Voiko tehdä muuttoilmoituksen mihin tahansa osoitteeseen, vaikka ei oikeasti asu siellä?
Sitten mennä kyseiseen osoitteeseen ja sanoa, ettei minua voi noin vain häätää kun olen täällä kirjoilla.
Kommentit (42)
Voit siirtää itsesi kirjoille mihin tahansa. Se ei kuitenkaan ole oikeustoimi, joka antaisi sinulle oikeuden kyseisen asunnon hallintaan.
Kyllä sinut aika noin vain siis häädetään.
Meillä joskus joku oli ilmeisesti tehnyt muuttoilmoituksen osoitteeseemme, kun alkoi postia tipahtaa hänen nimellään. Koskaan ei tyyppiä nähty.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun se oikea asukas hakee kelan etuuksia ja onkin samassa taloudessa vaikka luulee asuvansa yksin?
Jääkin asumistuet ja toimeentulotuet saamatta?
Tasan varmasti jää.
Sen puoli vuotta tms. mitä väännetään kuka asuu ja missä, hakija syö kynsiään ravinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Näin toimiessa syyllistyy rikokseen.
Onko näin?
Minulla oli muutama vuosi sitten vainoaja, joka teki useiden miespuolisten henkilöiden muuttoilmoituksia minun osoitteeseen. Lisäksi muutti minut pari kertaa pois asunnostani. En saa mitään asumistukia eli nousta avoliitoista ei ollut sinänsä haittaa. Tuosta viimeisestä oli oikeasti haittaa, kun yritin tilata lääkäriaikaa ja äkkiä olinkin jonkun toisen kunnan asukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit "muuttaa", mutta kun nimeäsi ei ole missään virallisissa asukaslistoissa (vuokrasopimus, isännöitsijän asukaslista jne) niin sinulla ei ole mitään oikeuksia asuntoa kohtaan.
Missään nimessä, et saavuta asumisstatusta tuolla, vaan sen pitää perustua vähintään vuokrasopimukseen tai omistajuuteen.
Jos asuu vaikka puolison omistamassa asunnossa vuosia, eikö muka virallisesti asu siellä?
Silloin ei asu, jos ei ole tehnyt muuttoilmoitusta asuntoon. Jos tekee ilmoituksen eli virallistaa asumisen vasta, kun ero häämöttää, se voidaan katsoa mitättömäksi.
Rekisteristähän näkyy, milloin muutos on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekisterimerkintärikos. Motiivista johtuen muutkin rikosnimikkeet tulevat kyseeseen, esimerkiksi velallisen epärehellisyys ja petosrikokset.
Miten asunnon omistaja voi todistaa, ettei kyseinen "muuttaja" ole ikinä asunut siellä? Periaatteessa joku voisi olla vuosia kirjoilla toisen osoitteessa, jos postit on käännettynä niin ei välttämättä huomata.
No voihan sen todistaa, jos aletaan tarkistamaan, että onko toisen tavaroita siinä asunnossa. Mulle sanottiin, että polisiit tulevat tarkistamaan asunnon, että asuuko kyseinen henkilö siinä tosiaan. Tämä tapahtui ulkomailla, mutta luulisi, että Suomeessa toimii samalla tavalla. Lopulta ei tarvinnut poliisien tulla, mutta tähän jo varauduttiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli muutama vuosi sitten vainoaja, joka teki useiden miespuolisten henkilöiden muuttoilmoituksia minun osoitteeseen. Lisäksi muutti minut pari kertaa pois asunnostani. En saa mitään asumistukia eli nousta avoliitoista ei ollut sinänsä haittaa. Tuosta viimeisestä oli oikeasti haittaa, kun yritin tilata lääkäriaikaa ja äkkiä olinkin jonkun toisen kunnan asukas.
On joku sellainen kuin muuton estoilmoitus, tms. Silloin tuollainen ei onnistu.
Ikävä tilanne sulla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joku sellainen kuin muuton estoilmoitus, tms. Silloin tuollainen ei onnistu.
Ikävä tilanne sulla ollut.
Itseasiassa tein sen. Sain tietää tästä estoilmoituksesta, kun luin lehtijuttua, jossa oli neuvoja Vastaamo-tietovuodon uhreille.
Vierailija kirjoitti:
Jälkimmäisessä auttaa muuttoeston asettaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen vuokralainen muutti ulkomaille, mutta jätti osoitteen asuntooni. No lopulta muutti sitten, kun nostin mentelin.
Tuossa naapurissa asuu opiskelija. Ei mennyt eka asumistuki anomus läpi kun asui jonkun haamun kanssa yhdessä. Joku edellisistä vuokralaisista ei ollut tehnyt muuttoilmoitusta.
Maistraattin puhelu ja ilmoitus noin hankalasta tilanteesta.
Ei ole ensimmäinen kerta kuin noin käy.
Maistraatissa on ystävällisiuä ihmisiä jotka auttavat asiassa että opiskelijalle ei aiheudu hankaluuksia ihmisestä, joka ei ole tehnyt asianmukaista muuttoilmoitusta ja osoitteenmuutosta lähtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Näin toimiessa syyllistyy rikokseen.
Jatkuvasti paljastuu viimeistään tukia hakiessa, että asunnossa asuu vaikka minkälaisia henkilöitä paperilla. Osa siirtotyöläisistä käyttää järjestelmän aukkoa hyväkseen jos vakituiseen kämppään ei saa muuttaa kuin x määrä henkilöitä.
Voit ihan DVV:sta tarkastaa, keitä kaikkia on sinun osoitteessa kirjoilla.
Vuokralaisen haamukumppani paljastui kun taloyhtiö alkoi perimään vesimaksuja kirjoilla olevista asukkaista. Lähtiessään tältä haamulta jäi muuttoilmoituskin tekemättä. Hänet sai helposti pois laittamalla kirjallisesti tiedon maistraattiin, ettei asunnossa asu kyseistä henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen haamukumppani paljastui kun taloyhtiö alkoi perimään vesimaksuja kirjoilla olevista asukkaista. Lähtiessään tältä haamulta jäi muuttoilmoituskin tekemättä. Hänet sai helposti pois laittamalla kirjallisesti tiedon maistraattiin, ettei asunnossa asu kyseistä henkilöä.
Siis tsekkaako taloyhtiö maistraatin tiedot muka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten yleistä se on, ja minullekin tuo tuli yllätyksenä. Iso taloyhtiö Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taloyhtiölle tarvitse tehdä mitään muuttoilmoitusta eikä maistraatista pitäisi mennä mitään tietoa taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten yleistä se on, ja minullekin tuo tuli yllätyksenä. Iso taloyhtiö Helsingissä.
Onko tuo edes laillista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun se oikea asukas hakee kelan etuuksia ja onkin samassa taloudessa vaikka luulee asuvansa yksin?
Jääkin asumistuet ja toimeentulotuet saamatta?
Tasan varmasti jää.
Sen puoli vuotta tms. mitä väännetään kuka asuu ja missä, hakija syö kynsiään ravinnoksi.
No ei. Kun rikosilmoitus on tehty, se liitteeksi korjaushakemukseen niin asia on hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ja tule sitten kertomaan.
Tällä palstalla on kyllä ihme ketkuja, jotka keksivät kaikkea ettei tarvitsisi tehdä rehellistä työtä.
Vakituinen asukas ei aina edes tiedä, että joku haamu on hänen luokseen tullut majailemaan. Sitten Kelan asumistuen käsittelijä ilmoittaa asiakkaalle, että tuki joko tarkistetaan tai asukas hoitaa omalla ilmoituksellaan sen haamun sieltä ulos! Sotkee ainakin useita Kelan tukiasioita, hidastaen niitä ja aiheuttaen lisätyötä. Asumistuet, lapsilisän yksinhuoltajakorotukset jne.
Jos ei saa Kelan tukia, haittaa on oletettavasti vähemmän.