Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten välillä tuntuu siltä, että suurin osa ihmisistä on vähän yksinkertaisia?

Vierailija
23.09.2022 |

Onko tämä joku ikäjuttu, nyt kun 40v on lähestymässä, on useamman vuoden ajan ollut tällainen tunne? Meinaa itselläkin järki lähteä kun kuuntelee joidenkin ihmisten juttuja ja seuraa heidän toimintaansa läheltä. Ja tätä tapahtuu kokoajan enenevissä määrin.

Kommentit (413)

Vierailija
381/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet ihmisistä on keskimääräistä yksinkertaisempia.

Höpöhöpö. Ylivoimainen enemmistö on.

Sun matematiikan taito vahvistaa aloituksen väittämää plus sun peukuttajien. Huoh

Eikä edes ymmärrä huumoria. Voi perkl

Vierailija
382/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...käytöstavat. Ne puuttuu nykyään ihmisiltä kokonaan. ... Muita ihmisiä ei osata ottaa huomioon ollenkaan, kuten joku sanoi, kristinuskon tärkein sanoma on unohtunut: tee muille se mitä toivot itsellesikin tehtävän, on unohtunut täysin.

Käytöstavoissa ja erityisesti ns. sivistyneessä käytöksessä on kyse vallasta. Niitä vaatimalla rajataan asiat joista keskustellaan ja mielipiteet, joita on sopivaa esittää.

Tyypillisiä aihepiirejä ovat korkeakulttuuri ja uskonto.

Vittuilu motivoi suomalaista aina, vaikkeivät asiat siitä muuttuisikaan.

Totta. Vaikka olisin kuinka typerä, en ota vastaan keneltäkään määrittelyä näin epämääräisestä asiasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mietin itseäni niin olen kodista missä molemmat vanhemmat duunareita. Tosin varsinkin äitini oli hyvä oppilas. Elämäntilanne oli vaan sellainen, ettei opiskellut enempää. Itse harrastin lapsena paljon. Soitin soittimia, kävin kuviskoulussa ja urheilin. Olin vähän ujo lapsi ja koin monesti olevani jotenkin erilainen kuin muut. Nuoruudessa tämä korostui. Muiden jutut tuntuivat monesti tyhmiltä. Myöhemmin jäin yksin ja alettiin kiusaamaan. Se kaikki muutti paljon elämääni. Jotenkin se ulkopuolisuuden ja erilaisuuden tunne vaan kasvoi. Lukion jälkeen olin jo menettänyt paljon uskoani ihmisiin. Moni kirjoittaa kuinka lukiossa jo näkee "fiksuja" tyyppejä. Se ei tosin oikein näkynyt jos katsoi esim omia lukio vuosia. Ei ollut fiksuutta oikein missään. Ei käytöksessäkään muita kohtaan.

Itse mietin monesti sitä, että nuoruuteni on vaikuttanut elämääni. En viihdy ihmisjoukossa enää tai oikein halua edes tutustua ihmisiin. Joku kirjoitti syrjäytyneistä. Itselik ehkä olen sellainen. Tosin jos pitää jotain termiä käyttää niin olen mieluummin syrjäytetty. Siihen on johtanut nuoruuden kokemukset sekä uupuminen lukion jälkeen. En ole oikein löytänyt paikkaani maailmassa. Jos kaikki olisi mennyt toisin niin voisin olla se yliopisto opiskelija. Nyt sekin haave on vuosia jäljessä, kun meni vuosia siihen kuinka vaan yritin elää jotenkin eteenpäin. Näin mietin sitä olenko tyhmä ihminen jos elän syrjässä yhteiskunnan laitamilla. Minusta moni syrjäytynyt on siinä mielessä viisas, että elää omaa elämäänsä poissa ihmisjoukoista. Niistä, kun ei monesti saa mitään hyvää itselleen. Monella tähän kaikkeen vaikuttaa moni asia. Siinä mielessä, vaikka en todellakaan pidä itseäni minään nerona niin silti uskon tässäkin joukossa olevan monenlaista ihmisiä. Syrjäytynyt ei aina ole se tyhmä ja ikävä ihminen tai muuten esim päihdeongelmainen. Siihen voi johtaa moni asia. Itsekin voin olla muiden silmissä hyvin tavallinen ihminen. Silti elämässäni on monia vaikeuksia ollut.

Samoin joku kirjoitti myös hömppäohjelmien katsomisesta. Itse, kun voin huonommin niin en jaksa katsoa mitään kovin raskasta. Joku ohjelma esim lihavista siskoista on sopivan kevyttä ja voi unohtaa omat ongelmansa hetkeksi. Samoin itse olen empaattinen ihminen ja ymmärrän sen, kun joku kokee vaikeuksia elämässään. Näin ymmärrän sen mikä on esim johtanut siihen, että nämä siskot ovat lihoneet ja minkälainen heidän lapsuutensa on ollut. Tämä siis siskoihin Amy ja Tammy viitaten joiden ohjelmaa olen seurannut.

Ehkä jonkinlainen erakoituminen on myös tapa suojella itseään ja rauhoittaa elämäänsä. Silti pitäisi tietysti pystyä olemaan osa tätä yhteiskuntaa. En kiellä sitä ja itsekin yritän jotenkin päästä eteenpäin. En vaan ole oikein koskaan kokenut sitä, että olisin "hyvä ihminen" missään asiassa. Olen liian ujo, liian hiljainen, outo tai muuten poikkeava. Se ärsyttää jos joku ei ymmärrä erilaisuutta tai haluaa minusta samanlaisen kuin joku muu tai haluaa muuttaa minua. En minäkään vaadi muilta sitä. Tietysti monella on myös hyviä kokemuksia ihmisistä. Silti koen etten oikein pärjää täällä itseni kanssa. En ole sellainen ihminen joka tavallaan kulkee sitä "helppoa tietä". Taisi mennä jo aiheesta ohikin.

Ei minuakaan kiinnosta easy modella kulkevien seura. On muuten ihan hauskaakin seurata kun muut juoksevat kuin marsut jossain juoksupyörässä. Kaikkein hauskinta on se, kun huomaa, että kohta tuo muuten tipahtaa tuolta korkealta niin että mätkähtää.

Olen varmaan aika heikko ja pahakin ihminen, kun nautin siitä, miten ylimielisten ihmisten kulissit romahtavat ja he joutuvat nöyrtymään.

Ihan saa vapaasti alapeukuttaa tätä, en minä välitä.

Itse en taas ole vahingon iloinen. Minusta on vaan kurjaa jos jollakin käy elämässä huonosti. Toisaalta ymmärrän mitä tarkoitat. Itseä on paljon kiusattu joten on vaikeaa sitä antaa anteeksi. En varmaan koskaan pysty siihen. Niin paljon kaikkea ikävää siihen liittyy. Sen vuoksi olen itsekin sen verran itsekäs ihminen, että heille toivoisin ikävyyksiä, että ymmärtäisivät tekonsa. Tuon ekan viestin kirjoittanut.

Minuakin on kiusattu paljon. Koulussa, kotona, töissä ja lähisuhteissa. Helpointa on ollut "antaa anteeksi" koulukiusaajille. Vaikka kaikenlaista kiusaamisen muotoa sai osakseen runsain mitoin, on ollut helpoin unohtaa ja antaa olla niiden, koska ymmärtää, että he olivat vasta lapsia.

Asioita joita ei voi antaa anteeksi, vaikka kuinka yrittäisi, on ne sellaiset, missä aikuinen on kohdellut kaltoin. Tai sellainen ihminen jonka olisi kuulunut auttaa, onkin potkaissut päähän kun olet maassa jo maannut.

Minäkin toivon ihmisille sen takia "opetuksia" elämäänsä, että ymmärtäisivät ja viisastuisivat.

Yksi kuriositeetti tähän vielä. On muuten aika surkeaa ja masentavaa, jos "pääset" keskusteluavun piiriin, mutta se auttaja onkin sinua huomattavasti yksinkertaisempi tapaus.[/quote]

Niin tämä. Valitettavasti aika moni ammatikseen auttava on melko yksinkertainen ja kaavoihinsa kangistunut tapaus. Moni ei ole pohtinut eksistentiaalisia asioita yhtään eikä osaa asettua "marginaali-ihmisen" asemaan. Ihmisille tyrkytetään jopa suoranaisen vastuuttomia neuvoja, kuten esimerkiksi väkivaltaisesta suhteesta selvinneen sinkkunaisen tulisi heti hankkia mies.

Vierailija
384/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mennyt montaa kommenttia, kun ap itse alleviivasi oman yksinkertaisuutensa :D Eli teitä vain on niin paljon, siitä se johtuu. Täytyy olal todella yksinkertainen jos luulee että ihmisen tekee yksinkertaiseksi se mitä hän tv:stä katsoo.

Itse olen kaksinkertainen maisteri, nelikymppinen, ja katson tv:stä kaunarit ja salkkarit.

Mut onhan se vähän tylsää, ettei mitään kehittävää edes ole tarjolla samaan aikaan TV:stä. Oletan että sinulla maisterina on työ, jossa joudut käyttämään aivojasi joskus? Kaikilla ei ole ja silti kaikki vapaa-aika tuijotetaan Tiktokia ja tosi-tv:tä, eikä edes kaivata muuta.

Siksipä osaankin kertoa että se mitä tv:stä katsoo ei korreloi yksinkertaisuuden kanssa.

Se on osa sosiaalisuutta, olla mukana hupina siinä missä muutkin. Tiktokin ja muiden älyvempainten kehittäjiä pidetään varmasti älykkäänä.  Vain asiakkaat ovat "tyhmiä".  Jotkut, sanotaan reilusti että useimmat niistä on tietenkin  arvattavalla tavalla ihmisten vaistoja hyödyntäviä.  Oman tietotason ja ajattelun harrastus vaatii yksinolon sietoa. Persoonakysymyskin siis viettääkö aikaa tiktokissa vai valikoidun kirjan kanssa.

Vierailija
385/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmisiltä puuttuu ihan kokonaan kyky ajatella isommin asioita , ajatella eri näkökulmista asioita, asettua toisen saappaisiin , 90% ihmisistä on ihan elvetin kapea maailmankuva 

se pistää vihaks välillä koska missä näitte ihmisten uteliaisuus on ? mikset halua tietää enemmän ?

mikset halua kehittyä ihmisenä millään tavalla ? 

Lisäisin erillisenä tuohon listaan vielä itseironian: silloin täytyy olla hyvä käsitys itsestä ja muista ja siitä, kuinka itsensä suhteuttaa itsekriittisesti muihin. Unohtamatta huumoria.

Vaikka itse olen aina pennusta lähtien ollut kiinnostunut ns. fiksuista asioista olen sillai kaikella lailla tyhmä että usein koen älykkäiden esiintymisen olevan jotenkin inhimillisesti rajoittunutta.  Tärkeintä on tuhahdella muiden tyhmyydelle. Turhauttaa tietenkin jos yhteistä säveltä ei löydy,  vaikka olisi jonkun verran sosiaalinen. Vaikka suurin osa kansasta ei ole sitä terävintä, olemme luoneet kuitenkin melko hyvän yhteiskunnan?  Kokonaisuus ratkaisee.  Älykäs voi käyttää kykyjään epäviisaasti, esim. manipuloidakseen huonolla tavalla muita.

Melko hyvän yhteiskunnan? Ehkä sekin joskus sitä ollut, mutta minua ainakin surettaa tosi paljon yhteiskunnan nykytila. Niin paljon yksinäisiä ihmisiä, niin monet voivat todella huonosti, kokoajan leikataan kaikesta tärkeästä, esim varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta, lasten psykiatrisista palveluista Nämä asiat tulevat näkymään ja maksamaan vielä moninkertaisesti tulevaisuudessa. Jotenkin niin älytöntä. Ruokakulttuuri, viihdekulttuuri, some, passiiviset ihmiset... Rehellisesti en itse näe paljoa hyvää.

Minä näen tämän yhteiskunnan aika korruptoituneena ja sellaisena, missä valtaa käyttävät väärät ihmiset ja missä joku psykopaatti rikastuu tekemättä mitään, samalla kun lampaat juoksee juoksupyörässä ja määkivät katkerina kaikille niille, ketkä on juoksupyörästä poispotkitut, syrjäytetyt ja sairastetut.

Työtätekevät vihaavat katkerina jotain työkyvytöntä, joka saa 900e/kk tulonsiirtoja.

Koskaan eivät ilmaiset mitään kritiikkiä niitä kohtaan, ketkä saavat 1000 0000 e vuodessa. On muka "ansaittua". Ei mene minun kaaliin, millä perusteella kukaan voi olla niin mahtava, että ansaitsee miljoonan, vain istumalla kokouksissa ja irtisanomalla porukkaa.

Puhut politiikasta, et älystä.  Sinällään tuo tiettyjen ns. älykkäiden yritys kammeta taviksia raiteiltaan herättää epäilyjä.  Sitä on tehty milloin mihinkin suuntaan.  Itse antaisin huomiota nyt  vain ympäristön ja ihmiskunnan onnistuneelle yhteiselolle, ja sen vaatimille teknisille ja moraalisille ratkaisuille.

Vierailija
386/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset rinkionanoivat täällä pönkittäen ja jalustoiden toistensa "älyllisyyttä" samalla pusertaen muun homogeenisen väestönosan (simppelin tavan kansan) omaan kognitiivisesti alentuneeseen kinahmiinsa? Mikä tekee tämän ketjun ihmisistä näinkin epäinhimillisen harhaisia?

Illusorinen superioriteetti -ajatusvinouma selittää ketjun houreellista yksioikoisuutta passelisti! Voittopuolisesti ihmiset ajattelevat olevansa monissa - lähes kaikissa omaa elämäänsä koskevissa asioissa - keskiverron yläpuolellä siis yliarvioivat omia positiivia attribuuttejaan, suorituksiaan ja ajatus- ja toimintamallejaan. Se on alitajuinen keino säästää meidän heikkoja psyykeitä kognitiiviselta dissonanssilta ja sen tuomalta dysforialta (mielen pahoinvoinnilta - euforian antonyymi). Ihmiset ringissä päivittelelevät, miten toottiskoa (debiiliä) väkeä heidän lähipiiristään ja sosiaalisesta todellisuudestaan löytyy, vaikka heidän kognitiivinen kapasiteettinsa liikkuu aivan yhtä verkkaisesti kuin toisilla, ja heidän piintymyksensä puhua alentavasti tästä kollektiivisesta tyhmeliinilaumasta todistaa vallan mainiosti, etteivät he ole yhtään ketään vikkelä-älyisempiä.

Todelliset älyköt, jotka vievät maailmaa eteenpäin, eivät netin likakaivopalstoilla pyöri parjaamassa Putousta tapittavaa tätiänsä tai tarvitse validaatiota omille uskomuksilleen tai luonteenpiirteilleen, mutta yksinkertainen ja houreellinen mieli niin tekee, siksi ketju on täynnä yhdensuuntaisia viestejä vailla krittiikiä. Jos esimerkiksi loogis-matemaattinen päättelykykysi olisi oikeasti keskivertoa lahjakkaampaa, kykenisit minuutissa tai parissa hoksaamaan tämän tehtävän ratkaisun (jos 289 = 884, 462 = 176 ja 375 = 479 paljonko on 692; tehtävä otettu pitkän matematiikan lukuteoria ja todistaminen -kurssin ekstratehtävistä). Kokeile vaikka kynän ja paperin kanssa ja silti et - todennäköisesti - oivalla ratkaisua, mikä on erinomaista realiteettipalautetta sinulle oi' omnipotentti palstaintellektuelli.

Vierailija
387/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et vaan tajua heitä. Ikä tekee sen.

Kyllä minäkin teini-ikäisenä kuvittelin, että vanhemmat ihmiset, varsinkin omat vanhempani, ovat tyhmiä kuin saappaat. Iän karttuessa sitä järkeä kuitenkin on alkanut oikeasti tulemaan minunkin päähäni ja olen tajunnut, että minähän se typerys kakarana olin.

Fakta on se, että järkeä alkaa tulemaan päähän vasta vuosia täysi-ikäistymisen jälkeen. Nuoret eivät vain pysty sitä vajavaisen käsityskykynsä vuoksi ymmärtämään.

388/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miesten on kyllä oltava oudon yksinkertaisia kun eivät osaa esim sitä kauppalistaa lukea. Sitä ei voi kyllä millään muulla selittää kuin tyhmyydellä.

389/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en itseäni ole koskaan älykkäänä tai viisaana pitänyt, mutta tuon esille muutaman asian.

Työyhteisöissä koen toisinaan ulkopuolisuuden tunnetta, kaipaan monesti ns omaa rauhaa. Siksipä teenkin työtä jossa 90% olen yksin.

Olen ollut työelämässä noin 25 vuotta ja osallistunut näinä vuosina yhden kerran pikkujoulujuhliin.

Minulle tulee kiusallinen tunne, ahdistun ja haluan kotiin. Näissä juhlissa tarkoitus on juoda viinaa nopealla tahdilla? Ohjelmanumeroina hääbingo tyyppisiä leikkejä! Itse olisin kaivannut tietovisa tms tyylistä visailua.

Koen epämukavuutta, jos työpaikoilla pidetään yhteisiä kahvi- tai ruokataukoja joissa puhutaan ja kaakatetaan suureen ääneen. Kiusataan työkaveria tai puhutaan muista pahaa.

Keskustelun aiheeksi kun ei tuntunut kelpaavan hyönteiset tai pölyttäjien katoaminen vaan olisi pitänyt puhua Tallinnan matkojen kohokohdista..

En minä erakko ole, minun ajattelumaailmani ei vain sopineet suurimpaan osaan työyhteisöistä, siksi päädyin tekemään nykyistä työtäni jossa päivät vietän aika yksin.

Joo ei kertomasi tee sinusta kyllä yhtään älykkään oloista.

Vierailija
390/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako omaa älykkyysosamäärää mittauttaa? Entä jos onkin keskivertoa tyhmempi 😬

Mittaajalla on valta määrittää. Hiiriä ja rottia voi myös kouluttaa.

Vierailija
391/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko yksinkertainen kysymys.

Vierailija
392/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Mutta miesten on kyllä oltava oudon yksinkertaisia kun eivät osaa esim sitä kauppalistaa lukea. Sitä ei voi kyllä millään muulla selittää kuin tyhmyydellä.

Tai sitten valitset sellaisen miehen jonka äo on vähintään 85 etkä haikaile jännisten perään. Ei pitäisi olla edes sinulle liian vaikeaa, eihän?

Vierailija
393/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Tai sitten valitset sellaisen miehen jonka äo on vähintään 85 etkä haikaile jännisten perään. Ei pitäisi olla edes sinulle liian vaikeaa, eihän?

Ja kalikka kolahtaa..

Vierailija
394/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Ja kalikka kolahtaa..

Eli äo:si on matala, niinkö?

Vierailija
395/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset osaavat olla myös järkeviä, mutta silti yleensä asiat toteutetaan melko yksinkertaisesti. Sosiaaliset kanssakäymisetkin on pitkälti hyvin yksinkertaisia ja noudattavat luonnonlakeja vaikka kuinka siitä yrittettäisiin vääntää jotain sivistyksenkehtoa.

Toisaalta miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkainen? Ei sekään välttämättä kovin älykästä ole.

Olipa hämmentävä kommentti itselleni, jolla on vaikeuksia sosiaalisten tilanteiden kanssa. Ehkä ajattelen liian monimutkaisesti?

Vierailija
396/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kohtaan ihmisiä, joita pidän suhteellisen järkevinä ja älykkäinä, mutta sitten näillä on maailman huonoin huumorintaju. Nauravat typerille asioille. Varsinkin naisten keskuudessa törmää siihen että kaikelle mahdolliselle nauretaan ja se on jotenkin tosi raskasta.

Vierailija
397/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh! Enemmistö tietenkin. Tää oli hauska!

Vierailija
398/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten keskiverto ÄO on 99 ja se on tosi vähän, tuollanen ihminen on jo oikeasti hyvin yksinkertainen, saati sitten ne jotka ovat vielä tuonkin alapuolella.

Miten tuon "tosi vähän" nyt sitten määrittelee. ÄO ei kerro mitään absoluuttisesta älykkyydestä vaan testitulokset on normaalijakautuneita keskiarvolla 100. ÄO 99 on siis aika lailla keskimääräinen ihmisen älykkyys. Ehkä jossakin universumissa on sitten suurempaa älliä...

Vierailija
399/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jonkun viisaaman pitää selittää kuinka tämä on mahdollista : "ylivoimainen enemmistö on keskimääräistä yksinkertaisempia" Ei vaan ymmärrä :)

Ei pitäisi olla mahdollista. Mutta tuo edellinen kommentti toki saa epäilemään, että olisiko sittenkin...

Vierailija
400/413 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ihmiset, jotka loukkaantuvat kun heitä sanotaan tyhmiksi, ovat tyhmiä. Älykkäät tietävät älynsä eikä siten jaksa moisesta letkautuksesta pahastua. 

Mun aviomies on tyhmä, kaikin tavoin. Ja se on pahin rangaistus minulle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän