Raskaana olevan somekäytös
Ystäväni vielä pari vuotta sitten suorastaan vihasi kaikenlaisia raskauteen ja parisuhteeseen liittyviä somepäivityksiä. Masukuvat saivat oksentamaan ja parisuhdehehkutukset ärsyyntymään. Useaan kertaan sanoi, että hän ei ainakaan mitään tällaista tekisi, vaikka olisi samassa tilanteessa.
Kuinka ollakaan, ystäväni tapasi reilu vuosi sitten miehen ja nyt ovat nopealla aikataululla kihlautuneet ja odottavat vauvaa. Ystäväni on nykyään itse somessa tämä edellä mainittujen päivitysten julkaisija ja tykkäilee kovasti muidenkin vastaavanlaisista julkaisuista, seuraa instamammatilejä, jne.
Minua ihmetyttää suuresti tämä radikaali suunnanmuutos. En voi kysyä ystävältäni suoraan asiasta, koska hän on herkkä ottamaan asian kuin asian arvosteluna.
Mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että voivatko esim. hormonit tehdä noin valtaisan mielenmaiseman muutoksen vai mitä?
Toivon asiallisia vastauksia ja jätetään riitelytkin sikseen, please.
Kommentit (26)
Eikö sulla ole koskaan muuttunut mieli minkään suhteen? Ihan normaali osa ihmisyyttä.
No ekana tulee mieleen, että oli aikanaan kateellinen niille, jotka näitä päivityksiä julkaisivat, ja siksi niitä paheksui. Nyt pääsee itse liittymään tähän joukkoon. Ei toki varmasti itse näe tätä itsessään.
Kävikö mielessä, että tämä ystävä aiemmin toivoi omaa perhettä, puolisoa ja vauvaa, ja siksi aiheen seuraaminen somessa ärsytti, kun ei sitä aiemmin itsellä ollut?
Kateus. Joskus kateus purkautuu ulos sen kadehditun asian halveksuntana. Eli on itse haaveillut suhteesta ja lapsesta, mutta koska niitä ei ole ollut on halveksinut niihin liittyvää hehkutusta.
Oon miettinyt tuota kateusasiaa, mutta siinä kohtaa hämmentää lähinnä se, että ystäväni on suorapuheinen ja hyvinkin suoraan ilmaissut kaikki tunteensa tässä vuosien aikana. Rehellisyys on ollut ystävyytemme yksi kulmakivistä. Miksei siis ole mahdollisesti kateudesta ja vaikeista tunteista tuohon asiaan liittyen voinut puhua suoraan vaan asia purkautunut vihamielisyyden kautta...?
- ap
Hän on ihminen ja ihmiset on tuuliviirejä. Ne mielipiteet muuttuu sitä mukaan kuin elämäntilanteetkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole koskaan muuttunut mieli minkään suhteen? Ihan normaali osa ihmisyyttä.
Ensimmäinen vihamielinen kommentti. 😅
Raskaudessa häviää ne viimeisetkin aivosolut ja ne valahtaa sen oman navan ympärille.
Oisko mielenterveysongelmaa ja kateutta... Kuulostaa aika häilyväiseltä jos noin isoissa asioissa ei tiedä mielipidettään.
Tai sit hyvin vahvana tuo ehdotettu kateus.
Vauvakupla on ihan oma maailmansa. Varmaan jos ei itselle ajankohtaista niin vaikuttaa välillä vähän omituiselta tai jotain, mut kun itse saa lapsen niin yhtäkkiä sitä pääseekin osaksi sitä maailmaa
Mistä hän olisi voinut tietää millainen hän on raskaana, jos hänellä ei ole siitä kokemusta? Monet kerran olen sanonut etten koskaan mutta niin vaan olen moneen asiaan hurahtanut kun olen kokemuksiani laajentanut. Ihminen ei ole sama ihminen läpi elämän. Jos on niin olisi syytä huolestua.
Hän kuuluu nyt joukkoon ja vahvistaa sitä tällä tavoin. Ihminen on laumaeläin.
Käsi ylös kuinka moni kirjoitti "listoja" tällainen minä olen äitinä? Mutta se todellisuus muuttikin sinut ihan erilaiseksi mitä kuvittelit itsesi olevan? Minun elämä ei muutu, en koskaan sitä ja tätä, jne...
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt tuota kateusasiaa, mutta siinä kohtaa hämmentää lähinnä se, että ystäväni on suorapuheinen ja hyvinkin suoraan ilmaissut kaikki tunteensa tässä vuosien aikana. Rehellisyys on ollut ystävyytemme yksi kulmakivistä. Miksei siis ole mahdollisesti kateudesta ja vaikeista tunteista tuohon asiaan liittyen voinut puhua suoraan vaan asia purkautunut vihamielisyyden kautta...?
- ap
Ei suorapuheisuus liity mitenkään siihen, onko ihminen kosketuksissa omiin tunteisiinsa. Kateus on tyypillisesti sellainen tunne, että sitä harvoin haluaa itsessään tunnistaa. Mieluummin projisoi sen muihin, kertoo itselleen, että ne muut vain ovat ärsyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
- ap
Minulla oli yksi ystävä, joka kärsi tahattomasta lapsettomuudesta. Tuo aihe oli hänelle aivan tabu: ei suostunut puhumaan vaikeista tunteistaan aiheeseen liittyen, mutta mm. ivasi minua kuullessaan raskaudestani ja naureskeli, kun kuuli lapseni olleen syntymän jälkeen sairaana. Monista asioista ystävä puhui avoimesti, mutta lapsettomuuteen liittyvä kipu oli niin vaikea paikka, että siitä ei kyennyt puhumaan. Ei nykyisin olla enää tekemisissä, kun oli kummallekin raskas tuo tilanne (minä sain lapsen ja hän ei).
Olipa millainen hormonihuraus tahansa, niin ystävällesi some on merkittävin peili heijastaa omia tunteitaan sekä ihmisarvoaan raskauden kanssa tai ilman.
Osoittaa tyhmyyttä tuomita muut sellaisessa tilanteessa, josta ei itsellään ole kokemusta. Ja kun itse siihen samaan tilanteeseen siirtyykin olettaa muiden kuitenkin suhtautuvan häneen myötämielellä.
Ystäväsi ei vaikuta erityisen viisaalta. Ns rehellisyys ei sulje pois hienotunteisuutta muita kohtaan ja mikä kertoo vain ystäväsi itsekkyydestä.
Ihan pakko kysyä, että koetko tuollaisen ihan oikeasti hyväksi ystäväksi?
Jos ihminen elää somessa, niin yleensä hän ilmettä sitä omaa arkeaan.
En ole somessa, joten en myöskään spämminyt raskauteen liittyvää materiaalia, vaikka sitä netistä luinkin.