Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden huomaaminen myöhään

27.09.2022 |

Olen joskus miettinyt, kun kuulee, että joku käy raskaudenkeskeytyksessä myöhään, tyyliin raskausviikolla 13-16, siis ilman, että olisi lääketieteellistä syytä siihen, että miten on mahdollista, että nainen on huomannut niin myöhään olevansa raskaana ? Tai sitten kun joskus lukee iltapäivälehdistä, että joku on huomannut vasta synnytyksen alettua olevansa raskaana (siis täysiaikainen vauva), että miten se voi olla yllätys? Miten on mahdollista, ettei huomaa, että kuukautiset ovat loppuneet, maha kasvaa ja vauva potkii mahassa?

Mun serkun vaimolle kävi niin, että hän huomasi aika myöhään olevansa raskaana. Hän oli siis jo lähes nelikymppinen ja hänellä oli hormonikierukka ja sen takia ei ollut ollut kuukautisia ainakaan pariin vuoteen. Hän hakeutui lääkäriin siksi, koska hänellä oli "outo olo", mutta ei hän todellakaan ajattellut olevansa raskaana, koska hänellä oli tosiaan hormonikierukka , joka on lähes 100% varma ehkäisy. Mutta näitä hormonikierukan pettämisiä on Suomen kokoisessa maassa varmaan vaan muutama kappale vuosittain, ja serkkuni vaimo vaan sattui olemaan yksi heistä.

Sitten eräs nainen sanoi ,minulle, että hänen tädillään loppui kuukautiset viisikymppisenä ja hän tietenkin tulkitsi asian niin, että vaihdevuodet ovat alkaneet. Mutta hän olikin raskaana.

Mä luulen, että moni nainen, joka olevinaan huomaa olevansa raskaana myöhäisillä viikoilla, on vaan omassa päässään psyykkisesti kieltänyt raskauden mahdollisuuden ja vitkutellut raskaustestin tekemistä. Kyllä terve skarppi nainen tekee raskaustestin jo silloin kun kuukautiset ovat pari viikkoa myöhässä.

Kommentit (12)

1/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

2/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä teki yhdenyönjutun jälkeen raskaustestin, joka näytti negaa. Arveli, että pienet epäsäännöllisyydet ei olleet sitten sitä. Menkat ei loppuneet kokonaan, oli vain niukemmat.

No, hän oli sitten kuitenkin raskaana, ja abortti oli jo myöhäistä.

Vierailija
4/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän aloituksen on varmaan tehnyt mies, joka ei ole kuullut, että kaikkien naisten kehot ei toimi samalla lailla, eikä varsinkaan niin kuin biologian oppikirjassa.

Vierailija
5/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varmaan edes olis huomannut että menkat on pari viikkoa myöhässä, en nimittäin ole niistä pitänyt mitään kirjaa (paitsi silloin kun yritettiin lasta).

Omalla kohdallani raskauden olisi huomannut pahasta olosta, mutta ei kaikille tule mitään pahoinvointia. Vauvan potkiminenkin tuntuu vähän samalta kuin joku muukin mahamyörinä. Joillain kuukautiset voivat olla tosi epäsäännölliset, jolloin asiaan ei kiinnittäisi huomiota. Kaikilla ei kasva maha isoksi. Syitä on vaikka kuinka. Varmasti sekin on yksi mahdollinen syy että nainen haluaa vain kieltää mielessään koko asian, usein liittynee johonkin mt-ongelmaan.

Vierailija
6/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo mahdollista. 

Minulla oli kuukautisia vielä viikolla 18 eikä hervotonta pahoinvointia.

Lapsi oli toivottu, joten tein kuitenkin testin n. viikolla 12.  Jos en olisi tehnyt tehnyt testiä, niin en olisi huomannut tilannetta ennen kuin vatsa olisi kasvanut suureksi. 

Vierailija
7/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on synnyttäjä käännytetty sairaalasta, kun lääkäri ei tajunnut hänen olevan raskaana.

Osalle ihmisistä ei tule raskausoireita, eikä edes kunnon mahaa. Tiedän, etten ole raskaana. Minulla on silti maha kasvanut ja mahavaivat näkyvät välillä liikkeenä mahanahan päälle asti. Nämä voisivat hyvin olla raskauden ainoat oireet ja jos niitä oireita on jatkuvasti muutenkin, en välttämättä huomaisi raskautta.

Vierailija
8/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kovaa pahoinvointia, ei sitä alkuvaiheessa välttämättä huomaa. Mutta ihmettelen itsekin niitä, jotka onnistuvat huomaamaan raskauden vasta synnytyksestä. Useasti nämä tapaukset käsittääkseni ovat joko todella nuoria tiukalla kotikasvatuksella tai minkä vain ikäisiä trauma-/mielenterveysongelmataustalla. Jollain tasolla sen on tiedostanut, mutta työntänyt pois mielestään eikä edes myöntänyt itselleen.

Vierailija
9/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kuukautisten väli luomuna 3 viikko - 3 kuukautta. Aika hankala minun olisi ollut tehdä raskaustesti, kun kuukautiset oli pari viikkoa myöhässä.

Raskausoireet nyt on sellaisia, että kaikkiin löytyy myös joku muu syy. Ihan jokaisella naisella on välillä rinnat kipeät, vatsassa turvotusta, pahoinvointia, mielihaluja johonkin ruokaan ja vastenmielisyyttä toiseen vaikkei he olisi raskaana.

Yksi tuttava meni naimisiin parikymppisenä ja he päättivät, että lapsi saa tulla vaikka heti. Pari vuotta myöhemmin nainen sai lääkäriltä tiedon, että hän ei ikinä pysty tulemaan raskaaksi. Nainen oli nelikymppinen ja pitkälle raskaana ennen kuin heille selvisi, että siellä on oikeasti lapsi tulossa.

Vierailija
10/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-9699723

Hyi mikä painajainen

12/12 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on totta, että joskus on verenvuotoa alkuraskaudessa silloin kun oikeasti pitäisi olla kuukautiset, mutta ne ovat paljon niukemmat ja kestävät lyhyemmän aikaa kuin normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi