Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalio reuman hoidossa

Vierailija
25.09.2022 |

Liityin muutama vuosi sitten muutamiin vähähiilihydraattista ruokavaliota mainostaviin ryhmiin ja kun niitä ryhmiä selaa alkaa tuntua siltä, ettei ole vaivaa mitä kyseinen ruokavalio ei poistaisi. Monet siellä ympäripyöreästi hehkuttaa kuinka nivelkivut on jääneet historiaan, mutta jännästi eivät he koskaan mainitse, että onko kyseessä jokin ohimenevä kiputila vai esim. nivelreumasta johtuvat kivut. Tuntuu että reuma on yleistetty kaikenlaisiksi ohimeneviksi polvi/selkä/lonkka - kivuiksi, vaikka sitähän se ei ole. Ja noissa ryhmissä sen vhh-dieetin promoamisen lisäksi sitten neuvotaan kaikenlaista lääkkeistä luopumista & sitä kuinka länsimainen lääketiede on kaiken pahan alku ja juuri kun lääkärit tuputtaa lääkkeitä eikä ruokavaliota hoitomuodoksi.

Olisiko kenellekään siis omakohtaista kokemusta nimenomaan lääkärissä diagnosoidun nivelreuman & siihen liittyvien kipujen vähenemisestä/hallinnasta ruokavaliolla (siis lääkehoidon lisäksi). Ihan sama onko dieetti ollut ketogeeninen vai jokin muu, kaikki kiinnostaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ei pelkkä ruokavalio vie tulehduksia tai kroonisuutta, vaikka lisäravinteita tarviikin. Voi miettiä onko kivut lihaksissa, nivelissä, hermojuurissa, hermoissa jotka ovat elimistössä vai kaikissa. Lisääkö kylmä tai lämmin oireita.

Vierailija
2/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemustw ei ole, mutta mulla on 3 reumaatikkoa perheessä ja ovat viimeisen 20 vuoden aikana kokeilleen aika monta ruokavaliota hiilihydraatittomista gluteenittomiin, viljattomiin, maidottomiin, lihattomiin ja ketogeenisiin. Niihin on pantu paljon rahaa ja sekä omaa että läheisten vaivannäköä.

Eivät ne kenenkään heistä ole edes vähentäneet kipuja. Ei reumakipuja eikä muitakaan kipuja, eikä oikeiden immunosupressiivisten ja kipulääkkeiden tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtaista kokemustw ei ole, mutta mulla on 3 reumaatikkoa perheessä ja ovat viimeisen 20 vuoden aikana kokeilleen aika monta ruokavaliota hiilihydraatittomista gluteenittomiin, viljattomiin, maidottomiin, lihattomiin ja ketogeenisiin. Niihin on pantu paljon rahaa ja sekä omaa että läheisten vaivannäköä.

Eivät ne kenenkään heistä ole edes vähentäneet kipuja. Ei reumakipuja eikä muitakaan kipuja, eikä oikeiden immunosupressiivisten ja kipulääkkeiden tarvetta.

No just tällaisia kokemuksia kaipailinkin, kun tuntuu, että tuollaisissa tiettyyn dieettiin keskittyvissä ryhmissä hehkutetaan kuinka kivut lähti, mitään lääkkeitä ei tarvitse enää syödä ja lääkärikäynnitkin ovat jääneet unholaan. Itsekin olen kokeillut ties mitä alkaen vehnän jättämisestä, tiukkaan ketoon ja ties minkä yksittäisen ruoka-aineen välttelyyn joka aiheuttaa tulehdusta/tekee kipeäksi jonkun nettilähteen mukaan & mikään ei ole poistanut lääkityksen tarvetta.

Noita ketoruokavalion suitsutuksia lukiessa on vaan alkanut tuntua siltä, että en yritä tarpeeksi kun ne kivut ei olekaan lähtenyt sillä kaikkien mielestä maagisella ruokavaliolla joka korjaa suurinpiirtein kaikki terveysongelmat jos sen vain tekee oikein & ostaa lisäksi jotain ylikalliita vitamiineja & jonkun gurun verkkovalmennuksen.

