Mikä on moraalin perusta?
Uskovaiselle moraalin perusta on Jumalan sana. Jumala sanoo mikä on oikein ja mikä väärin. Mikä on jumalattomalle moraalin perusta?
Kommentit (25)
Sen oppii vasta iän myötä. Kun huomaa, että hyvistä päätöksistä seuraa hyvä elämä, oppii valitsemaan aina vaan viisaammin. Elämänviisaus on siis sitä, että osaa ennakoida millaiseksi elämä muuttuu tiettyjen päätösten seurauksena. Itse sanoisin, että se on "universumi" tai "kohtalo" joka palkitsee hyvät päätökset onnellisella elämällä :)
Vierailija kirjoitti:
Sannan sana?
Kertoo toden ja puhuu paskaa?
Höpöhöpö. Kenenkään moraalin perusta ei ole Jumalan sana.
Uskontojen eettiset säännöt ovat sellaisia, jotka nyt muutenkin pitävät yhteisöä kasassa. Niiden perusta on se, että ihminen on laumaeläin ja on lopulta omakin etu ajatella lauman parasta.
Ja kyllä on todella säälittävää, jos ihminen ei esimerkiksi varasta vain siksi, että pelkää joutuvansa helvettiin. Minä en usko Jumalaan tai helvettiin, mutta en silti varasta tai tee tieten tahtoen pahaa. En minä tarvitse mitään mielikuvitusolentoja elääkseni niin kuin ihminen.
Moraalin perustuu evoluution laumaeläimelle muovaamiin toimintamalleihin jotka edistävät hengissä säilymistä ja geenien jatkumista.
Eläimilläkin on puruesteet sosiaalisessa kanssakäymisessä. Vain sairaat yksilöt jättävät niitä noudattamatta ja se johtuu nimenomaan sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ateismista moraali muotoutuu sosiaalisesti yhteisöelämässä. Moraali määräytyy sen mukaan mikä sun yhteisössä on sosiaalisesti ja kulttuurisesti hyväksyttävää käyttäytymistä.
*Ateismissa
Ap miksiköhän kuolleita intiaaneja löytyy juuri uskisten sisäoppilaitosten pihoilta haudattuina?
Iso osa ihmisistä pitää lakia ainakin yhtenä osana moraalin perustaa.
Ja jumala sanoi: Menkää ja tappakaa kaikki, jotka eivät kristinuskoon käänny. "Ihailtavaa" moraalia.
Jos ajattelee puhtaasti luonnon kautta, moraalin perusta on ihmisapinan selviytyminen yhteisössä. Moraali ei ole mikään korkeampi asia, mikä tulee ylhäältäpäin vaan lajisyntyinen tapa selviytyä.
Esimerkiksi toisen lajitoverin surmaaminen syyttä suotta ei auta sinua tai lähipiiriäsi. Ei myöskään varkaan maine.
10 käskyn ajatukset ovat yllättään lajityypillisiä. Jos tarkastelee esimerkiksi alkuperäiskansoja, jotka eivät ole kuulleetkaan moisista ajatuksista, noudattavat useita näitä ajatuksia luonnostaan. Tämä on hienoa asia. Olisi surullista, jos ihminen olisi niin vaarallinen eläin, että se tarvitsisi jonkin uskontolahkon teesit elääkseen "ihmisiksi". Kummasti sitä selvittiin ennen tämän päivän suurimpien uskontojen ilmaantumistakin.
Täällä vauva.fi-palvelussahan sensuurikollektiivi ja moderaattorit pitävät moraalista linjaa yllä. Sananvapaus ja demokratia kukoistavat kuten Iranin moraalipoliisin tai DDR:n Stasin toimintaohjeissa todetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa kahtena viime yönä neljä pom.mia, kaksi kerrostaloa tuhoutunut, myös edellisviikkoina useita taloja pom.mitettu
https://www.verkkouutiset.fi/a/ruotsissa-useita-rajahdyksia-poliisi-tutk...
P t - m e d i a s s a ollut kesällä ja syksyllä uutisia ainakin 15-20 pom.mista kerrostaloissa.
Usein taloja vaurioituu laajalta alalta.
Jos tulijoista ollaan ylpeitä niin MIKSI näistä ei uutisoida kuin aivan viimeisen pakon edessä?
Vasta sitten tulee Pikku-uutinen kun äitiä ja lasta ammutaan leikkipuistossa, kaikki muu salataan!
Vaarallista tukahduttaa kansan mielipide ja valehdella kansalle!
Kerrostaloja rä jäyttelevät nämä jotka ovat muka tulleet turvaa hakemaan!
Sinunki mielestäsi moraalin perusta on kerrostalopommi? OK Hamid.
Vierailija kirjoitti:
Uskontojen eettiset säännöt ovat sellaisia, jotka nyt muutenkin pitävät yhteisöä kasassa. Niiden perusta on se, että ihminen on laumaeläin ja on lopulta omakin etu ajatella lauman parasta.
Ja kyllä on todella säälittävää, jos ihminen ei esimerkiksi varasta vain siksi, että pelkää joutuvansa helvettiin. Minä en usko Jumalaan tai helvettiin, mutta en silti varasta tai tee tieten tahtoen pahaa. En minä tarvitse mitään mielikuvitusolentoja elääkseni niin kuin ihminen.
Samaa mieltä siltä osin, että ihminen tietää luonnostaankin että esim. abortti on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa ihmisistä pitää lakia ainakin yhtenä osana moraalin perustaa.
Eli jos tulisi voimaan laki joka sallii köyhien lasten teurastuksen ruuaksi, olisi se sinulle ok?
Päinvastoin. Laki on muotoutunut noudattamaan yhteisön keskimääräistä moraalin tajua.
Ateisti/jumalaton uskoo olevansa eläin ja näin uskoessaan myös tulee järjettömän eläimen kaltaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä siltä osin, että ihminen tietää luonnostaankin että esim. abortti on väärin.
Sinulta jäi tästä lainausmerkit pois: ..."ihminen"...
Vierailija kirjoitti:
Moraalin perustuu evoluution laumaeläimelle muovaamiin toimintamalleihin jotka edistävät hengissä säilymistä ja geenien jatkumista.
Älä hölötä.
Kenellä tahansa ihmisellä voi olka oma moraali ja eettisyys, huolimatta siitä, millaisessa ympärisitössä on kasvanut.
Edelleen on ja tulee olemaan ihmisyksilöitä, jotka toimivat ja haluavat muidenkin toimivan oikeudenmukaisesti.
Sehän se on kaiken moraalin perusta, oikeudenmukaisuus.
Myös lainsäädännössä.
Eettisyydessä on kaikilla ihmisillä esimerkiksi saada hoitia äkillisiin ja henkeä uhkaaviin sairauksiin, olipa hän sitten minkä värinen tahansa, kurjin kulkuri, pahin rikollinen, paperiton, tai millainen ihmisyksilö tahansa.
Myös uskonnillista apua viime hetkillään, on jokainen hlö oikeuettu saamaan.
Maailmassa toimii onneksi eri järjestöjä, jotka ylläpitävät näitä asioita laajasti. Esimerkkinä vaikkapa: Lääkärit ilman rajoja.
Muitakin tahoja on.
Ihmisen oma sielu, se henkinen minä, lopulta itse päättää, mikä ihminen loppujen lopuksi on.
Myös viimeisillä hetkillään.
Tuollaisia asioita ei voi kukaan muu päättää, eikä käskeä.
Moraali on aina hlökohtainen asia.
Pyrkimys elää sovussa kanssaihmisten ja yhteiskunnan kanssa.
Minusta on vähän pelottava ajatus, että ainoa mikä estää uskonnollisia ihmisiä tekemästä toisille pahaa, on se, että Jumala kieltää. He eivät voi edes käsittää että joku voi omasta halustaan olla olematta paha.
Moraaliin ei tarvita Jumalaa.
Moraali on jokaisen ihmisen oma käsitys pahasta ja hyvästä.
Kuten kaikki tietävät, psykopaateilla ei ole moraalia olemassakaan.
Ei ole siksi, koska heidän mielensä on sairas.
Jolloin he eivät osaa erottaa pahaa ja hyvää.
Psykopaatit nauttivat toisen ihmisen kärsimyksestä.
Etenkin silloin, kun he ovat itse tuon kärsimyksen aiheuttaneet.
Ei nämä tälläiset moraali asiat, ole niin yksinkertaisia ja selkeitä, kuin tyhmemmät ihmiset luulevat.
Ateismista moraali muotoutuu sosiaalisesti yhteisöelämässä. Moraali määräytyy sen mukaan mikä sun yhteisössä on sosiaalisesti ja kulttuurisesti hyväksyttävää käyttäytymistä.