omavastuu 25€.
Taksilla jos kukaan ei pääse hakemaan. Sairaalaata saa taksi lapun, niin ei koko summaa tarvitse maksaa itse.
Taksilla, pitää jättää passi taksikuskille vakuudeksi ja sen saa takaisin kun maksaa matkansa
Kela-taksi tuo, sairaalasta järjestävät lähtöpäivänä. Menee vain se sama omavastuu mikä ambulanssistakin, olikos se 25€? Varattomille varmaan sossu tai Kela korvaa senkin.
Kyllä se varmaan kunnan piikkiin se lasku menee, ainakin jos ei itse pystyisi maksaa.
Taikka jos läheinen jolla on auto.
Joo ja siitä ambulanssikyydistä tulee maksu erikseen, ei se ilmaista ole, kolme vuotta sitten reilu 20 km makso 25 euroa.
Kohelsin teininä ja joku innokas soitti ambulanssin ja veivät terveysasemalle tarkastukseen.
Ei ne suostuneet viemään takaisin niin kävelin sitten 4km pois sieltä.
Eli jos tekisi jotain itselleen että pääsisi aika halvalla vaikka sinne 100 km päähän ambulanssilla minne pitäisi muutenkin mennä ja sitten Kelataksilla tulee takaisin? Bussit ja junat ei kulje minun aikataulun mukaisesti. Taksi on liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja siitä ambulanssikyydistä tulee maksu erikseen, ei se ilmaista ole, kolme vuotta sitten reilu 20 km makso 25 euroa.
Se 25€ omavastuuosuus pysyy samana matkan pituudesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tekisi jotain itselleen että pääsisi aika halvalla vaikka sinne 100 km päähän ambulanssilla minne pitäisi muutenkin mennä ja sitten Kelataksilla tulee takaisin? Bussit ja junat ei kulje minun aikataulun mukaisesti. Taksi on liian kallis.
Jos haluat sairaalaan tai apteekkiin ja sulla on sairaslasta resepti jostakin lääkkeestä niin joo. Mut jos haluat soppailemasn niin ei ambulanssi tai kela-kyyti sinua sinne vie
Mielipoliosastolta päästyäni liftasin. Kuola valui suupielestä, vessapaperia takertuneena kengässä, punaiset silmät ja pakkoliikkeitä.
Sain heti parkkipaikalla kyydin joka sattuikin olemaan ambulanssilääkäri.
Juttelimme mukavia ja Teboililla juotiin kahvit.
Hän varmisti että pääsin kotiin turvallisesti ja haki vielä lasin vettä.
Nukuin kuin tukki, joskin aamulla sattui **********.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat poikkeukset omavastuuseen ovat vakuutustilanteet kuten liikenneonnettomuus tai peruskoulussa tapahtuva tapaturma jolloin omavastuuta ei ole.
Ei millään. Siksi sairaaloissa pitäisi olla päivystävä sossu tai varmistava ihminen, että ihminen pääsee kotiinsa. Ei uloskaan voi jäädä jäätymään. Sossulla on muuten joku päivystysnumero, mutta mihin asiaan, ei tietoa. Miten joku sekava kipeä ihminen selittäisi sairaalan ulkopuolella asiaa tuntemattomille, jos ei pysty kunnolla puhumaan ja onko vaatteitakaan. Sairaalan sisällä voi olla vahtimestari, ellei vartijat heitä ulos. Jonkun pitäisi tutkia tätä asiaa ja korjata lait, tehdä varmistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat poikkeukset omavastuuseen ovat vakuutustilanteet kuten liikenneonnettomuus tai peruskoulussa tapahtuva tapaturma jolloin omavastuuta ei ole.
Tai työtapaturma, jolloin työnantajan vakuutus maksaa.
Kelataksilla pääsee ja jos ei ole rahaa niin kuski kirjoittaa laskun joka tulee kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin tapauksissa vastaanottava srla voi kuitenkin lykätä ensihoitokertomukseen rastin sellaiseen kohtaan, että maksatkin koko kyydin itse. Jos siis on viitteitä tekosi tahallisuudesta ja järjestelmän hyväksikäytöstä. Ei ole halpaa lystiä siinä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään. Siksi sairaaloissa pitäisi olla päivystävä sossu tai varmistava ihminen, että ihminen pääsee kotiinsa. Ei uloskaan voi jäädä jäätymään. Sossulla on muuten joku päivystysnumero, mutta mihin asiaan, ei tietoa. Miten joku sekava kipeä ihminen selittäisi sairaalan ulkopuolella asiaa tuntemattomille, jos ei pysty kunnolla puhumaan ja onko vaatteitakaan. Sairaalan sisällä voi olla vahtimestari, ellei vartijat heitä ulos. Jonkun pitäisi tutkia tätä asiaa ja korjata lait, tehdä varmistuksia.
Sairaaloissa saisi olla joku henkilö varmentamassa kenen tykö ihminen on menossa vieraillulle ja haluaako potilas edes häntä tavata!!!!
Nyt voi kuka vaan marsia sairaalaan melkein minne vaan ja ei tiedetä kuka siellä liikkuu. Tähän tarvitaan joku systeemi ja muutos, kiitos jos toteutetaan, ei kun Sydämellinen kiitos.
Minut on kaksi kertaa sairaalassa pelastettu kuolemalta , elämälle kiitos ja kirurgeille, hoitajille ja lääkäreille valtava, valtava kiitos.
Suomalaiset alan ammattilaiset, Me kaipaamme ja tarvitsemme Teitä, uskottehan tämän?
Olette maanpäälisiä enkeleitä.
Kun minut raiskattiin, ambulanssi vei minut sairaalaan ensiapuun tutkimuksiin. Olin shokissa ja kaikki vaatteeni piti jättää poliisin tutkimuksia varten sairaalaan, myös kengät. Poliisit veivät minut kotiin sairaalavaatteissa. Oli talvi ja poliisin piti kantaa minut rappukäytävään koska jalassani oli vain sairaalan sukat. Onneksi minua ei ryöstetty raiskauksen yhteydessä, käsilaukun sain pitää itselläni ja kotiavaimet löytyivät sieltä. Joskus käy noinkin onnekkaasti. 💔
Sairaalan sosiaalityöntekijä järjestää.