Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 14v teinin päivittäiset päiväunet normaaleja?

Vierailija
25.09.2022 |

Päivittäin ottaa päikkäreitä ja autolla jos ajetaan saattaa (etenkin illalla) nukahtaa lyhyelläkin matkalla autoon. Illalla menee jo viimeistään puoli kympin aikaan nukkumaan. Nyt juuri taistelin hänen kanssa että jaksaa käydä suihkussa ja syödä iltapalaa ennen kuin menee nukkumaan. Voiko kasvaminen viedä noin paljon energiaa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 vuotias mies ja päikkärit otan joka päivä 👍

Vierailija
2/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Juurihan siitä oli uutisissa juttua, että teinit tarvitsevat unta todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Unen tarve on yksilöllistä. Minä oon nukkunut päikkäreitä 7-vuotiaasta saakka. Teininä nukuin eniten. Huomaan itse, että kun alkaa pimeä, unen tarve kasvaa.

D-vitamiinia kannattaa syödä.

Vierailija
4/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Meillä etenkin poika nukkui pitkät yöunet ja koulun jälkeen parin tunnin päiväunet. Söikin kuin hevonen. Olisiko kuukausi pari tuota kestänyt ja venähtikin tuossa ajassa ehkä 10-15cm. Tytössä en huomannut samanlaisia muutoksia mutta toisaalta kasvu ja kehitys oli paljon tasaisempaa.

Vierailija
5/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvaminen todella vie paljon energiaa, anna nukkuu päiväunia.

Vierailija
6/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole normaalia päiväunet sen jälkeen kun täyttää 2v. Onko ravinneköyhä ruokavalio?

Vierailija
7/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ole normaalia päiväunet sen jälkeen kun täyttää 2v. Onko ravinneköyhä ruokavalio?

Milloin tuota suositusikää on nostettu kahteen vuoteen? Tosi outoa.

Vierailija
8/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini ei nuku juurikaan päiväunia, mutta nukkuu sitten vapaapäivinä ja lomilla iltapäivään n. klo 14 saakka.

Vierailija
9/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 vuotias mies ja päikkärit otan joka päivä 👍

Sama täällä. Tänäänkin tein koiran kanssa parin tunnin kävelylenkin, laitoin saunan päälle, söin, saunoin ja otin parin tunnin päikkärit. Ihan parasta. Anna nuoren nukkua kun nukuttaa.

Vierailija
10/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama oli mulla yläkoulu- ja lukioaikoina.

Ei oikeastaan ole sukuvika, vaan maalla kaikki veti "siestat", ruokaettoneet, päivänoksot/päivikset. Lounaan jälkeen, päivän kuumimpaan aikaan, ei tehty töitä. Isältä (ja äidiltäkin) sen opin jo penskana. Nykyään kyllä vetelen päivikset jo aamupäivästä.

(en valvo yleensäkään enää paljon yli klo. 22 [tai 23, jos täällä palstailen])

Vierailija
11/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole kukaan nukkunut päiväunia. Onko rauta-arvot tarkistettu?

Vierailija
12/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies nukkuu viikonloppuisin päiväunet 3 kertaa. aamiaisen jälkeen, lounaan jälkeen ja ennen päivällistä, menee  sitten nukkumaan  n.2130. Minun mielestäni pöyristyttävää, emme  onneksi asu yhdessä. Itse nukun  n. 5-6h yössä ja geneettisesti olen vähäunista sukua. Päikkärinukkumistaitoa en omaa, joskus vuosia sitten kun oli paha influenssa tai mahatauti, nukuin päiväsaikaan. Toisaalta kadehdin , toisaalta paheksun tuota yletöntä nukkumista, yleensä tällaiset ihmiset ovat muutenkin jotenkin saamattomia. Teini-ikä on sitten asia erikseen.

Vierailija
13/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole kukaan nukkunut päiväunia. Onko rauta-arvot tarkistettu?

Mitkä ihmeen rauta-arvot??? Kaikkiko sitä taas pitää vetää johonkin muotiferritiiniin???? Mulla hemo oli jotain 160, kun viimeksi mitattiin.

Ja ei siellä maalla kaikki nukkuneet päiviksiä, esim. exän porukat ei koskaan (eikä sillä ollut mitään tekemistä minkään "rauta-arvojen" kanssa)

Vierailija
14/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Meillä etenkin poika nukkui pitkät yöunet ja koulun jälkeen parin tunnin päiväunet. Söikin kuin hevonen. Olisiko kuukausi pari tuota kestänyt ja venähtikin tuossa ajassa ehkä 10-15cm. Tytössä en huomannut samanlaisia muutoksia mutta toisaalta kasvu ja kehitys oli paljon tasaisempaa.

Samaa olin tulossa sanomaan. Taitaa olla kasvupyrähdys menossa.

Vierailija
15/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineillä on oma vuorokausirytminsä. Meilläkin lukiolainen herättää meidät joskus puoli kahdelta yöllä kun rupeaa paistamaan itselleen jotain iltapalaa.

Muistan kyllä itsekin että silloin kun tuore kortti oli taskussa niin vuorokausirytmi tahtoi olla samaa luokkaa johon se oli nopeasti lipsunut mopoikäisenä kun pääsi liikkumaan ulkona kavereiden kanssa eikä ollut enää sidottu vanhempien vuorokausirytmiin (joka oli siis peräisin teollisen vallankumouksen ajoilta)

Vierailija
16/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi myös oireilla väsymyksenä

Vierailija
17/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies nukkuu viikonloppuisin päiväunet 3 kertaa. aamiaisen jälkeen, lounaan jälkeen ja ennen päivällistä, menee  sitten nukkumaan  n.2130. Minun mielestäni pöyristyttävää, emme  onneksi asu yhdessä. Itse nukun  n. 5-6h yössä ja geneettisesti olen vähäunista sukua. Päikkärinukkumistaitoa en omaa, joskus vuosia sitten kun oli paha influenssa tai mahatauti, nukuin päiväsaikaan. Toisaalta kadehdin , toisaalta paheksun tuota yletöntä nukkumista, yleensä tällaiset ihmiset ovat muutenkin jotenkin saamattomia. Teini-ikä on sitten asia erikseen.

Olisiko tarpeen käydä uniapneatutkimuksissa. Kolmet päiväunet eivät ole normaalia aikuiselle. Toki voi olla muukin sairaus taustalla.

Vierailija
18/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5-6 tuntia yöunta on aivan liian vähän vaikka miten hienot geenit kuvittelet omistavasi.

Vierailija
19/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teinit nimenomaan tarvitse enemmän unta?

Vierailija
20/34 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainaki teininä nukuin aina päikkärit koulun jälkeen 1-2 tuntia ja silti menin ihan kohtuu ajoissa nukkumaan. Urheilin myös paljon iltaisin päikkäreiden jälkeen treeneihin yms. Nykyään jos nukun päikkärit niin nukahdan kerralla moneksi tunniksi joten koen parempana etten nuku ollenkaan, kun vaikuttaa illalla nukahtamiseen. Mutta edelleen tarvin paljon unta, 10-12 tuntia helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi