Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reseptejä refluksipotilaille

Vierailija
26.09.2022 |

Hermo menee kun kärsin karmeasta kurkkutyyppisestä refluksista yhtäkkiä ja yritän etsiä jotain järkeviä reseptejä netistä... Alan kuru Koufman tekee saman virheen kuin vissiin joka ikinen keittokirjan tekijä tälläisessa tapauksessa. Palkataan kai joku viiden tähden Michelin-kokki kehittelemään reseptit ja ne on täynnä aivan käsittämättömiä aineksia joista en ole ikinä kuullutkaan. Jotain kiinalaisia tsingtsantson-öljyjä ja greipinsiemenöljyä ja sitä ja tätä ihmeellistä levää. En tiedä onko jenkkilässä erilainen kulttuuri, mutta jotenkin on vaikea uskoa että vuosikymmeniä pizzaa ja roskaruokaa vetäneet jenkit kykenee yhtään sen kummemmin vaihtamaan ruokavalioaan yhtäkkiä 180 astetta. Puhumattakaan miten kallista on ostaa kaikki nuo ainekset. Jos ruokalajiin toisensa jälkeen tulee 2 rkl sitruunakuorta, niin mistä jumalan tähären tavallinen ihminen kehittelee säkillisen sitruunakuorta. Ja niin edelleen. Tämän lyhyen esittelyn jälkeen, olisko jollain järkeviä refluksitautisille sopivia reseptejä, tai paljasta mistä niitä löytyisi. Kirjastohaku ei tuota mitään tuloksia.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihersmoothiet.

Sairastan vaikeaa (kurkku-)refluksitautia, joka pysyy kurissa vihersmoothieiden avulla. Googleta Green smoothie niin löydät ideoita.

Nyt lasissa:

Lehtikaalia, romainesalaattia, hampunsiemeniä, päärynää, mangoa, macaa. Ihan täysipainoisen ateria, josta tulee hyvä olo eikä kurkkua korvenna.

Olen elänyt pääasiassa vihersmoothieilla jo yli kaksi vuotta. Refluksin lisäksi moni muukin sairaus on rauhoittunut.

Vierailija
2/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihersmoothiet.

Sairastan vaikeaa (kurkku-)refluksitautia, joka pysyy kurissa vihersmoothieiden avulla. Googleta Green smoothie niin löydät ideoita.

Nyt lasissa:

Lehtikaalia, romainesalaattia, hampunsiemeniä, päärynää, mangoa, macaa. Ihan täysipainoisen ateria, josta tulee hyvä olo eikä kurkkua korvenna.

Olen elänyt pääasiassa vihersmoothieilla jo yli kaksi vuotta. Refluksin lisäksi moni muukin sairaus on rauhoittunut.

Kiitos vinkistä! Menee kokeiluun tämä resepti. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ensimmäiselle vastaajalle, miten hampaasi pärjäävät? Tämä on tällä hetkellä suurin huolenaiheeni, kun suussa on yrjön maku koko ajan :(.  Jo stressi aiheesta ylläpitää varmasti osittain tilannetta. Ap

Vierailija
4/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borssikeitto valkosipulilla. Juomaksi wanha cunnon coca-cola

Vierailija
5/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihersmoothiet.

Nyt lasissa:

Kyllä oma refluksini ei ainakaan tällaista kestäisi. En voi kuvitellakaan. 

Itsellä kipu on lähes jatkuvaa, syöminen vaikeaa. Kipu heijastaa läpi selkään. Tähystyksessä todettiin kureuma ruokatorvessa ja muuta sellaista. Kohta en varmaan syö yhtään mitään. 

Vierailija
6/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosti rasvaa sekä proteiinii tankkiin. Hiilarit sekä soija minimiin.

Vierailija
7/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KILTTIYS kirjoitti:

Isosti rasvaa sekä proteiinii tankkiin. Hiilarit sekä soija minimiin.

Vakioidiootin vakioidioottimainen kommentti.

Vierailija
8/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihersmoothiet.

Nyt lasissa:

Itsellä kipu on lähes jatkuvaa, syöminen vaikeaa. Kipu heijastaa läpi selkään. Tähystyksessä todettiin kureuma ruokatorvessa ja muuta sellaista. Kohta en varmaan syö yhtään mitään. 

Kuulostaa kamalalta. Mitä pystyt syömään päivän mittaan? Koko reseptivarastoni on nyt turha, kun ei saisi sipuleja syödä. Ap

Vierailija
9/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihersmoothiet.

Nyt lasissa:

Kuulostaa kamalalta. Mitä pystyt syömään päivän mittaan? Koko reseptivarastoni on nyt turha, kun ei saisi sipuleja syödä. Ap

En oikein mitään pysty syömään ilman kipua. Se kipu on vain kestettävä, koska ilman syömistäkään ei elä. Tosin olen laihtunutkin jo muutaman kilon, ennen olin normaalipainoinen. 

Helpoimpia syötäviä on esim. suurustettu kanakeitto (pussikeitto), tosin olen alkanut inhoamaan sitä. Lisäksi syön viilejä, jogurttia, kiisseleitä jne. 

Kaikkein pahimmiksi itse olen todennut jauheliharuuat, juustot, ruisleivän, ym.

Vierailija
10/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi voi johtua liian alhaisesta vatsahappomäärästä

Vierailija
11/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ensimmäiselle vastaajalle, miten hampaasi pärjäävät? Tämä on tällä hetkellä suurin huolenaiheeni, kun suussa on yrjön maku koko ajan :(.  Jo stressi aiheesta ylläpitää varmasti osittain tilannetta. Ap

Käyn säännöllisesti hammashoitajan tarkastuksissa. Huonosta kiilteestä olen kuullut jo vuosia mutta tilanne ei onneksi ole pahentunut. Pesen hampaat ennen aamupalaa, syön aterioiden jälkeen pähkinöitä happohyökkäyksen keskeyttämiseksi, käytän kiillettä suojaavaa hammastahnaa.

Stressi tosiaan pahentaa asiaa, joten sen hallintaa kannattaa opetella. Palleahengityksen opettelu voi hillitä refluksin oireita.

Jännä, että tähänkin ketjuun on osunut alapeukuttajia vailla parempia neuvoja.

Millaisella ruualla pärjäät refluksin kanssa AP?

T. Se eka

Vierailija
12/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itellä refluksi. Lääkkeet siihen tehoaa niin hyvin että voin syödä mitä vaan. Eikö teillä ole lääkkeitä refluksiin?

Vierailija
13/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihersmoothiet.

Nyt lasissa:

Tästä huomaa, miten erilaisia ollaan refluksin kanssa. Itsellä oli refluksi niin paha, että en voinut vihersmoothiet löytäessäni syödä kuin salaattia ja katkarapuja. Olen smoothieilla saanut vatsan niin hyvää kuntoon, että kestän sellaisiakin ruoka-aineita, joista ei ennen voinut haaveillakaan.

Vierailija
14/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn säännöllisesti hammashoitajan tarkastuksissa. Huonosta kiilteestä olen kuullut jo vuosia mutta tilanne ei onneksi ole pahentunut. Pesen hampaat ennen aamupalaa, syön aterioiden jälkeen pähkinöitä happohyökkäyksen keskeyttämiseksi, käytän kiillettä suojaavaa hammastahnaa.

Stressi tosiaan pahentaa asiaa, joten sen hallintaa kannattaa opetella. Palleahengityksen opettelu voi hillitä refluksin oireita.

Jännä, että tähänkin ketjuun on osunut alapeukuttajia vailla parempia neuvoja.

Millaisella ruualla pärjäät refluksin kanssa AP?

T. Se eka

Syön tällä hetkellä lähinnä kaurapuuroa ja kanamunanvalkuista, paahtoleipää, riisiä, jotain lisuketta. Olen yrittänyt soveltaa Koufmanin oppeja kahden viikon "detox"-dietistä jolla pyritään välttämään happoisia ruokia. Tää on uusi juttu joka alkoi ihan puskasta. Olin hemmetin stressaantunut ja tiesin että jotain tulee jos en rauhoita elämää, nyt kaduttaa kun en kuunnellut itseäni.

Vierailija
15/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itellä refluksi. Lääkkeet siihen tehoaa niin hyvin että voin syödä mitä vaan. Eikö teillä ole lääkkeitä refluksiin?

Kamalaa lukea näistä pahoista oireista. Kai nyt olette kokeilleet edes protonipumpun salpaajia (omeparazol..) ja esimerkiksi gaviscon purutabletteja ?? Varsinkin nuo purutabletit ovet tosi harmittomia.  Minulla on harvoin pahoja kohtauksia, mutta pidän aina mukana Gavisconia, koska kohtaus vie työkyvyn.

Vierailija
16/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin viime viikolla Ketoruokavalion refluksin vuoksi. Oireita aiheuttavat ns herkut, viljatuotteet ja rasvaiset maitotuotteet. Oireet helpottivatkin kunnes eilen söin viilin ja siitä oireet. Homma jatkuu taas ruokavaliolla.

Vierailija
17/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkettä? Happosalpaajaa? No suurimmalla osalla kyseessä ei ole liika happo vaan liian vähän, eikä protonipumpun salpaajat ole muuta kuin päänsärkylääke vaivaan jonka alkuusyy on löydettävä ja sitten parannuttava. Toki osalla on liikaa sitä happoa. Protonipumpun salpaajat aiheuttaa lisäksi vuosien käytössä muita ongelmia.

Vierailija
18/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkettä? Happosalpaajaa? No suurimmalla osalla kyseessä ei ole liika happo vaan liian vähän, eikä protonipumpun salpaajat ole muuta kuin päänsärkylääke vaivaan jonka alkuusyy on löydettävä ja sitten parannuttava. Toki osalla on liikaa sitä happoa. Protonipumpun salpaajat aiheuttaa lisäksi vuosien käytössä muita ongelmia.

Itselläni joku Rennie ei auta yhtään. Joten varmaan sitä happoa on sitten liian vähän. Pitäisi tehdä se ruokasoodatesti josta saisi osviittaa. Gavisconin olen todennut hyväksi. Ap

Vierailija
19/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa lukea näistä pahoista oireista. Kai nyt olette kokeilleet edes protonipumpun salpaajia (omeparazol..) ja esimerkiksi gaviscon purutabletteja ?? Varsinkin nuo purutabletit ovet tosi harmittomia.  Minulla on harvoin pahoja kohtauksia, mutta pidän aina mukana Gavisconia, koska kohtaus vie työkyvyn.

Täydennän vielä omaa postausta: olen yrittänyt jos jotakin karsia ruokavaliosta, mutta en tunnista mitään aiheuttajaa. Siksi syön melkein kaikkea. Homma menee kausittain: joskus laukaisijana on vaikka kala voikastikkeen kanssa, joskus ei tule mitään vaikka olisin jätkien kanssa risteilyllä buffeteineen, pihveineen, viineineen, viinoineen....

Vierailija
20/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin useampaa eri lääkettä kahden vuoden ajan, ei mitään apua. Raakaruoka auttoi kahdessa viikossa.