Voisiko joku jolla on lasi-ikkunaseinät selittää
Joo, toki jos asuu keskellä metsää ainoana talona, niin naapurit eivät katso sisälle koko aikaa. Noita vaan alkaa olla ihan tavanasuinalueillakin... Eikö ole epämiellyttävää kun ihmiset katselevat teidän touhujanna päivät ja yöt?
Kommentit (80)
Onko se halvempaa rakentaa tuollainen ikkunaseinä?
Miten koko ketjussa on vain yksi vastaus lasi-ikkunatyypiltä, ja hän käyttää kuulemma tarvittaessa sälekaihtimiä (99% lasi-ikkunatiloissa oleilijoista ei käytä). Noita taloja on niin paljon nykyään, että luulisi jonkun eksyvän tänne vastaamaan.
Nykyajan typeryyttä.
Ei kiitos mulle.
Vierailija kirjoitti:
Seinän kokoinen ikkuna maksaa moninkertaisesti sen, mitä seinän tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinän kokoinen ikkuna maksaa moninkertaisesti sen, mitä seinän tekeminen.
No nyt ymmärrän vielä vähemmän miksi tuollaisia lasiseiniä tehdään.
Kerrostaloissa moni on näyteikkunalla, verhot auki ja valot. Haluavat esitellä sisustusta, esiintyä kuin kauniissa ja rohkeissa, ovat innoissaan. Osa maastoutuu säännöllisesti jos joku tulee. Siihenkin olisi kiva kuulla selitys. Mutta siis kannatan tätä että maisemassa on väriä.
Mua ahdistaa olla asunnossa, jossa on pienet ikkunat. Haluan maiseman ja valon sisään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole epämiellyttävää kun ihmiset katselevat teidän touhujanna päivät ja yöt?
Et ole verhoista kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kiinnostaisi tietää, miten ne ikkunat pestään jos huonekorkeus on sellaset 4 metriä ja tosiaan koko seinä on ikkunaa.
Et ole tikkaista kuullut?
Puuttui erään 2004 vm koulun ulko-oven alaslasketun katon ulkoseinän lämpöeristys .2010 sitten - 20 ja siellä putki halki, onneksi oli viemäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sälekaihtimet on keksitty. Ja kun ne kääntää oikein, niin sisälle ei näe. Meillä alakerran yksi seinä pelkkää ikkunaa. Ei mua häiritse vaikka naapurit näkee jos teen ruokaa, syödään tai istutaan sohvalla. Arkiolkkari ja makkarit yläkerrassa eikä sinne näe pihalta. Kaikissa ikkunoissa sälekaihtimet. Alhaalla käännetty niin et ulos näkee mutta ei sisäään.
Harva käyttää noin. Ainakin tässä näkee talojen sisälle ihan selvästi illalla. Ei haluaisi tirkistellä, mutta jotenkin vaistomaisesti tulee töllättyä.
Luulen että moni kuvittelee niitten sälekaihtimien toimivan. Tosiasiassa sinne kyllä näkee sisään.
Meillä on olohuoneessa iso lasi-ikkuna. Alkaa noin 10 cm lattian tason yläpuolelta ja loppuu puoli metriä ennen kattotasoa ylhäällä. Tässä on melko korkea katto. Ihan itse ollaan haluttu tuoda maisema avoimeksi. Meillä on ikkunan ulkopuolella terassi, vähän nurmikkoa ja nurmikko päättyy niittyyn, joka laskeutuu alaspäin. Niityn toisella puolella kulkee tie ja pyörätie.
Kun ilta pimenee, moottoroidut rullaverhot laskeutuu. Niitä voi säätää itse tai ohjelmoida esim. kellonajan tai valoisuuden mukaan. Talotekniikkaa siis.
Ei kyllä haittaa yhtään, että on iso ikkuna. Tykkään siitä, että ollaan ikään kuin osana luontoa. Ruokapöytä 8 hengelle on siirretty olohuoneen puolelle, koska vieraat usein haluavat syödä katsellen ulos. Keittiö on tavallaan avokeittiö, olohuoneen sivulla ja meillä on nurkassa siellä pieni ruokapöytä ja seinän vierellä kiinteät penkit ja vielä pari tuoliakin. Aamupalat ja vastaavat tulee syötyä siinä.
Minua on nyt jälkikäteen harmittanut, ettei keittiön puolella ole kuin yksi pienehkö ikkuna. Rakennusvaiheessa siihen olisi saanut isomman, mutta sitten olisi ehkä pitänyt jättää seinustan penkki pois, kun ei kukaan halua syödä selkä ikkunaa kohti. Tykkään luonnonvalosta.
Ikkunan pesemisestä: me teetämme sen ikkunanpesufirmalla. En jaksaisi itse nähdä vaivaa enkä kiipeillä A-tikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kummastellut kerrostalojen lasiparvekkeita, joista kaikki näkyy. Tuossa yhdessä kerrostalossa porukoilla on pyykkitelineet parvekkeella ja suoraan sanottuna talo alkaa näyttää slummitalolta vaatteineen. Olisi nyt edes laitettu tummennettua lasia tai laitettaisiin edes jotkut bambuverhot siihen suojaksi.
. Mutta kun ne lasiseinäparvekkeet näyttävät niin hyviltä arkkitehtien havainnekuvissa...
Tässä lähellä vastaavia taloja. Yhdessä asunnossa on aina yksi sama mies, mutta nainen vaihtuu melkein joka kerta. Teen nykyään iltalenkkini sen talon ohi. On niin vähän omaa elämää.
Aina kun jossain lehtijutussa tms artikkelissa näkyy tuommoinen talo muussa kuin pelkästään sisustuksenesittelytarkoituksessa, huomaa että niissä lattiaan asti olevissa ikkunoissa on alhaalta nousevat kaihtimet jotka on vedetty siihen puoliväliin. Ois ehkä tullut halvemmaksi laittaa saman tien normaalin kokoinen ikkuna, kun puolet on kuitenkin peitossa koko ajan...
Vierailija kirjoitti:
Miten koko ketjussa on vain yksi vastaus lasi-ikkunatyypiltä, ja hän käyttää kuulemma tarvittaessa sälekaihtimiä (99% lasi-ikkunatiloissa oleilijoista ei käytä). Noita taloja on niin paljon nykyään, että luulisi jonkun eksyvän tänne vastaamaan.
Meidän lähistöllä on kyllä kaikissa uudemmissa taloissa valtavan isot ikkunat, koska tänne on rakennettu v. 2017-2020. Joku tontti on vielä rakentamatta. Kaikki käyttävät jotain suojia ikkunoissa, oli ne sitten sälekaihtimet tai moottoroidut verhot.
Jos haluan olla rauhassa, niin suljen verhot. Muutoin minua ei häiritse se, että tänne näkyy. Jos jotain kiinnostaa tuijottaa kun minä katson tv:ta ja todellakin vaan möllötän, niin siitä vaan. Ikkunan ääressä tykkään lukea enkä usko että sekään jaksaa ketään kiinnostaa.
Ikkunoiden pesua joku mietti. Niin mietin minäkin. Joku muu saa hoitaa sen, ehkä robotti.
Asunto on 9. kerroksessa, vastapäätä puisto. Verhot voi laittaa kiinni jos siltä tuntuu, itse en yleensä laita. Nautin siitä että asunnossa on valoa ja ilmaa, ja illalla on ihanaa katsella kaupungin valoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kummastellut kerrostalojen lasiparvekkeita, joista kaikki näkyy. Tuossa yhdessä kerrostalossa porukoilla on pyykkitelineet parvekkeella ja suoraan sanottuna talo alkaa näyttää slummitalolta vaatteineen. Olisi nyt edes laitettu tummennettua lasia tai laitettaisiin edes jotkut bambuverhot siihen suojaksi.
Varmaan tämän takia joissain taloyhtiöissä on pyykkien kuivatus parvekkeella kielletty.
Olen ihmetellyt täälläpäin erästä taloa, joka on aivan meren rannassa ja parvekkeet on kokonaan lasia, juuri sellaiset akvaarioparvekkeet. Mutta parvekkeilla ei ikinä näy ketään. Vaikka olisi miten nätti ilta ja ihmisiä ulkoilemassa rannassa, niillä parvekkeilla ei koskaan istu ketään nauttimassa näkymistä. Eikö ihmiset viihdy akvaarioparvekkeella, vai tuijottaako kaikki telkkaria, tai jotain suoratoistoa?
Mun yhdet tutut asuu alueella jossa on uusia taloja. Heidän olkkarin sohvalta voi kivasti seurata kahden naapuriperheen puuhia kun isoista ikkunoista näkyy ihan kaikki eikä kasvillisuutta ole vielä tarpeeksi talojen välissä peittämässä näkymiä. Toisaalta nämä isot ikkunat nyt kuitenkin on takapihan puolelle eli vain ne muutamat lähimmät naapurit näkee sisään, joillain on tosiaan kadullekin samanlaiset.
Isot ikkunat ovat kivat, mutta ei lattiaan asti. Tulisi kyllä alaston olo.