Ihan niin kuin reumassa ja sen aiheuttamissa tulehduksissa ja kivuissa ei olisi tarpeeksi kestämistä niin saa vielä tuntea itsensä huonoksi ihmiseksi joka ei vaan yritä tarpeeksi parantuakseen autoimmuunisairaudesta, josta ei edes nykylääketieteen mukaan voi parantua. Monilla noissa ryhmissä taitaa mennä iloisesti sekaisin remissio parantumisen kanssa. Äh. Ärsyttää kun haluaisin vain olla terve.

- ap

Vierailija
4/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mun perheenjäsenille kelpaisi remissiokin, mutta ei ole tullut edes sitä. Kahdella heistä biologiset lääkkeet pitävät taudin hanskassa, mutta lääkkeitä ei voi lopettaa tulehduksen pahentumatta. Yksi ei tällä hetkellä käytä lääkkeitä covidvaaran takia, mutta onkin sitten välillä niin kipeä, että ei pääse kävelemään.

Älä kanna syyllisyyttä, vaan ota suunnittele lääkityksesi lääkärin kanssa, ota tarpeen mukaan kipulääkettä ja koita elää parhaasi mukaan taudista huolimatta.

Vierailija
5/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nivelreuma ja mikään vähähiilihydraattinen, maidoton tai muukaan ruokavalio ei kyllä auta tähän. Biologinen lääke ainoastaan pitää oireet jotenkin kurissa.

Vierailija
6/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nivelreuma ja mikään vähähiilihydraattinen, maidoton tai muukaan ruokavalio ei kyllä auta tähän. Biologinen lääke ainoastaan pitää oireet jotenkin kurissa.

Samanlainen tilanne täällä lääkityksen suhteen. Onko sulla tällaista oloa koskaan että tuntuu riittämättömältä kun mikään muu kuin lääkitys ei auta & jengi hehkuttaa netissä ties mitä kaikki ongelmat poistavia dieettejä?

Oon aika varma et seuraavan kerran kun joku hyväntahtoinen ihminen ehdottaa kipujen hallintaan positiivista ajattelua, liikunnan lisäämistä tai laihduttamista (olen normaalipainoinen), hajoan palasiksi. En jaksaisi enää yhtään sitä syyllistystä mitä lääkkeiden käytöstä saa kaikenmaailman puolitutuilta ja keski-ikäisiltä sukulaisilta, jotka uskoo verkostomarkkinointivitskuihin ja ties mihin. Eikä näillä tyypeillä tietenkään ole mitään käsitystä mitä reumakivut ovat vaan kuvitellaan että kipu on vaan pientä ja ohimenevää, niinkuin joku selkäkipu joka tulee kun on normaalista aktiivisempi tms. Vai oonko mä vaan valinnut seurani väärin? Tai eihän nyt sukulaisiaan saa valita, mutta niin.

Tuntuu että riitän vasta sitten kun en enää tarvitse mitään lääkkeitä (ei varmaan tule tapahtumaan kun nytkin käytössä biologiset) & olen laihempi kuin nyt. Ja vanhempi, koska eihän kellään alle kolmikymppisellä voi olla tällaisia kipuja kun on näin nuori. Lisää liikuntaa ja positiivista ajattelua siis! (Ainakin kaikkien sukulaisten mielestä)

-ap

Vierailija
7/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa kokeilla ruokavalion vaikutusta, on selvää että esim sokeri auttaa pitämään tulehduksia yllä.

Vierailija
8/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgiaan ja krooniseen kipuun olen saanut valtavan avun vhh/ketogeenisestä ruokavaliosta. Jo se, että jättää sokerin ja valkoisen viljan on mua auttanut.

Vierailija
9/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nivelkipuja, mutta ei ainakaan todettu reumaa. Luulen, että jos syö terveellisesti jo, niin ruokavaliolla ei ole paljon vaikutusta. Sellaisen kuvan olen saanut.

https://www.arthritis.org/health-wellness/healthy-living/nutrition/anti…

Vierailija
10/27 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seronegatiivinen reuma(sairaus) ja niveltulehdukset hellittäneet ruokavaliolla, mistä poistettu gluteeniviljat ja maito, lisättyä sokeria käytän hyvin maltillisesti. Myös toinen autoimmuunisairaus meni tällä ruokavaliolla remissioon. Varmaankin yksilöllistä miten ravinto/ruokavalio oireilun vaikuttaa.

Vierailija
11/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella jännää kuinka erilaisia tuloksia ihmiset on saanut ruokavaliolla. Joillakin näyttää auttavan ja sit on itseni kaltaiset ihmiset joilla edes tiukka keto, joka poistaa siis hiilarit ja suurimmat sokerin lähteet ei tee mitään. Haluaisin niin kuulua tuohon ensimmäiseen ryhmään, mutta ei. Ja sitä ketoa on todella kokeiltu useampaan kertaan vuosien aikana tarkasti ohjeita noudattaen.

Ainoa syy tälle on se, että ehkä stressi pitää oireita yllä ruokavalion muutoksen jälkeen mutta esim. ketolla ollessa en kokenut jääväni paitsi mistään ja tykkäsin ruokavaliosta, eikä se muutos sen kummempaa stressiä aiheuttanut.

Luin näin aamukahvin ohella, kuinka joku oli saanut rannekavaoireyhtymänsä korjattua vhh-ruokavaliolla niin ettei suunniteltua leikkausta tarvinnutkaan tehdä. On vähän pettynyt olo, etten mä saa tuollaisia terveysvaikutuksia vaikka teen kaiken oikein.

Luin jonkun vuosituhannen alussa tehdyn tutkimuksen jossa kahvilla todettiin olevan osaa reuman puhkeamiseen. Ja sitten satunnaisia artikkeleita joiltain oman elämänsä hyvinvointivalmentajilta, jotka totesi että kahvin juominen voi pahentaa kipuja, mutta toisaalta kofeiini poistaa väsymystä ja voi siten auttaa jaksamaan päivässä.

Hämmentää kun näitä ruokavalio-ohjeita on sen sata ja yksi erilaista. Toiset käskee välttämään hiilareita, toiset taas tiettyjä kasviksia (tyyliin kesäkurpitsa & tomaatti oli yhdellä listalla) & sitten toi kahvijuttu.

Tuntuu että helpoimmalla pääsisi kun alkaisi vaan elämään kahvilla ja tupakalla niin ei tulisi ainakaan syötyä mitään mikä aiheuttaa tulehdusta ja varmaan tällä tyylillä laihtuisikin niin kivut ei ainakaan ole painon syytä. Kunhan vaan muistaa sulkea silmät tupakoinnin vaaroilta. Tässä on vaan se ongelma, etten ole koskaan polttanut, niin se toki pitäisi aloittaa. Äh.

-ap

Vierailija
12/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon pitäminen sopivana ja liian sokerin vähentäminen auttoi minulla , ei se parantanut  kuitenkaan.

Vierailija
13/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla seropositiivinen nivelreuma (ollut jo 17 v) ja mikään ruokavalio ei ole vaikuttanut mitenkään.

Vierailija
14/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla seropositiivinen nivelreuma (ollut jo 17 v) ja mikään ruokavalio ei ole vaikuttanut mitenkään.

Ja en muuten juonut lainkaan kahvia silloin kun reuma puhkesi (aika pian ekan raskauden jälkeen, eli laukaisija oli mitä ilmeisimmin tuo raskaus).

Vierailija
15/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen tilanne täällä lääkityksen suhteen. Onko sulla tällaista oloa koskaan että tuntuu riittämättömältä kun mikään muu kuin lääkitys ei auta & jengi hehkuttaa netissä ties mitä kaikki ongelmat poistavia dieettejä?

