Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä IHMETTÄ!!!?? Meillä oli sähkölasku ennen noin 200 euroa kuussa, NYT JYSÄHTI 1400 EURON sähkölasku. :C Näin alkoi kalliin sähkö aika meilläkin. Miten tällaisista laskuista voi enää selvitä??

Vierailija
25.09.2022 |

Uusi sähköaopimus on noin seitsemän kertaa kalliimpi kuin edellinen.

Laskeskelin, että talvella sähkölasku on 2000 euroa kuussa!!! :(

It-it-it-itkettää....

Milläs inflaation kurittama lapsiperhe enää maksaa tällaisia laskuja joita tulee jonossa joka kuukausi???

Kommentit (1164)

Vierailija
501/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lainkaan tajua tätä "logiikkaa", jonka mukaan se että sähköyhtiö nostaa hintoja on muiden asiakkaiden vika. 🥱

Väännänkö rautalangasta?

Asiakas A uusi/teki sopimuksen viime vuonna.

Asiakas B nyt.

Sähköyhtiön kulut ovat kasvaneet niin paljon, että se menee konkurssiin ellei hintoja nosteta.

Asiakas A saa mennä täysin nykyisiin reaaliarvoihin sopimattomalla sopimuksella, koska force majeureen ei ole vedottu (onkin muuten hyvä kysymys, että miksi näin ei ole tehty...)

Asiakas B saa satojen tai jopa tuhannen prosentin korotuksen, jotta asiakas A saa pitää täysin älyttömillä hinnoilla tehdyn sopimuksensa myös jatkossa

Eli siis käytännössä asiakas B maksaa asiakkaan A sähköt, jotta sähköyhtiö ei joudu laukaisemaan force majeure klausaalia asiakkaan A kohdalla. Joku voisi kutsua tätä kohtuuttomaksi (varsinkin oligopolin ollessa kyseessä), me, me kutsumme sitä suomalaiseksi bisnekseksi.

Hallitus olisi voinut ratkaista tämän energiakriisin, esimerkiksi estämällä energiafirmojen sopimusten purkuehtojen muutokset, mutta ei. Ei me keritä. Me tanssitaan ja lauletaan.

Ja kyllä, vxtuttaa kuin pientä oravaa.

Olet jollain tapaa oikeilla jäljillä, vaikka mikään kommenttissasi ei avaakaan syytä sille, miksi sähköyhtiön kulut on nousseet.

Se mikä kirjoituksessasi ärsyttää ja monissa muissakin, että ikään kuin syyllistetään niitä (meitä), joilla on nyt edullinen määräaikainen sähkösopimus (käytännössä asiakas B maksaa asiakkaan A sähköt). Mulla on itselläni nyt ensi kesään asti voimassa oleva määräaikainen sopimus, joka on nykyhinnoilla hyvin edullinen. Kun tein sopimuksen noin 1,5 vuotta sitten, se ei suinkaan ollut halvin mahdollinen, vaan sillä hetkellä pisin, minkä määräaikaisena sain. Kuulin aika monta kommenttia, naureskelua ja kauhistelua siitä, miten olen haksahtanut tuollaiseen, kun halvemmallakin olis saanut. Minä siis maksoin alun alkaen siitä, että sain edes hetkeksi "lisäturvaa" pakolliseen kuluun. Aivan samoin, kun olen maksanut muutaman kympin/kk enemmän asuntolainaa, jotta sain siihen ottohetkellä edullisen korkosuojan, eikä tarvitse nyt panikoida korkojen nousua.

Ja ei tarvi tulla kertomaan, että määräaikaisetkin sopimukset voidaan joskus purkaa ja korkosuoja poistaa tmv., ei kiinnosta. Yhtä hyvin voi tulla sota ja pitää lähteä kokonaan pois tai jään kotini edessä auton alle ja makaan sairaalassa vihanneksena. Kaikkea voi tapahtua, mutta nyt juuri asiakas B saakin maksaa mun sähkön, koska minä maksoin B:n sähkön aiemmin.

