Esimies ei puutu kiusaamiseen
Meillä on töissä tilanne, että erään kollegan vuosikausia harjoittamaan kiusaamiseen ei ole kuulemma puututtu ikinä. Hän on ollut ainakaan myös luottamusmiehenä ja työsuojeluvaltuutettuna kyseisessä paikassa. Kiusaaminen on mennyt viime aikoina kuulemma niin pitkälle, että kyseinen henkilö on alkanut itkettämään nuoria naiskollegoja. Minua hän kiusaa niin, että panttaa tietoa, pullistelee omilla saavutuksillaan ja puhuu minulle pahaa selän takana muista työkavereista.
Olen tullut taloon vasta ja olen koeajalla, ja tällaisen toiminnan hyväksyntä työpaikalla ihmetyttää ja pelottaa. Eräs työkaverini on ollut talossa 20 vuotta ja sanoo että "No se *Erkki* on nyt vaan tuommonen, sitä pitää vaan oppia sietämään ja kohtahan se jää eläkkeelle".
Uskallanko valittaa työsuojeluviranomaiselle asiasta, voinko jäädä siitä kiinni? Töihin meno ahdistaa niin paljon että olen alkanut saada vatsavaivoja. Enpä tiennyt että unelmien työpaikka on näin mätä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta taloon tullut koeaikalainen on heti ongelmissa? Miten on työssä suoritumisen laita? HR:n on tutkittava tämmöinen heti kiusausongelmissa -tapaus myös sitä kautta, että työntekijä yrittää peittää omaa heikkoa suoritumistaan tällä. Ei ole todellakaan ennenkuulumatonta. Helpoin syntipukki kaivetaan tietysti esiin.
Kehnoa ja kokematonta HR:ää siellä. Uusi työntekijä näkee erilaisin silmin työpaikan ongelmakohdat, jolle vanhemmat työntekijät ovat turtuneet ja pitävät epäkohtia osana arkea.
Päin vaston. Kokematon HR on kuin vauvafoorumi, jossa vetoavinta sikatarinaa uskotaan. Kokenut HR tietää, että uhriasemaa voidaan myös väärinkäyttää, ja sen vaikutus yrityksen liiketoimille voi olla katastrofaalinen, jos sillä romutetaan ainakin työasioissa hyvin toimiva työyhteisö. Toki H
Tietysti, jos kyse on julkisen sektorin pelleilulaitoksesta, niin mitään liiketauloudellista asiaa ei tarvitse miettiä, ja nämä hommat voidaan hoitaa tunteella.
Yhdessä paikassa koin lievää kiusaamista, hain siirtoa toiselle osastolle ja pääsin samassa talossa kivalle osastolle opettelemaan itselleni uudenlaisen työn.
kuulostaa mielensäpahoittajalle tämä aloittaja.enää ei kestetä mitään erimielisyyksiä tai edes pientäkään vittuilua.
Päin vaston. Kokematon HR on kuin vauvafoorumi, jossa vetoavinta sikatarinaa uskotaan. Kokenut HR tietää, että uhriasemaa voidaan myös väärinkäyttää, ja sen vaikutus yrityksen liiketoimille voi olla katastrofaalinen, jos sillä romutetaan ainakin työasioissa hyvin toimiva työyhteisö. Toki HR:issä on lähinnä naisia töissä, joten biasta tietysti on uskoa naisen kertomaa miesten ylitse on. Mutta viime kädessä ilman todisteita mitään muuta ei voi saada aikaiseksi kuin liiketaloudellista tappiota.
Ensisijainen keino puuttua epäasialliseen käytökseen ei ole irtisanominen, ei edes huomatus, vaan keskustelu.