En ymmärrä näitä kirjoituksia että säästää jättämällä jouluvalot kaappiin. Jos kuluttaa 3,5 wattia niin ei ole se isoin energiankulutus kotitaloudessa, liesi voi viedä tuhansia watteja
Kommentit (23)
Olen samaa mieltä. Joulu on vaan kerran vuodessa. Jouluvalot tuo ihanaa tunnelmaa pimeyteen :)
3.5W x 16 tuntia päivässä x 31 päivää, tekee jotain 1-2 euroa kuukaudessa jos sähkön hinta on korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Joulu on vaan kerran vuodessa. Jouluvalot tuo ihanaa tunnelmaa pimeyteen :)
3.5W x 16 tuntia päivässä x 31 päivää, tekee jotain 1-2 euroa kuukaudessa jos sähkön hinta on korkealla.
Mulla on kotona, varastossa, pihalla yli 50kpl 3.5w lamppuja. Toki pidän valot pois minkä voin.
Vierailija kirjoitti:
miten 0,17 kwh maksaisi 2 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Onko tossa watit ja kilowatit sekaisin?
Teidän takia ollaan siinä tilanteessa että sähkö ei riitä.
Ei ne isot menot mutta ne pienet monet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa laskimeen.
3.5 x 16 x 31 = 1736 Wh = 1,7 kwh
Ihmiset ei usein hahmota kokonaiskustannuksia. Säästetään mitättömistä kohteista eikä sieltä missä olisi oikea hyöty.
Jos miljoona suomalaista laittaa jouluvalot niin sähköä kuluu jo aivan toisessa mittakaavassa.
Suomessa pitäisi olla korkea koulutustaso, silti täälläkin yliopiston käyneet ihmiset latailee jotain puhelimia töissä säästääkseen sähkölaskussa.
Näin on. Sama asia vaikka kierrätyksessä. Miten jotkut viitsivät kierrättää ja kuitenkin pitävät lemmikkejä, jotka aiheuttavat enemmän hiilijalanjälkeä kuin kierrättämättä jättäminen. Toki hyvä se on kierrättää, kun sellainen mahdollisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Jos miljoona suomalaista laittaa jouluvalot niin sähköä kuluu jo aivan toisessa mittakaavassa.
Ei kulu. Yhdet jouluvalot on sähkölieteen verrattuna yhtä mitätön määrä, kuin miljoonat jouluvalot miljoonaan sähkölieteen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa laskimeen.
3.5 x 16 x 31 = 1736 Wh = 1,7 kwh
Ei kai missään kilowattituntikaan maksa yli euroa? Tuossa ei voi mennä edes pörssisähkön korkeimmalla piikillä kun ei voi olla huipussaan kokonaista 31 päivän kuukautta. Vaikeaa saada lähellekään euroa kuussa oli sähkösopimus mikä tahansa
Näpräilyähän se on. Mutta valurautalieden vaihto induktioon voi jopa puolittaa sähkönkulutuksen ja toki muissakin kodinkoneissa uudemmat laitteet ovat energiatehokkaampia kuin ikivanhat. TV:n kalibrointi oikeaan valovoimaan voi puolittaa myös kulutuksen.
Sähköhellan kakkaroita ei pitäisi käyttää samaan aikaan eikä myöskään uunia ja kakkaraa samaan aikaan.
Kuutosasento kannattaisi vaihtaa edes viitoseen.
Vierailija kirjoitti:
Näpräilyähän se on. Mutta valurautalieden vaihto induktioon voi jopa puolittaa sähkönkulutuksen ja toki muissakin kodinkoneissa uudemmat laitteet ovat energiatehokkaampia kuin ikivanhat. TV:n kalibrointi oikeaan valovoimaan voi puolittaa myös kulutuksen.
Toisaalta vaihto maksaa helposti satoja euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kulu. Yhdet jouluvalot on sähkölieteen verrattuna yhtä mitätön määrä, kuin miljoonat jouluvalot miljoonaan sähkölieteen verrattuna.
Voi herranjumala sentään. Jouluvalot eivät ole välttämättömiä, sähköliesi on aika monelle täysin välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala sentään. Jouluvalot eivät ole välttämättömiä, sähköliesi on aika monelle täysin välttämätön.
Valaistus voi Suomessa olla tärkeämpi kuin vaikka jokainen lieden päälläolominuutti.
Sehän olikin sitä varten jos sähkö loppuisi, eli olisi tarvetta sähkökatkoille. Koko Suomen jouluvalot kuluttavat jo yhteensä enemmän ja vakavassa tilanteessa se kaikki on turhaa kulutusta.
Nyt esim. meidän naapurustossa ei kenelläkään ole ulkovaloja päällä, vaikka ulkona on ihan pimeää. Joinakin vuosina osa naapureista on pitänyt ulkovaloja päällä läpi yön.
Pimeässä eläminen ei kannata. Ennemmin säästää jostain muusta.