Kokemuksia: kauan vanhus elää, kun on laihtunut?
Äitini 85 v on sairastellut, ja tänä kesänä tuli se laihtuminen. Näyttää kasvoiltaan ihan erilaiselta kuin koskaan ennen. Tyyliin Loiri vikana vuotena. Ei nyt niin paha kuin Elisabet viimeisessä valokuvassa, mutta muutosta on.
Äiti kuitenkin itse puhuu ensi kesän vietosta, eli mieli on hyvä.
Kauan teidän kokemuksenne mukaan vanhus elää tämän muutoksen jälkeen?
Tiedän toki, ettäse ei välttämättä kerro mistään, mutta kysynkin kokemuksia. Haluan alkaa valmistamaan itseni.
Kommentit (13)
Minun 93-vuotiaana kuollut äitini oli parikymmentä viimeistä vuottaan hyvin laiha.
Niin kauan kuin itse kykenee syömään ja juomaan. Hoitokodissa kukaan ei syötä tai juota
Siis vanhusten kuivaamossa
Riippuu kyllä jäytääkö mikään sairaus. Jos ei ja on vain vanhuuden tuomaa laihtumista, niin voi mennä vuosiakin. Oma äitini meni kuukausissa, tosin sairauden edesauttamana.
Kokemusta on siitä, että laihtumiskehityksen voi saada pysäytettyä ja käännettyä toiseenkin suuntaan, jos vain pystyy syömään ja ruoka ja juoma maistuvat.
Reilusti rasvaa ja kermaa ruokiin energiaa tuomaan.
Mieluisia maitotuotteita, lihatuotteita, proteiinijauheita ruokiin ja tarvittaessa kaupan proteiinijuomia tai apteekin täydennysravintojuomia.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on siitä, että laihtumiskehityksen voi saada pysäytettyä ja käännettyä toiseenkin suuntaan, jos vain pystyy syömään ja ruoka ja juoma maistuvat.
Reilusti rasvaa ja kermaa ruokiin energiaa tuomaan.
Mieluisia maitotuotteita, lihatuotteita, proteiinijauheita ruokiin ja tarvittaessa kaupan proteiinijuomia tai apteekin täydennysravintojuomia.
Nuoremmatkin voivat kipeänä ottaa täydennysravintojuomaa, esim. kerran päivässä +vitamiini. Eri asia onko köyhillä varaa tai ketään joka käy kaupassa. Mikä maistuu.
Vaari on ollut laiha jo monta vuotta. Vuosi sitten laihtui vielä lisää. Ikää on 98v. ja edelleen pötkii.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin itse kykenee syömään ja juomaan. Hoitokodissa kukaan ei syötä tai juota
Siis vanhusten kuivaamossa
Mun yli 90-vuotias mummo laihtui kun asui yksin, ei muistanut syödä ja juoda. Lopulta kaatui, loukkasi itsensä ja joutui hoitokotiin. No, siellä on tuotu ruoka ja juoma eteen ja mummo on taas terveessä painossa.
Oman kokemukseni mukaan hyvinkin eri pituiset ajat, jopa 5 vuotta ihan langanlaihana.