Oon aika varma et seuraavan kerran kun joku hyväntahtoinen ihminen ehdottaa kipujen hallintaan positiivista ajattelua, liikunnan lisäämistä tai laihduttamista (olen normaalipainoinen), hajoan palasiksi. En jaksaisi enää yhtään sitä syyllistystä mitä lääkkeiden käytöstä saa kaikenmaailman puolitutuilta ja keski-ikäisiltä sukulaisilta, jotka uskoo verkostomarkkinointivitskuihin ja ties mihin. Eikä näillä tyypeillä tietenkään ole mitään käsitystä mitä reumakivut ovat vaan kuvitellaan että kipu on vaan pientä ja ohimenevää, niinkuin joku selkäkipu joka tulee kun on normaalista aktiivisempi tms. Vai oonko mä vaan valinnut seurani väärin? Tai eihän nyt sukulaisiaan saa valita, mutta niin.

Tuntuu että riitän vasta sitten kun en enää tarvitse mitään lääkkeitä (ei varmaan tule tapahtumaan kun nytkin käytössä biologiset) & olen laihempi kuin nyt. Ja vanhempi, koska eihän kellään alle kolmikymppisellä voi olla tällaisia kipuja kun on näin nuori. Lisää liikuntaa ja positiivista ajattelua siis! (Ainakin kaikkien sukulaisten mielestä)

-ap

Kyllä, aina tuota kuulee että syö sitä, älä syö tätä jne. Tai käytä jotain mitä lie ravintolisää. Tai että liiku enemmän. Pahin oli kun ulkomaalainen lääkäri sanoi (ihan täällä suomessa) että reumakivut pitää vain kestää.

Vierailija
16/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion vaikutuksista nimen omaan reumaan on kyllä paljon tietoa. Jos reumasta kärsii, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla miten oma sairaus reagoi mihinkin ruoka-aineeseen. Helpoiten tämä onnistunee heittäytymällä joksikin aikaa vaikkapa carnivore-tyyppiselle dieetille, ja jos vaikutusta on, niin sitten voi kokeilla yksi ruoka kerrallaan mitä voi syödä ja mitä ei.

Vierailija
17/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr. Jordan Petersonin tytär Mikhaila pääsi erittäin vakavasta nivelreumasta eroon karnivoredieetillä. Hänelle asennettiin jo lapsena siis tekoniveliä ja olisi nyt luultavasti pyörätuolissa ilman ruokavalion muutosta.

Vierailija
18/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan nivelreumaan on aina jotain lääkkeitä syödä, jos ei halua, että kädet ja jalat käpristyy...

Vierailija
19/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa ainostaaan vegaaniruokavalio ja erityisesti elävä ravinto. Vähähiilarinen ei auttanut, ehkä jopa pahensi. Eräs tuttu vinkkasi että on tutkimustietoa että elävä ravinto voisi auttaa, ja alun vastustuksen jälkeen kokeilin. Kyllä toimii mulla, mutta toki on arjessa vähän hankalaa. 

Vierailija
20/27 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmisillä eri ruoka-aineet saattavat pahentaa tulehdusta ja osalla ruokavaliomuutoksilla ei ole minkäänlaista vaikutusta sairauden/oireilun tilaan. Oma mutu on että nivelreumassa ruokavalion rooli on vähäisempi ja muissa reumasairauksissa suurempi. Itse olen siis saanut ruokavaliolla oireilun kuriin. 

Yksi tapa selvittää onko ruokavaliosta apua omiin oireisiin, on aloittaa hetkeksi eliminaatioruokavalio ja sitten lisätä ruoka-aineita yksi kerrallaan, niin selviää omaako yliherkkyyksiä. Tyypillisimpiä ruoka-aineita jotka saattavat pahentaa reumaoireita ovat gluteeniviljat, maito, punainen liha, (lisätty sokeri). 

Reuman ja ravinnon sekä suoliston yhteyttä on selvitelty eri tutkimuksissa, tämä (melko vanha) tutkimus tuli nopealla haulla vastaan. 

https://www.duodecimlehti.fi/duo60388

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme