Miten nyky-parikymppisten eli Z-sukupolven kanssa tulee toimeen?
Töissä olen huomannut, että kaikki pitäs voida tehdä omalla tavallaan eikä niin kuin pyydetään ja mitään ei oikeen sais vaatia, ettei tule kilareita tai mennä sirpaleiksi. Sitten olen vapaa-ajallakin huomannut, että ollaan ihan tavattoman herkkiä. Pienikin ystävällinen huomautus, niin ollaan ihan kantapäillään, että joku kehtaa jostain asiasta jotain sanoa.
Tuntuu siltä, että en halua enkä uskalla olla missään tekemisissä näiden kanssa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelman juuri on, että näillä ei ole enää mitään auktoriteetin kunnioittamista. Mille tahansa viranomaiselle tai pomolle ollaan valmiita sanomaan vastaan, koska _minulla on oikeus_
Omia oikeuksiaan saa puolustaa kuitenkin.
Tietenkin saa! Mutta jos käyttäytyy huonosti, niin pitää ymmärtää, että siitä tulee seurauksia tai että pitäs korjata omaa käytöstää. Ei niin, että aletaan möyhkäämään, että minulla on oikeus tehdä mitä haluan eikä kukaan saa mistään huomauttaa tai puuttua.
Mutku niillä on pelkästään oikeuksia. Ja nepsy-diagnoosi.
Somen myötä liian monilla on jäänyt minuuden rajat kehittymättä ja tunteiden itsesäätely huonoa. Ei ymmärretä, missä itse loppuu ja toinen alkaa. Omia tunteita ei osata säädellä, pienikin ongelma on katastrofi (ja siltähän se tuntuu jos tunteiden itsesäätely ei toimi). Omia oikeuksia ajetaan, mutta ei osata ajatella, että muillakin on oikeutensa.
Miten tulee toimeen? En tiedä. Vältän. Valitsen työkavereiksi fiksuimpia ja ennen kaikkea henkisesti tasapainoisimpia. Niitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Somen myötä liian monilla on jäänyt minuuden rajat kehittymättä ja tunteiden itsesäätely huonoa. Ei ymmärretä, missä itse loppuu ja toinen alkaa. Omia tunteita ei osata säädellä, pienikin ongelma on katastrofi (ja siltähän se tuntuu jos tunteiden itsesäätely ei toimi). Omia oikeuksia ajetaan, mutta ei osata ajatella, että muillakin on oikeutensa.
Miten tulee toimeen? En tiedä. Vältän. Valitsen työkavereiksi fiksuimpia ja ennen kaikkea henkisesti tasapainoisimpia. Niitäkin on.
Mun pitää varmaan muuttaa johonkin haja-asutusalueen omakotitaloon ihan vaan näiden takia, vaikka haluisin asua keskustan lähellä kerrostalossa. En kestä näiden jatkuvaa melua, mihin ei mikään kaunis pyyntö tehoa. Ei varmaan mene montaa vuotta, kun näitä on koko talo täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Some! Miten paljon ongelmia pitää syntyä, että voidaan lopettaa tämä ihmiskoe? Meta ja muut jättifirmat käärii hilloa ja kokonainen sukupolvi uhrataan mielenterveyden alttarilla.
Ei some ole syypää. Aina on osoteltu muita kuten rock musiikkia, tietokonepelejä, tvtä, hevi musiikkia... vaikka kaikki tulee sieltä koti kasvatuksesta. Milloin Suomi on valmis puhumaan yh tuomista haitoista lapsen kehitykselle?
Vierailija kirjoitti:
Ei some ole syypää. Aina on osoteltu muita kuten rock musiikkia, tietokonepelejä, tvtä, hevi musiikkia... vaikka kaikki tulee sieltä koti kasvatuksesta. Milloin Suomi on valmis puhumaan yh tuomista haitoista lapsen kehitykselle?
Totta, mutta en näe ongelman olevan vain yh-perheissä. Paljon nähnyt näitä ihan hetero-ydinperheen lapsia, jotka on niin oikeutettuja tekemään mitä haluavat vailla vastuita tai muiden huomiointia. Pahimmillaan ne vanhemmat on ihan samanlaisia ja puolustavat härkäpäisesti hölmöilleitä nuoriaan. Tyrmistyttävää kasvatusta.
Tietenkin saa! Mutta jos käyttäytyy huonosti, niin pitää ymmärtää, että siitä tulee seurauksia tai että pitäs korjata omaa käytöstää. Ei niin, että aletaan möyhkäämään, että minulla on oikeus tehdä mitä haluan eikä kukaan saa mistään huomauttaa tai puuttua.