Pienessä asunnossa elävän parhaat vinkit
Anna vinkkisi, mitkä ovat sellaisia pienentilan ratkaisuja missä kodissasi olet ylpeä . Erityisesti keittokomeroon.
Mitään " muuta pois" vinkkejä en erityisesti kaipaa, mutta jos niistä koet jotain saavasi niin anna mennä.
Kommentit (26)
Lisää säilytystilaa saa erilaisista koukkuratkaisuista. Esim. mukikoukut, jotka laitetaan hyllyn yläreunaan, jolloin hukkatila tulee käyttöön. On myös erilaisia telineitä, jotka mahdollistavat korkeiden hyllytilojen käytön kokonaisuudessaan.
Sähkökaapin, jääkaapin tai astianpesukoneen ovesta voit tehdä näppärästi muistitaulun. Kiinnität vain magneetilla lappusia tai vaikkapa valokuvia oveen. Ei tarvitse erikseen ostella tauluja.
Kirjoista voit kasata itsellesi yöpöydän. Seisovan työpisteen läppärille saat laittamalla läppärin kirjahyllyyn. Jos tason korkeus on väärä, laita alle muutama kirja.
Kukkatelineessä ei tarvitse säilyttää juuri kukkasia, siinä voi säilyttää kirjoja, voit käyttää sitä nojatuolin vieressä pöytänä tms. Tv-tason sijaan osta iso senkki ja laita tv-ruutu sen päälle. Saat lisää säilytystilaa.
Jos haluaisit ripustaa seinälle taidetta tai valokuvia tms. mutta tilaa ei oikein ole, oletko harkinnut vessan seiniä? Valitse seinä jolle ei todennäköisesti roisku paljon vettä. Saat virikettä istunnon ajaksi.
Kaapithan ovat monesti joko sekaisin täynnä tavaraa tai vajaakäytöllä. Oma vinkkini on ensiksi tietysti siivota kaapit ja hankkiutua turhasta tavarasta eroon.
Toinen vinkkini on ostaa kaappeihin ylimääräisiä lisähyllyjä! Näin saat hyllyt tiheämpään, ja tavaroiden ja vaatteiden lajittelu käy kätevämmin.
Omaan kolmeen kaappiini ostin 2 lisähyllyä kuhunkin ja sain yhteensä 6 hyllyä lisää eli yhden kokonaisen kaapin verran lisätilaa.
Kirjojen vähentämisestä olen eri mieltä. Mulla oli alunperin pari isoa Lundian kirjahyllyä, mutta aina pienempään asuntoon muuttaessa kirjat ja hyllyt vähenivät täälläkin, mikä oli oikein trendikin kymmenisen vuotta sitten. Kun juuri mitään ei ollut jäljellä, aloin kaivata todella monia hävitettyjä kirjojani, ja tajusin ettei niitä oikeasti saa takaisin enää mistään takaisin, kuten valokuvateoksia jotka olin 18vuotiaana ostanut akateemisesta ja selannut niitä 20v. ajan. Ostin juuri yksiööni ekat kolme Lundian hyllyä, kun löydän tikkaat niin ihan sama vaikka olisivat täyskorkeat, enkä ikinä koskaan enää luovu yhdestäkään kirjasta vaan pääsen jonain päivänä laittamaan niitä värijärjestykseen taas ja ihailemaan hyviä teoksia, 30 neiön yksiössä. Jos se kirja piti saada, sen voi myös säilyttää. Lukeminen kannattaa aina, mikä pääsi tuossa konmarituksessa unohtumaan.
Iso peili tuo valoa ja tilan tuntua.
Mulla pienin asunto ollut 19m2, mutta huonekorkeus melkein 4m, joten parvi rakennettiin heti, samoin eteiseen tehtiin ylös kappeja, joihin sai kätevästi esim. matkalaukut ja vaihtuvasti eri sesongin vaatteet. Nyt jos rakennuttaisin parven, niin teettäisin sellaiset portaat, jonka askelmien alla on kaappeja.
Minulla oli myös kellarikomero ja vinttikomero, joten niihinkin sai mukavasti tavaraa säilöön. Vessassa vaihdatin pienpään lavuaariin, jotta sain sinne sellaisen pienen pesukoneen mahtumaan lavuaarin alle ja seinällä oli rättipatteri, jossa pyykit kuivuivat kätevästi.
Tästä olen eri mieltä. Aikaisemmin opiskelijayksiössä ilman sohvaa alkoi jo tympiä, kun kaikki vapaa-aika tuntui tapahtuvan sängyn päällä. Sitten kun yö saapui, niin samassa paikassa vaan, ainoastaan yöpuku ja päiväpeiton poissaolo kertoi muutoksesta.
Sittemmin asuin edelleen yksiössä, mutta muutamaa neliötä suuremmassa, eli sohvakin mahtui. Tuntui kuin olisi tullut yksi huone lisää, ihanaa! :D