Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen artikkeli kuukautisköyhyydestä

Vierailija
23.09.2022 |

"Venla Jusslin, 23, jakaa kouluilla ilmaisia kuukautissuojia monet nuoret sanovat käyttävänsä vessapaperia, kun suojiin ei ole varaa"

https://yle.fi/uutiset/74-20000281

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähin koululaisilla on ollut rahaa? Vanhempien homma ostaa nuo tytöilleen. Jos ei vanhemmilla ole rahaa, niin tupakka- ja kaljalakko päälle vaan.

Vierailija
2/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo maksaa ihan aikuisillekin naisille. Ja kun aina tulee joku sanomaan, että osta kuukuppi, niin ei sekään kaikille sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkeivät kaikki vanhemmat ymmärrä ostaa tai suostu ostamaan niitä tai niitä ei ole riittävästi.

Vierailija
4/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien ehkäisy on ollut vain naisten/tyttöjen kontolla? Yhtä lailla se mieskin on siinä mukana

Vierailija
5/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei kuukupit sovi, joten käytin aina kertakäyttö siteitä, joita äitini hankki, kunnes tulin aikuiseksi ja hankin pesukoneessa pestävät siteet, ja sen jälkeen ei ole tarvinut niitä enää ostella. Jäi mietittymään linkissä olevassa tekstissä, kuinka sanottiin, että siteiden lisäksi pitäisi ostaa särkylääkkeitä ja muuta. Mitä se muuta on? Itse en käytä särkylääkkeitä, vaan puren hammasta yhteen ja yritän ajatella muita asioita.

Vierailija
6/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähin koululaisilla on ollut rahaa? Vanhempien homma ostaa nuo tytöilleen. Jos ei vanhemmilla ole rahaa, niin tupakka- ja kaljalakko päälle vaan.

Kaikista kusipäisimmät vanhemmat eivät osta vaikka mikä olisi. Meillä alakoulussa kerrottiin kuukautisista ja annettiin esitteitä. Koulukaverin isä oli löytänyt ne ja antanut selkään, siksi ettei tuollaista saa edes suunnitella kun siinä voi tulla paksuksi.

Vierailija
7/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tuo väite, ettei ymmärretä kivuliaiden kuukautisten eli dysmenorrhean olevan tila, josta kuuluu mennä lääkäriin eikä vetää kolmea(?!) buranaa, jotta pystyisi edes harkitsemaan kykenevänsä tekemään jotain. Kyllä tuo itsellä on ollut aina tiedossa ja taisi jo koulun tarjoamassa valistuksessa tulla tuo asia puheeksi. Onko valistuksen taso kärsinyt vai ihmiset tyhmentyneet niin ettei tajua edes lääkäriin mennä lamauttavista kivuista?

Vierailija
8/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ei kuukupit sovi, joten käytin aina kertakäyttö siteitä, joita äitini hankki, kunnes tulin aikuiseksi ja hankin pesukoneessa pestävät siteet, ja sen jälkeen ei ole tarvinut niitä enää ostella. Jäi mietittymään linkissä olevassa tekstissä, kuinka sanottiin, että siteiden lisäksi pitäisi ostaa särkylääkkeitä ja muuta. Mitä se muuta on? Itse en käytä särkylääkkeitä, vaan puren hammasta yhteen ja yritän ajatella muita asioita.

Minulla synnytys oli kivuttomampi kuin kuukautiset. Minulla ei ollut Tens-laitetta rajumpaa kivunlievitystä. Ymmärrän hyvin jos Buranaa jne joutuu syömään lääkärin reseptillä ollakseen toimintakelpoinen. Niin minäkin olen joutunut kun yksi side ei pitänyt housuja kuivina puolta tuntiakaan. Pakkohan siihen oli vedentuloa vähentävä lääkitys saada!

Vierailija
9/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että tilanne on tällä kehitystasolla meillä vielä nykyään.

Luulisi jokaisen aikuisen osaavan suhtautua asiallisesti kuukautisiin ja myös suoda lapselleen kaiken tarvittavan avun, jos tällä on vaikeat kuukautiset.

Ihan kuin olisi lukenut jotain kehittyvän maan uutisia. :(

Vierailija
10/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla synnytys oli kivuttomampi kuin kuukautiset. Minulla ei ollut Tens-laitetta rajumpaa kivunlievitystä. Ymmärrän hyvin jos Buranaa jne joutuu syömään lääkärin reseptillä ollakseen toimintakelpoinen. Niin minäkin olen joutunut kun yksi side ei pitänyt housuja kuivina puolta tuntiakaan. Pakkohan siihen oli vedentuloa vähentävä lääkitys saada!

Kivuliaita kuukautisia hoidetaan hormonivalmisteilla, ei määräämällä hevosannoksia buranaa.

Vierailija
11/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tuo väite, ettei ymmärretä kivuliaiden kuukautisten eli dysmenorrhean olevan tila, josta kuuluu mennä lääkäriin eikä vetää kolmea(?!) buranaa, jotta pystyisi edes harkitsemaan kykenevänsä tekemään jotain. Kyllä tuo itsellä on ollut aina tiedossa ja taisi jo koulun tarjoamassa valistuksessa tulla tuo asia puheeksi. Onko valistuksen taso kärsinyt vai ihmiset tyhmentyneet niin ettei tajua edes lääkäriin mennä lamauttavista kivuista?

Jos kyse on teinistä, niin minusta se on kyllä vanhempien vastuulla.

Ja jos joku nyt ajattelee, että olen avuton pullamössöteini, koska minulla on tällainen mielipide, niin kerron, etten ole. Olen syntynyt 60-luvulla. Välittämisen mallin olen saanut äidiltäni.

Vierailija
12/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisi varmasti monia, jos edes alviin puututtaisiin... Suomessa on Euroopan korkeimpiin kuuluva alv-prosentti kuukautissuojilla. Onhan se vähän ihmeellistä, että leffalippua verotetaan vähemmän kuin kuukautissuojia.

Vierailija
13/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on teinistä, niin minusta se on kyllä vanhempien vastuulla.

Ja jos joku nyt ajattelee, että olen avuton pullamössöteini, koska minulla on tällainen mielipide, niin kerron, etten ole. Olen syntynyt 60-luvulla. Välittämisen mallin olen saanut äidiltäni.

Kyllä kusipäidenkin tyttärillä tulee olla oikeus kuukautissuojiin. Ne ei niille tytöille jauhamalla vanhempien vastuusta ilmesty vaan ne on jaettava näille tytöille esim. koulusta.

Vierailija
14/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksettiin aikoinaan oppikoulumaksut, kirjat, kuljetukset, ruuat, lukion lukukausimaksut, kirjat, ruuat , kuljetukset, ynnä muut. Miksi nyt yhteiskunnan pitää??

Vierailija
15/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksettiin aikoinaan oppikoulumaksut, kirjat, kuljetukset, ruuat, lukion lukukausimaksut, kirjat, ruuat , kuljetukset, ynnä muut. Miksi nyt yhteiskunnan pitää??

Tarkoitat varmaan, että joidenkin vanhemmat maksoivat, mutta monen ei.

Vierailija
16/16 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen, että niillä tytöillä, joiden vanhemmat eivät suhtaudu suopeasti kuukautisiin ja kuukautissuojien ostoon, on korkeampi kynnys hakeutua mihinkään lääkäriinkään yksikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi