Miten nyky-parikymppisten eli Z-sukupolven kanssa tulee toimeen?
Töissä olen huomannut, että kaikki pitäs voida tehdä omalla tavallaan eikä niin kuin pyydetään ja mitään ei oikeen sais vaatia, ettei tule kilareita tai mennä sirpaleiksi. Sitten olen vapaa-ajallakin huomannut, että ollaan ihan tavattoman herkkiä. Pienikin ystävällinen huomautus, niin ollaan ihan kantapäillään, että joku kehtaa jostain asiasta jotain sanoa.
Tuntuu siltä, että en halua enkä uskalla olla missään tekemisissä näiden kanssa.
Kommentit (27)
Minusta nykynuoret ovat fiksuja ja mukavia. Ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia.
N45
Nuoret ovat sorrettu vähemmistö siinä missä esim. vegaanit ja muunsukupuoliset, joten setämiehillä ja tätinaisilla ei ole mitään oikeutta määritellä sitä, että miten nuoret elävät ja ajattelevat.
Erittäin huonoja kestämään kritiikkiä. Z-sukupolvi on kuitenkin erittäin huonokäytöksistä, suorastaan hyppii silmille. Kun joku vihdoin kehottaa käyttäytymään asiallisesti töissä, he jäävät saikulle ja hakeutuvat terapiaan
Vierailija kirjoitti:
Minusta nykynuoret ovat fiksuja ja mukavia. Ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia.
N45
Ovat fiksuja ja mukavia niin kauan kun ei tule mitään sanottavaa ja toimivat kuten pitää. Ongelmia tulee siinä kohtaa, kun heitä pitäisi johtaa tai jostain pitää huomauttaa. Toki ei pitäisi yleistää. Osa varmaan pystyy ottamaan palautetta vastaan ja korjaamaan toimintaansa, mutta yllättävän monet ei pysty. Kovin ystävällisesti saatetaan hymyillä ja jutella, mutta mikään ei toiminnassa muutu. Tai sitten mennään rikki ja tulee itkupotkuraivarit.
Meillä oli töissä harjoittelijana gen z mies tai ennemminkin poika ja tosi hyvin tuli toimeen kaikkien kanssa, niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin.
No varaudu jotenkin ennakkoluuloisesti ja pidä oletuksia siittä millasia ne on, niin silloin ainakin menee hankalasti.
Miksi ap koet, että sinun pitäisi saada huomautella asioista? Etenkin vapaa-aikana?
Meidän taloyhtiöön on muuttanut viime vuosina useampaankin asuntoon. Ei mitään hillintää asumisen äänissä. Ovet paukkuu ja kaikki kilisee ja koliseen naapuriin asti. Puhuminen on yhtä huutamista, mikä kuuluu myös naapuriin. Pari kertaa olen ystävällisesti kertonut, että voisiko toimia yhtään hiljaisemmin. Mikään ei muutu.
Ei mulla ole ongelmaa ainakaan omien tuon ikäisten lasten kanssa. Ihan normisti pystyy olemaan, he myös opiskelevat ja ovat olleet töissä ilman ongelmia.
No vaikein ihmisryhmä on edelleen ne 45-55 menopaussipirkot jotka ajattelee olevansa nuorempien pomottajia. Parikymppisen kimppuun ei käy, mutta 30v hyvin etenevä nainen käy kateeksi.
Z-sukupolvi??!!! Ei kai niitä voi kutsua tuolla Putlerin pilaamalla Z-kirjaimella?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap koet, että sinun pitäisi saada huomautella asioista? Etenkin vapaa-aikana?
No juuri tämä ajatus. Kun jostain ihmeen syystä koetaan, että kaikki huomauttaminen on jotain loukkaamista. Jos jättävät kurat taloyhtiön eteiseen, aulan pesupiste lainehtii heidän jälkeensä, metelöivät asunnossaan jne. Ihan asiallisista tämmösistä on huomauttaa, mutta tuloksia on kaksi. Joko hymyillään, mutta mikään ei muutu. Tai sitten kiukutellaan, että miten joku kehtaa huomauttaa jostain.
Normaali ihminen ymmärtää, että nyt olen kenties tehnyt jotain huonosti ja pitäs ehkä vähän miettiä miten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Z-sukupolvi??!!! Ei kai niitä voi kutsua tuolla Putlerin pilaamalla Z-kirjaimella?
Sehän on just sopiva kun sattuivat tähän aikaan olemaan aikuistumassa niin nimitys kertoo aikakaudesta. Vähän kuten milleniaalit vuosituhanteen vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Aina joskus kaikki meistä tekee jotain hölmöä, mitä ei itse huomaa. Kritiikkiä pitää kestää ja ymmärtää tarkastella omaa käyttäytymistään, jos se aiheuttaa häiriötä.
Onkohan parikymppisistä mihinkään, varsinkaan työntekoon? Vaikuttavat niin nahjuksilta ja tietämättömiltä, että hirvittää Suomen tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri tämä ajatus. Kun jostain ihmeen syystä koetaan, että kaikki huomauttaminen on jotain loukkaamista. Jos jättävät kurat taloyhtiön eteiseen, aulan pesupiste lainehtii heidän jälkeensä, metelöivät asunnossaan jne. Ihan asiallisista tämmösistä on huomauttaa, mutta tuloksia on kaksi. Joko hymyillään, mutta mikään ei muutu. Tai sitten kiukutellaan, että miten joku kehtaa huomauttaa jostain.
Normaali ihminen ymmärtää, että nyt olen kenties tehnyt jotain huonosti ja pitäs ehkä vähän miettiä miten toimii.
Osaako joku kertoa miten näille pitäisi se kritiikki esittää? Miten Z-skukupolven saa korjaamaan käytöstää esim. edellä mainituissa asioissa, jos nätisti huomauttaminen ei tehoa?
Yksi ongelman juuri on, että näillä ei ole enää mitään auktoriteetin kunnioittamista. Mille tahansa viranomaiselle tai pomolle ollaan valmiita sanomaan vastaan, koska _minulla on oikeus_
Jos eivät tee töitä, potkut. Tunnen ainakin yhden, joka halusi omia vapauksia jatkuvasti ja sai potkut.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelman juuri on, että näillä ei ole enää mitään auktoriteetin kunnioittamista. Mille tahansa viranomaiselle tai pomolle ollaan valmiita sanomaan vastaan, koska _minulla on oikeus_
Omia oikeuksiaan saa puolustaa kuitenkin.
Todella hauraita. En oikein jaksa enää tipsutella näiden ympärillä, vaan sanon asiat suoraan. Jotain hyötyä oli vaihdevuosista, niin ei tarvitse olla enää säyseä.