Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme merkittävintä tapaa, joilla tavallinen kuluttaja voi vähentää omaa sähkönkulutustaan huomattavasti

Vierailija
25.09.2022 |

1. Aivan ensimmäisenä kannattaa kuluttajan ottaa se pakastin pois seinästä sekä lopeta saunassa käyminen, molemmat ovat tarpeettomia turhakkeita joita ihminen ei tarvitse pysyäkseen elossa. Sähkön tuhlaamista luksukseen ja ylellisyyteen kannattaa välttää.

2. Sammuta valot ja lämmitys niistä huoneista joissa et ole sillä turha sähkövalaistus ja lämmitys kuluttaa energiaa. Myöskään valoja ei kannata pitää päällä myöhään vaan nukkumaan kannattaa mennä pian sen jälkeen kun aurinko on laskenut.

(Lämmitystä kanttaa myös laskea 16-17 asteeseen nykyisestä 19 asteesta, jotta pystymme säästämään energian kulutuksessa)

3. Esimerkiksi ruoanlaitto, vaatteiden pesu ja puhelimen lataaminen kannattaa jatkossa ajoittaa nimenomaan pörssisähkön hinnanvaihtelun mukaan, tällöin sähkön kulutus osuu niille hetkille kun sähköä on eniten saatavilla.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pitääkö yöllä pestä pimeessä pyykkiä vai nukkua... Vähän ristiriitasta ny...

Vierailija
2/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin on kyllä oikea sähkösyöppö ja yksi eniten sähköä kuluttavista kodinkoneista. Itse hankkiuduin siitä eroon jo monta vuotta sitten ja enää on vain jääkaapin pikkupakastin. Jääkaappiin olen nykyään hommannut ajastimen joka pitää jääkaapin päällä kuusi tuntia yöllä ja kytkee sen automaattisesti aina pois päivän ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitääkö yöllä pestä pimeessä pyykkiä vai nukkua... Vähän ristiriitasta ny...

Voit nukkua samalla kuin pesukone pesee pyykit vai meinasitko pestä pyykit käsin?

Vierailija
4/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä ap sinun oma listasi vai lainasitko jostain?

Vierailija
5/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit nukkua samalla kuin pesukone pesee pyykit vai meinasitko pestä pyykit käsin?

Jätetäänkö ne pyykit märkinä koneeseen vai herätäänkö kesken unien ripustamaan ne? Aidosti kiinnostaa, olen itse köyhä ja käytän taloyhtiön pesutupaa.

Vierailija
6/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla krjoja kynttilänvalossa tai otsalampulla, ei telkkaria. Aivotkin tykkää. :)

Vierailija
7/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkö takia kaikissa uusissa asunnoissa ei ole enää ollenkaan hellaa ja uunia ja mikroaaltouuni vain jos asukas hommaa oman?

Vierailija
8/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätetäänkö ne pyykit märkinä koneeseen vai herätäänkö kesken unien ripustamaan ne? Aidosti kiinnostaa, olen itse köyhä ja käytän taloyhtiön pesutupaa.

Pese säästöohjelmalla niin kone pysähtyy ja piippaa juuri silloin kun heräisisit töihin aamulla. Ja voi ne märät pyykit odottaa koneessa siihen asti,että heräät, ei ne sieltä koneesta pääse minnekään karkaamaan.

Vierailija
9/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinkahan monella on yö sähkö sopimus TÄSTÄ EI PUHUTA MITÄÄN.kt on aina sama hinta käytät milloin tahansa USKOOKO JOKU PÖLJÄ PÖLJÄN TOIMITTAJAN NEUVOJA.

Vierailija
10/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukoneissa on ajastimia.

Tai sitten voi laittaa pyykkikoneen päälle just ennen nukkumaan menoa.

Sama astianpesukoneessa.

Jos ei halua pestä pyykkiä yöllä sen voi ajoittaa vaikka la tai su iltapäivään jolloin kulutus on vähäisempää kuin arkisin klo 8-12 välillä tai illalla klo 18-21

Kuivaurumpua en tänä talvena juuri käytä.

Ostin vanhanaikaisen siirrettävän pyykikuivaustelineen. Nostan vaikka parvekkeelle tarvittaessa.

Fingridin sivuilta voi tarkistaa milloin sähkön hinta laskee tai sitten vaikka tuntihinta-sovelluksesta.

Fingridin sivuilta löytyy myös tuulivoimaennuste josta voi katsoa viikon sopimman hetken saunoa.

