Saako lapsen tavaroita penkoa/päiväkirjaa lukea, jos on huolissaan?
Olen miettinyt tätä paljon, ja nyt ajattelin kysyä muidenkin mielipiteitä asian tullessa taas mieleen, kun tuossa yhdessä ketjussa sivuttiin aihetta.
Minä olin ennen sitä mieltä, että vanhemmilla ei ole ikinä missään tilanteessa mitään asiaa nuoren laatikoille, kaapeille, kirjeille tai saatikaan päiväkirjoille. Oma äitini kunnioitti nuortenkin yksityisyyttä ja on jälkeenpäinkin puhunut, ettei koskaan lukenut tai tutkinut mitään juttujamme. Minä olin ns. kunnollinen nuori, eikä mitään salattavaa olisi ollutkaan (no ehkä en olisi halunnut äidin löytävän tupakka-askeja laatikostani kun silloin tällöin polttelin), mutta olisi tuntunut tosi nöyryyttävältä, jos olisin saanut tietää, että äiti olisi esim. päiväkirjastani lukenut jotain ihastumisjuttuja...
Olen kuitenkin alkanut ajattelemaan asiaa uudesta näkökulmasta, kun lähipiirissä on ollut tapauksia, joissa nuoren tavaroiden penkominen olisi pelastanut tämän nuoren joutumasta paljon syvemmälle ongelmiin. Jos huomaa jotain outoa nuoren käytöksessä, eikä nuori suostu puhumaan asioistaan, onko se väärin, että kurkkaa salaa reppuun tai pöydänlaatikkoon? Huumeidenkäytön, peliriippuvuuden, syömishäiriön tms. voi monesti huomata nopeasti tavaroita katsomalla, ja asiaan voi puuttua ajoissa.
Päiväkirjan lukeminen tuntuu pahimmalta, enkä itse ainakaan pystyisi sitä tehdä... Mutta jos päiväkirjaan vilkaiseminen pelaistaisi nuoren pahoilta ongelmilta, olisiko se oikein? Täytyy muistaa, että useimmat teinit eivät oma-aloitteisesti tule vanhemmilleen puhumaan ongelmistaan, eivätkä ne välttämättä tule ilmi ennen kuin on liian myöhäistä auttaa tilannetta.
Kommentit (27)
ja vain silloin jos todellakin on huolissaan lapsestaan.
Varmaan moni vastaaja on vastauksista päätellen vielä autuaan tietämätön millasta elämä murkkuikäisen kanssa voi olla:(
t.kahden murkun äiti
ja kirjoitin siihen minkä takia minun mielestäni isällä oli toinen nainen.
Toinen nainen sillä oli. äiti sai vasta myohemmin sen selville.
Onneksi ei minun kautta sitä saanut tietää. Se olisi ollut kamala taakka lapselle.
Ja saisi lukea minunkin päiväkirjaani, jos sellaista pitäisin!
Nyt kuitenkin näitä viestejä luettuana vaihdan kantaani, että jos epäilee rikosta tai lapsen henki on vaarassa, niin sitten saa päiväkirjaa lukea.
Kaikki on sallittua sodassa ja rakkaudessa. Ja mikä olisikaan suurempi rakkaus kuin rakkaus omaa lasta kohtaan? Jos epäilee lapsen olevan ongelmissa ja tarvitsevan apua, saa käyttää tällaisiakin keinoja.
Mitä tahansa on tehtävä, että ongelmainen lapsi saa apua!
Itse toivon, että minun päiväkirjaani olisi silloin aikanaan joku lukenut ja toimittanut terapiaan.
Muussa tapauksessa ei koskaan. Se on todella todella pahasti tehty ja rikkoo luottamuksen. Itse en anna koskaan omalle äidilleni anteeksi sitä. En pidä nykyään päiväkirjaa siitä syystä, että en voi luottaa keneenkään. Olisi varmaan hyvä pitää, toimisi terapiana.