G: mikä on joulunnen BUDJETTI?
Meillä mennään etelään ennen joulua, lapsille ostetaan pari lelua/tavaraa ja toisillemme yhdet lahjat, sukulaislapsille ostetaan paketiti 4kpl. Tänä vuonna menee varmaan itse jouluun ruokineen ja kaikkineen yht. 800-1000e kun on tuo matka. muuten menisi tuplasti.
Kommentit (23)
Se ostetaan mikä tarvitaan ja lahjoissa ei nuukailla. Meilä lahjoja saa vain lapset.
..varmaan se pari donaa, ei sisällä matkalippujen hintaa.
Kuinka isoja perheitä/yhteisöjä te oikein ruokitte ja lahjotte????
Meitä on kaksi aikuista ja yksi lapsi sekä sitten ympärillä noin 10 lahjottavaa (läheistä sukua). Ruoat päälle. Eikä meillä ole ikinä mennyt jouluun edes 700 euroa, ehkä jotain 550 euroa keskimäärin.
ja kuitenkin meilä on joulussa kaikki mitä voisin ikinä haaveilla. Runsas pöytä kaikkine herkkuineen, hyvät lahjat, kuusi... En kyllä tajua tuollaisia budjetteja!
Poikakin on niin pieni ettei osaa vielä odottaa edes lahjoja
Ruokaan siis 0e
lapsi saa niin monta lahjaa, ettemme itse osta hänelle mitään. Suku on pieni ja kavereiden kesken ei osteta kalliita lahjoja, mutta puolisoiden lahjoihin panostetaan. Varmaan noin 120e kuitenkin riittää ja miehellä varmaan menee saman verran tai vähän enemmän.
eli 300e riittänee mainiosti.
Tuo siis ei sisällä ruokia, sillä emme osta kotiin mitään jouluruokia. Omille lapsillekaan emme välttämättä osta lahjoja ollenkaan, mutta sukulaisten, kummilasten jne. lahjoihin uppoaa väkisinkin lähemmäs tonni. Kun lasketaan mukaan itse lahjat, raha-lahjat, joulukukat, pakketointitarvikkeet ja joulukortit. lahjoja ostamme n. 15-20 lähisukulaiselle.
siihen menee siis n.400-500e sitten toisillemme jotain vähän parempaa lahjaa, kelloa, korua, lahjakorttia niihin menee sellainen 200-300. sukulaislapsille 20e paketit noin 80e + muutamalle sukulaiselle jotain herkkukoria 100e ruokiin ja viineihin noin 200e.
Eli kyllä tänä vuonnakin varmaan menee se 1000e, jos ei matkalla oltaisi ostettaisiin enemmän ruokia ja lahjoja. Eli menisi varmasti 1500-2000e
Me emme osta läpi vuoden leluja, vaan panostamme jouluna ja vietämme sen todella vimpan päälle myös ruokien ja juomien suhteen + sisustus jne.
Sisältää lahjat ja ruoat. Siinä ei ole mukana lahjoja jotka tilasin ja maksoin, mutta jotka posti hävitti.
Siskoni lapsille (2kpl) lahjat yht. noin 60 euroa.
Mieheni siskojen lapsille (8kpl) lahjat yht. noin 130 euroa.
Siskoillemme lahjat yht. noin 80 euroa.
Lahjat minun ja mieheni vanhemmille yht. noin 80 euroa.
Lahja kissalle 350 euroa.
Toisillemme emme osta kuin ehkä jotain pientä yhteistä.
Koristeita ei tarvitse ostaa, ruokiin ei kulu yhtään normaalia enempää rahaa.
Ruuat, joihin menee aika paljon rahaa. Pari pulloa laadukasta viiniä. ( ei mitään hirveän kalliita) Me itse juomme yhdet lasilliset viiniä ruuan kanssa, paitsi minä, joka olen raskaana. Joulunpyhinä meillä käy syömässä noin 10-15hlö. Lahjoja ostamme omille lapsille 2-3, toisillemme yhdet. Kummilapsille 20-50¿ lahjat joita on 5. Vanhemmille, omille sisaruksille ja ystäville jotain pientä. Ruokaan taitaa upota suurin osa tuosta budjetista.
Onneks mulla on pieni suku. Lapsen kanssa sinne syömään... Tuskin on varaa hankkia lapsellekaan kuin yksi lahja, muille en edes keksi mitään.. Veronpalautukset tulee, mutta ne myös menee ihan joka päiväiseen elämään...
Ruokaan menee ehkä 200 eur. Lahjoihin ehkä 500 eur. Kuusi + muuta sälää, n. 100 eur. Eli alle tonnin jäänee kevyesti.
Se menee mikä menee, ei mitenkään erityisesti tuhlata, mutta ei nuukaillakkaan.
Oisko suunnilleen näin:
Kumpikin puoliso toiselleen yht. n. 40 e
Kahdelle omalle lapselle yht. n. 100 e
Mummot ja vaarit n. 40 e
Kummilapsi n. 20 e
Kummakin lapsen kummit + niiden lapset n. 50 e
Ruoka aattona itse tehden n. 50 e (Syödään kahtena päivänä mummolassa.)
Ruokaa ja lahjoja riittänyt joka vuosi yllin kyllin.
lasten lahjoihin 40 euroa.
äiti + 2 lasta
tai ei nyt ainakaan tonnia mene. En oo laskenu koskaan.
Vaikea laskea, kun monesta paikasta tulee lahjoja ja laskut eri aikaan. Osa maksetaan heti, osa osamaksuilla, osa laskulla. Sitten ruuat vielä ja joulukukkiin saan aina menemään kyllä yli 100 euroa.
En tiedä mitä meillä menee, varmaan lähemmäs tonnia kun lahjat ja kaikki mukana.
Vauva on vasta tulossa, joten varmaan summa nousee parilla sadalla eurolla vuoden päästä, kun lapselle ostettava lahjoja.
Meillä ei paljon mene, kun ei paljoo olekkaan.. Ruokaan ei oikeestaan yhtään, kun mummolaan päräytetään.. Lahjoihin nyt vähän uppoo, mut ei paljon niihinkään, kun aikuisten kesken ollaan sovittu, et vaan jotain pientä.. Lapset vasta vuoden, joten ei paljoo vielä ymmärrä.. =)
Sisältää ruuat ja lahjat.