Yleensä hyvin tuulisina päivinä sähkö on hyvin halpaa.

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinainformaatio/tuulivoiman-tuotanto/

Vierailija
11/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin on yleellistä luksusta? Ehkä, jos omistaa 5 neliön kokoisen pakastushuoneen, muussa tapauksessa ei.

Valojen sammuttaminen on jo debunkattu hyödyttömäksi keinoksi. Nykyajan säästölamput ja LEDit ovat niin vähän kuluttavia, ettei eroa sähkölaskussa edes huomaa. Mutta silti on tyhmää pitää koko talo täydessä valaistuksessa, jos itse viettää aikaa vain yhdessä huoneessa.

Uuni kuumaksi ja pyykkikone laulamaan keskellä yötä? Vaikka kehotat menemään nukkumaan jo auringon laskiessa? Hyvä sauma polttaa koti tai aiheuttaa vesivahinko.

Vierailija
12/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pese säästöohjelmalla niin kone pysähtyy ja piippaa juuri silloin kun heräisisit töihin aamulla. Ja voi ne märät pyykit odottaa koneessa siihen asti,että heräät, ei ne sieltä koneesta pääse minnekään karkaamaan.

Jos märkiä vaatteita ei ota pois koneesta niin ne menee homeeseen. Kiva sitten pukea jotain puseroa jossa on paksu vihreä homekerros.

Vierailija
13/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖLJEMPI NEUVOO PÖLJÄÄ kirjoitti:

kuinkahan monella on yö sähkö sopimus TÄSTÄ EI PUHUTA MITÄÄN.kt on aina sama hinta käytät milloin tahansa USKOOKO JOKU PÖLJÄ PÖLJÄN TOIMITTAJAN NEUVOJA.

Suomi käy nyt osana EU:ta energiasotaa Venäjää vastaan.

Kaikki nyt vaan joukolla säästämään sähköä ja lämpöenergiaa.

Minulla ei ole yösähkösopimusta.

Mutta olen tietysti näissä koko kansakunnan yhteisissä energiatalkoissa mukana.

Vierailija
14/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos märkiä vaatteita ei ota pois koneesta niin ne menee homeeseen. Kiva sitten pukea jotain puseroa jossa on paksu vihreä homekerros.

Ei ne parissa kolemssa tunnissa homehdu. Kokemusta on.

Vierailija
15/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeässä eläminen Suomen talvessa laskee elinmukavuutta aivan turhaan.

Led-valot kuluttavat vähän energiaa.

Vierailija
16/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastin on yleellistä luksusta? Ehkä, jos omistaa 5 neliön kokoisen pakastushuoneen, muussa tapauksessa ei.

Valojen sammuttaminen on jo debunkattu hyödyttömäksi keinoksi. Nykyajan säästölamput ja LEDit ovat niin vähän kuluttavia, ettei eroa sähkölaskussa edes huomaa. Mutta silti on tyhmää pitää koko talo täydessä valaistuksessa, jos itse viettää aikaa vain yhdessä huoneessa.

Uuni kuumaksi ja pyykkikone laulamaan keskellä yötä? Vaikka kehotat menemään nukkumaan jo auringon laskiessa? Hyvä sauma polttaa koti tai aiheuttaa vesivahinko.

Pakastin on nimen omaan se kaikkein eniten sähköä kuluttavin kodinkone.

Vierailija
17/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palohälyttimiä pitäisi olla muutenkin ja joku kosteusanturi jos kone ei ole lattiakaivollisessa tilassa.

Vierailija
18/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammuta valot jälkeesi, vaihda lamput ledeihin ja hyödynnä valaistuksessa jouluvaloja.

Osta vain valmisruokaa, niin sähköä ei kulu ruuan valmistamiseen eikä jääkaapin ylläpitoon.

Pese käsipyykillä pikkupyykit, kuten sukat alusvaatteet yms.

Vierailija
19/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne parissa kolemssa tunnissa homehdu. Kokemusta on.

Toisin kuin sinä niin minä en ala kulkemaan homeen kuoruttamissa vaatteissa. Mutta te muut voitte tehdä mitä haluatte, vaikka kasvattaa puolen metrin paksuisen maton niiden mäkien vaatteidenne päälle.

Vierailija
20/48 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiö ei tykkää jos jätän pyykkkoneen vahtimatta päälle ja menen nukkumaan. Tulee kalliiksi nää talkoot jos kone leviää yöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi