Onkos teidän joulupöydässä yhtään kalaa, kun hinnat ovat nousseet?
Minä halua ainakin laitan graavilohta ja lohen mätiä myös. Mielestäni jouluna ei pidä nuukailla. Kaikki toki pyhinä syödään mitä ostetaan. Hävikkiä en tieten tahtoen halua.
Kommentit (87)
Joulun ruuat ei paljoa maksa: pari laatikkoa, rosolli ja kilon possunfile (meitä 3 syömässä), niin lisäksi muutamia herkkuja tyyliin jokaiselle jotain. Kalaa on yleensä ollut joku valmis silli ja itse graavattua siikaa pieni pyrstöpala (muu siitä fileestä on syöty uunikalana esim edellisellä viikolla) ja toisinaan mätiä majoneesimunan koristeena.
Ei ole koskaan ollut kalaa jouluna.
Kyllä varmaan on graavilohta ja silliä ja lipeäkalaa, kuten aina ennenkin on ollut. Jouluna en aio säästellä. Muuten on kyllä kalan kulutusta näillä hinnoilla ollut pakko vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kylmäsavulohi on pakollinen ja muikun mäti tietenkin.
Ei ole pakollinen.
ukko käy kalastamassa joulukalat. tyhjin käsin palaaminen ei ole mahdollista. joka joulu on kalat tullu pöytään. epäilen vaan, että parina jouluna on kaupasta haettu ja vaan ryypänny viikon "kalareissussa" kavereidensa kanssa.
Mulle riittää kinkku, perunalaatikko ja lanttulaatikko.
Tietenkin ne vakiot eli aattona graavisiikaa, haukiterriiniä ja muikunmätiä. Joulupäivänä graavilohta, kirjolohenmätiä ja skagenröraa. Tapanina jääkellarinlohta ja sinappisilakoita.
Eiköhän me saada ne kaksi erilaista pientä sillipurkkia ostettua tänäkin vuonna, jotka mies joulupöytään haluaa. Itse en kalaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Montaa sorttia. Eipä se nyt niin suuri kustannus muun joulun päälle ole, että juuri ruoasta pitäisi tinkiä. Tinkikää mielummin turhasta materiasta.
Turhasta materiasta kannattaa tinkiä mutta myös ylen syönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ne vakiot eli aattona graavisiikaa, haukiterriiniä ja muikunmätiä. Joulupäivänä graavilohta, kirjolohenmätiä ja skagenröraa. Tapanina jääkellarinlohta ja sinappisilakoita.
Nam, nyt tuli nälkä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut kalaa jouluna.
Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Montaa sorttia. Eipä se nyt niin suuri kustannus muun joulun päälle ole, että juuri ruoasta pitäisi tinkiä. Tinkikää mielummin turhasta materiasta.
Kai sitä nyt kerran vuodessa olevasta juhlapöydästä voi vähän ylensyödäkin? Tuskin vaikuttaa kovin haitallisesti.
No on varmasti. Kalan hintahan on jo laskussa.
Meillä ei niinkään olla kinkkujen ja kalkkunoiden perään , joten meillä syödään graavisiikaa, kylmäsavulohta ja lämminsavulohta. Joskus on myös savusiikaa.
En vietä joulua. Aion kyllä syödä lohta aina joskus kuten ennenkin vaikka köyhä olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa syö jouluaterian niin sekin on liikaa. Ei muuta kuin körttipuku päälle ja kylmää kaurapuuroa ja näkkileipää ilman voita.
Minun tietojeni mukaan lohi on viime aikoina selvästi halventunut, mutta on kyllä vieläkin kalliimpaa kuin oli halvimmillaan. Syökäämme siis kalaa!
Ei. Meidän joulupöytään ei koskaan ole kuulunut kala.
Niin? Jouluna ostetaan mitä pitää.
Harva todellisuudessa ostaa muikun mätiä koko elämänsä aikana. Täällä on hyvä nälissään valehdella.