Ruokavalio reuman hoidossa
Liityin muutama vuosi sitten muutamiin vähähiilihydraattista ruokavaliota mainostaviin ryhmiin ja kun niitä ryhmiä selaa alkaa tuntua siltä, ettei ole vaivaa mitä kyseinen ruokavalio ei poistaisi. Monet siellä ympäripyöreästi hehkuttaa kuinka nivelkivut on jääneet historiaan, mutta jännästi eivät he koskaan mainitse, että onko kyseessä jokin ohimenevä kiputila vai esim. nivelreumasta johtuvat kivut. Tuntuu että reuma on yleistetty kaikenlaisiksi ohimeneviksi polvi/selkä/lonkka - kivuiksi, vaikka sitähän se ei ole. Ja noissa ryhmissä sen vhh-dieetin promoamisen lisäksi sitten neuvotaan kaikenlaista lääkkeistä luopumista & sitä kuinka länsimainen lääketiede on kaiken pahan alku ja juuri kun lääkärit tuputtaa lääkkeitä eikä ruokavaliota hoitomuodoksi.
Olisiko kenellekään siis omakohtaista kokemusta nimenomaan lääkärissä diagnosoidun nivelreuman & siihen liittyvien kipujen vähenemisestä/hallinnasta ruokavaliolla (siis lääkehoidon lisäksi). Ihan sama onko dieetti ollut ketogeeninen vai jokin muu, kaikki kiinnostaa.
Kommentit (27)
Tämäpä mielenkiintoista. Olen sairastanut 14v seropositiivista nivelreumaa ja aina ajatellut että ruokavalio auttaa, kunhan vain oikeasti jaksan kokeilla pidemmän aikaa. En tiennytkään että ruokavalio ei auta seropositiivisilla. Aloitin juuri kesällä biologisen lääkkeen ja olo on aika ok, mutta en haluaisi käyttää tällaisia lääkkeitä... Olin jokunen vuosi sitten täysin vesidieetillä 5pv ja nivelet olivat täysin kivuttomat. Mutta pitäähän ihmisen jotain syödä.
No jos reilusti ylipainoa,niin kyllähän se lisää kipuja nivelissä ihan ilman reumaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä mielenkiintoista. Olen sairastanut 14v seropositiivista nivelreumaa ja aina ajatellut että ruokavalio auttaa, kunhan vain oikeasti jaksan kokeilla pidemmän aikaa. En tiennytkään että ruokavalio ei auta seropositiivisilla. Aloitin juuri kesällä biologisen lääkkeen ja olo on aika ok, mutta en haluaisi käyttää tällaisia lääkkeitä... Olin jokunen vuosi sitten täysin vesidieetillä 5pv ja nivelet olivat täysin kivuttomat. Mutta pitäähän ihmisen jotain syödä.
Onhan se mahdollista että seropositiivisillakin auttaa. Tilanteet on yksilöllisiä ja vain kokeilemalla selviää.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa kokeilla ruokavalion vaikutusta, on selvää että esim sokeri auttaa pitämään tulehduksia yllä.
Mä komppaan tätä. Jätin lisättyä sokeria sisältävät tuotteet pois yli 25v sitten, samoin sianlihan. Mulla oli paha paha ihottuma ja muuta pientä. Ihottuma alkoi , miten sen nyt sanoisi, siis kadota,pienentyä ne alueet. Oli siinä lääkkeitäkin mukana toki. LUULEN siis että kun kyttäsin sokerit, se auttoi, sokerihan pitää juu yllä tulehdusta. EN mä nyt ihan kaikkea toki, joskus jotain hyvää...
JA tuo sianliha, luulen että se auttoi selkäkipujen vähenemiseen. Ei ne kokonaan poistuneet mutta ovat lievemmät.
Tekee sen, mikä itestä tuntuu hyvältä.
Itsellä puhkesi selkärankareuma noin kymmenen vuotta sitten aika rajuilla oireilla, selän lisäksi oireilivat sormien ja varpaiden nivelet. Kesti aikaa ennenkuin sain oikean lääkityksen. Kivuista sekaisin ja epätoivoissani myös googlailin ja törmäsin tärkkelyksettömän ruokavalion kannattajiin. En nyt tarkemmin muista mekanismia, mutta periaate kuitenkin oli se, että selkärankareuman oireet helpottaa kun elimistö ei saa tärkkelystä mistään. No, koska olin niin epätoivoinen niin noudatin tärkkelyksetöntä ruokavaliota kolme kuukautta. Ei muuten ollut mikään helppo nakki, tärkkelystä on lähes kaikessa. Kolme kuukautta kärvistelin. Ei mitään vaikutusta kipuihin tai oireisiin. Ainoa mikä minulla on auttanut on biologinen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa ainostaaan vegaaniruokavalio ja erityisesti elävä ravinto. Vähähiilarinen ei auttanut, ehkä jopa pahensi. Eräs tuttu vinkkasi että on tutkimustietoa että elävä ravinto voisi auttaa, ja alun vastustuksen jälkeen kokeilin. Kyllä toimii mulla, mutta toki on arjessa vähän hankalaa.
Mulla on ollut seropositiivinen nivelreuma jo kohta 30 vuotta ja ainoa ruokavalio, joka on jollain tavalla auttanut, on ollut raakaravinto. Eli aika sama kuin tuo elävä ravinto. Mutta en mä jaksanut sitä kuin yhden kesän. Kesällä menee ihan hyvin, mutta syksyn tullen aloin jo kaivata jotain lämmintäkin ruokaa.
Aloittajan yhteen kommenttiin positiivisesta ajattelusta kipujen hallintaan sanoisin, että on siinä perää. Kivuthan eivät silläkään vähene, mutta niiden kanssa on helpompi elää. Huomaan itsekin, että kun elämässä on vaikeampi vaihe, on huolia ja murheita, on pitkiä aikoja yksin jne, ikäänkuin käperryn kipujeni keskelle. Niitä kipuja ajattelee silloin enemmän. Ja vastaavasti, kun elämässä asiat on hyvin, on hyvien ystävien seurassa ja tekee itselleen mieluisia asioita, kivut on edelleen ihan samat, mutta niitä ei ajattele niin paljon, koska ajatukset on ihan muissa asioissa kuin kivuissa.
Mutta on se myös niin että jos on jatkuvasti kipeä, niin kyllä se masentaa ja tekee kärttyisäksi vaikka kuinka yrittäisi ajatella positiivisesti.
Mulla on ollut seropositiivinen nivelreuma jo kohta 30 vuotta ja ainoa ruokavalio, joka on jollain tavalla auttanut, on ollut raakaravinto. Eli aika sama kuin tuo elävä ravinto. Mutta en mä jaksanut sitä kuin yhden kesän. Kesällä menee ihan hyvin, mutta syksyn tullen aloin jo kaivata jotain lämmintäkin ruokaa.
Aloittajan yhteen kommenttiin positiivisesta ajattelusta kipujen hallintaan sanoisin, että on siinä perää. Kivuthan eivät silläkään vähene, mutta niiden kanssa on helpompi elää. Huomaan itsekin, että kun elämässä on vaikeampi vaihe, on huolia ja murheita, on pitkiä aikoja yksin jne, ikäänkuin käperryn kipujeni keskelle. Niitä kipuja ajattelee silloin enemmän. Ja vastaavasti, kun elämässä asiat on hyvin, on hyvien ystävien seurassa ja tekee itselleen mieluisia asioita, kivut on edelleen ihan samat, mutta niitä ei ajattele niin paljon, koska ajatukset on ihan muissa asioissa kuin kivuissa.