Lonkkakipu. Kokemuksia?
Vasemman puoleinen lonkka kipuillut nyt kaksi viikkoa. kaikein vaikenta on lähteä liikkelle istumisen jälkeen. Myös portaiden ja ylämäen nouseminen on tuskaa. Perjantaina aika ortopedille. Ikää 59 v ja tähän asti olen tehnyt pitkiä lenkkejä joka päivä. Nyt pelottaa, joudunko ne jättämään.
Kommentit (23)
Mulla ollut jo monta vuotta kipeet. Ei voi montaa km kävellä, tai nukkua kyljellään
Vierailija kirjoitti:
Minulla on välillä heijastaa kipua nivusiin ja polveen.
Olen syönyt kuuriluontoisesti tulehduskipulääkettä jolla se on pysynyt poissa pitkiä aikoja.
Kuvattu on ja kulumaa on muttei kuulemma niin paljoa että leikattaisiin.
En kyllä haluakaan leikkaukseen kun pärjään melko hyvin.
Eikös se leikkaus ja keinonivel ole kuitenkin aika yksinkertainen ja helppo? Onko sinulle ehdotettu?
Sain keinonivelen 3 vuotta sitten ja elämä helpottui, Ennen sitä oli 3 vuotta elämää ilman portaita, koska en yksinkertaisesti kivuilta pystynyt niissä liikkumaan.
Voi olla ap vain esim. limapussin tulehdus tai tulehdus jossain lonkan jänteessä (yleistä juoksijoilla) Ihme pelottelua täällä.
Mulla on ollut monta v tuo limapussin tulehdus kai. En tajua miksei mene pois, alkoi kun tein pitkiä lenkkejä. Siis varmaan 3-4 v ollut. Jos kävelee pitkästi alkaa taas :(
Itse epäilen että on eka oire reumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt kuuriluontoisesti tulehduskipulääkettä jolla se on pysynyt poissa pitkiä aikoja.
En kyllä haluakaan leikkaukseen kun pärjään melko hyvin.Eikös se leikkaus ja keinonivel ole kuitenkin aika yksinkertainen ja helppo? Onko sinulle ehdotettu?
Ei ole ehdotettu, en ole kylläkään käynyt lääkärissä kun olen pärjännyt muutamalla särkylääkkeellä sillointällöin.
Taitaa olla yli 10 vuotta kun sanottiin että olen liian nuori leikkaukseen kun se yksi nivelvaihto ei riitä loppuelämäksi.
Olen nyt 67 enkä halua leikkausta kun pärjään näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ap vain esim. limapussin tulehdus tai tulehdus jossain lonkan jänteessä (yleistä juoksijoilla) Ihme pelottelua täällä.
Mikä viesti oli pelottelua?
Syöpä. Syöpä oireilee ensin lonkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä viesti oli pelottelua?
Jos lähtöolettamuksena on nivelrikko ja lonkkaleikkaus, niin onhan se pelottelua, kun muut syyt ovat yleisempiä.
Olen vasta 49v ja monta vuotta oikea lonkka on tehnyt sitä, että istumasta nostessa muutama ensimmäinen askel on tosi jäykkä.
Eilen sitten imuroidessa tapahtui jotakin ja nyt on koko jalka lonkasta saakka tuhannen tulessa. Kävelykään ei suju.
Jokin hermo taitaa olla puristuksissa. Iskias?
Jollei helpota, lääkäriin mennään.
Lonkkat niin kipeät etten pysty kun vaivoin kävelemään. Maatessa kyljellään alapuolinen lonkka, polttava kipu. Kun nousee sängystä, ei meinaa päästä kävelemään. Olen käynyt Terveystalon lääkärissä 3v. tarjotaan Tramal100. Kuvassa ei mitään leikattavaa.
Onko kyseessä ikärasismia, vai. Halutaanko meistä 70v. Päästä eroon?
Minulla on ollut lonkkavaivoja ajoittain lähes kymmenen vuoden ajan. Joskus on n. kuukauden verran polttavaa kipua nukkuessa ja vaikeuksia juuri ylämäkiä ja portaita kiivetessä. Syön silloin tulehduskipulääkettä ja vaiva helpottaa. Nyt ei ole taas kuukausiin ollut mitään, ikää on 64 vuotta. En ole koskaan asiasta käynyt lääkärissä, koska itsehoito on auttanut. 61- vuotiaalle tuttavalle tehtiin hiljattain lonkkaleikkaus.
Nivelrikolta kuulostaa oireet ihan pelttelemattakin. Vahvistavia jumppaliikkeitä monta kertaa viikossa, fyssarilta saa ohjeet. Ensin kuitenkin kylmää ja lepoa että kipu rauhoittuu.
Voi olla melkein mitä vain. Olen 50+ ja mulla oli osittain samat oireet ap:n kanssa molempien lonkkien limapussin tulehduksista. Kevensin treenausta ja tein ft:n antamia harjoitteita. Meni ohi.
Nyt viimesin saman kaltaisen kivun aktivoituminen paljasti ahtauman toisessa lonkassa. Urheilen silti, mutta jos leikkauksella saataisiin niveltä avarrettua niin heti menisin.
Mulla myös samanlaista kipua. Olen 50 ja viime vuonna lonkat röntkattiin ja magneettikuvattiin, mitään vikaa ei löytynyt. Kävin hierojalla, joka hieroi pakarat ja tuosta pakaran yläpuolelta lihakset auki, olivat aivan jumissa. Kipu oli enemmän juuri tuossa ison sarvennoisen kohdalla, heijastui myös etu- ja takareiteen. Kipu oli poissa monta kuukautta, mutta nyt olen taas huomannut sen palanneen.
Samaa ikää ja olen saanut avun hyvältä fysioterapeutilta (ei nivelrikkoa).
Lonkat, polvet, nilkat, kaularanka,ranteet on tosi kipeät, olkapäät leikattu kahteen kertaan, ei ole apua saatavilla kun buranaa, elämäntyö ollut ammattimetsuri ja nyt ikää 65 ja eläkettä reilu tonni niin ei varaa yksityiselle [ eläke kansallinen häpeä]
Minä ostin oikeanlaiset kevyet kengät, ja kipu loppui parissa päivässä.
Vanhat matalat kesäkengät ilmeisesti aiheuttivat virheasennon. Olivatkin jo toistakymmentä vuotta vanhat, tykkäsin niistä ja käytin, vaikka olivat jo vähän läjässä.
Intersportista löysin kevyet sirot lenkkarit, hyvin sopii kaupunkikäyttöönkin.
En kyllä haluakaan leikkaukseen kun pärjään melko hyvin.