Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun sämpylät ei onnistu

Vierailija
25.09.2022 |

Menee hermo. Mä osaan tehdä hyviä pullia ja hienoja kakkuja vaikka kuinka monimutkaisilla resepteillä.

Kuitenkin aina sämpylöistä tulee ihan paskoja. On ne syötäviä, muttei parhaita mahdollisia.
Nyt on uunissa uusi yritys.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne epäonnistuu?

Vierailija
2/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sitkeitä ja huonosti nousseita.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas saan aina sämpylät onnistumaan mutta kaikki muu menee pilalle :D

Vierailija
4/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile juurella. Ja öljyn sijaan käytä voita. Ja sama kuin pullassa, ei liikaa jauhoja. Voitele vedellä ennen uuniin laittamista. 

Vierailija
5/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin

4

Vierailija
6/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmaan jokin karma. Saa vain jommankummaan lahjan 😂.

Vierailija
7/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Sitkeys tulee vaivaamisesta ja hiiva vaatii vähän sokeria toimiakseen. 

Vierailija
8/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät hiivaleipäjauhoja tai moniviljoja, taikina vaatii kohottamiseen hitusen lämpimämmän ja aidosti vedottoman paikan. Tiraus sokeria tai hunajaa voisi helpottaa myös.

Sitko on hyvä asia, olet luonut sitkon hyvällä vaivaamisella. Mutta kunnon kohottaminen tekee sämpylöistä ilmavia.

Vierailija
9/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miten ne teet. Käytätkö esim todella paljon erilaisia siemeniä, raasteita, jyviä yms. Teetkö valmiista sämpyläjauhosekoituksista, niillä minusta onnistuu parhaiten. Ja on tosiaan hyvä tehdä ensi alkuun taikinaraski.

Helpoiten onnistuu kun tekee pelkästä tai pääosin vehnäjauhosta, mutta itse en oikein pidä suurena saavutuksena sellaisia sämpylöitä, enkä halua syödä liikaa valkoista vehnää.

Vierailija
10/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt uunissa on Valion reseptillä tehty yritys. Maitoa, oikeaa voita, kaurahiutaleita ja jauhoja.

AP

Vierailija
11/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pikajuurella. Lisää vähän siirappia/hunajaa/sokeria taikinaan, niin hiiva saa ruokaa kohottaa huolella. Vaivaa niin, että tulee hyvä sitko. Jätä taikina pehmoiseksi, eli älä lisää liikaa jauhoja. Jos laitat paljon muita viljoja kuin vehnää, tai paljon täysjyvää, tulee luonnollisesti kiinteämpää kuin vehnäpullista. Kohota ja pitkään. Itse en suosittele voitelemaan, silloin pehmeäksi kohonneilla sämpylöillä (joissa löysähkö taikina), on tapana lässähtää.

Paljon olen leipää paistanut ja niissä ihan hyvin onnistunut, samoin muissa leivoksissa, mutta sämpylöissä on itselläkin vaihtelevia lopputuloksia. Onhan ne hyviä ja kuohkeita tuoreena, mutta se, millaisia ovat seuraavana päivänä (kivikovia tai jämäköitä möykkyjä vai edelleen pehmoisia?), on se mikä merkitsee siinä onnistuivatko.

Joskus käy tosin pullillekin sama, että tuoreena hyviä ja pehmeitä ja sitten seuraavana päivänä liian kiinteitä. Tällöin on ollut liikaa jauhoja.

Vierailija
12/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minusta ei kannata hiivamäärää lisäämään, vaan mieluummin käyttää enemmän aikaa. Liika hiiva maistuu usein inhottavasti valmiissa sämpylöissä.

Nesteen lämpötila on aika tärkeä, jollet ole kokenut, voisi se olla hyvä mitata.

Paras lopputulos tulee ajan kanssa, kohtuullisen vähällä hiivamäärällä, ei liian lämpimällä nesteellä riittävällä vaivaamisella ja kohtouksella ja raskilla.

Vierailija
13/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt uunissa on Valion reseptillä tehty yritys. Maitoa, oikeaa voita, kaurahiutaleita ja jauhoja.

AP

JOS vaivaa liikaa ja on liikaa jauhoja, tulee sitkeitä!

herätä hiiva ennenkuin laitat jauhoihin, eli vähän vettä, vähän jauhoja, vähän sokeria ja se siiva, on se mitä vaan, sekoitat ja annat litkun hiukan kuplia ennekuin laitat jauhojen sekaan.

Jos haluat rapsakkaa pintaa, laita vesikuppi uuniin ja uunista tulon jälkeen älä peitä...

Vierailija
14/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miten ne teet. Käytätkö esim todella paljon erilaisia siemeniä, raasteita, jyviä yms. Teetkö valmiista sämpyläjauhosekoituksista, niillä minusta onnistuu parhaiten. Ja on tosiaan hyvä tehdä ensi alkuun taikinaraski.

Helpoiten onnistuu kun tekee pelkästä tai pääosin vehnäjauhosta, mutta itse en oikein pidä suurena saavutuksena sellaisia sämpylöitä, enkä halua syödä liikaa valkoista vehnää.

Itse tekisin myös juureen mielelläni. Onnistuuko vaalean leipäjuuren aloitus ruisleivästä? Eli juureen tehdyn ruisleivän palan roskiin laittaisi kaurajauhoja? Tyttö ei oikein siedä vehnää, kaura sopii paremmin.

Vierailija
15/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitelu on tosiaan enemmän riski kuin mahdollisuus. Sen sijaan uunin pohjalle voi laittaa vettä paistovaiheessa.

Vierailija
16/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitelu on tosiaan enemmän riski kuin mahdollisuus. Sen sijaan uunin pohjalle voi laittaa vettä paistovaiheessa.

onkohan tuokin sitten kohotuksesta jne. kiinni. Itselläni on sen jälkeen, kun olen alkanut voidella sämpylät, niistä tullut mukavan rapeakuorisia, mistä pidän .

Vierailija
17/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Käytät liikaa jauhoja!

Vierailija
18/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin myös juureen mielelläni. Onnistuuko vaalean leipäjuuren aloitus ruisleivästä? Eli juureen tehdyn ruisleivän palan roskiin laittaisi kaurajauhoja? Tyttö ei oikein siedä vehnää, kaura sopii paremmin.

En osaa sanoa varsinaisesta taikinajuuresta, mutta teen tuon esitaikinan eli raskin. Sekin jo on iso etu leivottaessa leipää.

Juureen leipominen vaatii kai enemmän kokemusta. Joskus yritin tehdä sen juuren, mutta epäonnistui. Liian vaikeaa minusta.

Vierailija
19/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan minusta ei kannata hiivamäärää lisäämään, vaan mieluummin käyttää enemmän aikaa. Liika hiiva maistuu usein inhottavasti valmiissa sämpylöissä.

Nesteen lämpötila on aika tärkeä, jollet ole kokenut, voisi se olla hyvä mitata.

Paras lopputulos tulee ajan kanssa, kohtuullisen vähällä hiivamäärällä, ei liian lämpimällä nesteellä riittävällä vaivaamisella ja kohtouksella ja raskilla.

Mikä on raski?

Vierailija
20/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onkohan tuokin sitten kohotuksesta jne. kiinni. Itselläni on sen jälkeen, kun olen alkanut voidella sämpylät, niistä tullut mukavan rapeakuorisia, mistä pidän .

Toimii myös, jos laittaa vettäuunin pohjalle. Uskon, että voitelu voi toimia, mutta toisaalta se ei ole välttämätön eikä ainakaan ratkaisu, jos ongelma on, että ei kohoa ja jää tiiviiksi.