Mielipiteitä? Onko ystäväni mielestänne itsekäs?
Talvi on tuloillaan ja energian riittävyys on iso kysymysmerkki. Eräs ystäväni RAKASTAA saunomista ja käy valehtelematta 3-5 kertaa viikossa saunassa. Muuten elää kuulemma nuukasti mutta saunasta ei suostu tinkimään. Asuu kerrostalossa halvalla määräaikaisella sopimuksella ja sauna luonnollisesti sähkölämmitteinen
Tuli tässä puheeksi eräs päivä tämä energiakriisi, ja kysyin ohimennen että tuleeko talvella hänelle ikävä saunomista. Hän ihmetteli että miten niin, ja vähän hämmentyneenä sanoin, että oletin että hän ainakin karsii saunomista rankalla kädellä, koska huoneen lämmitys 80-100 asteeseen parhaimmillaan 5krt/vko juuri alkuillasta 7-8 aikaan on minulle ainakin ilmiselvästi juuri sitä kulutusta jota kuuluu karsia että kaikki selvitään talven yli ilman sähkökatkoja. Hän sanoi, ettei aio karsia saunoistaan yhtään ja koska ei muuten käytä sähköä paljon, hänellä on siihen ihan täysi oikeus. Kysyin paljonko saunaan menee sähköä kuussa ja hän sanoi, että noin 3 kWh/kerta, eli kuukaudessa suunnilleen 60. Hänen saunoittelunsa vastaavat kolmasosaa omasta sähkönkulutuksestani. Itselläni on siis sauna, mutta olen jättämässä ihan viikkosaunatkin kokonaan pois kun pakkaset tulee, koska minusta se on oikein toimittu ettei tarvitse turvautua sähkökatkoihin
Onko ystäväni itsekäs vai olenko minä kohtuuton, kun minusta hän voisi kyllä vähentää sitä saunomistaan edes 1-2 kertaan viikossa?
Kommentit (35)
Hän elää säästäväisesti, jotta voi sanoa, jopa tietää kulutuksen, mutta sekin pitäisi häneltä viedä? Narsistit ajattelevat noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet sairas. Susta olis tullut hyvä na*si-Saksan poliisi ja olisit voinut kyttäillä mehuissasi ihmisten kotielämää. Ehkä sä olit sellainen entisessä elämässäsi. Ehkä sä myös vahdit ystäväsi seksielämää ja sitä, miten se syö. Että jos syöt tollaista niin tulet lihavaksi ja sairaaksi, joten hyi hyi. Vienpäs nämä pois jotta et voi enää myrkyttää itseäsi. Että näin. Kontrollifriikki.
Hengitä syvään, kyllä se siitä :D En ole tulemassa yön pimeinä tunteina nyhtämässä sun pihavaloja seinästä irti vaikka hiljaa mielessäni olenkin tätä mieltä kaverini sähkönkäytöstä. Olet turvassa ja rakastettu ja kaikki on ihan hyvin, ei hätää
Mä niin toivon, että yksikään ystävänä pitämäni ihminen ei kyräile toimiani hiljaa mielessään. En itsekään kyttää omia ystäviäni. Olen yrittänyt karkoittaa nuo ankeuttajakyräilijät, mutta saattaahan siellä vielä olla joku mätä omena joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet sairas. Susta olis tullut hyvä na*si-Saksan poliisi ja olisit voinut kyttäillä mehuissasi ihmisten kotielämää. Ehkä sä olit sellainen entisessä elämässäsi. Ehkä sä myös vahdit ystäväsi seksielämää ja sitä, miten se syö. Että jos syöt tollaista niin tulet lihavaksi ja sairaaksi, joten hyi hyi. Vienpäs nämä pois jotta et voi enää myrkyttää itseäsi. Että näin. Kontrollifriikki.
Hengitä syvään, kyllä se siitä :D En ole tulemassa yön pimeinä tunteina nyhtämässä sun pihavaloja seinästä irti vaikka hiljaa mielessäni olenkin tätä mieltä kaverini sähkönkäytöstä. Olet turvassa ja rakastettu ja kaikki on ihan hyvin, ei hätää
Mä niin toivon, että yksikään ystävänä pitämäni ihminen ei kyräile toimiani hiljaa mielessään. En itsekään kyttää omia ystäviäni. Olen yrittänyt karkoittaa nuo ankeuttajakyräilijät, mutta saattaahan siellä vielä olla joku mätä omena joukossa.
Taidat olla karkoittanut suurimman osan ystävistäsi ihan yrittämättä, jos kanssaihmisten massamurhaajaksi nimittely on sulle ihan peruskauraa :D
Ihmiset jotka kyttää, moralisoi ja laskee toisten saunomiset ja pahimmat tapaukset jopa syömiset, on kaikkein itsekkäimpiä en ymmärrä yhtään tuollaista käytöstä. Pahimpia ovat kasvisyöjät ja tupakoinnista valittavat, ovat juuri niitä "minä minä" tyyppejä.
Ihan hänen asia.Jos on varaa maksaa säkölaskut? Saunotkon vaikka joka päivä.Itsellä ei varaa edes otta omaa sauna vuoroa kerrostalossa. Joten käyn lenkki saunassa naisten puolella ilmasiksi. Viikkon loppuna toisen ystävän luona saunomassa osake talossa ,jos hän ei lähde Helsingin yöhön? Pääsen saunaan.On hänen oma sauna vuoro putken ottanut 2h.Ja maksaa sitä.
Näköjään suurin osa vastaajista ei ymmärtä mitä sähköpula tarkoittaa. Olette minua jalompia ihmisiä, kun teitä ei haittaa sähkökatkot, kunhan ap:n ystävä saa saunoa just milloin huvittaa.
Veikkaanpa, että kun sähkökatkot alkavat, niin aika pian olette täällä vinkumassa, että itsekkäiden saunojien vuoksi te ette saa valmistettua lapsillenne lämmintä päivällistä.
On jokaisen kansalaisvelvollisuus miettiä pieniä sähkönsäästökohteita tai siirtää sähkönkulutusta yöhön. Näitä voi tehdä ilman elinmukavuuden kärsimistä. Kun jokainen tekee pienen teon, niin yhteisvaikutus on niin suuri, että sillä on merkitystä.
Meillä on mahdollista poistaa yksi varaston sähköpatteri käytöstä. Sieltä siirretään kylmänarat tuotteet toiseen lämpimään tilaan. Toisen lämpöpatterin saa korvattua vesikiertoisella lämmityksellä. Ilmanvaihtoa voi säätää niin, että se toimii enemmän yöllä ja vähemmän päivällä. Meillä on myös yrityksen järjestelmä, joka toimii päivällä, mutta sen voi siirtää toimimaan yöllä. Se käyttää paljon sähköä. Pyykinpesun ajankohtaa voi myös tarkastella. Pyykkikone on ohjelmoitava, joten sen voi silti ladata ja tyhjentää päivällä.
Nämä kaikki ovat pieniä juttuja, mutta jos kaikki tekevät pieniä juttuja, niin talkoot alkavat toimia. Ja noista mikään ei vaikuta meidän elämän mukavuuteen yhtään negatiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se että hän vähentäisi saunomistaan vähentäisi sinun kriisiäsi?
Koska sähköstä tulee olemaan koko valtion laajuista pulaa kaikki talvikuukaudet, ja jos kuluttajat eivät vapaaehtoisesti karsi ei-pakollista sähkönkulutusta varsinkin käyttöpiikkitunteina (aamu ja alkuilta), joudutaan turvautumaan kiertäviin sähkökatkoksiin jotka parhaimmillaan vaarantavat ihmishenkiä kun vaikkapa henkilöt, joilla tahdistimia tai muita elintärkeitä sähkölaitteita käytössä kotitalouksissa joutuvat olemaan tunteja ilman sähköä
Jos oikeasti on noin, niin kyllähän tuollainen jatkuva saunominen on vähän itsekästä. Kun vähemmälläkin kylpemisellä pärjännee. Vai pystyykö ystävä kompensoimaan sähkönkulutusta muussa elämässään riittävästi?
Ajattelen periaatteessa näin. En kuitenkaan sanoisi asiasta ystävälle mitenkään moittivaan sävyyn.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Huomaatteko että tätä tällä politiikalla tehdään? Ihmisiä käännetään toisiaan vastaan sen sijaan että pitäisimme yhtä. Kytätään toisten saunomisia samalla lailla kuin vuosi sitten kiinnosti toisten rokotepassi. Ei kukaan voi vielä tietää ensi talvesta. Murehditaan sitten sitä energiapulaa jos se tulee. Joka tapauksessa pienen kotitalouden kulutus on rikka rokassa.
Olet kohtuuton. Anna kaverin sauno sen minkä haluaa. Itseolen ajatellut puolittaa saunomiskulut siten, että kaveri tulee myös saunaan joten yhtä henkeä kohti kulut puolittuu.
Saunomisen kulut ( 2 x vko) ovat kylmimpinä talvikuukausina olleet 3 % kodin kokonaiskulutuksesta. Ihan valtavaa säästöä ei siis ole saatavissa saunomisen lopettamisella. Saunalla on kuitenkin terveyshyötyjä, joita tarvitaan näinä raskaina aikoina sekä jämälämmön voi päästää asuntoon.
Itse meinaan myös saunoa ihan kuin tähänkin asti, eli 7 päivänä viikossa. Olen joskus myös laskenut sähkönkulutusta saunomisen osalta. Kylpyhuoneessa on lattialämmitys, ja pakkasilla saunan lämmittäminen aiheuttaa sen että lattialämmitys menee pois päältä, joten lähestulkoon sama sähkön kulutus oli sauna päällä tai ei. Suora sähkölämmitys, joten kyllähän se sauna lämmittää myös huoneilmaa. Eikä sitä saunaa tarvitse tunti kaupalla päällä pitää. Puoli tuntia riittää minun saunomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko että tätä tällä politiikalla tehdään? Ihmisiä käännetään toisiaan vastaan sen sijaan että pitäisimme yhtä. Kytätään toisten saunomisia samalla lailla kuin vuosi sitten kiinnosti toisten rokotepassi. Ei kukaan voi vielä tietää ensi talvesta. Murehditaan sitten sitä energiapulaa jos se tulee. Joka tapauksessa pienen kotitalouden kulutus on rikka rokassa.
Juuri näin. Nyt pitäisi oikeasti keskittyä yhteisiin vihollisiin eikä nillittää katkerina pienemmistä asioista.
Sinä olet itsekäs kun katsot asiaa oman moraalisi kautta etkä ymmärrä tai hyväksy että saunominen on tärkeää ystävällesi.