Hyvä riisinkeitin?
Ostoslistalla riisinkeitin ja malleja näyttää olevan tarjolla vaikka kuinka paljon.
Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia mikä malli olisi hyvä? Ja mitä kannattaa ottaa huomioon ostoksilla?
Kommentit (81)
Onnistuuko riisipuuro perus/halpariisinkeittimessä? Minkälaista maitoa ja/tai kermaa ja missä vaiheessa? Kerro jos tiedät toimivan ohjeen. Kiitos!
Meillä on tämä, just sopiva kahdelle hengelle ja on toiminut hyvin jo monta vuotta:
https://www.carlson.fi/wmf-kitchenminisr-riisinkeitin-mukaan-otettava-l…
Naurattaa nämä kaikki kattilan nimeen henkeen ja vereen vannovat arjen sankarit, varsinkin kun aloituksessa pyydettiin suosituksia hyvistä riisinkeittimistä. No, ehkä jotkut kokee tarpeelliseksi tulla paukuttelemaan henkseleitä sillä miten osataan keittää riisiä.
Olen itse hankkimassa myös riisinkeitintä, OBH Nordica Verstaile -mallia on suositeltu kuten täälläkin kommenteissa.
Kiinalaiset ja japanilaiset ovat parhaita. Niissä siis riisi keitetään siis lievässä ylipaineessa. Myös automaattinen painekeitin ajaa saman asian oikein hyvin (instapot tyyliset keittimet), mutta sopiva keittoaika pitää testata itse. Eivät polta riisiä pohjaan, kuten marketeissa myynnissä olevat halpiskeittimet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulette että kaikilla miljoonilla aasialaisilla on riisinkeitin, jos kattilassa saa samanlaista ja yhtä helposti?
Ne joutuu säästämään energiasta, samasta syystä useimmat ruokalajit wokataan nopeasti, mutta tietysti riisi on siellä halpaa paikallista peruselintarviketta kuten meillä peruna, eikä mitään tuontikamaa.
Kattila on hyvä. Meillä on kumpikin, mutta se riisinkeittimen ohje on outo. 1 riisiä 1,5 vettä, kun taas suomalainen tapa on 1 riisiä, 2 vettä. Kattila ja induktioliesi on nopein yhdistelmä. Riisinkeittimen kanssa tarvitaan aikaa.
Lämmityskaudella ihan paras UPO puuhella ja Hacmannin pienehkö kattila. Muuten UPO sähköliesi ja Hacmannin pienehkö kattila jota ei ole käytetty siinä puuhellalla. (Joskus pohja saattaa vääntyä)
Meilläkin oli pitkään käytössä vain kattila, mutta hankimme riisinkeittimen pari vuotta sitten, ja ero on kyllä huomattava! Erityisesti jos tykkää valmistaa erilaisia riisilajeja, kuten jasmiini- tai basmatiriisiä, keittimen avulla riisistä tulee aina täydellisen kuohkeaa. Riisinkeitin on myös tosi kätevä kiireisille päiville, kun keitin hoitaa keittämisen automaattisesti ilman jatkuvaa vahtimista. Itse olen ollut tyytyväinen tähän riisinkeittimeen, ja voin suositella sitä lämpimästi, jos etsii monipuolista ja luotettavaa vaihtoehtoa https://minasydankoti.fi/kokemuksia/obh-nordica-versatile-riisinkeitin/
Luin maininnan riisikeittimen keitto ajasta, 40 minuuttia??? Johan on nopeaa puuhastelua. Kyllä kattila + vesi kiehumaan 10 min lopuksi riisi, keittää reilulla lämmöllä 8 min ja pois, siivilöinti ja kuppiin eikä mennyt 40 min. Ei tule mössöä. Vaan irtonaista sopivaa. Ja voi siis keittää ihan PIRUN REILUN määrän riisiä kerralla.
Minä tilasin Zojirushin riisinkeittimen, kalliita ne on mutta kerran se vaan kirpaisee.
Riisi, mitä markettiriisiä olette käyttäneet ja parhaaksi todenneet, japanilaista riisiä on kai vaikea meiltä löytää.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeleva poikani osti varmaan Prisman halvimman ja pienemmän keittimen. On tyytyväinen kun hän tekee meal preppaista eli syö päivälliseksi samaa ruokaa kahtena iltana ja paistettua riisiä kolmantena iltana.
Eiks se usko, vaik on hirveen varoitukset, et riisi on vaarallista säilytettynä.
En kyl itsekään oikein ymmärrä, miten sit valmisruuissa voi olla riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kattila on hyvä. Meillä on kumpikin, mutta se riisinkeittimen ohje on outo. 1 riisiä 1,5 vettä, kun taas suomalainen tapa on 1 riisiä, 2 vettä. Kattila ja induktioliesi on nopein yhdistelmä. Riisinkeittimen kanssa tarvitaan aikaa.
Nopein ei tarkoita paras. Mutta ei mulla keittimellä juuri 20 minsaa kauempaa mene jasmiiniriisiin. Ja on taatusti parempaa kuin kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Luin maininnan riisikeittimen keitto ajasta, 40 minuuttia??? Johan on nopeaa puuhastelua. Kyllä kattila + vesi kiehumaan 10 min lopuksi riisi, keittää reilulla lämmöllä 8 min ja pois, siivilöinti ja kuppiin eikä mennyt 40 min. Ei tule mössöä. Vaan irtonaista sopivaa. Ja voi siis keittää ihan PIRUN REILUN määrän riisiä kerralla.
En ole ikinä saanut kulumaan riisinkeittimellä 40 minuuttia. Miksi ihmeessä pitää kommentoida jos ei tiedä aiheesta yhtään mitään? Oletko tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Luuri tuo liiassa vedessä keitetty riisi on ihan hirveää. Et kerro huuhtelevasi myöskään riisiä? Luulen että jos kerran saisit kunnollista niin se saattaisi avata vähän silmiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä tilasin Zojirushin riisinkeittimen, kalliita ne on mutta kerran se vaan kirpaisee.
Riisi, mitä markettiriisiä olette käyttäneet ja parhaaksi todenneet, japanilaista riisiä on kai vaikea meiltä löytää.
S-marketista olen ostanut ihan hyvää thaimaalaista jasmiiniriisiä, saa isoissa säkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopein ei tarkoita paras. Mutta ei mulla keittimellä juuri 20 minsaa kauempaa mene jasmiiniriisiin. Ja on taatusti parempaa kuin kattilassa.
Jep, eikö lähes kaikissa ruuissa hitaasti kypsentäminen ole parhain keino säilyttää maut.
Vierailija kirjoitti:
Teräskattila.
Paksupohjainen lasikannellinen teräskattila on tietysti paras. Oikea kokki ei mitään turhakkeita tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-marketista olen ostanut ihan hyvää thaimaalaista jasmiiniriisiä, saa isoissa säkeissä.
Tänään kävin kaupassa mutta ei siellä ollut kuin muutamia kilon pussukoita hyllyssä, thaimaalaista riisiä niissäkään ei ollut.
Ehkä pitää käydä isommassa kaupungissa etsimässä.
Jo ensimmäinen lause hevonpaskaa: "Riisinkeitin on yksi niistä hankinnoista joka kannattaa jättää joko kokonaan tekemättä tai sitten panostaa heti laadukkaaseen laitteeseen."
Mulla on ollu 10 vuotta joku markan maksanut keitin, jossa ei ole muita toimintoja kuin riisinkeitto ja lämpinänä pito.
Hyvin on toiminut ja toimii edelleen.