Siis mitä IHMETTÄ!!!?? Meillä oli sähkölasku ennen noin 200 euroa kuussa, NYT JYSÄHTI 1400 EURON sähkölasku. :C Näin alkoi kalliin sähkö aika meilläkin. Miten tällaisista laskuista voi enää selvitä??
Uusi sähköaopimus on noin seitsemän kertaa kalliimpi kuin edellinen.
Laskeskelin, että talvella sähkölasku on 2000 euroa kuussa!!! :(
It-it-it-itkettää....
Milläs inflaation kurittama lapsiperhe enää maksaa tällaisia laskuja joita tulee jonossa joka kuukausi???
Kommentit (1164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei lapset saa savulohta 😢
Onneksi joulukuussa tulee ylimääräiset joulurahat lapsiperheille
Vain ydinperheille/lähivanhemmille. Etävanhemman vuoroviikkoperhekään ei ole lapsiperhe, kun tuista puhutaan. Sähkölaskut toki samat kuin lähilläkin.
Mitä höpötät! Saahan se lapsi lapsilisän, vaikka olisi vuoroviikkolapsi. Mutta ei tietenkään tuplana,
Äkkiä kehittelemään jokin edullisempi asumisratkaisu. Meillä perheellä 100m2 kerrostaloasunto ja sähkölasku kyllä nousi mutta alle 200e kuussa kuitenkin kun ei lattailämmitystä vessassa tai saunaa. Kannattaa valita omalle taloudelle sopiva asumismuoto.
Nikkilä kirjoitti:
Äkkiä kehittelemään jokin edullisempi asumisratkaisu. Meillä perheellä 100m2 kerrostaloasunto ja sähkölasku kyllä nousi mutta alle 200e kuussa kuitenkin kun ei lattailämmitystä vessassa tai saunaa. Kannattaa valita omalle taloudelle sopiva asumismuoto.
Sähkön hinta oli normaali vielä 1.3v. sitten.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009087153.html
”Määräaikainen sopimus on määräaikainen sopimus” – Turun sähköyhtiö löi pöytään ennennäkemättömät irtisanomisehdot
Turku Energian törkeistä sopimuksista ei pääse irti edes rahalla.
Ja Suomen hallitus istuu kädet pakaroidensa alla. Mitään ei kannata tehdä, kun joku voisi suuttua! Jäisi äänet saamatta!
Mitä tuossa jutussa sanottiin tuosta irtisanomisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei lapset saa savulohta 😢
Onneksi joulukuussa tulee ylimääräiset joulurahat lapsiperheille
Vain ydinperheille/lähivanhemmille. Etävanhemman vuoroviikkoperhekään ei ole lapsiperhe, kun tuista puhutaan. Sähkölaskut toki samat kuin lähilläkin.
Mitä höpötät! Saahan se lapsi lapsilisän, vaikka olisi vuoroviikkolapsi. Mutta ei tietenkään tuplana,
Lapsilisät vuoroviikkoperheissä on ihan sopimuskysymys. Mikään ei estä niiden jakamista, kunhan sitten jakaa myös ne todelliset kulut. Itse olen vuoroviikkolasten lähihuoltaja ja maksan puolet lapsilisistä etähuoltajalle. Myös niistä joulukuun ylimääräisistä, jos sieltä siis jotain sellaista on tulossa. Suosittelen ottamaan asian puheeksi sen lähihuoltajan kanssa, yhteiskunta ei voi sitä ratkaista.
Kyllä se kuukausimaksu on pääosin kaikissa sopimuksissa. Joskus halpana aikana joku sai neuvoteltua sopimuksen ilmankin sitä mutta tuskin enää uusiin sopimuksiin. Itselläni on kiinteän hinnan sopimuksessa 4 euroa, nousee 4,5 euroon ensi kuussa.
Voitko selittää tietämättömälle; Miten sähköyhtiön kanssa neuvotellaan?
Ainakin minulla "neuvottelu" on se: Kun sähkösoppari lähestyy loppuaan, sähköyhtiö lähestyy sähköpostitse. Ja samassa viestissä on muutama sopimus malli, joista saan valita mielestäni sopivan.
Siis missä on se neuvottelun mahdollisuus?
Kilpailutus on eri kuin neuvottelu.. ehkä tarkoititkin sitä (kilpailutusta)?
Mökinmuija kirjoitti:
Suomessa asutaan liian leveästi, jokaisella kakaralla oma huone ja lämmitetään jtn grillausterassiakin.
Tämä.
Eihän sitä nyt lapsia voi kasvattaa kuin omakotilatalossa ja täytyy olla tätä, tuota, noita asioita lisäälisää.
Jos elää aina vähän säästeliäämmin, ei oo mitään paniikkia. Mulla on reilusti yli kuuden tonnin palkka ja hyvät edut, elän yhden lapsen kanssa kerrostalokolmiossa velattomana. Vuokra-asunnossa vieläpä. Sijoitan koko ajan ja elän suht säästeliäästi. Itse näen tämän elintason korkeana. Lapsi ei pidä yhtään minään sitä, että auto on 18 v vanha Skoda (sitä tarvitaan vain kerran viikossa), vaikka koulu- ja harrastuskavereiden perheiden talot ja autot paljon hulppeampia. Niissä perheissä kahden vanhemman tulot ovat yhteensä suunnilleen samat kuin mun yksin, ja velkaa kaulaan asti. (Kuulen niistä veloista avautumisia kyllä.) Uutta hankitaan koko ajan, ja varmaan säälivät mua kun olen ns. köyhä yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 80-luvulla vanhempani ostivat omakotitalon pk-seudulta. Isä oli autonkuljettaja ja äiti kotiäiti. Markka-aikana oli "hieman" edullisempaa ostaa oma koti, nykyään ei välttämättä riitä kahdenkaan tulot samaan.
Tiedätkö muuten, miksi ostivat? Koska pankit antoivat lainaa aivan poskettomia määriä persaukisille ihmisille.
90-luvun lama johtui juuri tästä. Eli ei tuo nyt ainakaan hienolta asialta tunnu.
Pankit todella tyrkyttivät lainoja. Korko tosin 15 % ja maksuaika 10 - 15 vuotta.
Tuo korko tuli vasta kun paska iski tuulettimeen. Sitä ennen elettiin yolo.
Oli aikaisemminkin,käyttötilistäkin annettiin 5% korkoa.
Peruskorko oli jossain 5-8%:n välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Määräaikainen sopimus on määräaikainen sopimus” – Turun sähköyhtiö löi pöytään ennennäkemättömät irtisanomisehdot
Ja Suomen hallitus istuu kädet pakaroidensa alla. Mitään ei kannata tehdä, kun joku voisi suuttua! Jäisi äänet saamatta!
Irti ei pääse. Ellei maksa koko summaa kauden loppuun asti.
Eli vaikka irtisanoisit puolen vuoden kohdalla, maksat -könttänä- sitten sen jäljellä olevan 18kk.
Todella, todella härskiä. Tällaiseen hallituksen olisi pitänyt puuttua.
Nikkilä kirjoitti:
Koronan aikana hehkutettiin maalla asumisen ihanuutta. Isot talot, omat pihat ja rauha.
Nyt bensa on kallista ja maalla olevien talojen lämmitys (voi olla) vielä kalliimpaa. Jokainen teki tietenkin omat ratkaisunsa muuttaessaan tilan perässä jonnekin skutsiin, mutta on siinä ollut osansa yleisellä keskusteluilmapiirillä myös. Moniko olisi jättänyt muuttamatta, jos nykyinen tilanne olisi osattu ennustaa?
T: Onnellinen kaupungista
Olisit jättänyt lapset tekemättä niin kuin me muut. Tyhmä asuu taatusti peräkorvessa pitkien siirtomatkojen päässä 'oman kodin rauhassa', vaikka talokin on pankin.
Vierailija kirjoitti:
Mökinmuija kirjoitti:
Suomessa asutaan liian leveästi, jokaisella kakaralla oma huone ja lämmitetään jtn grillausterassiakin.
Tämä.
Eihän sitä nyt lapsia voi kasvattaa kuin omakotilatalossa ja täytyy olla tätä, tuota, noita asioita lisäälisää.Jos elää aina vähän säästeliäämmin, ei oo mitään paniikkia. Mulla on reilusti yli kuuden tonnin palkka ja hyvät edut, elän yhden lapsen kanssa kerrostalokolmiossa velattomana. Vuokra-asunnossa vieläpä. Sijoitan koko ajan ja elän suht säästeliäästi. Itse näen tämän elintason korkeana. Lapsi ei pidä yhtään minään sitä, että auto on 18 v vanha Skoda (sitä tarvitaan vain kerran viikossa), vaikka koulu- ja harrastuskavereiden perheiden talot ja autot paljon hulppeampia. Niissä perheissä kahden vanhemman tulot ovat yhteensä suunnilleen samat kuin mun yksin, ja velkaa kaulaan asti. (Kuulen niistä veloista avautumisia kyllä.) Uutta hankitaan koko ajan, ja varmaan säälivät mua kun olen ns. köyhä yksinhuoltaja.
Ja aina on pankit, sähköyhtiöt, sääolosuhteet, kuntapäättäjät tai kaikki muut syypäitä omaan huonoon taloudenpitoon. Onneksi ei kohta saada väestön ikääntymisen takia enää ulkomailta lainarahaa sulle mulle-leikkiin. Kekkonen ja Koivisto hommasi nyt arvottomat omakotitalot, koska joutoväki potkaistiin Ruotsiin.
Omakotiasujat valitsevat aina sen sopivan hehkuttavako vai valittavatko.
Tosiaan koronan aikana voi sitä vinoilua kerrostaloasujille: ei meitä vaan yhtään haittaa korona ja eristykset. Ihanaa olla omassa suuressa pihassa, grillata ja saunoa ja asua avarissa huoneissa. Ei ahdista yhtään.
No nytpä se onkin sitten alkanut ahdistamaan.
Ei voi samalla syödä ja säästää kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irti ei pääse. Ellei maksa koko summaa kauden loppuun asti.
Eli vaikka irtisanoisit puolen vuoden kohdalla, maksat -könttänä- sitten sen jäljellä olevan 18kk.
Todella, todella härskiä. Tällaiseen hallituksen olisi pitänyt puuttua.
Irti pääsee ilman sanktiota, jos on hyvä syy. Muun muassa maastamuutto on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Mökinmuija kirjoitti:
Tämä.
Eihän sitä nyt lapsia voi kasvattaa kuin omakotilatalossa ja täytyy olla tätä, tuota, noita asioita lisäälisää.Jos elää aina vähän säästeliäämmin, ei oo mitään paniikkia. Mulla on reilusti yli kuuden tonnin palkka ja hyvät edut, elän yhden lapsen kanssa kerrostalokolmiossa velattomana. Vuokra-asunnossa vieläpä. Sijoitan koko ajan ja elän suht säästeliäästi. Itse näen tämän elintason korkeana. Lapsi ei pidä yhtään minään sitä, että auto on 18 v vanha Skoda (sitä tarvitaan vain kerran viikossa), vaikka koulu- ja harrastuskavereiden perheiden talot ja autot paljon hulppeampia. Niissä perheissä kahden vanhemman tulot ovat yhteensä suunnilleen samat kuin mun yksin, ja velkaa kaulaan asti. (Kuulen niistä veloista avautumisia kyllä.) Uutta hankitaan koko ajan, ja varmaan säälivät mua kun olen ns. köyhä yksinhuoltaja.
No en kyllä kehuisi tälläistä elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ihmiset muistavat, että sähköä voi ostaa myös muilta sähkönmyyjiltä. Ei ole pakko olla sen oman kunnan sähkölaitoksen asiakas. Vain siirto pitää ostaa siltä paikalliselta laitokselta.
Ihmisten ei nyt kannattaisi Turussa edes miettiä Turku Energian sopimusten hyväksymistä, vaan vaihtaa suosiolla sähköyhtiötä.
Jos taloudessa on 2 henkilöä pääsee sopimuksesta koska tahansa eroon ilman seuraamuksia. Feikkaatte eron eli se kumman nimissä sopimus on laittaa osoitteen se posterestanteen ja toinen ottaa uuden sopimuksen nimiinsä mistä haluaa.
Life is simple when you are smart.
Vierailija kirjoitti:
Sisälämpötila 19 asteen paikkeille ja villavaatteet päälle.
Mulla on talossa sisälämpö +18 astetta. munasillaan saa olla ja silti hikoiluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Todella huolestuneena seuraan halvan sopparin omaavien huoletonta elämää. Heillä pudotus maan pinnalle on karuin, kun 5 sentistä jysähdetään yht'äkkiä ensi talven 100 senttiin kilowattitunnilta.
Sähkön tuottaminen kunnollisella dieselgeneraattorilla maksaa noin 54 senttiä kilowattitunnilta, joten vaikea kuvitella, että sähkön hinta kovin pitkäksi aikaa nousisi sataan senttiin per kWh.
(laskettu: 0.29 l/kWh, 1,8 e/l polttoöljyä)
Lisäksi, jos generaattorin tuottama lämpö saadaan myös kanavoitua taloon edes osittain, niin sekin tulisi talvella hyödyksi.
Eli tulit tänne trollaamaan. Riippumatta siitä, valehtelitko sähkölaskusi, vai et, ajatuksesi oli tulla trollaamaan, kuinka ihanan pieni sähkölasku sulla on.
Eikö tosiaan ole lohjennut vielä kertaakaan, kun elämän ilot pyörivät trollauksen parissa? Koita nyt hankkia itsellesi elämä. Maksan mielelläni vaikka kahden tonnin sähkölaskuja, kun tiedän, että se menee elämään sen sijaan, että mun aika kuluisi johonkin vauva-palstalla trollaamiseen. Surullista.