Minulla on vielä voimassa EKO-sertifioidun sähkön sopimus. Se on nyt tietenkin halpa. Mutta ottaessa "kallis". Ja tietenkin naurun aihe koska sähkö ei tiedä olevansa jotakin.

Mutta silti tuokin oli pieni peliliike ja kuluttajan ääni sille, että mikä tilanne nyt sähkömarkkinoilla vallitsee ei olisi toteutunut. (irtautumista fossiilisista pitää sparrata. Suomessa riittää uusiutuvaa metsää energialähteeksi). Joten en koe kyllä pienintäkään omantunnontuskaa jatkaa säästäväistä energiankäyttöä ja maksaa siitä määräajan kohtuullisesti.

Vierailija
502/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanska veti sähköveron nollaan. Suomi laski alvia 10%.

Sillä lailla. V*ttu tätä maata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun pitää olla sata neliötä per nuppi että mahtuu kääntymään. Omakotitalossa on niiiiiin ihanaa ja kerrostalot sellaisia kopperoita joissa ei voi kukaan elää. Johan ne lapset traumatisoituu jos kuulee elämisen ääntä.

Jokos on ensimmäiset vastikekorotukset/vuokrankorotusilmoitukset tulleet? Itse laitoin parin sadan korotuksia juuri menemään.

:)

Meille tuli määräaikainen ylimääräinen vastike. Kerrytetään rahaa ennen isoa hankintaa, jottei tarvitse lainaa ottaa sitä varten. Mitähän irvailtavaa siinäkin on..?

Vierailija
504/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää kertoo sen entisen sähkölaskun kymmenellä

Osaatteko lukea sitä laskua ollenkaan?

Miten täällä voi olla näin uskomattoman typeriä ihmisiä?

Kaiken muun maksun osuus pienenee olemattomiin, kun sen ENERGIAN osuus nousee satoja prosentteja! Tai nyt sopimuksen tekevillä jopa tuhat!

Vieläkö jaksat jankata tuota. Jos lähtötilanteeksi otetaan totuttu sähköenergian huokea hinta niin uutisoitujen energian hinnannousujen vaikutus jaetaan kahdella ja saadaan kokonaiskustannusten nousu."

"Jopa tuhat". Tarkoittaa siis, että kokonaiskustannus kasvaa noin viisinkertaiseksi.

Laskenta toki muuttuu rajusti jos vuoden päästä taas sähköenergian hinta moninkertaistuu. Tällöin kokonaiskustannuksen nousu lähestyy voimakkaasti tuota monikertaa.

Vierailija
505/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö ap. Sähkönsiirto ei tod. ole 7 kertainen kellään...ei nyt ihan ap meni läpi itkusi

Sähkönsiirto on eri asia kuin kulutettu sähkö

Lasku , kulutettu sähkö + sähkönsiirto. Siirto on nyt halvin osa siitä laskusta

Vierailija
506/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun pitää olla sata neliötä per nuppi että mahtuu kääntymään. Omakotitalossa on niiiiiin ihanaa ja kerrostalot sellaisia kopperoita joissa ei voi kukaan elää. Johan ne lapset traumatisoituu jos kuulee elämisen ääntä.

Jokos on ensimmäiset vastikekorotukset/vuokrankorotusilmoitukset tulleet? Itse laitoin parin sadan korotuksia juuri menemään.

Vain onneton lökäpöksy tissiposki iloitsee muiden vastoinkäymisistä, pthyi.

Aijaa. Mä kun luin tätä ketjua ja parasta viihdettä tuntui olevan OKT asujien kriisi.

Vierailija
507/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö ap. Sähkönsiirto ei tod. ole 7 kertainen kellään...ei nyt ihan ap meni läpi itkusi

Sähkönsiirto on eri asia kuin kulutettu sähkö

Lasku , kulutettu sähkö + sähkönsiirto. Siirto on nyt halvin osa siitä laskusta

Tismalleen. Voi luoja että nämä ihmiset täällä ovat yksinkertaisia.

Vierailija
508/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sähkölasku ennen 6€/kk+sähkön siirto. Nyt oli ensin 35€ ja sitten 42€. Joo on pörssisähkö ja olen vähentänyt sähkön käyttöä mutta silti nousi monin kertaiseksi. Kerrostalossa asutaan, 2 lasta ja 1 aikuinen. Onneksi nyt näyttää pörssisähkö halventuneen reippaasti elokuulta

Kännattaa käyttä yöllä sähköä, silloin halpaa. Minulla on maltillinen lasku ollut, kun käytän yöaikaan pääosan tarvitsemastani virrasta

Vierailija
509/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken muun maksun osuus pienenee olemattomiin, kun sen ENERGIAN osuus nousee satoja prosentteja! Tai nyt sopimuksen tekevillä jopa tuhat!

Vieläkö jaksat jankata tuota. Jos lähtötilanteeksi otetaan totuttu sähköenergian huokea hinta niin uutisoitujen energian hinnannousujen vaikutus jaetaan kahdella ja saadaan kokonaiskustannusten nousu."

"Jopa tuhat". Tarkoittaa siis, että kokonaiskustannus kasvaa noin viisinkertaiseksi.

Laskenta toki muuttuu rajusti jos vuoden päästä taas sähköenergian hinta moninkertaistuu. Tällöin kokonaiskustannuksen nousu lähestyy voimakkaasti tuota monikertaa.

ET voi olla noin puupää.

Se siirtomaksu on muutamia senttejä. Se ei ole enää yhtään mitään tuossa summassa.

Et sinä nyt voi enää mitään 50/50 laskea, kun meilläkin on 1/450 tuo suhde, vaikka sopimus tehtiin elokuussa!

Vierailija
510/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä tyhmää kuin ostaa sähkölämmitteinen talo Suomessa, on muuttaa yksityisen omistamaan vuokra- asuntoon. Minä asun varallisuusrajoitetussa asunnossa jonka omistaa kaupunki. Isoja korotuksia ei voi tulla toki isompi kuin tänä vuonna vuonna tulossa saatiin jo tiedote viime viikolla. Enpä sanoisi että huolettaa 20 e kk enemmän kuin normaali korotus olisi ollut.

Vierailija
511/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli 6000 e lasku. Millä maksan kun ei tätä 500 neliön asuntoa voi lämmittämättä jättää? Uima- allasta on pakko lämmittää,samoin isännän verstasta ja autotallissa on avoauto. Sijoituksia ja säästöjä on mutta en halua niitä käyttää sähkölaskuun.

Vierailija
512/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ET voi olla noin puupää.

Se siirtomaksu on muutamia senttejä. Se ei ole enää yhtään mitään tuossa summassa.

Et sinä nyt voi enää mitään 50/50 laskea, kun meilläkin on 1/450 tuo suhde, vaikka sopimus tehtiin elokuussa!

Elokuu mahtuu kyllä tähän poikkeusajan laskentaan. Höpönassu!

Vierailija
513/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla 200€/kk lasku? Minulla on yksin asuvana ollut noin 5€/kk. Oletteko 40 hengen perhe?

Säälittävää provosointia. Mullakin oli sähkölasku nyt syyskuussa 9,9€ 90neliön rivarissa. Silti ymmärrän että muilla se voi olla jotain aivan muuta

Vierailija
514/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energian hinta keulii hurjasti. Toivottavasti ei ole kenelläkään jäljellä asuntolainaa. Korot nousee myös kovaa vauhtia. Ruokaakaan ei ole tavallisella palkansaajalla pian varaa ostaa. Tässä putoaa pohjaan suuri joukko suomalaisia. Asuntoja on kohta myynnissä halvalla, kun menevät pakkomyyntiin. Varakkaat saavat kahmittua keskiluokan omaisuuden pilkkahintaan.

Ei välttämättä käy niin. Ja jos käykin, niin ei olisi ensimmäinen kerta Suomen historiassa. Sitä paitsi, voihan se omaisuuden uusjako mennä niinkin, että toiset keskiluokkaiset tai alemman keskiluokan ihmiset, joilla onkin varallisuutta siellä kerrostaloasunnoissa, ostavat ne omakotitalot.

Omakotitaloasujat muuttavat kerrostaloihin, ja nyt kerrostaloissa asuvat muuttavat omakotitaloihin.

Hyvähän se olisi, tavallaan, kun täälläkin on välillä kovaa kiistaa okt- ja kerrostaloasujien välillä. Vaihtuisi osat, niin sitten kirjaimellisesti oltaisiin toisten kengissä ja saataisiin uutta näkymää aiemmin faktoina pitämiinsä asioihin.

Olet vähän h*lvetin typerä. Sori.

Kiitos, kun pyysit anteeksi sitä, että haukut toista ihmistä. Vielä jos kertoisit minulle ja muille, miksi ja millä perusteilla olen "vähän h*vetin typerä". Kiinnostaisi tietää. Ei tuollaisilla haukkuheitoilla täälläkään mitään tee. Jos väittää jotain, pitää olla perustelut.

Vierailija
515/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lainkaan tajua tätä "logiikkaa", jonka mukaan se että sähköyhtiö nostaa hintoja on muiden asiakkaiden vika. 🥱

Väännänkö rautalangasta?

Asiakas A uusi/teki sopimuksen viime vuonna.

Asiakas B nyt.

Sähköyhtiön kulut ovat kasvaneet niin paljon, että se menee konkurssiin ellei hintoja nosteta.

Asiakas A saa mennä täysin nykyisiin reaaliarvoihin sopimattomalla sopimuksella, koska force majeureen ei ole vedottu (onkin muuten hyvä kysymys, että miksi näin ei ole tehty...)

Asiakas B saa satojen tai jopa tuhannen prosentin korotuksen, jotta asiakas A saa pitää täysin älyttömillä hinnoilla tehdyn sopimuksensa myös jatkossa

Eli siis käytännössä asiakas B maksaa asiakkaan A sähköt, jotta sähköyhtiö ei joudu laukaisemaan force majeure klausaalia asiakkaan A kohdalla. Joku voisi kutsua tätä kohtuuttomaksi (varsinkin oligopolin ollessa kyseessä), me, me kutsumme sitä suomalaiseksi bisnekseksi.

Hallitus olisi voinut ratkaista tämän energiakriisin, esimerkiksi estämällä energiafirmojen sopimusten purkuehtojen muutokset, mutta ei. Ei me keritä. Me tanssitaan ja lauletaan.

Ja kyllä, vxtuttaa kuin pientä oravaa.

Olet jollain tapaa oikeilla jäljillä, vaikka mikään kommenttissasi ei avaakaan syytä sille, miksi sähköyhtiön kulut on nousseet.

Se mikä kirjoituksessasi ärsyttää ja monissa muissakin, että ikään kuin syyllistetään niitä (meitä), joilla on nyt edullinen määräaikainen sähkösopimus (käytännössä asiakas B maksaa asiakkaan A sähköt). Mulla on itselläni nyt ensi kesään asti voimassa oleva määräaikainen sopimus, joka on nykyhinnoilla hyvin edullinen. Kun tein sopimuksen noin 1,5 vuotta sitten, se ei suinkaan ollut halvin mahdollinen, vaan sillä hetkellä pisin, minkä määräaikaisena sain. Kuulin aika monta kommenttia, naureskelua ja kauhistelua siitä, miten olen haksahtanut tuollaiseen, kun halvemmallakin olis saanut. Minä siis maksoin alun alkaen siitä, että sain edes hetkeksi "lisäturvaa" pakolliseen kuluun. Aivan samoin, kun olen maksanut muutaman kympin/kk enemmän asuntolainaa, jotta sain siihen ottohetkellä edullisen korkosuojan, eikä tarvitse nyt panikoida korkojen nousua.

Ja ei tarvi tulla kertomaan, että määräaikaisetkin sopimukset voidaan joskus purkaa ja korkosuoja poistaa tmv., ei kiinnosta. Yhtä hyvin voi tulla sota ja pitää lähteä kokonaan pois tai jään kotini edessä auton alle ja makaan sairaalassa vihanneksena. Kaikkea voi tapahtua, mutta nyt juuri asiakas B saakin maksaa mun sähkön, koska minä maksoin B:n sähkön aiemmin.

Minulla on vielä voimassa EKO-sertifioidun sähkön sopimus. Se on nyt tietenkin halpa. Mutta ottaessa "kallis". Ja tietenkin naurun aihe koska sähkö ei tiedä olevansa jotakin.

Mutta silti tuokin oli pieni peliliike ja kuluttajan ääni sille, että mikä tilanne nyt sähkömarkkinoilla vallitsee ei olisi toteutunut. (irtautumista fossiilisista pitää sparrata. Suomessa riittää uusiutuvaa metsää energialähteeksi). Joten en koe kyllä pienintäkään omantunnontuskaa jatkaa säästäväistä energiankäyttöä ja maksaa siitä määräajan kohtuullisesti.

Järjen ääni täällä. Hyvä! Ne vähemmän fiksut ja laiskat ihmiset täällä vaan huutelee ja valittaa.

Vierailija
516/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasku kylläkin koostuu

-perusmaksusta

-energian kulutuksesta

-veroista

Sähkönsiirtolasku

-perusmaksusta

-siirron määrästä

-veroista

Vierailija
517/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin että kun useimmilla on vielä yli vuodenkin voimassa määräaikainen 4-7 snt/kwh sähkösopimus, tuottavat nämä sähköyhtiöille tappiota. Sen vuoksi uudet sopimukset on tehtävä korkeahintaisiksi, jottei sähköyhtiö jää miinukselle. Kalliin sopimuksen tehneet sois maksavat naapurin halvan sopimuksen sähköistä suurimman osan. On älytöntä että naapuri voi estoitta juoksuttaa kuumaa vettä, pitää korkeaa sisälämpötilaa ja vaikkapa pihan lumensulatusta, kun itse kärvistelee viileissä suihkuissa ja pitää osaa huoneista kylmillään. Kaikki vain sen sattuman vuoksi milloin kunkin määräaikainen sähkösopimus sattuu olemaan otettu! Suomalaiset eivät valita, enintään puristavat nyrkkiä taskussa. Miten olisi määräaikainen bensasopimus? Vieressä tankattaisiun euron bensaa ja itse kymmenen euron bensaa, kun oma sopimushinta sattui pompsahtamaan. Entä syötävän energian kohdalla. Meidän perheellä vielä ensi talven yli halpa sopimus ostaa kaupasta ruokaa, mutta naapuri lapsineen taitaa kuolla nälkään kun heillä tuli sopimuksen uusiminen eteen. Älytön systeemi.

Kaikki elämässä on sattumaa. Osa liittyy omiin valintoihin toki, esim. missä ja miten haluaa asua ja ajaako sitä (bensa)autoa. Joillakin ylipäänsä on käynyt elämässä ihan pirun hyvä tuuri, ja joku toinen on saanut ihan lapsuudenperhettä myöten tosi paskat kortit.

Miten tämä tuntuu tulevan yllätyksenä suurimmalle osalle porukasta vasta nyt, kun se sattuma niinkin pienestä asiasta kuin sähkösopimuksen malli ja laadinta-aika asettaa oman itsen huonompaan asemaan kuin naapuri? Onko tilanne se, että tämä on ensimmäinen kerta kun sattuma on kohdellut huonosti ihmistä? Jos on, niin joku voisi sanoa, että oli jo aikakin nähdä, millainen tämä maailma on.

Me nimenomaan ostettiin kaukolämmöllä lämpiävä asunto ajat sitten. Peruste: sähkölämmitys saattaa tulla liian kalliiksi.

Ja tajusitte tämän 80-luvulla, 90-luvulla, 00-luvulla, koska? Ja entäpä ne kohteet, joihin kaukolämpöä ei ole saatavilla? Sähkölämmitteisiä asuntoja on valtava määrä - omakotitaloja ja as oy -muotoisia - myös kehäkolmosen sisäpuolella. 

10 vuotta sitten. Asutaan isossa kaupungissa, jolloin asunnoissa on valinnanvaraa. Ei myöskään väenvängällä ostettu isoa omakotitaloa kehyskunnasta, jolloin olisi pitänyt hankkia toinen auto. Miksi: koska ollaan pieni-ja keskituloinen pariskunta, jolla on muistissa omasta lapsuudesta 90-luvun lama. Budjetissa pitää olla varaa korkojen ym. nousulle

Ei tällä ole mitään tekemistä korkojen nousujen kanssa. Koittakaa nyt perkele ymmärtää.

TÄMÄ on täysin poikkeuksellinen tilanne. Olemme käytännössä energiasodassa, johon -valtiomme ei ollut varautunut millään tavalla-.

Seuraava pommi odottaa tämän ja edellisen hallituksen miljardilainojen korkojen kosahtaessa valtion päälle. Siinähän ihailette poliitikkojen instakuvia, kun rahaa ei ole edes nettiin. Jos sitä sähköä edes on olemassa.

Kyllä valtiomme on varautunut tähän. Tätä tilannetta on rakennettu. Ei nyt unohdeta, että sekä Marin, Orpo, Saarikko ja Niinistö ovat jokainen WEF:n leivissä. Ja tämä tilanne on WEF:n toivoma tilanne. Että kiitti v***sti vaan teille maanpetturiluuserit siitä, että jalkautatte tänne sairasta ideologiaanne. 

Vierailija
518/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi kulttuurin murros vaikuttaisi kuitenkin väistämättömältä. Sähkön hinnan heilahtelu tullee olemaan vallitseva asiantila. Ja erilaiset palvelut ja tuotteet tekevät siitä aina vain tiedostetumman sekä sopeuttavamman.

Tällöin yhä usemman kannattaa ajatella sähkökustannus, vaikka perustuukin sopimuksiin ja on kiinteän kustannuksen luonteinen sillä tavoin (kuten vakuutus tai kiinteistövero), muuttuviksi kustannuksiksi kuten auton polttoainekustannukset tai päivittäistavarat ylipäätään. Tämä olisi valtava muutos kaikille (meille) jotka budjetoimme ja seuraamme tiiviisti kotitaloutemme taloudellista tulosta.

Vierailija
519/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 2000e/kk.

Vierailija
520/1164 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempi kulttuurin murros vaikuttaisi kuitenkin väistämättömältä. Sähkön hinnan heilahtelu tullee olemaan vallitseva asiantila. Ja erilaiset palvelut ja tuotteet tekevät siitä aina vain tiedostetumman sekä sopeuttavamman.

Tällöin yhä usemman kannattaa ajatella sähkökustannus, vaikka perustuukin sopimuksiin ja on kiinteän kustannuksen luonteinen sillä tavoin (kuten vakuutus tai kiinteistövero), muuttuviksi kustannuksiksi kuten auton polttoainekustannukset tai päivittäistavarat ylipäätään. Tämä olisi valtava muutos kaikille (meille) jotka budjetoimme ja seuraamme tiiviisti kotitaloutemme taloudellista tulosta.

Eiköhän jokainen, jonka kodin perustoiminnot pohjautuu sähkölle, ole jo tähänkin mennessä mieltänyt sen muuttuvaksi eikä kiinteäksi kuluksi. Kesällä sähkölasku on muutaman kympin ja talvella pari sataa. Siis tähän asti. Nyt se on sitten tyyliin kesällä satanen ja talvella tonni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme